Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel handhavingsprotocol seksinrichtingen Helmond 2008 |
Citeertitel | Beleidsregel handhavingsprotocol seksinrichtingen Helmond 2008 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | openbare zedelijkheid |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel handhavingsprotocol seksinrichtingen 2005.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | nieuwe regeling | 30-10-2007 | Burgemeester, 2007, 0756187 |
Op 1 oktober 2000 is door wijziging van het Wetboek van Strafrecht het algemeen bordeelverbod opgeheven. Vanaf die tijd is de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie toegestaan, mits het gaat om prostituees die meerderjarig zijn, die over een voor het verrichten van arbeid geldige verblijfstitel beschikken en die vrijwillig in de prostitutie werken.
Het beheersen en reguleren van de exploitatie van prostitutie wordt nagestreefd onder andere door het invoeren van een gemeentelijk vergunningenbeleid. Voorts worden o.a. nagestreefd
het verbeteren van de bestrijding van exploitatie van onvrijwillige prostitutie en het terugdringen van de omvang van prostitutie door illegalen (personen zonder geldige verblijfstitel).
Op 1 januari 2008 is hoofdstuk 3 (Seksinrichtingen, escortbedrijven, sekswinkels, straatprostitutie e.d.) van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond in werking getreden. Daarin wordt ondermeer de vergunningplicht voor exploitanten van seksinrichtingen geregeld. Het is gewenst dat er een adequate coördinatie en afstemming van de handhaving plaatsvindt. M.b.t. de seksinrichtingen kent de gemeente Helmond een maximum- stelsel. Er kan voor maximaal 2 prostitutiebedrijven (bordelen), waaronder begrepen een erotische-massagesalon en/of- sauna, vergunning verleend worden. Eerder is vergunning verleend voor een bordeel aan de Bakelsedijk 264 (Club Boszicht). Een tweede vergunning is niet verstrekt op dit moment. Dit protocol geldt uiteraard ook voor een mogelijk in de toekomst te verlenen vergunning. Dit protocol geldt niet voor escortbedrijven als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008. Daarvoor wordt een apart protocol opgesteld.
Voor een effectieve en efficiënte handhaving is samenwerking tussen de diverse met handhaving belaste instanties noodzakelijk.
Hiertoe is het wenselijk om afspraken te maken met betrekking tot de handhaving van het seksinrichtingenbeleid, tussen de met de uitvoering van de diverse regelingen belaste instanties omtrent het uitvoeren van toezicht, informatie-uitwisseling en sanctionerend optreden. Deze afspraken zijn vastgelegd in een stappenplan. De belangrijkste deelnemers hierin zijn de gemeente en de politie (specifiek het Prostitutie Controle Team). Het gaat er om dat duidelijk wordt aangegeven welke bestuursrechtelijke of strafrechtelijke maatregelen kunnen worden verwacht van de burgemeester c.q. politie en justitie bij de handhaving van de regelgeving en de vergunningen.
Hieronder zijn ten aanzien van mogelijke overtredingen de te volgen stappen voor handhaving weergegeven, waarbij de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures voor zover mogelijk gelijktijdig en gekoppeld worden doorlopen.
a. Exploitatie van een seksinrichting zonder vergunning
1. Exploitatie past niet binnen het beleid of paste wel maar vergunning is ingetrokken
2. Exploitatie past binnen het beleid
b. Exploitatie in strijd met de vergunning
1. Handelen in strijd met de gedragseisen
2. Overschrijding sluitingsuur
3. Ontbreken van toezicht door exploitant
5. Wijziging van de inrichting zonder toestemming/vergunning
6. Gebruik van de inrichting in strijd met de vergunning
7. Openbare orde, overlast en woon- en leefklimaat
8. Illegale of minderjarige prostituees
9. Strafbare feiten exploitant of beheerder
Bij een aantal overtredingen zijn meerdere maatregelen mogelijk. Welke maatregel zal worden ingezet is afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding en zal voor het specifieke geval moeten worden beoordeeld door het bestuursorgaan. Hetzelfde geldt voor de zwaarte van de maatregel (hoogte dwangsom en lengte sluiting).
Afhankelijk van het dossier kan de fase van schriftelijke waarschuwing overgeslagen worden, b.v. in geval van ernstige strafbare feiten (zoals mensenhandel, wapenhandel, harddrugs).
Een waarschuwing van het bevoegd bestuursorgaan blijft ook achterwege in geval van spoedeisendheid.
Vanwege het belang van de bestrijding van mensenhandel c.q. onvrijwillige prostitutie, wordt tegen de aanwezigheid van illegale en minderjarige prostituees streng opgetreden. Er is noch een waarschuwing noch een tijdelijke sluiting, maar er volgt onmiddellijke intrekking van de vergunning.
Daar waar intrekking van de vergunning plaats vindt, zal de exploitatie beëindigd moeten worden. Gelijktijdig met de intrekking zal a.1 van het Stappenplan in gang gezet worden.
c. Opsporing en vervolging van strafbare feiten
Bij de exploitatie van seksinrichtingen kan sprake zijn van strafbare feiten. Naast artikel 250a van het Wetboek van Strafrecht, welk artikel toeziet op de bestrijding van mensenhandel, is er diverse andere regelgeving van toepassing. Indien zich overtredingen of misdrijven voordoen op grond van b.v. het Wetboek van Strafrecht, de Wet op de economische delicten, de Vreemdelingenwet en de Wet arbeid Vreemdelingen ligt de verantwoordelijkheid voor de vervolging en de opsporing door de politie bij het Openbaar Ministerie. Van belang is dat het Openbaar Ministerie de gemeente tijdig inlicht over zaken die zich hebben voorgedaan zodat indien mogelijk ook bestuurlijke maatregelen kunnen worden getroffen.
De gemeente dient goede afspraken te maken met de daartoe bevoegde instanties met betrekking tot de gewenste handhaving.
Dit betekent dat het stappenplan is afgestemd in het driehoeksoverleg (overleg tussen burgemeester, de officier van justitie en de politiechefs). Elk van de partijen committeert zich aan de uitvoering van de afspraken en draagt er zorg voor dat binnen de eigen organisatie zorg wordt gedragen voor effectuering van de afspraken.
T.a.v. het houden van controles zijn inmiddels afspraken gemaakt tussen diverse actoren (zie bijlage).
In deze beleidsregel is vastgelegd hoe ten aanzien van seksinrichtingen de handhaving van Hoofdstuk 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008 is geregeld.
Besloten door de burgemeester van Helmond op 30 oktober 2007
Burgemeester en wethouders van Helmond
De burgemeester,
Drs. A.A.M. Jacobs
Bekend gemaakt op:
03 december 2007
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon
Afspraken controle seksinrichting Bakelsedijk 264
Een 3-tal controletrajecten is afgesproken:
1. Controles Prostitutie Controle Team (P.C.T.).
Het P.C.T. (waarvoor de Politie afdeling Helmond-Oost capaciteit heeft vrijgemaakt) gaat vooralsnog 1 keer per maand een controle uitvoeren tijdens de openingsuren van de seksinrichting. Met name wordt gecontroleerd op mensenhandel, de Vreemdelingenwet en de Wet arbeid vreemdelingen. Aan de hand van de omstandigheden c.q. de feiten die zich voordoen kan het aantal controles vermeerderd of verminderd worden. Minimum is 6 keer per jaar.
2. Jaarlijkse integrale controle.
Op initiatief van de gemeente (afdeling B.J.Z.) zal er jaarlijks een integrale controle worden verricht. Voor 1 september van enig jaar verzoekt B.J.Z. de betrokken afdelingen en diensten om voor het daarop volgend jaar voor deze controle capaciteit vrij te maken (b.v. in het kader van het jaarplan).
Aan de controle doen mee de afdeling Bouwen en Wonen, de afdeling Preventie van de Brandweer, de G.G.D., de M.D.R.E., de Stadswinkel (met de Stadswinkel is afgesproken dat ook zij deelneemt aan deze controle i.v.m. de mogelijke bewoning van het pand) en de afdeling B.J.Z. Deze controle betreft de naleving van regelgeving en vergunningen m.b.t. de Woningwet/ bouwverordening, bestemmingsplan, Wet milieubeheer, Drank- en Horecawet, Overlastverordening horeca- en aanverwante bedrijven 2006, hoofdstuk 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008 en de Wet op de Gemeentelijke Basisadministratie.
Aan de hand van klachten of signalen zullen afdelingen/diensten c.q. instanties individueel controles uitvoeren. De Brandweer zal op basis van het Preventie Activiteitenplan (Brandweerbeleidsplan 2002-2005) een jaarlijkse controle uitvoeren. De Brandweer zal daarbij aan de hand van een checklist ook de regelgeving voor seksinrichtingen en de horecaregelgeving meenemen.
De G.G.D. zal een aantal keren per jaar preventiebezoeken (voorlichting S.O.A.) afleggen.
4. Stroomlijning informatie t.b.v. bestuur.
De burgemeester dient op de hoogte te worden gehouden van alle ontwikkelingen en dus ook van de resultaten van de gehouden controles. Om de informatie te stroomlijnen zal B.J.Z. een coördinerende rol vervullen. Daartoe zal alle informatie, de resultaten van de controles vervat in verslagen of processen-verbaal en de eventuele vervolgacties, aan B.J.Z. worden doorgespeeld, met behoud uiteraard van ieders verantwoordelijkheid voor het eigen taakveld (m.a.w. voor aanschrijvingen op b.v. milieugebied blijft de M.D.R.E. volgens de reguliere afspraken verantwoordelijk). Het P.C.T. zal, i.v.m. het grote aantal controlebezoeken, halfjaarlijks aan de burgemeester rapporteren en indien daartoe aanleiding bestaat onmiddellijk na een controle.
B.J.Z. draagt er steeds zorg voor dat de andere betrokken afdelingen/diensten aan de hand van de aangereikte informatie geïnformeerd worden.