Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de accountantscontrole op het financieel beheer en de inrichting van de financiele organisatie |
Citeertitel | Accountantscontroleverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën en belastingen |
Deze regeling vervangt de Controleverordening van de gemeente Zoetermeer, vastgesteld bij raadsbesluit van 26 maart 2001, nr. 010048.
Gemeentewet, art. 213
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2014 | 01-02-2018 | wijziging, art. 4, lid 5 | 27-10-2003 | Doc 2014-004189 | |
15-11-2003 | 02-12-2014 | nieuwe regeling | 27-10-2003 Streekblad 31-10-2003 | 030378 | |
15-11-2003 | nieuwe regeling | 27-10-2003 Streekblad 31-10-2003 | 030378 |
Verordening voor de accountantscontrole op het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Personen belast met de leiding van de organisatieonderdelen (hoofdafdelingen, de Concernstaf en de Brandweer). Voor de toepassing van deze verordening wordt onder directeur mede verstaan: het hoofd van het Grondbedrijf.
De accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, belast met de controle van de in artikel 197 bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
De controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 van de Gemeentewet, in acht worden genomen.
De financiële administratie is een onderdeel van de administratie en omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
Het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en op het uitoefenen van rechten.
Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole
Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten.
Accountantsrapport betreffende de bevindingen naar aanleiding van de controle van de administratie en het (financieel) beheer, bedoeld voor de directeuren.
Accountantsrapport betreffende de bevindingen naar aanleiding van de controle van de administratie en het (financieel) beheer, bedoeld voor het college.
Indien ten behoeve van derden een afzonderlijke accountantsverklaring moet worden ingediend, verstrekt het college voor de hiervoor noodzakelijke accountantswerkzaamheden afzonderlijk schriftelijk opdracht. De opdracht hiervoor wordt op een zodanig vroegtijdig moment verstrekt, dat, rekening houdend met voldoende beschikbare tijd voor de accountantscontrole, de uiterste datum voor indiening van de over te leggen stukken kan worden gehaald.
Artikel 6 Toegang tot informatie
De accountant belast met de controle is bevoegd tot het opnemen van alle kassen en voorraden en het inzien van alle boeken, registers, notulen, brieven en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de vervulling van zijn controlefunctie nodig oordeelt. De accountant heeft daartoe toegang tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen en terreinen van de gemeente.
Artikel 7 Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamhedenmet betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid, voor zover de onafhankeliljkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Artikel 8 Rapportage over de controle van de jaarrekening
De accountant zendt, uiterlijk 4 weken voor verzending aan de raad, de accountantsverklaring bij de jaarrekening van de gemeente en van het Grondbedrijf en de daarbij uitgebrachte concept verslagen van bevindingen aan het college, met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken aan de accountant te reageren. Voor wat betreft het tijdstip houdt de accountant rekening met de gemeentelijke planning van de jaarstukken (zie art. 4, lid 3).
Artikel 9 Rapportage over de tussentijdse controles
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant jaarlijks tussentijdse rapportages uit in de vorm van managementletters aan de directeuren en het hoofd van het Grondbedrijf met een afschrift aan de algemeen directeur en de concerncontroller en een op de managementletters gebaseerde boardletter aan het college, met een afschrift aan de algemeen directeur en de concerncontroller.
Artikel 10 Rapportage over de overige controles
De accountant zendt de accountantsverklaring betreffende de declaraties en jaaropgaven c.a. ten behoeve van derden aan het college. De accountant neemt hierbij de voor derden benodigde controle-informatie op in het verslag van bevindingen.