Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fryslân

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende subsidiëring van projecten inzake de realisatie van sociale huurwoningen Subsidieregeling stimulering projecten sociale huur Fryslân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFryslân
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende subsidiëring van projecten inzake de realisatie van sociale huurwoningen Subsidieregeling stimulering projecten sociale huur Fryslân
CiteertitelSubsidieregeling stimulering projecten sociale huur Fryslân
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/Frysl%C3%A2n/332960/332960_3.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-2016

13-12-2016

prb-2016-6726

1372808

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende subsidiëring van projecten inzake de realisatie van sociale huurwoningen Subsidieregeling stimulering projecten sociale huur Fryslân

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

 

gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013,

 

overwegende dat het op grond van de motie van Provinciale Staten van Fryslân van

23 september 2015 wenselijk is door middel van een projectsubsidie een stimulans te geven aan projecten die het aanbod van sociale huurwoningen in de provincie Fryslân vergroten, besluiten:

 

vast te stellen de Subsidieregeling stimulering projecten sociale huur Fryslân:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen.

  • b.

    huisvesting: zelfstandige huisvesting welke een permanent doeleinde dient en bedoeld is om de bewoner voor langere tijd onderdak te bieden. Onder permanent wordt in dit kader huisvesting verstaan die minimaal 3 jaar beschikbaar wordt gesteld aan de bewoner.

  • c.

    sociale huurwoning: een zelfstandige huurwoning of ander type zelfstandig onderkomen met een maandhuur onder de liberalisatiegrens zoals deze gold op 1 januari 2016.

  • d.

    statushouders: formeel erkende vluchtelingen met een verblijfsvergunning van tijdelijke aard of van onbepaalde tijd. Statushouders worden ook wel vergunninghouders of verblijfsgerechtigden genoemd.

Artikel 2 Doel

De subsidie heeft als doel om additionele capaciteit toe te voegen aan de bestaande sociale woningvoorraad in de provincie Fryslân door middel van nieuwbouw, plaatsing, verbouw, transformatie of herbestemming.

Artikel 3 Subsidiabele activiteit

Subsidie kan worden verleend voor het uitvoeren van een huisvestingsproject dat leidt tot de realisatie van nieuwe sociale huurwoningen of aanpassing van bestaande sociale huurwoningen in de provincie Fryslân, waarvan tenminste 50% van de gerealiseerde of aangepaste woningen beschikbaar worden gesteld aan statushouders voor een periode van minimaal 3 jaar.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie voor een activiteit zoals omschreven in artikel 3 kan worden verstrekt aan privaatrechtelijke rechtspersonen, Friese gemeenten en particulieren.

Artikel 5 Aanvraagperiode

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3 kan van 19 december 2016 tot en met 30 december 2017 worden ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag wordt geacht tijdig te zijn ingediend, indien deze is ontvangen door Gedeputeerde Staten binnen de in het eerste lid genoemde indieningstermijn.

Artikel 6 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag wordt ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten beschikbaar gesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde bescheiden.

  • 2.

    Per aanvraag kan slechts voor één activiteit als genoemd in artikel 3 subsidie worden aangevraagd.

  • 3.

    Een aanvrager kan per activiteit als genoemd in artikel 3 meerdere aanvragen indienen en hiervoor subsidie ontvangen, zolang het per aanvraag om een afzonderlijke activiteit gaat.

Artikel 7 Verdeelsystematiek

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • 2.

    Voor zover door verstrekking van subsidie voor volledige aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 8 Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen voor de activiteit zoals vermeld in artikel 3, wordt in elk geval voldaan aan de volgende criteria:

  • a.

    de aanvrager maakt met zijn aanvraag aannemelijk dat de realisatie van het project leidt tot minimaal één nieuwe of aangepaste sociale huurwoning;

  • b.

    indien het project leidt tot één huurwoning als bedoeld in onderdeel a: de aanvrager toont met zijn aanvraag aan dat de met het project te realiseren sociale huurwoning beschikbaar wordt gesteld aan één of meer statushouders;

  • c.

    indien het project leidt tot meer dan één woning als bedoeld in onderdeel a: de aanvrager toont met zijn aanvraag aan dat tenminste 50% van de met het project te realiseren sociale huurwoningen beschikbaar worden gesteld aan één of meer statushouders;

  • d.

    indien het project leidt tot aanpassing van één of meer sociale huurwoningen:

    de aanvrager toont, in aanvulling op hetgeen bepaald is in de onderdelen b en c, met zijn

    aanvraag aan dat elke aangepaste sociale huurwoning beschikbaar wordt gesteld aan

    een huishouden dat bestaat uit minimaal 8 statushouders.

Artikel 9 Weigeringsgronden

In aanvulling op hetgeen is bepaald in artikel 2.7 van de Asv 2013, wordt subsidie geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager niet valt binnen de doelgroep van de regeling;

  • b.

    de activiteit niet in overeenstemming is met het doel van deze paragraaf;

  • c.

    de activiteit niet voldoet aan een of meer van de criteria zoals vermeld in artikel 8;

  • d.

    in een aanvraag voor meer dan één activiteit zoals genoemd in artikel 3 subsidie wordt aangevraagd;

  • e.

    voor de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd reeds een andere subsidie is aangevraagd bij de provincie Fryslân dan wel reeds is verstrekt door laatstgenoemde;

  • f.

    voor de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd reeds een subsidie is aangevraagd bij een andere instantie of organisatie dan de provincie Fryslân of reeds is verstrekt door een van de laatstgenoemden;

  • g.

    het Rijk op het moment van ontvangst van de aanvraag voorziet in de subsidiëring van een activiteit als bedoeld in artikel 3 waarvoor bij de provincie Fryslân subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 10 Opschortende voorwaarde

Indien de subsidieontvanger op het moment van ontvangst van de aanvraag niet beschikt over de benodigde vergunningen om het project te kunnen starten, wordt subsidie onder de opschortende voorwaarde verleend dat binnen één jaar na de subsidieverlening de benodigde vergunningen zijn afgegeven, onherroepelijk zijn geworden en de kopieën hiervan door Gedeputeerde Staten zijn ontvangen.

Artikel 11 Subsidiehoogte

  • 1.

    De subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3 bedraagt:

    • a.

      € 7.500,- per gerealiseerde nieuwe of aangepaste sociale huurwoning die geschikt is voor 1 of 2 personen:

    • b.

      € 15.000,- per gerealiseerde nieuwe of aangepaste sociale eengezins huurwoning die geschikt is voor 3 of meer personen.

  • 2.

    Het maximaal te verlenen subsidiebedrag bedraagt € 200.000,- per aanvrager.

Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 2.13, 2.14 en 3.2 van de Asv 2013 is de subsidieontvanger verplicht om:

  • a.

    de activiteit als bedoeld in artikel 3 binnen 5 jaar na verlening van de subsidie te hebben uitgevoerd waarbij tenminste 50% statushouders zijn gehuisvest in de gerealiseerde nieuwe of aangepaste sociale huurwoningen;

  • b.

    . de nieuwe of aangepaste sociale huurwoningen binnen twee jaar na verlening van de subsidie te realiseren;

  • c.

    door middel van in de verleningsbeschikking aangegeven bewijsmiddelen aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht en dat aan de verleningsbeschikking verbonden verplichtingen is voldaan;

  • d.

    indien het project leidt tot één nieuwe of aangepaste sociale huurwoning: ervoor te zorgen dat de sociale huurwoning na realisatie voor een periode van tenminste 3 jaar beschikbaar wordt gesteld aan statushouders;

  • e.

    indien het project leidt tot meer dan één nieuwe of aangepaste sociale huurwoning: ervoor te zorgen dat tenminste 50% van de sociale huurwoningen na realisatie voor een periode van tenminste 3 jaar beschikbaar worden gesteld aan statushouders.

Artikel 13 Staatssteun

  • 1.

    Subsidies in het kader van deze regeling worden verstrekt met toepassing van de de-minimisverordening.

  • 2.

    De aanvrager vult een de-minimisverklaring in om te bepalen of de subsidie met toepassing van de-minimissteun kan worden verstrekt.

  • 3.

    Het voordeel met toepassing van de de-minimissteun mag nooit hoger zijn dan € 200.000,- over een periode van drie belastingjaren per zelfstandige onderneming en dient ook anderszins te voldoen aan de voorwaarden voor de de-minimissteun.

  • 4.

    De in dit artikel genoemde de-minimissteun betreft het bruto subsidie-equivalent zoals omschreven in de de-minimisverordening.

Artikel 14 Prestatieverantwoording bij steekproefsgewijze controle

  • 1.

    In het geval dat de te verlenen subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3 minder dan € 25.000,- bedraagt en het project in een steekproefselectie valt, dient de subsidieontvanger desgevraagd aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht. Hiervoor dient de subsidieontvanger de volgende bescheiden te overleggen: een activiteitenverslag, foto materiaal en definitieve bouwtekeningen inzake de gerealiseerde woningen als ook kopieën van huurovereenkomsten met huurders die zijn afgesloten na realisatie van de woningen. In aanvulling hierop kan Gedeputeerde Staten ook ter plaatse controleren of de activiteit is verricht.

  • 2.

    In het geval dat de te verlenen subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3 € 25.000,- of meer bedraagt en het project in de steekproefselectie valt, kan Gedeputeerde Staten ter plaatse controleren of de activiteit is verricht.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimulering projecten sociale huur Fryslân.

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 13 december 2016.

Voorzitter

J.M. Leemhuis-Stout

Secretaris

A.J. van den Berg

Toelichting Subsidieregeling stimulering projecten sociale huur Fryslân  

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 aanhef en onderdeel b en c

Onder zelfstandige huisvesting wordt een woning verstaan die beschikt over een eigen toegang, eigen keuken en toilet.

 

Artikel 3

Aanvragen om subsidie in het kader van de subsidieregeling kunnen worden ingediend vanaf 19 december 2016 tot en met 30 december 2017. Aanvragen die buiten dit tijdvak worden ontvangen, worden buiten behandeling gesteld.

 

Artikel 5 eerste lid

De verdeelsystematiek vindt plaats op basis van het principe ‘’wie het eerst komt, wie het eerst maalt’’. Voor de volgorde van registratie en behandeling van de aanvragen wordt uitgegaan van de ontvangsttheorie. Dat wil zeggen dat de datum van ontvangst van de volledige aanvragen bepalend is voor de volgorde waarin de subsidies worden verdeeld. Dit betekent dat in geval dat een ontvangen aanvraag onvolledig is, de datum van ontvangst van de aanvraag wordt vastgesteld op het moment dat de aanvraag volledig is aangevuld en deze volledige aanvulling ontvangen is door Gedeputeerde Staten op het in het aanvraagformulier aangegeven contactadres. Na ontvangst van een volledige aanvraag wordt de aanvraag inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de regeling en zal worden beoordeeld of de aanvraag voor subsidie in aanmerking komt. Zodra het subsidie-plafondbudget dat voor deze regeling tot en met 30 december 2017 beschikbaar is gesteld is bereikt, wordt de aanvraag geweigerd ook al voldoet deze aan de vereisten om voor subsidie in aanmerking te komen. Op voorhand is niet aan te geven wanneer het subsidieplafond zal zijn bereikt.

 

Artikel 5 tweede lid

Niet uitgesloten is dat op dezelfde dag meerdere subsidieaanvragen binnenkomen en dat honorering van al deze aanvragen tot een overschrijding van het beschikbaar gestelde subsidieplafond zou leiden. Daarom is een voorziening opgenomen om voor die situatie een nadere rangorde aan te kunnen brengen in de aanvragen van de desbetreffende dag. Deze rangorde wordt bepaald door middel van loting van volledige aanvragen. De loting bepaalt de volgorde waarin de subsidieaanvragen worden behandeld; niet de datum of het tijdstip van ontvangst. Alle aanvragen die op dezelfde dag zijn ontvangen, maken gelijke kans om voor subsidie in aanmerking te komen. Het maakt niet uit hoe laat de aanvraag op de desbetreffende dag is ontvangen. Ook het indienen van meerdere aanvragen voor eenzelfde activiteit of voor afzonderlijke activiteiten beïnvloedt de loting niet: per aanvrager wordt slechts één subsidieaanvraag voor een afzonderlijke activiteit in behandeling genomen. Indien een aanvraag dient te worden aangevuld wegens onvolledigheid, geldt voor de verdeelsystematiek de datum van ontvangst van de aanvulling, als datum van ontvangst van de aanvraag.

 

Artikel 4 derde lid

Een aanvrager kan per subsidiabele activiteit meerdere aanvragen indienen en hiervoor subsidie ontvangen, zolang het per aanvraag om een afzonderlijke activiteit gaat.

Ter illustratie: aan aanvrager A is op grond van artikel 3 van de regeling een subsidie verleend voor het laten uitvoeren van een huisvestingsproject in de plaats X. Aanvrager A kan dan voor het laten uitvoeren van een ander huisvestingsproject in plaats Y een andere subsidieaanvraag indienen en hiervoor subsidie ontvangen.

 

Er is geen limiet verbonden aan het aantal aanvragen dat een aanvrager kan indienen per subsidiabele activiteit.

 

Artikel 8 aanhef en onderdeel c

Het kan voorkomen dat een project leidt tot de realisatie van een oneven aantal woningen. In dat geval dient de aanvrager met zijn aanvraag aannemelijk te maken dat het merendeel van de gerealiseerde woningen beschikbaar wordt gesteld aan statushouders.

 

Artikel 12 aanhef en onderdeel d

Indien niet wordt voldaan aan de verplichting als genoemd in onderdeel d wordt de verleende subsidie lager vastgesteld naar rato van het aantal volledige jaren (van 52 weken) waarin de sociale huurwoning daadwerkelijk beschikbaar is gesteld aan één of meer statushouders.

 

Artikel 12 aanhef en onderdeel e

Indien niet wordt voldaan aan de verplichting als genoemd in onderdeel e wordt de verleende subsidie per gerealiseerde nieuwe of aangepaste sociale huurwoning lager vastgesteld naar rato van het aantal volledige jaren (van 52 weken) waarin de sociale huurwoning daadwerkelijk beschikbaar is gesteld aan één of meer statushouders.

 

Artikel 13

Het steunkader waarbinnen subsidie wordt verstrekt in het kader van deze regeling is de de-minimissteun en is geregeld in Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013. Op grond van deze verordening kan Gedeputeerde Staten aan MKB-ondernemingen over een periode van drie belastingjaren tot € 200.000,- aan subsidies verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert. Om te kunnen beoordelen dat het vorengenoemde plafondbedrag niet wordt overschreden met de subsidieverstrekking in het kader van deze regeling, dient bij de aanvraag een ingevulde de-minimisverklaring te worden overgelegd. De de-minimisverordening is in principe van toepassing op steun aan ondernemingen in alle sectoren.

 

Artikel 14

Op een subsidie die verleend wordt voor een activiteit als bedoeld in artikel 3 zijn de standaard uitvoerings- en verantwoordingsarrangementen zoals omschreven in de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013 van toepassing. Dit betekent dat afhankelijk van de hoogte van de maximaal verleende subsidie voor een activiteit bepaalde verplichtingen aan de subsidieontvanger worden opgelegd bij de subsidieverlening. Door het voldoen aan deze verplichtingen wordt (financiële) verantwoording afgelegd aan Gedeputeerde Staten ter zake van de prestaties van de gesubsidieerde (project)activiteit.

 

Los van de verplichtingen waaraan een subsidieontvanger moet voldoen, controleert Gedeputeerde Staten de in het kader van de regeling verstrekte subsidies steekproefsgewijs. Als het project van een subsidieontvanger in de steekproef valt, is hij verplicht om (in aanvulling op de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen) aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht. Hiervoor dient hij de gegevens te verstrekken zoals vermeld in dit artikel. Als uit de steekproef onregelmatigheden blijken, dan wordt de subsidievaststelling ten nadele van de subsidieontvanger gewijzigd of ingetrokken conform artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht.