Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie |
Citeertitel | Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-05-2013 | Nieuwe regeling | 16-04-2013 | BBV00769 |
Het college van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen;
Gelet op de Algemene subsidieverordening Hoogeveen, artikel 2 lid 1,
overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen omtrent de wijze waarop in aanmerking kan worden gekomen voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie.
Besluit vast te stellen de volgende:
Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie
Deze regeling is van toepassing op een ouder/verzorger en het kind, die volgens de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens woonachtig zijn in de gemeente Hoogeveen, en:
Artikel 3 Voorliggende voorziening
Het college weigert de tegemoetkoming indien er sprake is van een voorliggende voorziening. Tot een voorliggende voorziening wordt in ieder geval gerekend een voorziening op grond van:
Artikel 5 Aanspraak op een tegemoetkoming
Een ouder/verzorger heeft aanspraak op een tegemoetkoming in de door hem of zijn partner te betalen kosten van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie indien:
Het college wil met deze regeling een lacune in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen opvangen. Het gaat om kwetsbare kinderen die om sociaal medische redenen kinderopvang nodig hebben.
Een ouder/verzorger kan een vergoeding voor de kosten van kinderopvang ontvangen als vaststaat dat het om sociaal medische redenen noodzakelijk is dat (en in welke mate) gebruik wordt gemaakt van kinderopvang. De sociaal medische redenen kunnen zowel bij de ouder/verzorger als bij het kind aanwezig zijn.
Artikel 3 Voorliggende voorziening
Als er sprake is van een passende voorliggende voorziening, is een aanvraag voor indicatie naar de noodzakelijkheid van kinderopvang op grond van sociaal medische problematiek door de gemeente niet mogelijk.
Voor het vaststellen van de noodzakelijkheid van de kinderopvang op grond van sociaal medische redenen, de indicatie, wordt advies gevraagd aan het Centrum voor Jeugd en Gezin. De geldigheidsduur van de indicatie wordt maximaal op 12 maanden gesteld. Als de noodzaak van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is vastgesteld kan de aanvraag verder in behandeling worden genomen.
Bij het verstrijken van de geldigheidsduur kan de ouder een aanvraag voor een herindicatie indienen. Bij de herindicatie wordt gekeken of en hoeveel kinderopvang het kind nog nodig heeft.
Artikel 5 Aanspraak op een tegemoetkoming
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie dient aan twee voorwaarden te worden voldaan:
het college stelt de noodzaak vast op basis van het betreffende advies van het Centrum voor Jeugd en Gezin;
om zeker te zijn van verantwoorde kinderopvang kan er alleen gebruik gemaakt worden van kindercentra of gastouderopvang die vermeld staan in het Landelijk register kinderopvang.
Artikel 6 Hoogte van de tegemoetkoming
In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen is geregeld dat ouders die aanspraak hebben op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Ouders/verzorgers met een inkomen op minimum niveau ontvangen een tegemoetkoming die vrijwel alle kosten dekt.
Het algemene uitgangspunt is dat hiervoor aangesloten wordt bij de systematiek die wordt gehanteerd bij het verlenen van tegemoetkomingen op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. De belastingdienst kent een tegemoetkoming die afhankelijk is van het inkomen van de ouder/verzorger en zijn partner. Ten aanzien van de berekening van de hoogte van de tegemoetkoming wordt aangesloten bij de systematiek die de belastingdienst hanteert. Tegemoetkomingen zijn gebaseerd op het door de belastingdienst gehanteerde uurtarief en niet op basis van werkelijke kosten per uur.
Door middel van een proefberekening van de kinderopvangtoeslag kan een voorschot worden bepaald voor de tegemoetkoming. Bij een bedrag tot €5.000,- (per jaar) zal direct een vaststelling plaatsvinden. Indien het bedrag hoger is dan €5.000,- wordt op basis van het werkelijke verzamelinkomen en de jaaropgave van de kindercentra de subsidie definitief vastgesteld.
Indien de ouder/verzorger moet rondkomen van een inkomen op bijstandsniveau kan voor de eigen bijdrage een aanvraag bijzondere bijstand worden ingediend. Wanneer op voorhand duidelijk is dat recht bestaat op bijzondere bijstand (d.w.z. als de eventuele draagkracht al is overschreden) kan de aanvraag voor de kosten van de eigen bijdrage meteen ook worden afgehandeld.