Organisatie | Leek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne klachtenregeling gemeente Leek 2016 |
Citeertitel | Interne klachtenregeling gemeente Leek 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2017 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 01-02-2017 | 2016005052 |
De raad van de gemeente Leek, de werkgeverscommissie van de raad van de gemeente Leek, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leek en de burgemeester van de gemeente Leek;
ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;
gelezen de adviezen met registratienummer 201600505049 en 2016007412 en 2016008970;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 januari 2017, registratienummer 206005052;
gelezen het instemmingsadvies d.d. 12 december 2016 van de ondernemingsraad van de gemeente Leek;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en op hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht en op artikel 27, lid 1 sub j van de Wet op de ondernemingsraden;
vast te stellen de Interne klachtenregeling gemeente Leek 2016.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk. Daarbij wordt de datum van ontvangst van de klacht aangegeven. Tevens wordt daarbij vermeld door wie de klacht zal worden onderzocht en wat de verdere gang van zaken is.
Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken toegezonden.
De klachtencoördinator houdt in een daartoe bestemd register aantekening van de ingediende klachten, van de voortgang van de behandeling en van de tijdige afdoening van de klachten.
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht in behandeling te nemen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Hoofdstuk 2 De behandeling van klaagschriften
De behandeling van een klacht is in eerste instantie gericht op bemiddeling. Bemiddeling kan bestaan uit het oplossen van het probleem, het geven van nadere uitleg, het aanbieden van verontschuldigingen of het maken van een gebaar ter compensatie van wat is misgegaan.
Degene die de klacht behandelt, legt de rapportage waarin het gebeurde is vastgelegd tezamen met zijn oordeel over de gegrondheid van de klacht binnen een termijn van vier weken na ontvangst van de klacht voor aan het bestuursorgaan. Hij voegt hierbij de verslagen van het horen en de overige relevante stukken.
Het bestuursorgaan stelt ook degene over wiens gedraging wordt geklaagd schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en de eventuele conclusies die het daaraan verbindt. Het bestuursorgaan kan dit doen door het sturen van een afschrift van de in lid 1 bedoelde kennisgeving aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 1 februari 2017.
B.C. Hoekstra, voorzitter, mevrouw F.M. Bouwman, raadsgriffier
Aldus besloten door de werkgeverscommissie
van de raad van de gemeente Leek,
d.d. 1 februari 2017.
M.W.W. van der Linden, voorzitter mevrouw M.Y. van der Veen, secretaris
Aldus besloten in de vergadering
van burgemeester en wethouders
van de gemeente Leek,
d.d. 20 december 2016.
B.C. Hoekstra, burgemeester M. Schomper, secretaris
Aldus besloten door de burgemeester van Leek,
d.d. 20 december 2016.
B.C. Hoekstra