Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis |
Citeertitel | Verordening stimuleringslening duurzaam thuis |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-01-2017 | 15-11-2017 | nieuwe regeling | 16-12-2016 | PB no. 112 |
Provinciale Staten van Limburg maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene wet bestuursrecht bekend dat zij in hun vergadering van 16 december 2016 hebben vastgesteld:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
de kosten van materialen, arbeid en voorbereidende maatregelen voor zover noodzakelijk voor het treffen van stimuleringsmaatregelen zoals gedefinieerd onder f, legeskosten, bijkomende kosten voor htet verkrijgen van de stimuleringslening (bijvoorbeeld adviseur, intermediair), verminderd met de van derden ontvangen of nog te ontvangen tegemoetkomingen/subsidies in deze kosten;
een door de verhuurder ondertekende verklaring waaruit blijkt dat de verhuurder instemt met het treffen van de stimuleringsmaatregelen aan de woning en dat de verhuurder bereid is bij beëindiging van de huurovereenkomst de restschuld van de huurder direct en volledig af te lossen aan SVn. Op de website van Provincie Limburg is een format te vinden van een verhuurdersverklaring.
Per bestaande woning kunnen maximaal twee stimuleringsleningen worden toegekend, met dien verstande dat het totale verstrekte leenbedrag de € 35.000,00 niet overschrijdt. Een lening verstrekt op grond van een verordening genoemd in artikel 15, eerste lid, wordt in het maximaal toe te kennen leningen en voorgenoemd bedrag meegerekend.
Artikel 5 Aanvullend criterium huurders
Om in aanmerking te komen voor een stimuleringslening aan een huurder dient de huurder een verhuurdersverklaring te overleggen.
Artikel 8 Stimuleringsmaatregelen bestaande woningen
Voor een stimuleringslening komen in aanmerking de geraamde kosten van de volgende maatregelen in of aan een bestaande woning:
Maatregelen om het energiegebruik te beperken en/of het aandeel duurzame energiebronnen te verhogen:
Warmtepomp (grondgebonden of lucht/water), bestemd als hoofd- of basisverwarming van een woning en niet primair gericht op actieve koeling of verwarming van tapwater. De warmtepomp is onderdeel van een verwarmingstoestel. Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp, grond-waterwarmtepomp, water-waterwarmtepomp, hybride waterwarmtepomp of warmtepompboiler. Lucht-luchtwarmtepompen zijn uitgesloten;
Een biomassaketel, bestemd voor ruimteverwarming en/of de warmtapwatervoorziening, of een op houtachtige biomassa gestookte kachel (pellet kachels en pellet ketels) voor de productie van warmte met een opwekkingsrendement van ten minste 85% en een emissie die voldoet aan de Nederlandse emissie Richtlijn (NeR);
Maatregelen om de levensloopbestendigheid van de bestaande woning te verbeteren:
Realiseren van een slaap- en/of badkamer op de begane grond/primaire leefverdieping (glas en isolatie dienen te voldoen aan de eisen zoals gesteld in artikel 8, eerste lid, onder A). De badkamer moet in ieder geval voorzien zijn van een inloopdouche of zitdouche. Bij deze badkamer komen tevens een wastafel en een verhoogd toilet in aanmerking voor een stimuleringslening. Overig meubilair en aankleding van de slaap- en/of badkamer komen niet in aanmerking voor een stimuleringslening;
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten en kenmerken stimuleringslening
Artikel 9 Kenmerken van de stimuleringslening
De stimuleringslening bedraagt ten minste € 2.500,00 en ten hoogste € 35.000,00 (cumulatief in geval van twee stimuleringsleningen, zoals gesteld in artikel 4, eerste lid). De hoogte van de stimuleringslening wordt bepaald aan de hand van de geraamde kosten op basis van geldige offertes zoals bedoeld in artikel 12, tweede lid.
Het rentepercentage staat vast gedurende de gehele looptijd en is gebaseerd op een door Gedeputeerde Staten vast te stellen ondergrens vermeerderd met de renteopslag door SVn.
De door Gedeputeerde Staten vastgestelde twee ondergrenzen betreffen een ondergrens voor aanvragen van uitsluitend stimuleringsmaatregelen, zoals gesteld in artikel 8, eerste lid, onder A en een lagere ondergrens voor alle overige (combinaties van) aanvragen van stimuleringsmaatregelen. Een minimale besteding van € 1.250,00 aan stimuleringsmaatregelen zoals gesteld in artikel 8, eerste lid, onder B en/of C is een vereiste om in aanmerking te komen voor de lagere ondergrens.
De renteopslag van SVn is afhankelijk van het feit of de lening door middel van een onderhandse akte of een hypothecaire akte wordt verstrekt. Bij het verstrekken van een hypothecaire lening wordt geen renteopslag door SVn berekend, maar betaalt de aanvrager éénmalig een vast bedrag aan afsluitkosten voor SVn en de taxatie- en notariskosten. De actuele rentepercentages zijn te vinden op de website (www.limburg.nl).
De stimuleringslening kan zowel in een onderhandse akte als een hypothecaire akte worden opgemaakt. De Provincie Limburg bepaalt dit in het toekenningsbesluit. Een hypothecaire lening wordt verstrekt indien de eigenaar-bewoner (geldt niet voor huurders) of zijn/haar partner 76 jaar of ouder is en diens inkomen meegenomen dient te worden in de krediettoets en/of het te verstrekte leenbedrag hoger dan € 25.000,00 is. Aan het verstrekken van een hypothecaire lening zijn taxatie- en notariskosten verbonden.
Op de stimuleringslening zijn de voorwaarden van SVn van toepassing, zoals die op het moment van indiening bij de Provincie Limburg zijn opgenomen in de dan geldende SVN informatiemap, tenzij de aanvrager in zijn belangen wordt geschaad. In dat laatste geval zijn de voorwaarden van SVn van toepassing, zoals die op het moment van toekenning door de Provincie Limburg zijnopgenomen in de dan geldende SVN informatiemap.
Artikel 10 Budget en verdeling
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst en daarbij is de datum van ontvangst bij de Provincie Limburg, dat wil zeggen de datum van registratie bij de Provincie Limburg, bepalend. Bij persoonlijk afgeleverde aanvragen ontvangt de indiener een bewijs van ontvangst en dan is de datum op dat bewijs bepalend. Deze aanvragen worden tevens geregistreerd op dezelfde datum. Indien de aanvraag in de brievenbus van de Provincie Limburg wordt gedeponeerd en derhalve geen bewijs van ontvangst is ontvangen, dan is de datum van registratie bij de Provincie Limburg bepalend. Indien er meerdere volledige aanvragen op dezelfde datum zijn ontvangen en deze binnen het budget niet allemaal kunnen worden gehonoreerd, zal het binnen het budget resterende bedrag gelijk verdeeld worden over het aantal aanvragen.
Artikel 12 Indienen en behandeling aanvraag
Het standaard aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te zijn en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht). De volgende bijlagen dienen in ieder geval aan het aanvraagformulier te worden toegevoegd:
Voor besluiten die zijn genomen vóór de inwerkingtreding van de ‘Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis’ blijven de ‘Verordening duurzaamheidsleningen Limburgs Energie Fonds’ en de ‘Verordening Stimuleringslening Levensloopbestendigheid Transitie Limburgse Woningmarkt’ waaronder de betreffende besluiten zijn genomen van toepassing, ook voor de volgende stappen in het leningstraject.
Voor aanvragen die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van de ‘Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis’ en waarover bij inwerkingtreding van ‘Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis’ nog niet is beslist, blijven de ‘Verordening duurzaamheidsleningen Limburgs Energie Fonds’ en de ‘Verordening Stimuleringslening Levensloopbestendigheid Transitie Limburgse Woningmarkt’ waaronder de betreffende aanvraag is ingediend van toepassing, ook voor de volgende stappen in het leningstraject, tenzij Gedeputeerde Staten van oordeel zijn dat de aanvrager in zijn belangen wordt geschaad. In dat laatste geval handelen Gedeputeerde Staten overeenkomstig de ‘Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis’.
De stimuleringslening zorgt ervoor dat de doelgroep de stimuleringsmaatregelen makkelijker kan financieren, doordat er geld geleend kan worden tegen een lage rente. Door het treffen van energiebesparende of duurzame energieopwekkende maatregelen zal de energienota in het algemeen aanzienlijk omlaag gaan. Het idee achter de stimuleringslening is om met dit bespaarde geld de lening af te lossen. Naar verwachting zal de energieprijs de komende jaren alleen maar oplopen. Dit betekent dat de besparing op de energiekosten de komende jaren groter wordt. Vanaf het moment dat aflossing van de lening vervalt (in de regel is dit na 10 of 15 jaar) profiteert de particuliere woningeigenaar of huurder volledig van de verlaging van zijn energienota.
Door het treffen van maatregelen om de levensloopbestendigheid van de woning te verbeteren kunnen bewoners langer zelfstandig, al dan niet met thuiszorg, blijven wonen. Indien gekozen wordt voor het treffen van dergelijke maatregelen wordt vanwege het niet-renderende karakter een ander rentepercentage toegepast.
Het is mogelijk om subsidie aan te vragen voor bepaalde stimuleringsmaatregelen. De aanvrager is zelf verantwoordelijk om na te gaan of er subsidie mogelijk is, bij welke instantie en om deze subsidie aan te vragen. De stimuleringslening dient aangevraagd te worden vóórdat de maatregel is getroffen.
Artikel 8 Stimuleringsmaatregelen bestaande woningen
Voor zover eisen zijn gesteld aan de maatregelen, is zoveel mogelijk aangesloten bij actuele rijkssubsidieregelingen.
Voor een aantal stimuleringsmaatregelen worden in de huidige markt ook lease- en huurconstructies aangeboden. De stimuleringslening kan enkel verstrekt worden voor maatregelen die daadwerkelijk worden aangeschaft door de aanvrager en waarvan de aanvrager op dat moment ook eigenaar wordt. Lease- en huurconstructies vallen daar niet onder.
Voor het nieuw realiseren van een slaap- en/of badkamer op de begane grond/primaire leefverdieping volgt hier een korte toelichting. Een nieuw gerealiseerde badkamer moet in ieder geval voorzien zijn van een inloopdouche of zitdouche. Bij deze badkamer komen een wastafel en een verhoogd toilet in aanmerking voor de stimuleringslening. Overig meubilair en aankleding van de slaap- en/of badkamer komen niet in aanmerking voor de stimuleringslening. Dit wil zeggen dat sloop- en herstelwerkzaamheden voor een stimuleringslening in aanmerking komen. Maar kosten van roerende goederen zoals kasten, spiegels, radiatoren, bedden of handdoekrekken komen niet voor een stimuleringslening in aanmerking. Tevens dienen het glas en isolatie te voldoen aan de eisen zoals gesteld in artikel 8, lid 1, onder A.
Bij renovatie(s) komen de volgende maatregelen in aanmerking voor een stimuleringslening: beugels, aan de wand bevestigde douchestoel, antisliptegels, thermostaatkranen, éénhendelmengkranen, inloopdouche, verhoogd toilet, spoel-föhninstallaties op het toilet. Overige materialen zoals ‘vloertegels zonder antislip’ en muurtegels komen niet in aanmerking voor deze stimuleringslening.
Artikel 9 Kenmerken van de stimuleringslening
Bij het verstrekken van de Stimuleringslening werkt de Provincie Limburg samen met Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn).
SVn is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. SVn beheert het fonds van de Stimuleringslening Duurzaam Thuis van de Provincie Limburg. Daarnaast verstrekt SVn de Stimuleringslening. Een voorwaarde om de lening te kunnen verstrekken is een positieve uitkomst van de krediettoets. De krediettoets die SVn uitvoert, gebeurt op basis van de normen voor kredietverlening die de Autoriteit Financiële Markten hanteert. Die normen zijn verschillend voor woningeigenaren en –huurders.
In de Verordening zijn delen van de SVn- informatiemap van toepassing. In die informatiemap staan de productspecificaties van de diverse soorten leningen beschreven die SVn in opdracht van de Provincie aan derden kan verstrekken.
De Provincie Limburg bepaalt in de toewijzingsbrief of de Stimuleringslening via een onderhandse of een hypothecaire akte wordt opgesteld. Dit is afhankelijk van de leeftijd van de oudste bewoner.
Op het moment dat de eigenaar-bewoner of zijn/haar partner ouder is dan 75 jaar en diens inkomen meegenomen dient te worden in de krediettoets, dan wordt de lening verstrekt door middel van een hypothecaire akte. Echter is dit niet mogelijk voor huurders, dit betekent dat huurders geen stimuleringslening kunnen aanvragen indien de huurder ouder is dan 75 jaar.
Bij een lening van 10 of 15 jaar voor iemand die ouder is dan 75 jaar, is het gebruikelijk dat de verstrekker van de lening een hypothecaire zekerheid vraagt, om de aflossing in de toekomst te kunnen waarborgen.
Indien het inkomen van de partner die ouder is dan 75 jaar, niet meegenomen hoeft te worden in de krediettoets, dan kan de lening verstrekt worden via een onderhandse akte. In geval dat de leeftijd van de aanvrager en de oudste bewoner 75 jaar of jonger is, dan wordt de lening verstrekt door middel van een onderhandse akte.
Tabel 1 overzicht stimuleringsmaatregelen: ondergrenzen rentepercentage en minimumbedragen
* Dit zijn de door Gedeputeerde Staten vastgestelde ondergrenzen. Dit is niet het rentepercentage van de lening. Er worden ook nog andere kosten voor de uitvoering in rekening gebracht. Het actuele rentepercentage wordt vermeld op de website: www.limburg.nl
Per 1 januari 2016 heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan SVn gevraagd om met ingang van 1 januari 2016 geen aparte afsluitkosten meer in rekening te brengen bij het verstrekken van consumptieve leningen. Uit artikel 34 van de Wet op het consumentenkrediet volgt dat een kredietverstrekker alleen een vergoeding mag berekenen als onderdeel van de verschuldigde rente of aflossingen. De vergoeding mag dus niet meer separaat in rekening worden gebracht. SVn heeft ervoor gekozen om bij onderhandse leningen haar kosten door te berekenen aan de aanvrager door middel van een opslag op het rentepercentage.
Voor hypothecaire leningen volgt uit de artikelen 86c en 86g van het Besluit gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft, dat de verstrekker van de leningen een kostprijsmodel moet opstellen. Dit kostprijsmodel moet worden gebruikt voor de berekening van de advies- en distributiekosten (gericht op het tot stand brengen van de leenovereenkomst) die aan de ontvanger van de lening worden berekend. De juistheid van dit kostprijsmodel wordt gecontroleerd door een accountant. Een accountant moet ook jaarlijks controleren of de advies- en distributiekosten juist en volledig zijn toegerekend aan de financiële producten. Andere kosten, dan advies- en distributiekosten, mogen door de kredietverstrekker niet in rekening worden gebracht.
SVn heeft op basis van een kostprijsmodel berekend wat de kosten zijn voor het verstrekken van een hypothecaire lening. Deze kosten worden door SVn in rekening gebracht bij de aanvrager, uiteraard wordt in dit geval geen opslag op het rentepercentage berekend. Daarnaast betaalt de aanvrager taxatie- en notaris kosten bij het afsluiten van een hypothecaire lening.
Voor de actuele renteopslag en afsluitkosten (in geval van hypothecaire lening) van SVn te raadplegen wordt verwezen naar de website van SVn (www.svn.nl).