Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 22 november 2016, nr. 819FA880, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Uitvoeringsverordening Subsidie Recreatie en Toerisme 2016–2019 Provincie Utrecht) |
Citeertitel | Uitvoeringsverordening Subsidie Agenda Recreatie en Toerisme 2016–2019 Provincie Utrecht |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening provincie Utrecht, art. 4
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2019 | 20-12-2018 | 12-12-2019 | Wijziging artt. 1, 1d, 1i, 2, 4, 5, 7, 8 | 18-12-2018 | 81E207CC |
25-11-2016 | 15-01-2019 | nieuwe regeling | 22-11-2016 | 819FA880 |
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 4, 6 en 32 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
Overwegende dat Provinciale Staten op 31 oktober 2016 de Agenda Recreatie en Toerisme 2016–2019 hebben vastgesteld;
Overwegende dat de provincie Utrecht zich wil inzetten voor de volgende onderwerpen:
Overwegende dat het versterken en instandhouden van het Recreatief Hoofdnetwerk (met uitzondering van landelijke routes) en het accommoderen van de recreatiedruk om de steden al via de Agenda Vitaal Platteland worden gesubsidieerd;
Overwegende dat ten aanzien van de transitie recreatieschappen en de oprichting routebureau al in de financiering is voorzien;
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten als bedoeld in artikel 32 van de Asv die gericht zijn op: merkversterking, innovatief toeristisch ondernemerschap, of het versterken en in standhouden van landelijke routenetwerken.
Ten aanzien van innovatief toeristisch ondernemerschap in de provincie Utrecht. Subsidie wordt slechts verstrekt als aan de volgende criteria wordt voldaan:
Het project levert een vernieuwd of nieuw vrijetijdsproduct op dat aantoonbaar aantrekkelijk is voor bezoekers uit het buitenland, de kwaliteit en verscheidenheid van het vrijetijdsaanbod in de provincie Utrecht versterkt, aantoonbaar bijdraagt aan de positionering en profilering van de desbetreffende stad of regio en bijdraagt aan de geografische spreiding van toeristen over de provincie Utrecht.
Bij de subsidieaanvraag wordt in ieder geval een projectplan verstrekt. Het projectplan bevat de volgende gegevens: een met (duidelijk, gespecificeerde en actuele) bewijsstukken gestaafde begroting van de totale kosten waarin wordt omschreven welke investering door de aanvrager zelf wordt gedaan en welke bijdrage gevraagd wordt van de provincie; en een plan van aanpak waarin wordt omschreven wat gerealiseerd wordt en op welke wijze, wat het tijdspad is en wie de samenwerkingspartners zijn.
In aanvulling op artikel 10 van de Asv, gelden de volgende weigeringsgronden.
Subsidie kan worden geweigerd indien:
Met deze uitvoeringsverordening wil de provincie bijdragen aan een aantal doelen uit de agenda Recreatie en Toerisme 2016 -2019. Met name op het gebied van toerisme. Hieronder volgt een korte toelichting bij deze doelen.
De provincie ziet kansen om bezoekers uit het buitenland aan te trekken. Toerisme kan ook zorgen voor overlast en daarom is het belangrijk om marketing zo in te zetten dat die doelgroepen worden aangetrokken die het welzijn van de bewoners van de provincie bevorderen. Dat betekent onder andere keuze voor doelgroepen met wat ruimere bestedingsruimte en die naar verwachting minder tot geen overlast veroorzaken. In concrete zin richten we ons daarom met bepaalde thema’s zoals Mondrian to Dutch Design en Kastelen en Buitenplaatsen, maar ook op fietsen. Naast het aantrekken van nieuwe bezoekers richten we ons op het maximaliseren van het economische effect door het verlengen van de bezoekduur en het spreiden van bezoekers door de hele provincie.
De provincie ziet goed ondernemerschap en innovatie van bedrijven in de branche als voorwaarde voor een duurzame en aantrekkelijke regio. Ondernemers en andere (private) initiatiefnemers zijn onmisbaar voor een gevarieerd en vraaggericht aanbod. Innovatie en vraaggericht opereren veronderstelt goed inzicht in de consument en kennis van de markt. Daarom wil de provincie hieraan bijdragen. De provincie wil er ook aan bijdragen dat dit aanbod onderling verbonden op een goede manier vermarkt kan worden. Daarvoor levert zij via de U-base de randvoorwaarden.
Om bezoekers te trekken die passen bij de provincie, hun bezoekduur en bestedingen te verhogen is het nodig dat er een aantrekkelijk productaanbod is. Dit is een verantwoordelijkheid van velen, maar de provincie wil hieraan ook bijdragen door initiatieven te ondersteunen die vernieuwend zijn, de identiteit van stad of regio versterken en interessant zijn voor de bezoekers uit het buitenland.
Omdat voor bezoekers provinciegrenzen irrelevant zijn worden provincie overstijgende routenetwerken gerealiseerd. De provincie wil daarom net als andere provincies bijdragen aan een landelijk dekkend netwerk van routes.