Organisatie | Leek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de PG&Z |
Citeertitel | Controleverordening PG&Z |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Betreft geen regeling van de gemeente Leek
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-04-2016 | 01-01-2016 | 20-04-2016 | Nieuwe regeling | 19-02-2016 |
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg (PG&Z) besluit,
gelet op artikel 35 Wet gemeenschappelijke regelingen, artikel 213 Gemeentewet, en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden,
met inachtneming van het gestelde in artikel 28 van de gemeenschappelijke regeling PG&Z,
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de PG&Z.
Artikel 1. Definities en algemene bepalingen
Accountant: de in artikel 213 lid 2 bedoelde, bevoegde deskundige die door het algemeen bestuur wordt aangewezen en wordt belast met de controle van de jaarrekening, de verstrekking van de accountantsverklaring en het uitbrengen van het verslag van bevindingen.
Accountantscontrole: de controle van de in artikel 197 Gemeentewet/artikel 34 Wet gemeenschappelijke regelingen bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de accountant.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen op grond van het zesde lid van artikel 213 van de Gemeentewet met betrekking tot de reikwijdte van de controle nadere regels worden gesteld.
Accountantsverklaring: de op grond van de accountantscontrole door de accountant te verstrekken verklaring waarin die aangeeft:
Verslag van bevindingen: het door de accountant op grond van de accountantscontrole op schrift te stellen verslag van bevindingen over ten minste over onrechtmatigheden in de jaarrekening en over de vraag of de inrichting van het financiële beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen op grond van het zesde lid van artikel 213 van de Gemeentewet met betrekking tot de reikwijdte van de verslaglegging nadere regels worden gesteld.
Programma van eisen: een jaarlijks vóór de accountantscontrole door het algemeen bestuur in overleg met de accountant op te stellen specificering van de opdracht tot controle van de jaarrekening; betreffende ten minste:
Rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole: het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan in overeenstemming met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden.
GGD: Gemeentelijke Gezondheidsdienst; een organisatie-eenheid van de gemeente Groningen zoals gedefinieerd in artikel 3g van het Organisatiebesluit Gemeente Groningen, belast met de uitvoering van de werkzaamheden van de gemeenschappelijke regeling PG&Z, met uitzondering van de werkzaamheden genoemd bij de RIGG.
RIGG: Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten; een (tijdelijke) organisatie-eenheid, belast met de inkoop van en advisering over de Jeugdzorg voor de 23 Groninger gemeenten.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
Het algemeen bestuur kan onder meer eisen opnemen over de controle van posten in de jaarrekening; het kan tevens producten of onderdelen aanwijzen waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden; het algemeen bestuur kan dat doen onder vaststelling van de daarbij te hanteren rapporteringstoleranties.
Artikel 5. Toegang tot informatie
Het gemeentebestuur van Groningen draagt er zorg voor dat alle organisatie-eenheden van de GGD en de RIGG zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur kan de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het dagelijks bestuur is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur aangewezen accountant, indien dit in het belang is van de PG&Z.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang is van de PG&Z.
Artikel 8. Bekendmaking en Inwerkingtreding
De bekendmaking van de verordening gebeurt door plaatsing in de gemeentebladen van de deelnemende gemeenten. De verordening treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt. De verordening heeft terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016. De eerdere Controleverordening H&OG (Hulpverlening en Openbare Gezondheidszorg Groningen) wordt per 1 januari 2016 ingetrokken.