Organisatie | Drenthe |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling Kwaliteitsimpuls Fietsnetwerk in Drenthe; beleving en innovatie |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | subsidieregeling fietsnetwerk |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2017 | 17-12-2018 | nieuwe regeling | 31-01-2017 | 2017000255 |
De subsidie heeft als doel om Drenthe te ontwikkelen tot optimaal aantrekkelijke, dynamische en gastvrije fietsprovincie door het vergroten en versterken van de fietsbeleving en fietsinnovaties in de breedste zin van het woord.
De kwaliteitsimpuls is bedoeld om ervoor te zorgen dat dit een multipliereffect sorteert op investeringen én dat dit leidt tot meer bestedingen en meer werkgelegenheid.
De aanvraag gaat naast de in de artikelen 2.1 en 2.3 van de Asv genoemde bescheiden vergezeld van een tijdsplanning.
Subsidie wordt slechts verstrekt met toepassing van Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.
Artikel 14 Inwerkingtreding en horizonbepaling
Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2017 en vervalt op 31 december 2018.
De subsidieregeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Kwaliteitsimpuls Fietsnetwerk in Drenthe; beleving en innovatie.
Naast deze regeling is er voor 2017 tot en met 2019 nog een subsidieregeling voor een Kwaliteitsimpuls Fietsnetwerk, namelijk de Uitvoeringsregeling Kwaliteitsimpuls Fietsnetwerk in Drenthe: infrastructuur. Deze regeling is in werking getreden op 1 januari 2017. Wanneer onduidelijk is onder welke regeling een project valt, is het belangrijk om contact op te nemen met de projectleider Fietsnetwerk van het programma Fietsen.
In theorie kan het zijn dat een project elementen van beide regelingen bevat; er kan dan één aanvraag ingediend worden en de provincie zal bepalen uit welk budget een eventuele toe te kennen subsidie betaald wordt.
Enkele voorbeelden van subsidiabele activiteiten zijn: belevingsobjecten, spannende trekpleisters/iconische projecten, afstapplekken, duurzame oplaadpunten voor e-bikes, een duurzame Drenthe-fiets met smartphone-/tabletoplaadmogelijkheden of een themaroute gekoppeld aan horeca of arrangement. Het heeft wel vaak een relatie met fietspaden, ondanks dat deze niet voor subsidie in aanmerking komen op basis van deze regeling. Het moet Drenthe dé fietsprovincie verder brengen/zichtbaar verschil maken; dit kunnen ook apps, producten en arrangementen zijn.
Van versterking van de vrijetijdseconomie is bijvoorbeeld sprake als er wordt (samen)gewerkt door of met minimaal één ondernemer.
Ook niet-subsidiabele kosten zijn de kosten voor voorzieningen e.d. die niet openbaar toegankelijk zijn. Hiermee wordt bedoeld dat voorzieningen openbaar toegankelijk moeten zijn tijdens normaal gangbare openingstijden voor de beoogde doelgroep.
Fietspaden en mountainbikeroutes zijn niet subsidiabel; hiervoor is de Uitvoeringsregeling Kwaliteitsimpuls Fietsnetwerk in Drenthe: Infrastructuur beschikbaar. Evenementen en activiteiten sec zijn niet subsidiabel. Er moet sprake zijn van een combinatie van ‘fysieke maatregel, voorziening of product’.
Per project wordt beoordeeld welk percentage cofinanciering passend is, met een maximum van 50%. Het percentage cofinanciering is afhankelijk van de mate waarin het project bijdraagt aan de doelen, zoals genoemd in artikel 2, en de mate waarin het project voldoet aan de criteria, zoals opgenomen in artikel 7 van deze regeling.