Organisatie | Oegstgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor Basisregistratie Personen Beheerregeling BRP |
Citeertitel | Beheerregeling Basisregistratie Personen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 22 november 2016 (Z-16-18421) besloten om de regeling met terugwerkende kracht in werking te laten treden.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-12-2016 | 02-09-2014 | nieuwe regeling | 02-09-2014 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het college is verantwoordelijk voor de Basisregistratie Personen en wijst de senior medewerker Publiekszaken aan als informatie- en privacybeheerder BRP. Het college wijst functionarissen aan die worden belast met het applicatiebeheer, het gegevensbeheer, het systeembeheer, het beveiligingsbeheer en de gegevensverwerking.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders als verantwoordelijke van de basisregistratie personen over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de basisregistratie personen, te weten:
De informatiebeheerder BRP beslist over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het BRP informatiesysteem.
De informatiebeheerder BRP ziet er op toe dat:
de bij of krachtens de wet BRP opgelegde verplichtingen ten aanzien van de bijhouding, de technische en administratieve inrichting, de beveiliging van de basisregistratie, de uitwisseling van berichten tussen de centrale voorzieningen en de gemeentelijke voorziening en tussen de centrale voorzieningen en de overheidsorganen en derden aan wie systematisch gegevens worden verstrekt worden nageleefd;
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
de juistheid en actualiteit van de volgende procedures in het Handboek Basisregistratie Personen: controle op volledigheid, juistheid en actualiteit gegevens, inschrijven in de BRP, actualiseren van gegevens, het doen van terugmeldingen, onderzoeken juistheid van gegevens, corrigeren van gegevens, verwijderen van gegevens, briefadres, protocolfouten, archiveren brondocumenten.
De systeembeheerder BRP is verantwoordelijk voor de continuïteit van en het technisch onderhoud van het computersysteem waarop het BRP informatiesysteem is geïnstalleerd.
Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
de juistheid en actualiteit van de volgende procedures in het Handboek Basisregistratie Personen: opslaan van gegevens inclusief back-up, reconstrueren van gegevens en data, technisch uitwijken, bijhouden loggegevens, monitoren remote access, toegang tot en gebruik van systemen, autoriseren van gebruikers.
De applicatiebeheerder BRP is bevoegd gegevensverwerkers en overheidsorganen die rechtstreeks toegang hebben tot de basisadministratie persoonsgegevens aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem.
Hoofdstuk 10 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor het beheer van de beveiligingsvoorschriften voor de BRP.
De beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd om medewerkers aanwijzingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de wet- en regelgeving en de beveiligingsvoorschriften voor de BRP.
De beveiligingsbeheerder BRP ziet er op toe dat beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet- en regelgeving, de binnengemeentelijk vastgestelde beveiligingsvoorschriften en de in deze regeling opgenomen bepalingen betreffende beveiliging worden nageleefd.