Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunnik

VERORDENING TOT WIJZIGING VAN DE BOUWVERORDENING GEMEENTE BUNNIK 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunnik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING TOT WIJZIGING VAN DE BOUWVERORDENING GEMEENTE BUNNIK 2016
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 8 Ww
  2. art. 149 Gemw
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017verordening tot wijziging van de bouwverordening gemeente Bunnik 2012

15-12-2016

gmb-2016-185755

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING TOT WIJZIGING VAN DE BOUWVERORDENING GEMEENTE BUNNIK 2016

Aanhef

De raad van de gemeente Bunnik,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1november 2016

Gelet op artikel 8 van de Woningwet en artikel 149 van de Gemeentewet

Besluit vast te stellen de: verordening tot wijziging van de Bouwverordening gemeente Bunnik 2016

Artikel I wijziging verordening Artikel 9.1 De advisering door de welstands- en monumentencommissie

  • 1.

    Het college wijst een commissie aan voor advisering over redelijke eisen van welstand en de advisering in het kader van de Erfgoedwet (hierna: de commissie).

  • 2.

    De commissie adviseert over de welstandsaspecten en indien van toepassing de monumentenaspecten van aanvragen voor een omgevingsvergunning. De commissie baseert haar advies op de in de Welstandsnota genoemde welstandscriteria en voor wat betreft de monumentenzorg op de erfgoedverordening van de gemeente en de beschrijvingen van de gemeentelijke en Rijksmonumenten. Dit met uitzondering van de in de Welstandsnota genoemde bijbehorende bouwwerken, dakramen, lichtstraten, erfafscheidingen en dakkapellen. Deze worden onder ambtelijk mandaat afgedaan.

  • 3.

    De commissie adviseert over overige ruimtelijke - of beeldkwaliteitsaspecten c.q. aanvragen

Artikel 9.2 Samenstelling, inrichting en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat ten minste uit een voorzitter en drie stemgerechtigde leden, waaronder de secretaris, waarvan ten minste drie leden deskundig zijn op het gebied van architectuur, ruimtelijke kwaliteit dan wel erfgoed.

  • 2.

    Het college benoemt de leden en de plaatsvervangers op voordracht van de commissie.

  • 3.

    De commissie kan slechts adviezen uitbrengen indien ten minste drie leden aanwezig zijn, waarvan ten minste twee leden beschikken over deskundigheid op het gebied van welstand.

  • 4.

    In de commissie kan een ingezetene van de gemeente buiten de in het eerste lid genoemde leden zitting hebben.

Artikel 9.3 Benoeming en zittingsduur

(vervallen)

Artikel 9.4 Jaarlijkse verantwoording

  • 1.

    De commissie stelt jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden voor de gemeenteraad, waarin ten minste aan de orde komt:

    • op welke wijze toepassing is gegeven aan de welstandscriteria uit de Welstandsnota;

    • de behandelde monumentenaanvragen;

    • de werkwijze van de commissie;

    • op welke wijze uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen;

    • de aard van de beoordeelde plannen;

    • de bijzondere projecten.

  • 2.

    De commissie kan in haar jaarverslag aanbevelingen doen ten aanzien van het gemeentelijk ruimtelijk kwaliteitsbeleid in het algemeen en de aanpassing van de Welstandsnota en/of het gemeentelijk monumentenbeleid in het bijzonder.

Artikel 9.5 Termijn van advisering

  • 1.

    De commissie brengt het advies over de aanvraag om een omgevingsvergunning uit, indien deze betrekking heeft op een project, een deel daarvan of een gefaseerde vergunning, binnen tien werkdagen, nadat door of namens het bevoegd gezag daarom is verzocht.

  • 2.

    De commissie brengt binnen vijf werkdagen een herhalingsadvies uit, nadat door of namens het bevoegd gezag daarom is verzocht.

  • 3.

    De commissie brengt het advies over overige ruimtelijke- of beeldkwaliteitsaspecten c.q. aanvragen uit binnen tien werkdagen nadat door of namens het bevoegd gezag daarom is verzocht.

  • 4.

    Het bevoegd gezag kan op verzoek van de commissie een langere termijn gunnen dan het genoemde in voorgaande leden, indien de behandeltermijnen van de aanvraag dit toelaten en het een complexe aanvraag betreft.

Artikel 9.6 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting

  • 1.

    De behandeling van aanvragen om omgevingsvergunning door of onder verantwoordelijkheid van de commissie is openbaar, tenzij zich een uitzonderingsgrond voordoet, welke genoemd is in artikel 12, tweede lid, Woningwet. Plaats en tijdstip van de vergadering en de agenda van de commissie worden tijdig bekendgemaakt.

  • 2.

    Indien de aanvrager van de omgevingsvergunning hierom bij het indienen van de aanvraag om omgevingsvergunning heeft verzocht, wordt deze door of namens de commissie voor ruimtelijke kwaliteit in staat gesteld tot het geven van een toelichting op de aanvraag om omgevingsvergunning.

  • 3.

    Er is spreekrecht: de opdrachtgevers en ontwerpers krijgen de mogelijkheid tot het geven van een toelichting op de aanvraag.

Artikel 9.7 Afdoening bij mandaat

  • 1.

    De commissie kan de advisering over een aanvraag om advies, in afwijking van artikel 9.2, onder verantwoordelijkheid van de commissie overlaten aan een of meerdere daartoe aangewezen leden.

  • 2.

    De daarvoor gemandateerde ambtenaren van de afdeling Dienstverlening beoordelen of omgevingsvergunningen voldoen aan redelijke eisen van welstand conform het Besluit omgevingsrecht omtrent de in de Welstandsnota genoemde bouwwerken.

Artikel 9.8 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht

  • 1.

    Het bevoegd gezag voegt overeenkomstig artikel 12, eerste lid, van de Woningwet het uitgebrachte advies bij de beslissing op de aanvraag om omgevingsvergunning.

Artikel 12.77 Slotbepaling

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017.

  • 2.

    Bij inwerkingtreding van deze verordening vervallen hoofdstuk 9 en artikel 12.77 en bijlage 9 van Bouwverordening gemeente Bunnik 2012.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Bouwverordening gemeente Bunnik 2016’.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 15 december 2016

De griffier,

De burgemeester,