Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008
CiteertitelBeleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpopenbare zedelijkheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
  2. Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, hoofdstuk 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2008nieuwe regeling

30-10-2007

Gemeenteblad, 2007, 81

Burgemeester, 2007, 0756187

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008

De burgemeester van Helmond

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en hoofdstuk 3 (Seksinrichtingen, escortbedrijven, sekswinkels, straatprostitutie e.d.) van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008

 

b e s l u i t:

  • I.

    Vast te stellen de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven Helmond 2008;

  • II.

    In te trekken de Beleidsregel Handhavingsprotocol escortbedrijven, welke is vastgesteld op 6 maart 2007 (Gemeenteblad 2007, 20);

  • III.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2008.

1 Inleiding

Vanaf 1 oktober 2000 is door wijziging van het Wetboek van Strafrecht het algemeen bordeelverbod opgeheven. Vanaf die tijd is de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie toegestaan, mits het gaat om prostituees die meerderjarig zijn, die over een voor het verrichten van arbeid geldige verblijfstitel beschikken en die vrijwillig in de prostitutie werken.

Het beheersen en reguleren van de exploitatie van prostitutie wordt nagestreefd onder andere door het invoeren van een gemeentelijk vergunningenbeleid. Voorts worden o.a. nagestreefd het verbeteren van de bestrijding van exploitatie van onvrijwillige prostitutie en het terugdringen van de omvang van prostitutie door illegalen (personen zonder geldige verblijfstitel).

 

De vergunningplicht voor escortbedrijven is eerst ingevoerd bij besluit van 1 april 2003.

Het is gewenst dat er een adequate coördinatie en afstemming van de handhaving ten aanzien van escortbedrijven plaatsvindt. Gelet daarop is er nu een handhavingsprotocol voor de escortbedrijven opgesteld. Mede aanleiding daarvoor is de door het Regionaal College op 16 juni 2004 vastgestelde notitie “Doorstart Handhaving Prostitutiebeleid Regio Eindhoven”.

2 Juridisch kader

Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, hoofdstuk 3 (Seksinrichtingen, escortbedrijven, sekswinkels, straatprostitutie e.d.)

3 Beleidscriteria

Voor een effectieve en efficiënte handhaving is samenwerking tussen de diverse met handhaving belaste instanties noodzakelijk.

Hiertoe is het wenselijk om afspraken te maken over de handhaving van de regelgeving m.b.t. escortbedrijven, tussen de met de uitvoering van de diverse regelingen belaste instanties omtrent het uitvoeren van toezicht, informatie-uitwisseling en sanctionerend optreden. Deze afspraken zijn vastgelegd in een stappenplan. De belangrijkste deelnemers hierin zijn de gemeente en de politie (specifiek het Prostitutie Controle Team). Het gaat er om dat duidelijk wordt aangegeven welke bestuursrechtelijke of strafrechtelijke maatregelen kunnen worden verwacht van de burgemeester c.q. politie en justitie bij de handhaving van de regelgeving en de vergunningen.

Hieronder zijn ten aanzien van mogelijke overtredingen de te volgen stappen voor handhaving weergegeven, waarbij de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures voor zover mogelijk gelijktijdig en gekoppeld worden doorlopen.

 

Stappenplan

a. Exploitatie van een escortbedrijf zonder vergunning

1. Exploitatie zonder de vereiste vergunning

2. Exploitatie na weigering van de vergunning

3. Exploitatie na intrekking van de vergunning

 

Overtreding

Politie/toezicht-

houder

Gemeente

Politie/Openbaar

Ministerie

Anderen

informeren

a.1. Exploitatie zonder vergunning

Signaleren/rappor-teren aan burgemeester t.a.v. afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken (verder B.J.Z.) en proces verbaal opmaken t.b.v. Openbaar Ministerie

Eerste constatering:

Schriftelijke waarschuwing door bestuurs- orgaan met termijn (2 weken) waarbinnen vergunning moet worden aangevraagd en voornemen opleggen dwangsom

Tweede constatering:

Bestuursrechtelijke dwangsom per dag dat de overtreding voortduurt (onder verwerking eventuele zienswijzen)

Derde en volgende constateringen:

Invordering dwangsom

Bij eerste constatering vervolging o.g.v. art. 6.1 APV Helmond 2008

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van bijv. de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

a.2. Exploitatie na weigering vergunning

Signaleren/rappor-teren aan burgemeester t.a.v. B.J.Z. en proces verbaal opmaken t.b.v. Openbaar Ministerie

Eerste constatering:

Schriftelijke waar-schuwing door be-stuursorgaan met termijn waarbinnen exploitatie moet worden beëindigd en voornemen opleggen dwangsom

Tweede constatering:

Bestuursrechtelijke dwangsom per dag dat de overtreding voortduurt (onder verwerking eventuele zienswijzen)

Derde en volgende constateringen:

Invordering dwangsom

 

 

Bij eerste constatering vervolging op grond van art. 6.1 APV Helmond 2008

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van bijv. de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

a.3. Exploitatie na intrekking vergunning

Signaleren/rappor-teren aan burgemeester t.a.v. afdeling B.J.Z. en proces verbaal opmaken t.b.v. Openbaar Ministerie

Eerste constatering:

Schriftelijke waar- schuwing door bestuursorgaan met termijn waarbinnen exploitatie moet worden beëindigd en voornemen opleggen dwangsom

Tweede constatering:

Bestuursrechtelijke dwangsom per dag dat de overtreding voortduurt (onder verwerking eventuele zienswijzen)Derde en volgende constateringen:

Invordering dwangsom

Bij eerste constatering vervolging o.g.v. art. 6.1 APV Helmond 2008

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van bijv. de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

 

b. Exploitatie in strijd met de vergunning

1. Handelen in strijd met de gedragseisen

2. Wijziging van het escortbedrijf in strijd met de vergunning

3. Gebruik van het escortbedrijf in strijd met de vergunning

4. Openbare orde, overlast en woon- en leefklimaat

5. Illegale of minderjarige prostituees

6. Stafbare feiten exploitant

 

 

Overtreding

Politie/toezicht-houder

Gemeente

Politie/Openbaar Ministerie

Anderen informeren

b.1. Handelen in strijd met de gedragseisen o.a. slecht levensgedrag (art. 3.2.2, lid 1, sub a. of b. APV Helmond 2008)

Signaleren/rappor-teren aan burgemeester t.a.v. B.J.Z. en proces verbaal opmaken t.b.v. Openbaar Ministerie

Eerste constatering:

Intrekking vergunning (art. 1.6 APV Helmond 2008)

Bij eerste constatering (b.v. in geval van strijd met art. 273f Wetboek van Strafrecht (mensenhandel)) vervolging

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

b.2. Wijziging van het escortbedrijf zonder toestemming/ vergunning (art. 3.2.1 APV Helmond 2008)

Exploitatie zonder vergunning, zie onder a.1

Zie onder a.1

Zie onder a.1

Zie onder a.1

b.3. Gebruik van het escortbedrijf in strijd met de vergunning (- voorschriften) (art.1.4 [ lid 2 ] APV Helmond 2008)

Signaleren/rappor-teren aan burgemeester t.a.v. B.J.Z. en proces verbaal opmaken t.b.v. Openbaar Ministerie

Eerste constatering: Schriftelijke waar-schuwing door bestuursorgaan en voornemen oplegging dwangsom

Tweede constatering: Bestuursrechtelijke dwangsom per dag dat de overtreding voortduurt (onder verwerking eventuele zienswijzen)

Derde en volgende constateringen:

Invordering dwangsom en indien het maximumbedrag is verbeurd intrekking vergunning (art. 1.6 APV Helmond 2008.)

Bij tweede constatering vervolging o.g.v. art. 6.1 APV Helmond 2008

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

b.4. Strijd met belangen genoemd in art. 3.3.2, lid 2 APV Helmond 2008 (o.a. openbare orde; overlast; aantasting woon- en leefklimaat)

Signaleren/rappor-teren aan burgemeester t.a.v. B.J.Z.

Eerste constatering: Schriftelijke waarschuwing door het bevoegd bestuursorgaan en voornemen oplegging dwangsom

Tweede constatering:

Bestuursrechtelijke dwangsom per dag dat de overtreding voortduurt (onder verwerking eventuele zienswijzen)

Derde en volgende constateringen: Invordering dwangsom en indien het maximumbedrag is verbeurd intrekking vergunning (art 1.6 APV Helmond 2008)

 

Bij tweede constatering vervolging o.g.v. art. 6.1 APV Helmond 2008

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

b.5. Tewerkstelling illegale of minder-jarige prostituee(s) of prostituee(s) die in strijd met art. 273f Wetboek van Strafrecht (mensenhandel) werkzaam zijn (art. 1.4, lid 2 en 3.3.2, lid 1, sub c. APV Helmond 2008 en vergunning)

Signaleren/rappor-teren aan burgemeester t.a.v. B.J.Z. en proces verbaal opmaken t.b.v. Openbaar Ministerie

Eerste constatering:

Intrekking vergunning (art. 1.6 APV Helmond 2008)

Bij eerste constatering vervolging o.g.v. APV Helmond 2008 en Wetboek van Strafrecht

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

b.6. Exploitant pleegt strafbare feiten danwel staat toe of gedoogt dat strafbare feiten worden gepleegd (art. 3.2.2, lid 1, sub b APV Helmond 2008)

Signaleren/rapporteren aan burgemeester t.a.v. B.J.Z. en proces verbaal opmaken t.b.v. Openbaar Ministerie

Eerste constatering:

Schriftelijke waarschuwing door het bevoegd bestuursorgaan en voornemen intrekking vergunning

Tweede constatering:

Intrekking vergunning (onder verwerking eventuele zienswijzen) (art. 1.6 APV Helmond 2008)

 

Bij eerste constatering vervolging o.g.v. APV Helmond 2008

Afhankelijk van de feitelijke situatie eventueel inschakeling van de Arbeidsinspectie of de Belastingdienst (ontvangen in ieder geval afschriften van gemeentelijke correspondentie)

 

Bij een aantal overtredingen zijn meerdere maatregelen mogelijk. Welke maatregel zal worden ingezet is afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding en zal voor het specifieke geval worden beoordeeld door het bestuursorgaan. Het zelfde geldt voor de zwaarte van de maatregel (hoogte dwangsom).

Afhankelijk van het dossier kan de fase van schriftelijke waarschuwing en voornemen maatregel overgeslagen worden, b.v. in geval van ernstige strafbare feiten (zoals mensenhandel).

Een waarschuwing van het bevoegd bestuursorgaan blijft ook achterwege in geval van spoedeisendheid.

 

Vanwege het belang van de bestrijding van mensenhandel c.q. onvrijwillige prostitutie, wordt tegen de tewerkstelling van illegale en minderjarige prostituees streng opgetreden. Er is noch een waarschuwing noch een voornemen tot het treffen van een maatregel, maar er volgt onmiddellijke intrekking van de vergunning.

Daar waar intrekking van de vergunning plaats vindt, zal de exploitatie beëindigd moeten worden. Gelijktijdig met de intrekking zal a.3 van het Stappenplan in gang gezet worden.

4. Overgangsregeling

Geen

5. Flankerend beleid

Bij de exploitatie van escortbedrijven kan sprake zijn van strafbare feiten. Naast artikel 273f Wetboek van Strafrecht, welk artikel toeziet op de bestrijding van mensenhandel, is er diverse andere regelgeving van toepassing. Indien zich overtredingen of misdrijven voordoen op grond van b.v. het Wetboek van Strafrecht, de Wet op de economische delicten, de Vreemdelingenwet en de Wet arbeid vreemdelingen ligt de verantwoordelijkheid voor de vervolging en de opsporing door de politie bij het Openbaar Ministerie. Van belang is dat het Openbaar Ministerie de gemeente tijdig inlicht over zaken die zich hebben voorgedaan zodat indien mogelijk ook bestuurlijke maatregelen kunnen worden getroffen.

6. Overleg

De gemeente dient goede afspraken te maken met de daartoe bevoegde instanties met betrekking tot de gewenste handhaving.

Dit betekent dat het stappenplan is afgestemd in het driehoeksoverleg (overleg tussen burgemeester, de officier van justitie en de politiechefs). Op 19 januari 2007 heeft het driehoeksoverleg ingestemd met deze beleidsregel. Elk van de partijen committeert zich aan de uitvoering van de afspraken en draagt er zorg voor dat binnen de eigen organisatie de afspraken worden geëffectueerd.

 Besloten door de burgemeester van Helmond op 30 oktober 2007

Burgemeester van Helmond

De burgemeester,

Drs. A.A.M. Jacobs

Bekend gemaakt op:

03 december 2007

De gemeentesecretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon