Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal
CiteertitelReglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. wet Wet BRP
  2. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Berg%20en%20Dal/CVDR600439/CVDR600439_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-201601-01-2016nieuwe regeling

16-08-2016

gmb-2016-170761

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal
  • 1.

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal;

    Gelet op

    • 1.

      Artikel 8 Wet basisregistratie personen

    • 2.

      de Verordening basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal

    • 3.

      de Wet bescherming persoonsgegevens 

      Besluiten vast te stellen:

       

      Het reglement voor de basisregistratie personen

 

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Berg en Dal, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Berg en Dal worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3.

    De organen van de gemeente Berg en Dal aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Het reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016. Gelijktijdig worden de Reglementen basisregistratie personen van de gemeenten Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek 2014 ingetrokken.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Berg en Dal (Reglement BRP 2016).

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 augustus 2016.

De burgemeester, De secretaris,

Toelichting  

Reglement BRP

 

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Berg en Dal.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Berg en Dal woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Berg en Dal op grond van artikel 3.2 Wbrp.

Zolang de Wbrp door de gemeente Berg en Dal wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Berg en Dal beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Berg en Dal woonachtig zijn, dient de gemeente Berg en Dal het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Bijlage 1 Tabel 1

 

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Rechtmatige grondslag

RAP = Ad hoc raadpleging persoon

RAA = Ad hoc raadpleging adres

MB = mutatieberichten

S = Selectieverstrekking

AA = Ad hoc verstrekking via mail/telef.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling Dienstverlening

Burgerlijke stand

Naturalisatie

BRP

Verklaring omtrent het gedrag

Reisdocumenten

Rijbewijzen

Gevonden/verloren voorwerpen

GPK

Verkiezingen

Leerplicht

Leelingenvervoer

Subsidies

APV vergunningen, Drank- en Horeca/Handhaving

Begraafplaatsadministratie

Dienstverlening aan burgers Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoeding

Wet Brp

Reglement Brp

Burgerlijk Wetboek

Nationaliteitswetgeving

Wet Justitiële documentatie

Paspoortwetgeving

Verkeerswetgeving

Wet op de lijkbezorging

Kieswet

Leerplichtwet

Wet op Primair Onderwijs

APV

Drank- en Horecawet

Wet op de kansspelen

Winkeltijdenwet

1

1

MB

S

AA

Afdeling Bestuur- en Managementondersteuning

Jubilea overzichten

Onderscheidingen

Evenementenvergunningen

Communicatie

Facilitaire Zaken

Felicitaties richting burgers

Waardering richting burgers

Dienstverlening aan burgers

Voorlichting

Archief, post

Wet orde Nederlandse Leeuw

Wet orde Oranje Nassau

Gemeentewet

Archiefwet

         

3

3

-

S

AA

Afdeling Bedrijfsvoering

 

Uitvoeren financiële administratie

Personeelsadministratie

Pensioenen raadsleden en wethouders

Wachtgelden gemeentepersoneel

Bijzondere opneming psychiatrisch ziekenhuis

Planning en Control cyclus Ondersteuning personeelsleden en bestuurders

       

Verplicht opnemen van burgers

 

Gemeentewet Ambtenarenwet

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

Rechtspositiebesluit raad en commissieleden

 

Wet bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuis (BOPZ)

 

3

3

-

S

AA

Afdeling Openbare Ruimte

Beheer openbare ruimte

Beheer gemeentelijke gebouwen

Buitendienst

Sporthal

Zwembad

Dienstverlening aan burgers en bedrijven

Wegenverkeerswet

3

3

-

S

AA

Afdeling Beleid

Uitvoering bouwprogramma’s

Maatschappelijke ondersteuning

Jeugd en ouderen

Leerplicht/Leerlingenvervoer

Subsidies

Dienstverlening aan burgers en bedrijven

Maatschappelijke ontwikkelingen

 

Woningwet

Wet ruimtelijke ordening

WMO

AWBZ

Leerplichtwet

Wet op Primair Onderwijs

 

3

3

-

S

AA

Afdeling Sociale Zaken

Maatschappelijke ondersteuning

Werk en bijstand

Inburgering

Ondersteuning van burgers

Verstrekken van uitkeringen

Verstrekken Gehandicapte parkeerkaarten

 

WMO

AWBZ

Wet werk en bijstand

Wet IOAZ

Algemene bijstandswet

Besluit vangnetregeling

Wet inburgering

2

2

MB

S

AA

Griffie

Raadsgriffier

Ondersteuning raadsleden, bestuurders

Gemeentewet

Raadsverordeningen

3

3

-

 

AA

WBRN

Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening

Uitvoering van de taken Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening in het kader van de Participatiewet

Participatiewet

3

3

-

 

AA

ODRN

Bouw – en milieuzaken

Dienstverlening aan burgers en bedrijven

Woningwet

Wet ruimtelijke ordening

Milieuwetgeving

3

3

-

 

AA

 

Bijlage 2 Profielen

 

Omschrijving

Profiel 1

Profiel 2

Profiel 3

Persooon

X

X

X

Ouders

X

X

 

Nationaliteit

X

X

 

Huwelijk

X

X

 

Overlijden

X

X

X

Inschrijving

X

X

 

Verblijfplaats

X

X

X

Kind

X

X

 

Verblijfstitel

X

X

 

Gezagsverhouding

X

 

 

Reisdocumenten

X

 

 

Verwijzing

X

X

 

Kiesrecht

X