Organisatie | Nieuwkoop |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2016 |
Citeertitel | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016 |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-07-2018 | 01-01-2018 | 1e Wijzigingsverordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016 | 12-07-2018 | 2016-095 en 2018-058 | |
16-09-2016 | 27-07-2018 | nieuwe verordening | 15-09-2016 |
HOOFDSTUK 1 - AMBTELIJKE BIJSTAND
1. Een raadslid wendt zich tot de raadsgriffier met een verzoek om:
a feitelijke informatie van geringe omvang;
b inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.
c bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.
2. De informatie, als bedoeld in het lid 1 sub a of b, wordt door de raadsgriffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de raadsgriffier door een ambtenaar gegeven.
3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie als bedoeld in lid 1 sub a of b, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De gemeentesecretaris beslist.
4. De bijstand, als bedoeld in het lid 1 sub c, wordt verleend door de raadsgriffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de raadsgriffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de raadsgriffier de gemeentesecretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de raadsgriffier of de gemeentesecretaris ambtelijke bijstand tenzij:
a het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
b dit het belang van de gemeente kan schaden;
2. De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van lid 1 geweigerd wordt.
3. Indien de bijstand op grond van lid 1 wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris dit met redenen omkleed mee aan de raadsgriffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris wordt geweigerd, kan de raadsgriffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand doet hij of de raadsgriffier hiervan mededeling aan de gemeentesecretaris.
2. Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.
HOOFDSTUK 2 - FRACTIEONDERSTEUNING
1. De fracties, als omschreven in het Reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.
2. Deze bijdrage bestaat voor elke fractie uit een vast deel van € 700 per jaar. Daarnaast ontvangt elke fractie jaarlijks een bedrag van € 50 per raadszetel.
3. De bijdrage uit lid 2 wordt, uitsluitend in het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen, verhoogd met € 500 per raadszetel + € 2.500.
1. Fracties besteden de bijdrage als bedoeld in artikel 5 om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.
2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
a uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
b betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
c giften (met een gift wordt hier bedoeld een geldbedrag voor een goeddoel);
d uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;
Bij (af)splitsing van een fractie heeft het afgesplitste deel of afgesplitste persoon in het kalenderjaar van afsplitsing recht op fractievergoeding (als bedoeld in artikel 5 lid 2). De hoogte van de vergoeding is naar rato van de resterende periode in het betreffende kalenderjaar. De verrekening is de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen die voor de splitsing tot dezelfde fractie behoorden. Er is geen ambtelijke bemoeienis bij deze verrekening.
HOOFDSTUK 3 - FRACTIEASSISTENTIE
1. Iedere fractie heeft de mogelijkheid om fractieassistenten conform het reglement van orde voor te dragen aan de raad.
2. De raad benoemt in haar vergadering de fractieassistenten.
3. Na benoeming wordt de door de raad benoemde fractieassistent door de burgemeester beëdigd.
1. Fractieassistenten krijgen dezelfde informatie tot hun beschikking als raadsleden, dus ook vertrouwelijke en geheime informatie, maar niet voordat beëdiging uit art. 11 lid 3 heeft plaatsgevonden. Fractieassistenten zijn ook gehouden aan vertrouwelijkheid en geheimhouding.
2. De gedragscode voor raadsleden is voor ook voor fractieassistenten van toepassing.
1. Fractieassistenten ontvangen een vergoeding per deelname aan openbare bijeenkomsten conform het reglement van orde
1. Voor de hoogte van de vergoeding worden de richtlijnen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor onkostenvergoeding commissieleden overgenomen.
2. Administratie en uitbetaling vinden plaats op basis van de getekende presentielijsten.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 16 september 2016 en wordt aangehaald als de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2016
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 15 september 2016 nummer 2016-095.