Artikel 1 Definities en algemene bepalingen
- 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de PG&Z-organisatie en ten behoeve van de daarover af te leggen verantwoording.
Financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van de PG&Z-organisatie, teneinde te komen tot een goed inzicht in
- 1.
de financieel-economische positie;
- 2.
- 3.
de uitvoering van de begroting;
- 4.
het afwikkelen van vorderingen en schulden;
- 5.
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Administratieve organisatie: het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
Financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de PG&Z.
Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder bestuursbesluiten.
Doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
Doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
- 2.
De financiële administratie, het financiële beheer en voorts alle werkzaamheden die voortvloeien uit deze verordening worden door de regeling opgedragen aan de gemeente Groningen, overeenkomstig het voor de overige werkzaamheden van de regelingen gestelde in artikel 10 van de gemeenschappelijke regeling PG&Z.
- 3.
Op hetgeen is bepaald in deze verordening of wordt besloten op basis van deze verordening is het gestelde in artikel 13, vierde lid, van de gemeenschappelijke regeling PG&Z van toepassing, alsmede het in de hoofdstukken III en IV van die regeling bepaalde.
Titel 1. Begroting en verantwoording
Artikel 2. Programmabegroting
- 1.
Het algemeen bestuur stelt in ieder geval bij de aanvang van de nieuwe bestuursperiode een programma-indeling vast.
- 2.
Het algemeen bestuur stelt per programma vast:
- a.
de beoogde maatschappelijke effecten;
- b.
de te leveren goederen en diensten;
- c.
- 3.
Het dagelijks bestuur stelt per programma indicatoren voor met betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten en de te leveren activiteiten en/of projecten.
- 4.
Het algemeen bestuur stelt de indicatoren, bedoeld in het derde lid, vast.
- 5.
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde goederen en diensten en de maatschappelijke effecten, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door het algemeen bestuur, kunnen worden getoetst.
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
- 1.
Bij de begroting worden onder elk van de programma’s de lasten en baten per prioriteit weergegeven en bij de jaarstukken worden onder elk van de programma’s de gerealiseerde lasten en baten per prioriteit weergegeven.
- 2.
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.
- 3.
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming en de investeringen.
- 4.
In de jaarrekening wordt van de investeringen en meerjarige projecten de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.
Artikel 4. Producten
- 1.
Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de producten uit de productraming aan de programma’s.
- 2.
De onderverdeling van de programma’s in de producten staat voor de bestuursperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigen. Wijzigingen worden bij de begroting expliciet vermeld.
Artikel 5. Kaders begroting en jaarrekening
- 1.
Het dagelijks bestuur zendt binnen de wettelijk vastgestelde termijnen:
- a.
De algemene financiële en beleidsmatige kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren;
- b.
De voorlopige jaarrekening
aan de raden van de deelnemende gemeenten, door tussenkomst van de colleges van burgemeester en wethouders.
- 2.
Bij de stukken worden gevoegd de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering bedoelt in artikel 8 en de jaarstukken in artikel 9.
Titel 2. Financiële positie
Artikel 10. Financiële positie
- 1.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat al het beleid waartoe het algemeen bestuur heeft besloten in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.
- 2.
Het totaalbedrag aan verleende garanties en waarborgen worden bij de uiteenzetting van de financiële positie expliciet vermeld.
- 3.
- 4.
Het algemeen bestuur autoriseert met het vaststellen van de financiële positie de investeringskredieten.
Artikel 11. Waardering & afschrijving vaste activa
Voor de waardering en afschrijving van vaste activa worden de door het gemeentebestuur van Groningen vastgestelde gedragslijnen gevolgd, zoals die zijn neergelegd in de Financiële verordening van de gemeente Groningen.
Artikel 12. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.
Artikel 13. Kostprijsberekening
- 1.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de PG&Z wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de PG&Z verleende diensten.
- 2.
Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan reserves voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa.
Artikel 14. Financieringsfunctie
- 1.
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur ter vaststelling een Treasurystatuut aan waarin regels worden gegeven inzake de algemene doelstellingen en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie, alsmede inzake de administratieve organisatie van de financieringsfunctie, daaronder begrepen taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening.
- 2.
Het dagelijks bestuur stelt op voorstel van de gemeente Groningen nadere regels op ter uitvoering van het in het eerste lid gestelde, alsmede regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening; het dagelijks bestuur legt deze regels vast in een apart besluit.
Artikel 15. Registratie bezittingen, activa en vermogen
- 1.
Het dagelijks bestuur draagt zorgt voor een actuele en volledige registratie van bezittingen. In de registratie worden ook opgenomen niet-geactiveerde kunstvoorwerpen met cultuurhistorische waarde en de niet- of netto-geactiveerde investeringen in de openbare ruimte.
- 2.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de PG&Z systematisch periodiek worden gecontroleerd.
- 3.
Bij afwijkingen in de registratie van bezittingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten van de controle en eventuele plannen van verbetering worden ter kennisgeving aan het algemeen bestuur aangeboden.
Titel 3. Paragrafen
Artikel 16. Weerstandsvermogen en risicomanagement
Het dagelijks bestuur geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico’s van materieel belang aan en geeft een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen, alsmede een inschatting van de weerstandscapaciteit; ook geeft hij inzicht in de vraag in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen. Daarbij wordt toepassing gegeven aan het ter zake geregelde in de Financiële verordening van de gemeente Groningen.
Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een actueel onderhoudsplan voor gebouwen en biedt deze ter behandeling en vaststelling aan het algemeen bestuur aan. Het onderhoudsplan bevat de voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Artikel 18. Financiering
Bij de begroting en de jaarstukken doet het dagelijks bestuur in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
- a.
de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende drie jaar;
- b.
de rentekosten en rente-opbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
Artikel 19. Bedrijfsvoering
- 1.
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen. Daarbij wordt speciale aandacht gegeven aan: personeelskosten, kosten inleenkrachten, kosten van ingehuurde externen, huisvestingskosten, automatiseringskosten.
- 2.
Het dagelijks bestuur rapporteert in de bedrijfsvoeringsparagraaf van de begroting en jaarstukken over de voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid, bedoeld in artikel 213a Gemeentewet, en de uitputting van de bijbehorende budgetten.
Artikel 20. Verbonden partijen
- 1.
Het dagelijks bestuur biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een nota verbonden partijen ter vaststelling aan.
- 2.
Van elk van de verbonden partijen wordt weergegeven het publieke belang van de gemeente, het financieel belang van de gemeente, de zeggenschap van de gemeente, het eigen vermogen, de solvabiliteit, het financieel resultaat.
- 3.
De nota bevat voorts de kaders voor het beleid ten aanzien van participaties en het aangaan van nieuwe participaties, met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen.
- 4.
In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen in elk geval ingegaan op wijzigingen: nieuwe verbonden partijen, beëindiging of wijziging van bestaande verbonden partijen; voorts wordt opgenomen informatie die van belang is voor een oordeel over voortzetting van de relatie met de verbonden partijen.
Artikel 21. Verstrekking subsidies
Het dagelijks bestuur biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een nota verstrekking subsidies ter vaststelling aan. De nota bevat het kader voor de verstrekking van subsidies en een overzicht van de toegekende gemeentelijke subsidies.
Titel 4. Financiële organisatie en administratie
Artikel 22. Administratie
De gemeente Groningen draagt er zorg voor dat de administratie zodanig van opzet en werking is dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
- a.
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de PG&Z;
- b.
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts;
- c.
het verschaffen van informatie aan de budgethouders, ambtelijk overleg en bestuurders en voor het maken van kostencalculaties;
- d.
het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
- e.
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
- f.
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
Artikel 23. Financiële administratie
De gemeente Groningen draagt er zorg voor dat:
- a.
de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;
- b.
de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 24. Financiële organisatie
- 1.
De gemeente Groningen draagt zorg voor:
- a.
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
- b.
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
- 2.
Het dagelijks bestuur legt wat voor het voorgaande lid geregeld moet worden vast.
Artikel 25. Aanbesteding en inkoop
De gemeente Groningen draagt zorg voor en legt in een besluit vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels van de Europese Unie ter zake.
Titel 5. Slotbepalingen
Artikel 26. Bekendmaking en Inwerkingtreding
De bekendmaking van de verordening gebeurt door plaatsing in de gemeentebladen van de deelnemende gemeenten. De verordening treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt. De verordening heeft terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016. De eerdere Financiële verordening H&OG (Hulpverlening en Openbare Gezondheidszorg Groningen) wordt per 1 januari 2016 ingetrokken.
Artikel 27. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Financiële verordening PG&Z”.