Organisatie | Hellendoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2017 |
Citeertitel | Beleidsregels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Hellendoorn/357904/357904_2.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-01-2017 | 01-01-2017 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 20-12-2016 | 16INT04348 |
Nijverdal, 20 december 2016, Nr. 16INT04348
Burgemeester en wethouders van Hellendoorn;
Overwegende dat het wenselijk is een aantal aspecten met betrekking tot de uitvoering van de financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie in beleidsregels te regelen;
Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de Verordening financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2015;
Beleidsregels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als Beleidsregels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2017.
Artikel 5 Inwerkingtreding en intrekking
Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2017. Wanneer het Gemeenteblad waarin deze beleidsregels worden bekendgemaakt, wordt uitgegeven na 1 januari 2017, treden deze beleidsregels in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij worden geplaatst en werken zij terug tot 1 januari 2017.
Burgemeester en wethouders van Hellendoorn,
de secretaris, de burgemeester,
Toelichting Beleidsregels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2017
Op grond van artikel 149 van de Gemeentewet heeft de gemeenteraad de Verordening financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2015 vastgesteld waarin een aantal regelingen als inkomensondersteuning voor de inwoners van de gemeente wordt geregeld met het doel dat alle inwoners kunnen participeren in de samenleving.
De in de verordening in het leven geroepen regelingen zijn bestemd voor alle inwoners van de gemeente Hellendoorn met een laag inkomen (met uitzondering van studenten). Het staat vast dat deze groep extra kosten heeft, die hun financiële draagkracht te boven gaat, waardoor het voor hen lastiger is om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten.
Het doel van beide in deze verordening in het leven geroepen regelingen is het kunnen deelnemen van inwoners aan maatschappelijke activiteiten. Er is bij het stimuleren van participatie dus zeker sprake van een stimulans om geld uit te geven. Er wordt in dat kader steekproefsgewijs gevraagd naar verificatiegegevens (betaalbewijzen) om vast te kunnen stellen of het geld aan het bestemde doel is uitgegeven.
De verordening bepaalt dat het college de inkomens- en vermogensgrenzen vaststelt.
In deze beleidsregels is aansluiting gezocht bij het eerder ingezette minimabeleid. Dit brengt met zich mee dat de inkomens- en vermogensgrenzen meestijgen met de normen uit de Participatiewet.
Dit artikel bevat de verschillende begripsomschrijvingen.
Het college stelt, op grond van artikel 3 van de verordening, de inkomensgrenzen vast. Hierbij is het uitgangspunt dat deze inkomensgrens gelijk is aan 110 procent van de bijstandsnorm.
Vanaf 1 januari 2017 wordt dit uitgangspunt ook toegepast op de inkomensgrens voor personen die in een instelling verblijven. Het inkomen, na aftrek van de eigen bijdrage Wet langdurige zorg, is dan bepalend om in aanmerking te komen voor de regeling.
Met ingang van 1 januari 2015 is de kostendelersregeling in werking getreden. Voor de uitvoering van deze beleidsregels is het echter niet opportuun die regeling toe te passen. Immers voor deelname aan maatschappelijke activiteiten maakt het niet uit of (woon)kosten kunnen worden gedeeld. Deze lijn wordt voor 2017 voortgezet.
De beoordeling of de aanvrager gedurende het gehele jaar 2016 een inkomen heeft, dat lager is dan de inkomensgrens, wordt beoordeeld aan de hand van twee peilmaanden: januari 2016 en september 2016. Is het inkomen in één van die maanden hoger dan de inkomensgrens, dan behoort de belanghebbende niet tot de doelgroep.
Uitgangspunt is het netto inkomen exclusief vakantietoeslag.
Inkomen en vrijlatingen waarop op grond van de wet aanspraak bestaat, bijvoorbeeld de voorlopige teruggave inkomstenbelasting, worden overeenkomstig in ogenschouw genomen.
Voor zelfstandigen wordt niet gekeken naar het inkomen in de peilmaanden maar is het jaarinkomen bepalend. Aan de hand van jaarstukken wordt bepaald wat het bruto inkomen is. Vervolgens wordt een netto berekening gemaakt, zoals gebruikelijk is bij de uitvoering van het Besluit bijstandsbesluit zelfstandigen 2004. Dit inkomen wordt vergeleken met de opstelsom van de maandbedragen.
Voor jongeren tot 27 jaar worden op grond van artikel 31, vijfde lid van de wet een aantal inkomsten niet buiten beschouwing gelaten. Het gaat om:
• de een- of tweemalige premie arbeidsinschakeling
• de kostenvergoeding vrijwilligerswerk
• de algemene vrijlating inkomsten uit arbeid
• de vrijlating inkomsten uit arbeid voor alleenstaande ouders
In beginsel is de datum van aanvraag bepalend. Is de aanvrager op de datum van aanvraag 27 jaar of ouder dan wordt het bovengenoemde inkomen buiten beschouwing gelaten.
Echter: het hele jaar kan een aanvraag worden ingediend. Dit betekent dat een aanvrager kan wachten tot hij 27 jaar wordt en dan een aanvraag indient. Het meest praktische is dan de beleidsregel dat het bovengenoemde inkomen buiten beschouwing wordt gelaten met ingang van het jaar dat de aanvrager 27 jaar wordt.
Inwoners ouder dan 18 jaar en die uit ‘s Rijks kas onderwijs volgen dan wel kunnen volgen, kunnen op grond van artikel 13, tweede lid sub c Participatiewet geen bijstand ontvangen. Deze groep is daarom nadrukkelijk buiten de doelgroep gehouden.
Het college stelt de vermogensgrenzen vast.
Aansluiting is gezocht bij de vermogensbepalingen van de Participatiewet en met name artikel 34. Het aldus gevonden bedrag wordt verhoogd met € 5.000,00 voor een alleenstaande en een alleenstaande ouder en € 10.000,00 voor echtparen/samenwonenden.
Hierop zijn enkele aanvullingen vastgelegd:
Een nadere toelichting is niet nodig.