Organisatie | Someren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement participatiecommissie inkomen, werk en zorg |
Citeertitel | Reglement participatiecommissie inkomen, werk en zorg |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2005 | 28-04-2011 | nieuwe regeling | 26-04-2004 Gemeente intern, onbekend | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 oktober 2004
gezien het raadsbesluit d.d. 25 november 2004
gezien het advies van de participatiecommissie inkomen werk en zorg d.d. 4 november 2004
gelet op artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand;
gelet op artikel 2 van de Verordeningen cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
Vast te stellen het navolgende reglement van de participatiecommissie inkomen, werk en zorg.
Het verbeteren van de dienstverlening op het terrein van de sociale zekerheid en arbeidsvoorziening, alsmede de hieraan gerelateerde zorg, rekening houdend met de wensen van de klanten.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
De participatiecommissie inkomen, werk en zorg – hierna te noemen commissie – heeft tot taak burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle op en de evaluatie van gemeentelijk beleid betreffen op de terreinen inkomen, werk en zorg
Artikel 4 Voorzitter/ secretaris
Het voorzitterschap van de commissie wordt bekleed door het lid van het college van burgemeester en wethouders dat de portefeuille welzijn en sociale zaken beheert. De voorzitter heeft geen stemrecht. Bij verhindering van de voorzitter wordt hij/zij vervangen door degene die hem/haar in portefeuille vervangt.
Het college van burgemeester en wethouders kan een lid van de commissie tussentijds ontslaan als dit niet langer voldoet aan de voorwaarden om lid van de commissie te kunnen zijn, handelt in strijdt met de verplichtingen die voortvloeien uit de wet of deze reglement, of naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders niet functioneert.
De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. Hij zorgt er voor dat elk lid tijdig schriftelijk wordt opgeroepen. De oproeping voor de vergadering vermeldt de agenda, alsmede de volgorde van de te behandelen onderwerpen en wordt voor zover mogelijk vergezeld van de stukken, die betrekking hebben op deze onderwerpen.
De voorzitter van de commissie, burgemeester en wethouders en de burgemeester kunnen omtrent de inhoud van de door hen aan de commissie opgelegde stukken aan de leden van de commissie geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding geldt ook voor de andere in lid 1 bedoelde personen indien zij van de inhoud van die stukken kennisnemen.
Jaarlijks wordt in het beleidsplan sociale zaken een paragraaf opgenomen over de wijze waarop vorm en inhoud is gegeven aan het recht op cliëntenparticipatie
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van gemeente Someren,
de secretaris, de burgemeester,
A.P.M. de Kok A.P.M. Veltman
Artikelsgewijze toelichting reglement van de participatiecommissie inkomen, werk en zorg, (de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze)
Met ingang van 1 juli 1998 is het recht op cliëntenparticipatie opgenomen in de Algemene bijstandswet. De wijze waarop cliëntenparticipatie moet worden bevorderd en vormgegeven is een zaak van de gemeente zelf. Uitgangspunt bij het vormgeven van de participatie is, dat bijstandsgerechtigden voldoende mogelijkheden hebben om invloed uit te oefenen op het beleid en de uitvoering van de bijstandswet en verandering te bepleiten in de door hen gewenste richting.
Op 24 februari 1999 heeft de raad van de gemeente Someren besloten de commissie van bijstand om te bouwen tot een participatiecommissie, die het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd adviseert over onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle op en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op de terreinen inkomen, werk en zorg betreffen. De participatiecommissie is hiermee een door de gemeente ingesteld officieel adviesorgaan.
Het doel van participatie is het verbeteren van de dienstverlening op het terrein van sociale zekerheid en arbeidsvoorziening, alsmede de hieraan gerelateerde zorg, rekening houdend met de wensen van de klanten.
Artikel 2 taken en bevoegdheden
De participatiecommissie heeft uitsluitend een adviestaak aan het college van burgemeester en wethouders op de terreinen inkomen, werk en zorg.
Voor de leden die belangenorganisaties, intermediaire- en professionele organisaties vertegenwoordigen, is het van groot belang dat de vertegenwoordigers goed communiceren met en terugkoppelen naar hun achterban over zaken die in de participatiecommissie aan de orde komen. Zij vertegenwoordigen immers gezamenlijk een grote achterban van (potentiële) klanten. Daarenboven bestaat hun taak uit het behartigen van collectieve belangen van Somerense inwoners, die aanspraak (kunnen) maken op een persoonsgerichte dienstverlening op de gebieden inkomen, werk en zorg. Een goede communicatie met de achterban draagt er aan bij dat actuele informatie kan worden verkregen over wensen, behoeften en eventuele klachten van cliënten. Een goede communicatie is van belang om de signaalfunctie goed te kunnen uitoefenen.
Van de cliënten, die deelnemen aan de cliëntenparticipatie, wordt verwacht dat zij geen persoonlijke belangen behartigen, maar oog hebben voor het algemeen belang van de cliënten.
Het werkterrein van de participatiecommissie
Op grond van de wet is het participatieterrein beperkt tot dat van de algemene bijstandswet. De gemeente Someren heeft echter geopteerd voor een breder participatiegebied. Zij heeft dit gedaan, omdat bijzonder wordt gehecht aan een brede en integrale cliëntgerichte sociale dienstverlening, zo dicht mogelijk bij de bevolking. Verder, omdat de grote veranderingen en ontwikkelingen op het terrein van de sociale zekerheid en arbeidsvoorziening, inclusief de ontwikkelingen rond wettelijke verankeringen van het recht op cliëntenparticipatie, de klantbelangen raken waardoor de behoefte groeit aan invloed van de klant op de kwaliteit van de dienstverlening op genoemde terreinen. De commissie zal opereren op de gebieden inkomen (sociale zekerheid) en werk (arbeidsmarktbeleid, reïntegratie), alsmede de hieraan gerelateerde zorg.
de Algemene bijstandswet (Abw);
het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz);
Aan de uitvoering van deze inkomensvoorzieningen zijn de volgende taken gekoppeld:
de uitstroom naar gesubsidieerde arbeid: de wet sociale werkvoorziening (Wsw), de wet inschakeling werkzoekenden (Wiw), de wet op de reïntegratie van arbeidsgehandicapten (Rea), de Regeling Instroom- en doorstroombanen;
Uitgangspunten bij de samenstelling van de commissie zijn:
Invulling van deze uitgangspunten heeft geresulteerd in het feit dat de participatiecommissie, naast de voorzitter, uit 9 vertegenwoordigers van belangenorganisaties, intermediaire- en professionele organisaties en 2 cliënten.
Indirecte cliëntenparticipatie aangevuld met directe cliëntenparticipatie
De gemeente Someren heeft gekozen voor een gestructureerde vorm van overwegend indirecte cliëntenparticipatie. Dit houdt in dat de participatiecommissie voor het grootste gedeelte is samengesteld uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties, intermediaire- en professionele organisaties. Er is gekozen voor deze vorm van cliëntenparticipatie omdat de gemeente Someren géén organisatie van uitkeringsgerechtigden kent en dat het klantenbestand te beperkt van omvang is om daaruit een volledige directe (voldoende deskundige) participatiecommissie samen te stellen.
Openbaarheid van vergaderingen
Toegankelijkheid voor het publiek en openheid passen bij uitstek bij het fenomeen cliëntenparticipatie.
Op grond van artikel 118, lid 1 Abw is de gemeente verplicht om in het jaarlijks beleidsplan en jaarverslag een paragraaf op te nemen over de wijze waarop vorm en inhoud is gegeven aan het recht op cliëntenparticipatie.
Men dient zich te realiseren dat het bij cliëntenparticipatie gaat om een ontwikkelingsproces waarin alle participanten met en van elkaar (moeten) kunnen leren en waarin men bereid moet zijn tot wederzijds investeren. De participanten dienen zich gezamenlijk verantwoordelijk te voelen voor een goede dienstverlening aan klanten. Zij kunnen gezamenlijk invloed uitoefenen op alle vraagstukken die aan de orde komen met betrekking tot de dienstverlening van de gemeente Someren aan haar burgers op de hiervoor beschreven gebieden.
In de praktijk zal blijken hoe de cliëntenparticipatie werkt en in welke mate zij zich ontwikkelt tot een passend instrument om de kwaliteit van beleid en uitvoering op deze terreinen te bewaken en te vergroten. Verder zal blijken of de samenstelling van de participatiecommissie goed en werkbaar is of dat hierin wijzigingen dienen te worden aangebracht. Hierbij kan het gaan om: