Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Avres

Verordening cliëntenparticipatie Avres 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAvres
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Avres 2016
Citeertitel
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 47 WWB
  2. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Gorinchem/405172/405172_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201631-12-2019Verordening cliëntenparticipatie Avres 2016

17-12-2015

bgr-2016-291

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Avres 2016

 

Het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling WVS De Avelingengroep,

 

gelet op de gemeenschappelijke regeling Avres

gelet op artikel 47 Cliëntenparticipatie van de Participatiewet

 

gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres van 10 december 2015

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende ‘Verordening cliëntenparticipatie Avres 2016’

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Algemene bepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. de Gemeenschappelijke Regeling: de gemeenschappelijke regeling Avres

b. de cliëntenraad: de cliëntenraad van de gemeenschappelijke regeling;

c. het Algemeen Bestuur: het algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling;

d. het Dagelijks Bestuur: het dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling;

e. Avres: de uitvoerder van de gemeenschappelijke regeling;

f. gemeenten: de bij de gemeenschappelijke regeling aangesloten gemeenten;

g. cliënt: degene die een uitkering of voorziening ontvangt ingevolge de wetten of regelingen of diensten die door Avres worden uitgevoerd;

 

Artikel 2 Doelstellingen

De cliëntenraad streeft bij haar werkzaamheden de volgende doelstellingen na:

a. De behartiging van de belangen van de cliënten die een uitkering of voorziening ontvangen ingevolge de wetten of regelingen of diensten die door Avres worden uitgevoerd.

b. In het kader van het lokale minimabeleid, de behartiging van de belangen van alle inwoners met een minimuminkomen, die woonachtig zijn binnen het werkgebied van de gemeenschappelijke regeling. Hierbij wordt een breed doelgroepenbeleid voor ogen gestaan, waarbij aandacht is voor de specifieke problematiek van de te onderscheiden doelgroepen van de Avres.

c. Het versterken van de eigen positie ten opzichte van Avres en de lokale overheden binnen het werkgebied van de Gemeenschappelijke Regeling.

d. Erkenning van de positie van de cliëntenraad door organisaties waarmee uit hoofde van de doelstellingen van de cliëntenraad wordt samengewerkt.

 

Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden

Artikel 3  

1. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur, alsmede de directeur van Avres over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid betreffen ten aanzien van alle door Avres uitgevoerde wetten en regelingen en diensten.

2. Het gaat om regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen. Tot deze onderwerpen horen niet:

a. klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben;

b. de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover deze bij de uitvoering geen ruimte voor decentraal beleid geven;

c. procedures die betrekking hebben op de interne bedrijfsvoering van Avres;

d. zaken die vallen onder de Wet op de ondernemingsraden.

3. De cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement vast.

4. Het Dagelijks Bestuur stelt ten behoeve van het functioneren van de cliëntenraad jaarlijks een budget beschikbaar, op basis van een door de cliëntenraad opgestelde begroting.

5. De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag op. Hierin wordt verslag gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad en vindt tevens de financiële verantwoording over het beschikbaar gestelde budget plaats.

 

Hoofdstuk 3 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

Artikel 4 Samenstelling

1. De cliëntenraad bestaat uit minimaal tien en maximaal achttien leden.

2. Iedere gemeente binnen het werkgebied van Avres is vertegenwoordigd in de cliëntenraad met minimaal één persoon.

3. De gemeenten spannen zich in voor een vertegenwoordiging in de cliëntenraad met minimaal één lid per gemeente.

4. Een jongere tot 27 jaar vertegenwoordigt de jongeren in de cliëntenraad. Als hiervoor geen kandidaat beschikbaar is, wordt een lid van de cliëntenraad (tijdelijk) formeel belast met de vertegenwoordiging van jongeren.

5. De leden zijn ingezetenen van de gemeenten.

6. De leden mogen geen binding hebben met de gemeenteraden van de gemeenten. Leden mogen geen ambtelijke werkrelatie hebben met Avres.

7. De cliëntenraad selecteert door middel van een procedure een kandidaat en verzoekt de directeur van Avres de kandidaat als lid van de cliëntenraad voor te dragen aan het Dagelijks Bestuur.

8. De leden van de cliëntenraad worden op voordracht van de directeur van Avres door het Dagelijks Bestuur voor vier jaar benoemd. Deze periode kan met twee keer vier jaar worden verlengd.

9. Bij gebleken ongeschiktheid en/of misdraging wordt de benoeming van een lid van de cliëntenraad bij besluit van het Dagelijks Bestuur vernietigd.

10. De cliëntenraad benoemt bij meerderheid van stemmen uit haar midden een Dagelijks Bestuur Cliëntenraad.

 

 

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Artikel 5 Vertegenwoordiging cliëntenraad bij inkooprelatie

1. Indien een gemeente overeenkomstig het bepaalde in artikel 7 van de gemeenschappelijke regeling op basis van een overeenkomst inkoopt, verwerft die gemeente het recht om zich in de cliëntenraad te laten vertegenwoordigen op overeenkomstige wijze als een van de gemeenten die deelneemt aan de gemeenschappelijke regeling.

2. Als een gemeente taken inkoopt, dan geldt de vertegenwoordiging alleen voor die taken.

3. Het recht als bedoeld in het eerste lid, wordt beëindigd op het tijdstip dat de overeenkomst op basis waarvan wordt ingekocht wordt beëindigd.

 

Artikel 6 De overlegvergadering

1. Afhankelijk van de behoefte, echter in ieder geval drie maal per jaar, overlegt de cliëntenraad met de directeur van Avres of diens vertegenwoordiger. Deze vergadering wordt de overlegvergadering genoemd.

2. Ten behoeve van de overlegvergadering wijst de directeur een contactambtenaar aan die belast is met het voorbereiden van de overlegvergaderingen en die als aanspreekpunt voor de communicatie tussen de cliëntenraad en Avres fungeert.

3. De cliëntenraad en de directeur van Avres hebben beiden de mogelijkheid om onderwerpen voor de overlegvergadering te agenderen. Daartoe dienen zij beiden uiterlijk twee weken voor de geplande datum van de overlegvergadering, deze agendapunten schriftelijk aan te leveren bij de contactambtenaar.

4. De vergaderstukken, evenals andere informatie voor het overleg, worden uiterlijk twee weken vóór de overlegvergadering aan de deelnemers verzonden.

5. De overlegvergaderingen zijn als regel openbaar tenzij een van beide partijen vooraf bij de agendering aangeeft (een deel van) de vergadering besloten te willen houden.

 

 

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 7  

Wijziging of intrekking van deze verordening heeft niet eerder plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

 

Artikel 8  

1. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Avres 2016.

2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na de dag waarop bekendmaking heeft plaats gehad en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van WVS De Avelingengroep van 17 december 2015,

De secretaris, De voorzitter,