Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008 |
Citeertitel | Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | openbare zedelijkheid |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven 2007.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | nieuwe regeling | 30-10-2007 | Burgemeester, 2007, 0756187 |
Vanaf 1 oktober 2000 is door wijziging van het Wetboek van Strafrecht het algemeen bordeelverbod opgeheven. Vanaf die tijd is de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie toegestaan, mits het gaat om prostituees die meerderjarig zijn, die over een voor het verrichten van arbeid geldige verblijfstitel beschikken en die vrijwillig in de prostitutie werken.
Het beheersen en reguleren van de exploitatie van prostitutie wordt nagestreefd onder andere door het invoeren van een gemeentelijk vergunningenbeleid. Voorts worden o.a. nagestreefd het verbeteren van de bestrijding van exploitatie van onvrijwillige prostitutie en het terugdringen van de omvang van prostitutie door illegalen (personen zonder geldige verblijfstitel).
De vergunningplicht voor escortbedrijven is eerst ingevoerd bij besluit van 1 april 2003.
Het is gewenst dat er een adequate coördinatie en afstemming van de handhaving ten aanzien van escortbedrijven plaatsvindt. Gelet daarop is er nu een handhavingsprotocol voor de escortbedrijven opgesteld. Mede aanleiding daarvoor is de door het Regionaal College op 16 juni 2004 vastgestelde notitie “Doorstart Handhaving Prostitutiebeleid Regio Eindhoven”.
Voor een effectieve en efficiënte handhaving is samenwerking tussen de diverse met handhaving belaste instanties noodzakelijk.
Hiertoe is het wenselijk om afspraken te maken over de handhaving van de regelgeving m.b.t. escortbedrijven, tussen de met de uitvoering van de diverse regelingen belaste instanties omtrent het uitvoeren van toezicht, informatie-uitwisseling en sanctionerend optreden. Deze afspraken zijn vastgelegd in een stappenplan. De belangrijkste deelnemers hierin zijn de gemeente en de politie (specifiek het Prostitutie Controle Team). Het gaat er om dat duidelijk wordt aangegeven welke bestuursrechtelijke of strafrechtelijke maatregelen kunnen worden verwacht van de burgemeester c.q. politie en justitie bij de handhaving van de regelgeving en de vergunningen.
Hieronder zijn ten aanzien van mogelijke overtredingen de te volgen stappen voor handhaving weergegeven, waarbij de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures voor zover mogelijk gelijktijdig en gekoppeld worden doorlopen.
a. Exploitatie van een escortbedrijf zonder vergunning
1. Exploitatie zonder de vereiste vergunning
2. Exploitatie na weigering van de vergunning
3. Exploitatie na intrekking van de vergunning
b. Exploitatie in strijd met de vergunning
1. Handelen in strijd met de gedragseisen
2. Wijziging van het escortbedrijf in strijd met de vergunning
3. Gebruik van het escortbedrijf in strijd met de vergunning
4. Openbare orde, overlast en woon- en leefklimaat
5. Illegale of minderjarige prostituees
Bij een aantal overtredingen zijn meerdere maatregelen mogelijk. Welke maatregel zal worden ingezet is afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding en zal voor het specifieke geval worden beoordeeld door het bestuursorgaan. Het zelfde geldt voor de zwaarte van de maatregel (hoogte dwangsom).
Afhankelijk van het dossier kan de fase van schriftelijke waarschuwing en voornemen maatregel overgeslagen worden, b.v. in geval van ernstige strafbare feiten (zoals mensenhandel).
Een waarschuwing van het bevoegd bestuursorgaan blijft ook achterwege in geval van spoedeisendheid.
Vanwege het belang van de bestrijding van mensenhandel c.q. onvrijwillige prostitutie, wordt tegen de tewerkstelling van illegale en minderjarige prostituees streng opgetreden. Er is noch een waarschuwing noch een voornemen tot het treffen van een maatregel, maar er volgt onmiddellijke intrekking van de vergunning.
Daar waar intrekking van de vergunning plaats vindt, zal de exploitatie beëindigd moeten worden. Gelijktijdig met de intrekking zal a.3 van het Stappenplan in gang gezet worden.
Bij de exploitatie van escortbedrijven kan sprake zijn van strafbare feiten. Naast artikel 273f Wetboek van Strafrecht, welk artikel toeziet op de bestrijding van mensenhandel, is er diverse andere regelgeving van toepassing. Indien zich overtredingen of misdrijven voordoen op grond van b.v. het Wetboek van Strafrecht, de Wet op de economische delicten, de Vreemdelingenwet en de Wet arbeid vreemdelingen ligt de verantwoordelijkheid voor de vervolging en de opsporing door de politie bij het Openbaar Ministerie. Van belang is dat het Openbaar Ministerie de gemeente tijdig inlicht over zaken die zich hebben voorgedaan zodat indien mogelijk ook bestuurlijke maatregelen kunnen worden getroffen.
De gemeente dient goede afspraken te maken met de daartoe bevoegde instanties met betrekking tot de gewenste handhaving.
Dit betekent dat het stappenplan is afgestemd in het driehoeksoverleg (overleg tussen burgemeester, de officier van justitie en de politiechefs). Op 19 januari 2007 heeft het driehoeksoverleg ingestemd met deze beleidsregel. Elk van de partijen committeert zich aan de uitvoering van de afspraken en draagt er zorg voor dat binnen de eigen organisatie de afspraken worden geëffectueerd.