Organisatie | Leek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Leek 2015 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Leek 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Terugwerkende kracht t/m 01-01-2015
Op basis van het overgangsrecht opgenomen in artikel 26 van de Financiële verordening gemeente Leek 2017 berust het onderhavige besluit op artikel 24 van de Financiële verordening gemeente Leek 2017
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-02-2017 | 01-01-2015 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 10-01-2017 | 2016009307 |
In dit besluit wordt verstaan onder:
afdelingsmanager: de functionaris, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders, die is belast met en verantwoordelijk is gesteld voor het algemeen management van een afdeling, als ook met de dagelijkse leiding van die teams van de afdeling, waarover geen team- coördinator is aangesteld;
Hoofdstuk 4 De afdelingsmanagers
De manager van een afdeling draagt zorg voor het algemeen management van de afdeling en het scheppen van adequate uitvoeringskaders. Bij hem berust de inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de beleidsontwikkeling en -advisering aan het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester voor zover het zijn afdeling betreft.
De manager van een afdeling zorgt voor regelmatig overleg met de portefeuillehouder(s) over beleidsaangelegenheden, zijn taakgebied betreffende. Essentiële c.q. relevante punten worden door hem in het managementteam aan de orde gesteld.
De manager van een afdeling is integraal verantwoordelijk voor het management van de afdeling, hetgeen onder meer betekent dat hij de zorg heeft voor:
Hoofdstuk 5 De teamcoördinatoren en opzichters
De coördinator c.q. de opzichter van een team is belast met de dagelijkse coördinatie van de werkzaamheden binnen het team, hetgeen onder meer inhoudt:
De coördinator c.q. de opzichter van een team ondersteunt, in aansluiting op hetgeen is gesteld in artikel 9, de afdelingsmanager in de zorg voor de middelen binnen het team.
Bij afwezigheid van de coördinator c.q. de opzichter van een team wordt deze vervangen door de manager van de afdeling. In het teamoverleg wordt de afwezige teamcoördinator c.q. opzichter vervangen door degene die door de coördinator c.q. de opzichter is aangewezen, na overleg met de afdelingsmanager.
Hoofdstuk 6 Het managementteam
Ter bewaking van eenheid in uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taak voert de gemeentesecretaris regelmatig overleg met de managers van de afdelingen. Dit overleg wordt het managementteamoverleg genoemd.
Onverlet het bepaalde in artikelen 7 en 9 heeft het managementteam in gezamenlijke verantwoordelijkheid zorg te dragen voor:
Jaarlijks brengt de gemeentesecretaris via de, door de gemeenteraad vast te stellen paragraaf Bedrijfsvoering, aan het college van burgemeester en wethouders een rapport uit inzake de werking van dit besluit. In zijn rapport besteedt hij bijzondere aandacht aan de vraag of de bestuursdienst wat betreft de structuur en/of formatie aanpassing behoeft, bijvoorbeeld ten gevolge van de maatschappelijke ontwikkelingen en het vastgestelde beleid.
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd nadere regels te stellen ten aanzien van zaken, het ambtelijk apparaat betreffende, die in dit besluit niet of niet uitputtend zijn geregeld.