Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Legesverordening 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLegesverordening 2017
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerplegesverordening 2017

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 156 lid 1 Gemw
  2. art. 229 Gemw
  3. art. 2 Ppw
  4. art. 7 Ppw
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201701-01-2018Legesverordening 2017

15-12-2016

gmb-2016-182894

Rb2016/76B

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2017
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2: Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3: Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Artikel 4: Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld

  • d.

    in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergun- ning beperkte milieutoets);

  • e.

    het raadplegen van bij de gemeente berustende kadastrale gegevens door en het verstrekken van afdrukken van deze gegevens aan ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • f.

    het in behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

 

Artikel 5: Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een project- uitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis en Herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit sterkt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10 derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6: Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

 

Artikel 7: Termijnen van betaling

  • a.

    In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • 1.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • 2.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • a.

    Voor de betaling van de in het eerste lid, letter b bedoelde betalingstermijn kan aan de gemeente machtiging tot automatische incasso worden afgegeven.

  • b.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

 

Artikel 8: Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

 

Artikel 9: Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar,

indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 en 2 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      Titel 1, onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      Titel 1, hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      Titel 1, hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      Titel 1, onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      Titel 1, hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      Titel 1, onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      Titel 1, hoofdstuk 12 (kansspelen);

    • 8.

      Titel 2, hoofdstuk 3 (artikel 13 en 14)

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 10: Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 11: Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 12: Overgangsrecht

  • 1.

    De ”Legesverordening 2016” en de daarbij behorende tarieventabel 2016 , vastgesteld bij raadsbesluit van 5 november 2015, inclusief latere wijzigingen daarvan, evenals het daarbij behorende overzicht bouwkosten, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De bekendmaking van het in onderdeel 2.1.1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemde normblad geschiedt door terinzagelegging.

  • 3.

    Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

  • 4.

    Indien artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt, worden de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 van de bij deze verordening behorende tarieventabel vervangen door:

    • .

      2.3.13 Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied) Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: €98,85.

    • .

      2.3.14 Handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van soorten) Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: €98,85.

    • .

       

  • 5.

    De op grond van het derde lid vervangen onderdelen blijven van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de in artikel 13, derde lid, onder b, bedoelde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.

  • 6.

    Deze verordening en bijbehorende tarieventabel 2017 treden in werking met ingang van 1 januari 2017.

  • 7.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 8.

    In afwijking van het zesde lid, is de datum van ingang van de heffing van:

    • 1.

      artikel 12, tweede lid, het tijdstip waarop het in dat lid genoemde wetsvoorstel tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt.

    • 2.

      artikel 12, derde lid, het tijdstip waarop artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt.

  • 9.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2017”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2016.

De raadsvoorzitter, De Raadsgriffier

Tarieventabel Legesverordening 2017

 

Indeling tarieventabel

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens

 

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

 

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

 

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

 

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

 

Hoofdstuk 10

Leegstandswet

 

Hoofdstuk 11

Winkeltijdenwet

 

Hoofdstuk 12

Kansspelen

 

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

 

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

 

Hoofdstuk 15

Diversen

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling concept-aanvraag

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 4

Vermindering

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen

 

Hoofdstuk 9

Hogere grenswaarde ex artikel 83 wet geluidhinder

 

Hoofdstuk 10

Opvragen milieu-informatie, Ruimtelijke Ordening en Bouwen-pakket

 

Hoofdstuk 11

Principeverzoek bestemmingswijzigingen

 

Hoofdstuk 12

In de titel niet benoemde beschikking

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1

Horeca

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

Hoofdstuk 4

Exploitatievergunning voor een speelgelegenheid

 

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

 

Hoofdstuk 6

Wet BIBOB

 

Hoofdstuk 7

Ventvergunningen

 

Hoofdstuk 8

Gastouderopvang

 

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

Tarief 2016

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

 

1.1.1.1

op maandag tussen 09.00 en 10.00 uur in de trouwzaal van het Stadskantoor te Hulst

Nihil

1.1.1.2

op woensdag en donderdag tussen 09.00 en 10.00 in de trouwzaal van het Stadskantoor te Hulst

€ 139,05

1.1.1.3

op andere dagen dan genoemd in 1.1.1.1 en 1.1.1.2 met dien verstande dat de locatie NH kerkje te Kloosterzande wordt gezien als reguliere trouwlocatie

€ 309,00

1.1.1.4

op zaterdag met dien verstande dat de locatie NH kerkje te Kloosterzande wordt gezien als reguliere trouwlocatie

€ 654,05

1.1.1.5

vervallen

 

1.1.1.6

vervallen

 

1.1.1.7

op aangewezen locaties anders dan genoemd in 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.4

€ 813,70

 

 

 

1.1.2

vervallen

 

 

 

 

 

Voltrekking huwelijk/registratie partnerschap

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 370,80

 

 

 

1.1.4

vervallen

 

 

 

 

 

Trouwboekje/partnerschapsboekje

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 18,75

1.1.5.2

vervallen

 

 

 

 

 

Wijziging huwelijk/geregistreerd partnerschap

 

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van een huwelijksdatum:

 

1.1.6.1

vanaf de 2e wijziging binnen 1 maand voor de huwelijksdatum

€ 26,50

1.1.6.2

vanaf de 2e wijziging tot 1 maand voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap

€ 26,50

 

 

 

 

Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap

 

1.1.6.3

binnen de periode van 3 maanden voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap

€ 48,90

1.1.6.4

binnen de periode van 1 maand voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap

 

 

 

 

 

Naspeuringen

 

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

 

 

 

 

Akten burgerlijke stand

 

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 12,90

 

 

 

 

Getuigen

 

1.1.9

Het tarief voor het gebruik maken van een medewerker, in dienst van de gemeente Hulst, voor het als getuige aanwezig zijn bij de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap bedraagt

€ 31,80

 

 

 

 

Meebrengen eigen BABS (buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand)

 

1.1.10

Het tarief voor het benoemen en beëdigen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van een dag

€ 157,55

 

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1.1

van een nationaal paspoort

 

1.2.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,76

1.2.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,46

1.2.1.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

 

1.2.1.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,76

1.2.1.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,46

1.2.1.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

 

1.2.1.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,76

1.2.1.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,46

1.2.1.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,46

1.2.1.5

van een Nederlandse identiteitskaart

 

1.2.1.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,66

1.2.1.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,63

1.2.1.7

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

 

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

1.3.1.1

het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,83

1.3.1.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

 

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

 

Definitie verstrekking BRP-gegevens

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

 

Verstrekking BRP-gegevens

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,50

 

 

 

 

Definitie verstrekking niet-BRP-gegevens

 

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

 

 

 

 

 

Verstrekking niet-BRP-gegevens

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,85

 

 

 

 

Verstrekking aan afnemers

 

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

 

 

 

 

Naspeuringen

 

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

 

 

 

 

Bewijs van Nederlanderschap

 

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reisdocument

€ 7,85

 

 

 

 

Bewijs van opneming BRP

 

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de BRP op beveiligd papier

€ 7,85

 

 

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.5.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.5.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

 

met een maximum per bericht van

€ 5,00

1.5.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.5.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,00

1.5.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

1.5.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

 

 

 

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

 

 

Vervallen

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in onderdeel 1.7.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.7.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 7,35

1.7.1.1.2

in formaat A3

€ 7,35

 

 

 

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1

een afschrift van of uittreksel uitde gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 14,05

1.7.2.1.a

een digitaal uittreksel uitde gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

1.7.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 14,05

1.7.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 14,05

1.7.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 14,05

1.7.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 14,05

1.7.2.5.a

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie digitaal ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

1.7.3

Vervallen

 

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens van een lopende

 

 

aanvraag voor een omgevingsvergunning of verleende omgevings-vergunning

 

 

tot het verstrekken van een fotokopie van een document, zoals aanvraag-

 

 

formulier, bouwkundige tekening, situatietekening, rapporten behorende bij de aanvraag

 

1.7.4.1

in formaat A3, A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,45

1.7.4.2

in formaat A2, A1, A0 of groter, per blad

€ 10,00

1.7.4.3

in digitaal bestand, voor zover en alleen als de aanvraag digitaal is ontvangen

€ 2,05

 

 

 

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

 

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.8.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 6,95

1.8.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 6,95

1.8.4

tot het waarmerken van documenten

€ 6,95

 

 

 

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

 

 

Naspeuringen gemeentearchief

 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,50

 

 

 

 

Afschriften e.d. gemeentearchief

 

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.9.2.1

een afschrift, uittreksel of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A1 of A0 formaat

€ 10,00

1.9.2.2

een afschrift, uittreksel of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op andere formaten kleiner dat A1

€ 0,45

1.9.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk:

 

1.9.2.3.1

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.9.2.3.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 1.10.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

 

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.10.1.1

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 98,85

1.10.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 49,40

1.10.2

Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.10.1.1 en 1.10.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slecht eenmaal geheven.(Dit geldt ook als het gaat om een geheel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovatie waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend.)

 

 

 

 

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

Ontheffing Winkeltijdenwet

 

1.11.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 20,30

 

 

 

 

Overdacht ontheffing aan derden

 

1.11.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 7,35

 

 

 

 

Wijziging ontheffing

 

1.11.3

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing

€ 13,55

 

 

 

Hoofdstuk 12 Kansspelen

 

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.12.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.12.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, ten hoogste

€ 22,50

 

en vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten, waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van ten hoogste

€ 34,00

1.12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 7,05

 

 

 

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

 

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 355,00

1.13.1.1

Het tarief zoals vernoemd in 1.13.1 wordt verhoogd voor elke strekkende meter vanaf het aantal van 25 strekkende meters, met een tarief van

€ 1,15

1.13.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 350,00

1.13.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.13.1.4

Indien een begroting als bedoeld in 1.13.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

Ontheffing ex art. 87 RVV 1990

 

1.14.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 19,90

1.14.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 19,90

 

 

 

 

Gehandicaptenparkeerkaart

 

1.14.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 13,35

 

 

 

 

Wedstrijden op de weg

 

1.14.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 voor lokale activiteiten

€ 16,20

1.14.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 voor bovenlokale activiteiten

€ 108,15

 

 

 

 

Vervoer gevaarlijke stoffen

 

1.14.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag :

 

1.14.6.1

tot het verkrijgen van een enkelvoudige ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs)

€ 74,15

1.14.6.2

tot het verkrijgen van een verzamelontheffing als bedoeld in artikel 22 van de wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs)

€ 222,45

 

 

 

Hoofdstuk 15 Diversen

 

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,45

1.15.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.15.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,45

1.15.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,90

1.15.2.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 10,30

1.15.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afdruk, formaat A4 of A3, van een gedeelte van de gemeentelijke digitale geografische kaart ten behoeve van het indienen van een milieumelding voor het tijdelijk opslaan van vaste meststoffen

€ 5,60

 

 

 

 

Hoefdieren binnen de bebouwde kom

 

1.15.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van hoefdieren binnen de bebouwde kom ex artikel 2:81, derde lid van de algemene plaatselijke verordening

€ 27,00

 

 

 

 

Ontheffing voor het in werking hebben van een geluidsapparaat, recreatietoestel of bouwmachine

 

1.15.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het in de open lucht in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten ex artikel 4:7 van de algemene plaatselijke verordening geldig voor:

 

1.15.5.1

een dag

€ 6,20

1.15.5.2

meer dan een dag

€ 30,60

 

 

 

 

Ontheffing recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein

 

1.15.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ex artikel 5:58 van de algemene plaatselijke verordening voor het buiten een kampeerterrein houden van nachtverblijf

€ 98,85

 

 

 

 

Ontheffing Landschapsverordening Zeeland

 

1.15.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing voor werkzaamheden in verband met het aanvragen van een ontheffing als bedoeld in de Landschapsverordening

€ 20,35

 

 

 

 

Vergunningen en instemmingsbesluiten op grond van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI)

 

1.15.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen en begeleiden van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg van ondergrondse kabel- en leidingnetten met inbegrip van het toepassen van sleufloze technieken, tot 25 strekkende meters

€ 340,00

1.15.8.2

Het tarief zoals vernoemd in 1.15.8.1 wordt verhoogd voor elke strekkende meter vanaf het aantal van 25 strekkende meters, met een tarief van

€ 1,10

 

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

Aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

De aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699:2013 of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. De bouwkosten worden altijd getoetst aan de richtbedragen die door het college zijn vastgelegd in het overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwlegestoets, zoals dit laatstelijk is vastgesteld of gewijzigd. Bij een opgegeven bedrag wat lager ligt dan berekening middels de kengetallen, zullen de bouwkosten aan de hand hiervan worden bijgesteld. In gevallen waarin het overzicht bouwkosten niet voorziet, worden de bouwkosten bepaald als hiervoor genoemd conform de UAV of het normblad NEN 2699:2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

 

 

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principe-verzoek

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar dan wel vergunningvrij is, per onderdeel

€ 103,00

2.2.2

voor de beoordeling van een principe-verzoek om tot een formele aanvraag te komen voor een procedure op grond van artikel 3.1 (bestemmingsplan), artikel 3.6, eerste lid, onder a (wijzigen bestemmingsplan), artikel 3.6 eerste lid, onder b (uitwerken bestemmingsplan) van de Wet ruimtelijke ordening.

€ 309,00

 

 

 

2.2.3

om het verkrijgen van bodem-, ruimtelijke ordening of bouwinformatie c.q. advies t.b.v. taxatie/verkoop, per pakket

€ 49,90

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.2.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.2.4.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 148,28

2.2.4.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 254,10

 

Archeologisch onderzoek

 

2.2.4.3

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.2 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan waarvoor een comlex (de voor het onderzoek benodigde tijd zal de vier uur overstijgen) archeologisch (bodem-) onderzoek is vereist, met een bedrag voor archeologisch (bodem-) onderzoek dat voorafgaand aan het in behandeling nemen als bedoeld in genoemde onderdelen, aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Indien een begroting als bedoeld in 2.2.4.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Beoordelen akoestisch rapport

 

2.2.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2, wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan wat is gelegen binnen de geluidzone Hogeweg en waarvoor de beoordeling van een akoestisch onderzoek is vereist

€ 544,50

2.2.5.1

Indien de beoordeling van het rapport complex is (de voor het onderzoek benodigde tijd zal de vier uur overstijgen), wordt het tarief als bepaald in de onderdelen 2.2, verhoogd met een bedrag voor het beoordelen van het akoestisch rapport door een specialist dat voorafgaand aan het in behandeling nemen als bedoeld in genoemde onderdelen aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Indien een begroting als bedoeld in 2.2.5.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, van de bouwkosten:

1,75%

 

 

 

 

Welstandstoets

 

2.3.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a, van de Wabo en toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt, indien hierover het advies van de welstandscommissie hoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig onderdeel 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

 

 

€ 43,25 Indien bouwkosten minder dan

 

 

€ 4.000,-- bedragen;

 

 

€ 82,00 + 2 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 4.000,--

 

 

tot € 25.000,-- bedragen;

 

 

€ 112,00 + 1,10 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 25.000,--

 

 

tot € 120.000,-- bedragen;

 

 

€ 160,00 + 1,10 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 120.000,--

 

 

tot € 230.000,-- bedragen;

 

 

€ 323,00 + 0,60 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 230.000,--

 

 

tot € 455.000,00 bedragen;

 

 

€ 593,00 + 0,25 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten € 455,000,-- of

 

 

meer bedragen.

 

 

 

 

 

Afronding

 

2.3.1.3

Voor de berekening van de leges worden de uitkomsten van de vermenigvuldigingen van het in onderdelen 2.3.1.1 en 2.3.1.2 genoemde percentage of promillages met de bouwkosten naar boven afgerond op een veelvoud van:

€ 2,50

 

 

 

 

Welstandstoets reclame-aanvraag

 

2.3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een reclame-aanvraag uit een oogpunt van welstand door het ingevolge artikel 48 van de Woningwet aangewezen deskundig college:

€ 44,50

 

 

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.1.5.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 148,28

2.3.1.5.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 254,10

 

 

 

 

Archeologisch onderzoek

 

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.1.5.2, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.5 en 2.8 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan waarvoor een comlex (de voor het onderzoek benodigde tijd zal de vier uur overstijgen) archeologisch (bodem-) onderzoek is vereist, met een bedrag voor archeologisch (bodem-) onderzoek dat voorafgaand aan het in behandeling nemen als bedoeld in genoemde onderdelen, aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.6 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

Advies agrarische commissie

 

2.3.1.7

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.5 en 2.8, wordt het tarief verhoogd met, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan dat ter beoordeling dient te worden voorgelegd aan de Agrarische Adviescommissie Zeeland

€ 859,10

 

 

 

 

Advies commissie Nieuw Economische Dragers

 

2.3.1.8

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.5 en 2.8, wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan dat ter beoordeling dient te worden voorgelegd aan de commissie Nieuw Economische Dragers (NED), met een bedrag voor de door dit adviesorgaan te maken advieskosten dat voorafgaand aan het in behandeling nemen als bedoeld in genoemde onderdelen aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

€ 859,10

 

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.8 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.9

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen per het te toetsen onderdeel:

€ 98,85

 

 

 

 

Advies Monumentencommissie

 

2.3.1.10

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2 wordt het tarief verhoogd, indien naar het oordeel van het bevoegd gezag advies dient te worden ingewonnen bij de Monumentencommissie, verhoogd met

€ 240,00

 

 

 

 

Beoordelen akoestisch rapport

 

2.3.1.11

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.5 en 2.8, wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan wat is gelegen binnen de geluidzone Hogeweg en waarvoor de beoordeling van een akoestisch onderzoek is vereist

€ 544,50

2.3.1.11.1

Indien de beoordeling van het rapport complex is (de voor het onderzoek benodigde tijd zal de vier uur overstijgen), wordt het tarief als bepaald in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.5 en 2.8, verhoogd met een bedrag voor het beoordelen van het akoestisch rapport door een specialist dat voorafgaand aan het in behandeling nemen als bedoeld in genoemde onderdelen aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.11 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

3,6‰

 

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 30,90

 

en een maximum van:

€ 515,00

2.3.2.2

Het overeenkomstig onderdeel 2.3.2.1 berekende bedrag wordt verhoogd met de door een landschaps- en/of natuurbeschermingsdeskundigen ingediende advieskosten met inachtneming van periodieke prijsstijgingen, indien de aanvraag betrekking heeft op een aanlegactiviteit waarvoor advies van dit adviesorgaan wordt ingewonnen.

€ 453,75

 

 

 

 

 

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.3.2

Onderdeel 2.3.1.5 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.5 zelf toepassing vindt.

 

 

 

 

 

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

2.3.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 154,50

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 309,00

2.3.4.2.1

Het bedrag zoals genoemd in 2.3.4.2 wordt, indien volgens de beleidsregels een ruimtelijke onderbouwing noodzakelijk wordt geacht, vermeerderd met € 500,-

 

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 

2.3.4.3.1

Bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 2.440,00

2.3.4.3.2

Vervallen

 

2.3.4.4

Vervallen

 

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 824,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 824,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 824,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 824,00

2.3.4.9

Publicatiekosten in het Zeeuws- Vlaamse advertentieblad, per publicatie

€ 113,30

 

 

 

 

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

2.3.5

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.5.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 154,50

2.3.5.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 309,00

2.3.5.2.1

Het bedrag zoals genoemd in 2.3.5.2 wordt, indien volgens de beleidsregels een ruimtelijke onderbouwing noodzakelijk wordt geacht, vermeerderd met € 500,-

 

2.3.5.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 

2.3.5.3.1

Bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 2.440,00

2.3.5.3.2

Vervallen

 

2.3.5.4

Vervallen

 

2.3.5.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 824,00

2.3.5.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 824,00

2.3.5.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 824,00

2.3.5.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 824,00

2.3.5.9

Publicatiekosten in het Zeeuws- Vlaamse advertentieblad, per publicatie

€ 113,30

 

 

 

 

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.6

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1. onder d, van de Wabo bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.6.1

indien het vloeroppervlak minder dan 100 m² bedraagt: € 384,00

 

2.3.6.2

indien het vloeroppervlak tussen 100 m² en 500 m² bedraagt: € 272,00 + € 1,12 per m²

 

2.3.6.3

indien het vloeroppervlak tussen 500 m² en 2.000 m² bedraagt: € 627,00 + € 0,42 per m²

 

2.3.6.4

indien het vloeroppervlak tussen 2.000 m² en 5.000 m² bedraagt: € 1.277,00 + € 0,11 per m²

 

2.3.6.5

indien het vloeroppervlak tussen 5.000 m² en 50.000 m²bedraagt: € 1.687,00 + € 0,028 per m²

 

2.3.6.6

indien het vloeroppervlak meer dan 50.000 m²: € 2.572,00 + € 0,011 per m²

 

 

 

 

 

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.7

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.7.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 159,10

2.3.7.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 159,10

2.3.7.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief,onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 159,10

 

 

 

 

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 63,65

 

 

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.9

Onderdeel 2.3.1.5 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.5 zelf toepassing vindt.

 

 

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.10

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:9 van de van de algemene plaatselijke verordening van Hulst een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 98,85

 

 

 

 

Uitweg/inrit

 

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 98,85

2.3.11.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.11.1 wordt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag om een omgevingsvergunning, verhoogd met de door dit adviesorgaan ingediende advieskosten met inachtneming van periodieke prijsstijgingen.het bedrag aan advieskosten wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeeld, middels een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijdfe werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager te kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde dag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

Kappen

 

2.3.12

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 van de algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 98,85

 

 

 

 

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.13

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 98,85

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief,onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten :

€ 98,85

 

 

 

 

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

2.3.14

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tariefonverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 98,85

 

 

 

 

Andere activiteiten

 

2.3.15

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.15.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunnuing. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 98,85

2.3.15.2.2

als het een provinciale of waterschapverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

2.3.16

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de anndere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en Wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 309,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld

 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in artikel 2.2.1 of beoordeling van een principe-verzoek als bedoeld in artikel 2.2.2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:

 

 

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:

 

 

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen een jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:

 

 

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 30% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

met dien verstande dat:

 

 

-       een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;

 

 

-       er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.

 

2.5.4

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.5

Teruggaaf als gevolg van het niet ontvankelijk verklaren, het niet in behandeling nemen of het buiten behandeling stellen van van de aanvraag van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Teruggaaf van gevorderde leges vindt plaats indien: de aanvraag tot het verkrijgen van de in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk genoemde vergunningen en toestemmingen buiten behandeling worden gesteld op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, nadat reeds werkzaamheden voor de aanvraag zijn verricht, wordt teruggaaf verleend van 50 % van de volgens onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 van deze tabel gevorderde leges, met dien verstande dat van het gevorderde bedrag ten minste overblijft € 00,00.

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 98,85

 

 

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning in het geval de bouwkosten niet meer bedragen dan € 100.000,00

€ 100,00

2.7.1

In het geval de bouwkosten € 100.000,00 of meer bedragen; 1 promille van de bouwkosten.

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 

2.8.1

bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager:

€ 2.440,00

2.8.2

vervallen

 

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 1.560,00

2.8.4

Publicatiekosten in het Zeeuws- Vlaamse advertentieblad, per publicatie

€ 113,30

2.8.5

Onverminderd het bepaalde in de anndere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien advies benodigd is (onder meer op het gebied van de natuurbescherming) over de aanvraag: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een bestemmingswijziging aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en Wethouders is opgesteld.

 

 

Indien een begroting als bedoeld in 2.8.5 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Hogere grenswaarde ex artikel 83 Wet geluidhinder

 

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van toestemming tot het bouwen in afwijking van het bepaalde in artikel 83 van de Wet geluid:

€ 757,05

 

 

 

Hoofdstuk 10 Opvragen milieu-informatie, Ruimtelijke ordening en Bouwen pakket

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van informatie welke vervolgens voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt:

 

2.10.1

voor een pakket milieu-informatie, per pakket:

€ 49,40

2.10.2

voor een pakket informatie Ruimtelijke Ordening en Bouwen, per pakket:

€ 49,40

 

 

 

Hoofdstuk 11 Principeverzoek bestemmingswijzigingen

 

 

Vervallen

 

 

 

 

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

 

2.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 98,85

 

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1 Horeca

 

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 182,30

3.1.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 10,80

3.1.3

een aanvraag tot het op grond van de Drank- en Horecawet op de vergunning bijschrijven van een leidinggevende

€ 73,10

3.1.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7 van de Drank- en Horecaverordening

€ 43,65

3.1.5

Een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ex artikel 2:25 van de algemene plaatselijke verordening

€ 197,75

3.1.6

Een aanvraag tot het op grond van een exploitatieverordening ex artikel 2:25 van de algemene plaatselijke verordening bijschrijven van een leidinggevende

€ 73,10

3.1.7

Een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet

€ 98,85

 

 

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:22, van de algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

€ 108,15

3.2.1.2

een middelgroot evenement zoals omschreven in de ‘evenementennota 2005’, waarbij naar het oordeel van de burgemeester geen advies van Veiligheidsregio Zeeland en / of politie nodig is

€ 27,00

3.2.1.3

een middelgroot evenement zoals omschreven in de ‘evenementennota 2005’, waarbij naar het oordeel van de burgemeester wel advies van Veiligheidsregio Zeeland en / of politie nodig is

€ 54,05

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:22 van de algemene plaatselijke verordening

€ 49,40

 

 

 

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:3, van de algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.030,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 645,80

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15 van de algemene plaatselijke verordening:

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 255,20

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 255,20

3.3.3

wijziging van een inrichting als gevolg van een uitbreiding of verbouwing

€ 587,10

 

 

 

Hoofdstuk 4 Exploitatievergunning voor een speelgelegenheid

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

3.4.1

een exploitatievergunning voor een speelgelegenheid ex artikel 2:37 van de algemene plaatselijke verordening

€ 197,75

 

 

 

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

 

3.5.1

Het tarief bedraagt voor inrichtingen als bedoeld in artikel 1 van de Brandveiligheidsverordening

€ 192,60

 

vermeerderd met een toeslag indien de oppervlakte bedraagt:

 

3.5.1.1

minder dan 100 m²:

€ 133,90

3.5.1.2

van 100 m² tot 500 m²:

€ 82,40

 

plus € 1,12 per m² gebruiks-oppervlakte;

3.5.1.3

van 500 m² tot 2.000 m²:

€ 448,05

 

plus € 0,42 per m² gebruiks- oppervlakte;

3.5.1.4

van 2.000 m² tot 5.000 m²:

€ 1.117,55

 

plus € 0,11 per m² gebruiks- oppervlakte;

3.5.1.5

van 5.000 m² tot 50.000 m²:

€ 1.539,85

 

plus € 0,028 per m² gebruiksoppervlakte;

3.5.1.6

50.000 m² of meer:

€ 2.451,40

 

plus € 0,011 per m² gebruiksoppervlakte.

 

 

 

Hoofdstuk 6 vervallen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Ventvergunningen

 

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.7.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen venten in de gemeente ex artikel 5:15 van de algemene plaatselijke verordening voor:

 

3.7.1.1.1

een week of korter

€ 11,30

3.7.1.1.2

een maand of korter doch langer dan een week

€ 22,65

3.7.1.1.3

een jaar of korter doch langer dan een maand

€ 90,80

 

 

 

Hoofdstuk 8 Gastouderopvang

 

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen:

 

3.8.1

van een buitenschoolse opvang/kindercentrum/gastouderbureau/peuterspeelzalen

€ 1.226,70

3.8.2

Van een gastouderopvang

€ 654,05

 

 

 

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking per uur

€ 98,85

 

 

 

 

 

 

Behorende bij raadsbesluit van 15 december 2016.

 

 

 

 

De Raadsgriffier,

 

De Raadsvoorzitter, De Raadsgriffier,