Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oegstgeest

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor zelfbeheer Spelregels zelfbeheer openbare ruimte gemeente Oegstgeest

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOegstgeest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor zelfbeheer Spelregels zelfbeheer openbare ruimte gemeente Oegstgeest
CiteertitelSpelregels zelfbeheer openbare ruimte
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 22 november 2016 (Z-16-18421) besloten om de regeling met terugwerkende kracht in werking te laten treden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 1:3 lid 4 Awb
  2. art. 4:3 Awb
  3. art. 160 lid 1 Gemw
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-201630-06-2015nieuwe regeling

30-06-2015

gmb-2016-179156

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor zelfbeheer Spelregels zelfbeheer openbare ruimte gemeente Oegstgeest

Het college van burgemeesters en wethouders van Oegstgeest;

 

overwegende dat de gemeente het beheer van de openbare ruimte door (groepen) inwoners wil faciliteren en stimuleren;

 

gelet op artikel 1:3, vierde lid en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160, eerste lid, aanhef en onder e van de Gemeentewet;

 

Besluit

 

vast te stellen de “Spelregels zelfbeheer openbare ruimte”, luidende aldus:

Artikel 1 – Begripsomschrijving

In deze spelregels wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    Zelfbeheer: het dagelijkse onderhoud aan een perceel openbare ruimte door één of meer inwoner(s).

  • 2.

    Perceel openbare ruimte: een nader overeen te komen gedeelte van de openbare ruimte, waaronder begrepen gemeentelijke plantsoenen, grasvelden en speelplaatsen.

  • 3.

    Dagelijks onderhoud: werkzaamheden gericht op de instandhouding van het perceel, zoals bijvoorbeeld het verwijderen van onkruid, snoeien en watergeven van de aanwezige beplanting, het vervangen van dode beplanting en het verwijderen van zwerfvuil.

  • 4.

    Inwoner: meerderjarige inwoner van de gemeente Oegstgeest .

Artikel 2 – Aanmelding

  • 1.

    De inwoner meldt zich – individueel of als groep – aan bij de gemeente voor zelfbeheer van een perceel van de openbare ruimte. De inwoner komt als deelnemer in aanmerking indien hij voldoet aan deze spelregels.

  • 2.

    Wanneer meerdere inwoners zich als groep aanmelden wordt er één persoon aangewezen als contactpersoon voor de gemeente.

  • 3.

    De gemeente kan voorwaarden stellen ten aanzien van het draagvlak van bewoners in de directe omgeving van het in zelfbeheer uit te geven perceel openbare ruimte.

Artikel 3 – Voorwaarden zelfbeheer

  • 1.

    De inwoner verplicht zich tot wederopzegging het dagelijks onderhoud van het betreffende perceel openbare ruimte uit te voeren. Tot aan wederopzegging zal de gemeente in principe geen dagelijks onderhoud uitvoeren, tenzij dringende noodzaak hiertoe aanleiding geeft.

  • 2.

    De inwoner accepteert en garandeert toegang van de gemeente en/of netwerkexploitanten tot de onder het perceel openbare ruimte gelegen kabels, leidingen of riolering.

  • 3.

    De inwoner draagt er zorg voor dat er geen over het trottoir of de openbare weg hangend groen voorkomt.

  • 4.

    De inwoner gebruikt geen chemische (bestrijdings-)middelen. De inwoner houdt zich aan de Flora- en Faunawet en indien van toepassing aan de gedragscode van de gemeente Oegstgeest.

  • 5.

    De inwoner neemt geldende veiligheidsmaatregelen in acht bij het onderhoud aan de openbare ruimte ter voorkoming van ongevallen bij henzelf of bij omstanders.

  • 6.

    De inwoner mag op eigen kosten nieuwe beplanting aanbrengen. De inwoner brengt geen objecten, houtopstanden (bomen) of terreinverharding aan zonder schriftelijke toestemming van de gemeente.

Artikel 4– Erkenning bestaande rechten

  • 1.

    De inwoner en de gemeente erkennen de bestaande eigendomsrechten zoals die bestaan op het moment van aanmelding.

  • 2.

    Een op het moment van aanmelding bestaand recht van overpad blijft van kracht.

Artikel 5 – Grenzen aan het zelfbeheer

  • 1.

    Zelfbeheer van de openbare ruimte wordt niet toegestaan als dat ten koste gaat van de (verkeers-)veiligheid of civiele constructies (bijvoorbeeld bij waterkeringen of beschoeiingen) of wanneer uitgifte leidt tot inefficiënt onderhoud van de overige openbare ruimte voor de gemeente. Ook gebieden die de gemeente heeft aangewezen als (toekomstige) locatie voor ecologisch groenbeheer, alsmede de hoofdgroenstructuur zoals beschreven in het groenbeleidsplan of beeldbepalende groenzones in het algemeen komen niet in aanmerking voor zelfbeheer.

  • 2.

    Het onderhoud aan houtopstanden (bomen) en speeltoestellen valt niet onder zelfbeheer.

Artikel 6 – Beëindiging

  • 1.

    De inwoner en de gemeente kunnen het vrijwillig onderhoud van groenvoorzieningen en/of speelplaatsen opzeggen door middel van een schriftelijke mededeling. Opzegging door de gemeente geschiedt alleen om redenen van algemeen belang, bij het handelen in strijd met of het niet-nakomen van deze spelregels door de inwoner of bij intrekking van deze spelregels.

  • 2.

    Bij beëindiging vindt geen vergoeding door de gemeente plaats van door bewoners aangebrachte beplanting of objecten.

Artikel 7 – Slotbepalingen

  • 1.

    Deze spelregels kunnen worden aangehaald als “Spelregels zelfbeheer openbare ruimte”.

  • 2.

    Deze spelregels treden in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad en werken terug tot en met 30 juni 2015.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest

op 30 juni 2015

De Secretaris,

De Burgemeester