Organisatie | Stede Broec |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut 2017 |
Citeertitel | Treasurystatuur 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-2017 | Besluit vaststellen Treasurystatuut 2017 | 26-01-2017 |
De raad van de gemeente Stede Broec;
Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nr. 2017-04, d.d. 20 december 2016
1. Het "Treasurystatuut 2017" vast te stellen.
2. Het geldende "Treasurystatuut 2015 Stede Broec" in te trekken.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Stede Broec in zijn openbare vergadering van 26 januari 2017.
Onder treasury wordt verstaan het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
In de Gemeentewet en de Wet Fido (financiering decentrale overheden) zijn de kaders gesteld voor een verantwoorde, prudente en professionele inrichting en uitvoering van de treasuryfunctie van decentrale overheden.
De gemeente onderkent het belang van een verantwoord en adequaat beheer van haar financiële middelen. Zij wenst haar activiteiten op het gebied van treasury op een zo transparant en beheersbaar mogelijke wijze in te richten.
De Wet Fido en de bijbehorende ministeriële regelingen geven het bindende kader voor de uitoefening van de treasury van gemeenten. De onderliggende regelingen zijn:
Het treasurystatuut kent de kwalitatieve randvoorwaarde dat het bankieren met winstoogmerk door decentrale overheden niet is toegestaan. Het aangaan van leningen en het uitzetten van middelen evenals het verlenen van garanties en het verstrekken van geldleningen zijn alleen toegestaan voor de uitoefening van publieke taak en dus niet voor het behalen van rendement.
Artikel 1 Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:
Artikel 2 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Door invoering van het schatkistbankieren kunnen overtollige middelen, die niet onmiddellijk benodigd zijn voor een publieke taak, alleen nog worden aangehouden in de schatkist van het Rijk. Uitgezonderd zijn uitzettingen van overtollige middelen aan andere openbare lichamen niet zijnde de toezichthouder zie artikel 2 lid 3 van Wet Fido.
Artikel 4 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een actuele liquiditeitsplanning.
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen aan te gaan of te garanderen in de euro en gelden uit te zetten in de euro.
Artikel 6 Uitgangspunten financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 7 Langlopende uitzettingen
Door de invoering van het schatkistbankieren is de gemeente verplicht overtollige middelen te storten in de schatkist van het Rijk. Uitgezonderd zijn uitzettingen van overtollige middelen aan andere openbare lichamen niet zijnde de toezichthouder zie artikel 2 lid 3 van Wet Fido. Voor de uitzettingen aan andere openbare lichamen hanteert de gemeente het rentetarief van het schatkistbankieren met een opslag van 0,5%.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren wordt:
Artikel 10 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 11 Uitgangspunten AO/IC
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Artikel 12 Verantwoordelijkheden
De gemeenteraad heeft rond het treasurystatuut de volgende verantwoordelijkheden:
Het college van burgemeester en wethouders heeft rond het treasurystatuut de volgende verantwoordelijkheden:
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 26 januari 2017