Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Toerisme Berg en Dal 2016 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Subsidieverordening Toerisme Berg en Dal 2016 |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | nieuwe regeling | 15-12-2016 | Z-16-47304 |
De raad van de gemeente Berg en Dal;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal van 15 november 2016;
overwegende dat de gemeente Berg en Dal toeristische activiteiten op basis van de Subsidieverordening Toerisme een toeristische (en dus ook economische) impuls geven aan onze gemeente. Dit draagt bij aan het doel geformuleerd in de begroting (2017): ‘toeristen bezoeken graag Berg en Dal’. Meer toeristen betekent meer bestedingen en dit draagt bij aan onder andere onze lokale voorzieningen, de werkgelegenheid en de toeristenbelasting.
dat vanuit deze stelpost toeristische initiatieven waaronder evenementen (met een promotioneel karakter) financieel worden ondersteund;
dat de toewijzing van deze subsidies gebeurt op basis van criteria die zijn vastgesteld door ons college;
dat het in verband met het toenemend aantal subsidieaanvragen, wenselijk is om de bestaande werkwijze met betrekking tot subsidieverlening in dit kader vast te leggen in een verordening.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen en diensten (artikel 4:21 lid 1 Awb).
Het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens deze verordening (artikel 4:22 Awb).
reizen met recreatieve of zakelijke doeleinden. Toeristen zijn mensen ‘die reizen naar plaatsen buiten hun gebruikelijk milieu, die niet meer dan één jaar voor vrije tijd, zaken en andere doeleinden blijven en die niet beloond worden voor hun activiteit ter plaatse.’ (bron: Wikipedia)
alle vormen van vrijetijdsbesteding, alle activiteiten die kunnen worden gedaan naast de dagelijkse verplichtingen als werken, huishouden en zorg voor anderen. Recreëren doet men voor ontspanning en vermaak. (bron: Wikipedia)
Artikel 6 Weigeringsgronden voor subsidies
De subsidie kan worden geweigerd indien:
Het college van burgemeester en wethouders kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening andere dan de in artikel 4:37 Awb genoemde verplichtingen opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.
HOOFDSTUK 2 INCIDENTELE SUBSIDIES
Indien een incidentele subsidie als bedoeld in dit hoofdstuk is vastgesteld, dient de aanvrager binnen 3 maanden nadat de activiteit heeft plaats gevonden een gespecificeerde opgave van de werkelijke inkomsten en uitgaven met bewijsstukken, evenals een verslag van de verrichte activiteiten, aan het college te overleggen. Het college kan de aanvrager gebruik laten maken van een modelformulier.
HOOFDSTUK 4 STRUCTURELE SUBSIDIES
Artikel 16 Aanvraag om structurele subsidie
Op de ontvangers van structurele subsidie is afdeling 4.2.8 Awb van toepassing.
HOOFDSTUK 5 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 20 Afwijking van deze verordening
Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen van een of meer bepalingen van deze verordening indien naleving daarvan redelijkerwijs niet kan worden verlangd.
Alle aanvragen ingediend voor inwerkingtreding van deze verordening zullen zoveel mogelijk worden beoordeeld conform deze verordening met dien verstande dat bij het niet voldoen aan procedurele voorschriften een gelegenheid tot herstel zal worden geboden.