Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen: openstelling, subsidieplafond, vaststelling aanvraagformulier

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen: openstelling, subsidieplafond, vaststelling aanvraagformulier
CiteertitelSubsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen: openstelling, subsidieplafond, vaststelling aanvraagformulier
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageFormulier

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 4:22 Awb

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-01-201701-01-2018nieuwe regeling

17-01-2017

prb-2017-271

664918

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen: openstelling, subsidieplafond, vaststelling aanvraagformulier

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij in hun vergadering van 17 januari 2017, nr. A.6, zaaknummer 664918, het volgende besluit hebben vastgesteld.

Gedeputeerde Staten van Groningen

Overwegende:

Dat wij op 12 juli 2016 de Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen (zaaknummer 640005) hebben vastgesteld;

Gelet op artikel 2.4 en 2.5, waarin wordt vermeld dat Gedeputeerde Staten een indieningsperiode en subsidieaanvraagformulier vaststellen;

Gelet op artikel 4.22 Algemene wet bestuursrecht waarin wordt vermeld dat een subsidieplafond wordt vastgesteld waaronder wordt verstaan: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.

Besluiten:  

  • 1.

    het subsidieplafond voor het jaar 2017 voor de Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen vast te stellen op € 440.000,-;

  • 2.

    subsidieaanvragen op grond van de Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen kunnen worden ingediend tot en met 31 december 2017;

  • 3.

    het subsidieaanvraagformulier "Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen", zoals opgenomen in de bijlage vast te stellen;

  • 4.

    dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking in het Provinciaal Blad waarin dit besluit is geplaatst.

Groningen, 17 januari 2017.

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas,

voorzitter.

H.J. Bolding,

secretaris.

Bijlage 1: AANVRAAGFORMULIER: Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen (VGAB)

Niet door aanvrager in te vullen

 

Datum ontvangst Provincie :

Maatregel/Regeling:

Projectnaam:

Datum ontvangstbevestiging provincie:

 

 

Paraaf ontvangst:

 

Zorg ervoor dat het formulier volledig is ingevuld, ondertekend en dat alle noodzakelijke bijlagen zijn bijgevoegd. Een incomplete subsidieaanvraag kan niet door ons in behandeling worden genomen.

 

A. AANVRAGER

A1. Rechtsvorm van de aanvrager

 

1. Wat is de juridische vorm van de aanvrager?

V Particulier (natuurlijk persoon)

V Rechtspersoon, te weten .

 

(NV / BV / VOF / Stichting / Maatschap / Vereniging)

 

A2. Gegevens aanvrager particulier

 

  • 2.

    aanvrager?

  • 3.

    Geslacht aanvrager?

  • 4.

    Geboortedatum aanvrager?

.

.

.

 

A3. Gegevens aanvrager rechtspersoon

 

5. Naam rechtspersoon?

6. Naam contactpersoon?

7. Functie contactpersoon?

.

.

.

 

 

 

 

 

A4. Adresgegevens aanvrager

 

  • 8.

    Adresgegevens aanvrager:

    Straat en huisnummer

    Postcode en plaats

    Postbus

    Postcode en plaats

    Telefoonnummer

    E-mailadres

 

.

.

.

.

.

.

 

A5. Overige gegevens aanvrager

 

9. Is aanvrager ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?

Inschrijfnummer KvK:

V Ja, vul dan onderstaand het inschrijfnummer KvK in.

Nee.

.

10. Is aanvrager een agrarische onderneming?

Relatienummer DR:

V Ja, vul dan onderstaand het relatiefnummer DR in.

Nee.

.

11. Is uw onderneming een micro-onderneming (minder dan 10 werkzame personen en jaaromzet of balanstotaal maximaal € 2 mln.)

V Ja.

Nee.

12. Voert de aanvrager als private partij een overheidstaak uit?

Ja. 

V Nee.

13. Is aanvrager betrokken bij een juridisch samenwerkingsverband in verband met dit project?

Ja. 

V Nee

 

A6. Bankgegevens aanvrager

  • 14.

    Bankgegevens aanvrager:

    Naam bank

    Adres

    Rekeningnummer

    Tenaamstelling rekening

 

.

.

.

.

Wordt aanvrager in het kader van deze aanvraag vertegenwoordigd door een gemachtigde? Vul A7 in (vraag 15 en 16).

Wordt aanvrager in het kader van deze aanvraag niet vertegenwoordigd door een gemachtigde? Ga verder naar B

 

A7. Machtiging *)

  • 15.

    Gegevens gemachtigde:

    Naam organisatie

    Naam gemachtigde

    Straat en huisnummer

    Postcode en plaats

    Postbus

    Postcode en plaats

    Telefoonnummer

    E-mailadres

 

.

.

.

.

.

.

.

.

 

Is de gemachtigde ook gemachtigd de financiële afhandeling via eigen rekening af te handelen? Vul vraag 16 in.

Is de gemachtigde niet gemachtigd de financiële afhandeling via eigen rekening af te handelen? Ga verder naar B

 

 

  • 16.

    Bankgegevens aanvrager:

    Naam bank

    Adres

    Rekeningnummer

    Tenaamstelling rekening

 

.

.

.

.

 

B. PROJECTGEGEVENS

B1 Inhoudelijke projectgegevens

 

17. Naam project:

Bedrijfsverplaatsing .

 

18. Locatie uitvoering project:

‘Oude’ locatie plaatselijk bekend .

Inplaatsingslocatie plaatselijk bekend .

 

19. Doelstelling project:

.

 

20. Relevante gebiedsplannen:

.

 

21. Voorgenomen startdatum project:

.

 

22. Geplande einddatum project:

.

 

 

Prestatie-indicator

Aantal en Eenheid

23. Prestatie-indicatoren:

 

 

Verplaatsen van een bedrijf

1 gebouwencomplex

Realisatie NNN

hectare.

Aankoop ruilgrond

hectare.

Is in het project aanbesteding van werken, leveringen en/of diensten aan de orde? Vul B2 in (vragen 24 tot en met 26).

Is in het project geen aanbesteding van werken, leveringen en/of diensten aan de orde? Ga verder naar B3.

(zie toelichting).

 

B2 Aanbesteding

Werken

 

  • 24.

    Is in het project aanbesteding aan de orde voor Werken?

     

Welke aanbestedingsprocedure zal worden gevolgd voor Werken?

Ja, vul dan onderstaand de aanbestedingsprocedure in.

V Nee

.

 

Leveringen

 

25. Is in het project aanbesteding aan de orde voor Leveringen?

 

Welke aanbestedingsprocedure zal worden gevolgd voor Leveringen?

Ja, vul dan onderstaand de aanbestedingsprocedure in.

V Nee

.

 

Diensten

 

26. Is in het project aanbesteding aan de orde voor Diensten?

 

Welke aanbestedingsprocedure zal worden gevolgd voor Diensten?

Ja, vul dan onderstaand de aanbestedingsprocedure in.

V Nee

.

 

B3. Vergunningen, verklaringen van geen bezwaar en andere wettelijke vereisten

 

27. Zijn er voor dit project vergunningen vereist?

 

Vereiste vergunningen:

 

Ja, vul dan onderstaand de vereiste vergunningen in.

Nee

  • 1.

    .

  • 2.

    .

  • 3.

    .

28. Zijn de vereiste vergunningen tijdig beschikbaar, d.w.z. bij de aanvang van de desbetreffende vergunningplichtige activiteiten?

 

Toelichting:

Ja.

Nee, geef onderstaand een toelichting.

 

.

 

C. FINANCIËN

 

29. Wordt u als ondernemer aangemerkt voor de omzetbelasting?

V Ja.

Nee

30. Zo ja, kunt u de BTW op dit project verrekenen?

V Ja.

Nee

31. Heeft u de afgelopen drie belastingjaren ‘de minimissteun’ ontvangen?

Ja. Vul het totaalbedrag in.

Nee

Welk totaalbedrag:

€ .

32. Is voor het project ook andere subsidie aangevraagd?

 

Bij:

Ja.

Nee

.

33. De aanvrager verklaart dat de financiers akkoord zijn met deze aanvraag en dat hun financiële bijdrage bij de start van het project is toegezegd.

Ja.

Nee

N.v.t.

34. Overzicht projectbegroting: bijlage projectbegroting

Eigen bijdrage

Voorschot VGAB subsidie (80% geraamde subsidie)

Vaststellingsbedrag VGAB subsidie (restant geraamd)

Totaal projectkosten

 

€ .

€ .

.

€ .

 

D BIJLAGEN

De volgende bijlagen zijn verplicht:

 

 

Daarnaast is/zijn bijgevoegd (aankruisen indien van toepassing)

1. Projectomschrijving volgens leidraad met bijlagen (zie toelichting )

2. Kopie van ondertekende akkoordverklaring financiers

3. Gewaarmerkt uittreksel uit de Kamer van Koophandel of statuten van de aanvrager.

Een door de aanvrager en gemachtigde ondertekende machtigingsverklaring.

Anders: .

 

E ONDERTEKENING DOOR AANVRAGER OF DAARTOE GEMACHTIGDE

De aanvrager verklaart:

 

  • akkoord te zijn met het openbaar maken van persoonsgegevens,

  • alle gegevens in het aanvraagformulier en de bijlagen naar waarheid en beste weten te hebben verstrekt,

  • bekend te zijn met de bepaling van additionaliteit van de EU en daarnaar te handelen,

  • niet in surseance van betaling of in staat van faillissement te zijn,

  • bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen, zoals bepaald in de algemene subsidievoorwaarden van het betaalorgaan en de betreffende subsidieregelingen, inclusief het van toepassing zijnde aanbestedingsbeleid,

  • zich bereid alle gewenste informatie te verschaffen aan de functionarissen die door de subsidieverstrekkers daartoe zijn aangewezen en mee te zullen werken aan controles.

 

Aldus naar waarheid ingevuld en ondertekend,

  

____________________________(naam)

  

____________________________(functie) _________________________(handtekening)

  

____________________________(plaats) _________________________(datum

Toelichting op het aanvraagformulier Subsidieregeling agrarische bedrijfsverplaatsing Groningen (VGAB)  

B2

Er is sprake van verplichte aanbesteding van werken, leveringen en/of diensten indien de VGAB subsidie meer dan 50% van de totale projectkosten beslaat. In de projectbegroting moeten de VGAB subsidie en de totale projectkosten worden weergegeven. Op basis daarvan kan worden bepaald of sprake is va aanbesteding en daarmee of B2 moet worden ingevuld.

 

C

De berekening van de VGAB subsidie wordt gebaseerd op de taxatiebedragen (daardoor worden de locaties vergelijkbaar) en op basis van de opgaven van de kosten en investeringen van de aanvrager.

Het voorschot van 80% wordt gebaseerd op de aanvraaggegevens.

Het vaststellingsbedrag en daarmee het resterende bedrag dat wordt uitgekeerd, wordt gebaseerd op daadwerkelijk gemaakte kosten (overleggen van de akten van levering en voldane nota’s, inclusief betalingsafschriften). Eventuele uitsplitsingen die in een akte zijn overeen gekomen, worden naar rato geëxtrapoleerd naar de taxatiewaarden voor de vaststellingsbeschikking. 

 

Leidraad projectomschrijving behorend bij het aanvraagformulier VGAB

 

Doel projectomschrijving

 

In de projectomschrijving zet u kort en duidelijk het project neer.

Onder A staande punten/onderdelen (in de aangegeven volgorde) aan de orde. Voor zover gedetailleerde informatie op deze punten (nog) niet beschikbaar is, dient deze in een later stadium van het project wel beschikbaar te zijn en met de voortgangsrapportages te worden meegestuurd.

Onder B. geeft u een overzicht van de verplichte bijlagen.

Onder C. zet u de bijlagen in het geval er sprake is van grondverwerving in het project.

  

A. Uit te werken punten in projectomschrijving

 

  • 1.

    Inleiding

    • Leeswijzer

    • Motivatie

 

  • 2.

    Huidige situatie

    • Beschrijving bestaande situatie. Relevante kaarten/foto’s van de bestaande situatie (i.v.m. de nulmeting) kunnen worden toegevoegd of in de bijlage worden opgenomen

    • Huidige eigendom

    • Ligging

    • Eventuele knelpunten

 

  • 3.

    Uitvoering en toekomstige situatie

    • Beschrijving uit te voeren werkzaamheden

    • Eindresultaat incl. concrete beschrijving van aard en type van de activiteiten

    • Eventuele nieuwe situatie qua eigendom

    • Schets of tekening/plankaart van de toekomstige situatie

 

  • 4.

    Planning

    Startdatum voorbereiding, evt. aanbesteding, oplevering, afsluiten project

 

  • 5.

    Kosten

    Samenvatting van de gespecificeerde projectbegroting. In de bijlage moet een uitgebreide projectbegroting worden opgenomen. Er moet een duidelijke samenhang zijn tussen de projectbegroting en de onder 3 beschreven activiteiten.

 

  • 6.

    Financiën

    Financieel dekkingsplan uitgesplitst naar eigen bijdrage en VGAB subsidie.

 

  • 7.

    Uitwerking indicatoren

    Het gaat hier om een beschrijving van de inbreng (gebouwen, aantal hectare NNN en aantal hectare ruilgrond met toepassingsmogelijkheden gebiedsproces) effecten te verwachten zijn op het gebied van milieu (water, bodem, lucht), natuur en landschap, leefbaarheid, werkgelegenheid, emancipatie en landbouwproductie.

 

  • 8.

    Voorgenomen acties met betrekking tot voorlichting en publiciteit.

  

B. Bij/in te voegen bijlagen

  • Topografische kaart (min. schaal 1: 10.000)

  • Gespecificeerde begroting

Het gaat hier om een gespecificeerde raming die zodanig is, dat het project op detail is te beoordelen.

De post onvoorzien mag maximaal 7% van de projectkosten bedragen

  

C. Grondverwerving

Bij projecten waarbij sprake is van grondverwerving, zijn de volgende document verplicht:

  • Kopie van het taxatierapport grondaankoop (bij te voegen door Prolander)

  • Tweezijdig getekende koopovereenkomsten

  • Akte van de notaris van de aan- en de verkoop