Organisatie | Bloemendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Formaliseringsverklaring voor panden en verblijfsobjecten Bloemendaal 2009 |
Citeertitel | Formaliseringsverklaring voor panden en verblijfsobjecten Bloemendaal 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG), art. 45, lid a
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2009 | nieuwe regeling | 16-06-2009 Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 25 juni 2009 | 2009022809 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal;
gelet op artikel 45B van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG), die op een nog te bepalen tijdstip in werking zal treden, waarin aan burgemeester en wethouders onder omstandigheden de mogelijkheid wordt geboden een gegeven in de basisregistraties adressen en gebouwen op te nemen op basis van vermelding van dat gegeven in een in het adressenregister of het gebouwenregister op te nemen verklaring van burgemeester en wethouders;
Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 juni 2009.
M.J. van Ravesteyn-Kramer ,burgemeester
A.Ph. van der Wees ,secretaris
Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 25 juni 2009
Om de kwaliteit van de dienstverlening en de efficiëntie binnen de overheid te bevorderen, heeft het kabinet besloten over te gaan tot de wettelijke invoering van Basisregistraties voor adressen en gebouwen (Wet bag). In deze wetgeving, die naar verwachting medio 2009 van kracht zal worden, wordt voorgeschreven dat de bijhouding van de in de Wet bag voorziene registraties volledig gebaseerd dient te zijn op de in de daaraan verbonden registers opgenomen brondocumenten.
Tijdens het opbouwen van de registraties kan het voorkomen dat voor bij de gemeente bekende openbare ruimten, nummeraanduidingen, standplaatsen, ligplaatsen, panden en verblijfsobjecten geen document beschikbaar is dat als brondocument voor de registratie kan fungeren. Hierbij kunnen verschillende situaties voorkomen:
Deze laatste categorie is onder bepaalde voorwaarden ook van toepassing als het in de uitvoeringsregels bij de Wet BAG voorgeschreven minimumpercentage te koppelen objecten en brondocumenten is gerealiseerd. De voorwaarden waaronder formalisering mag plaatsvinden in relatie tot deze minimumpercentages zijn opgenomen in het “Verdiepingsdocument kwaliteit voor gemeenten”.Algemene vereisten ten aanzien van de verklaring
Ten aanzien van de verklaring (die in het algemeen bekend staat onder de benaming “formaliseringsbeslissing”) worden een aantal algemene eisen gesteld:
In het geval een terugmelding op een object wordt ontvangen waarvan de verklaring het brondocument is, dan moet alsnog onderzoek plaatsvinden naar de juistheid van de gegevens. De verklaring speelt hierin geen rol, omdat het alleen de basis voor registratie is en geen rechtsgevolg met zich meebrengt.
Specifieke eisen ten aanzien van de verklaring
Daarnaast gelden er een aantal specifieke eisen voor de verklaring in relatie tot de daarin opgenomen verschillende soorten objecten. De verklaring kan niet worden gebruikt voor woonplaatsen.
Brondocumenten openbare ruimten
Voor de verklaring gelden ten aanzien van de openbare ruimten naast de algemene vereisten ook de volgende bijzondere vereisten:
Daarnaast wordt gemeenten in overweging gegevens voor openbare ruimten waarvoor een origineel brondocument ontbreekt, een (massa)straatnaambesluit te nemen waarin de betreffende openbare ruimten ook formeel van een juridische basis worden voorzien.
Brondocumenten nummeraanduidingen
Hierbij kan het om een aanzienlijk aantal objecten en daarover geregistreerde gegevens gaan. Het ligt in dat geval niet voor de hand om al de in de registratie op te nemen gegevens in een brondocument vast te leggen. De gemeente kan in de verklaring een bepaald aantal gegevens van nummeraanduidingen uit de basisregistratie vaststellen. Van belang is dan wel dat een back-up van de compleet vastgestelde gegevensset beschikbaar blijft waarbij gewaarborgd wordt dat deze ook ongewijzigd blijft. Ook in het geval van nummeraanduidingen wordt gemeenten in overweging gegeven voor nummeraanduidingen waarvoor een origineel brondocument ontbreekt, een (massa)huisnummerbesluit te nemen waarin de betreffende nummeraanduidingen ook formeel van een juridische basis worden voorzien.
Voor de verklaring gelden ten aanzien van de nummeraanduidingen naast de algemene vereisten ook de volgende bijzondere vereisten:
In geval in de verklaring wel uit een lijst met gegevens bestaat, hoeft de verklaring geen tekening, waarop de geometrische begrenzing van het genummerde object(en) is opgenomen, te bevatten. Indien de gemeente wel de geometrische begrenzing van het genummerde object wil opnemen, wordt aanbevolen dit te combineren met het onderbouwen van de adresseerbare objecten met brondocumenten.
Brondocumenten standplaatsen en ligplaatsen
Voor de verklaring geldt ten aanzien van de standplaatsen en ligplaatsen naast de algemene vereisten ook als bijzondere eis dat de verklaring moet bestaan uit een lijst met de in de registratie op te nemen gegevens over deze standplaatsen en/of ligplaatsen, inclusief de geometrische begrenzing daarvan. Ook hier wordt gemeenten in overweging gegeven voor de aanwijzing van standplaatsen en ligplaatsen ingevolgde de Wet bag gebruik te maken van de hiervoor ontwikkelde modeldocumenten en deze objecten derhalve direct van een brondocument te voorzien.
Brondocumenten panden en verblijfsobjecten
De gemeente kan in de verklaring een bepaalde digitale gegevensset van panden en/of verblijfsobjecten uit de basisregistratie vaststellen. Van belang is dat een back-up van die vastgestelde gegevensset beschikbaar blijft waarbij gewaarborgd wordt dat deze ook ongewijzigd blijft.
Voor de verklaring gelden ten aanzien van de panden en verblijfsobjecten naast de algemene vereisten ook de volgende bijzondere vereisten:
De verklaring dient uitsluitend als basis voor de opname van gegevens in de basisregistraties adressen en gebouwen. Zij is niet gericht op enig rechtsgevolg en is derhalve niet vatbaar voor bezwaar en beroep.