Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delft

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelft
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening Delft 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 229,lid 1 aanhef en onderb Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-201001-01-2012Nieuwe regeling

23-09-2010

Delft op Zondag 26 september 2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

De raad van de gemeente Delft;

gelezen het voorstel van het college van 15 september 2009;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t

vast te stellen de volgende

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

(Legesverordening Delft 2010).

 

Artikel 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Invorderingswet: de Invorderingswet 1990 (Stb. 1990, 221);

  • b.

    Algemene termijnenwet: de Algemene termijnenwet (Stb. 1964, 314);

  • c.

    Faillissementswet: de wet van 30 september 1893 (laatst gew. Stb. 2007, 192).

Artikel 2 AARD VAN DE HEFFING EN BELASTBAAR FEIT

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 BELASTINGPLICHT

De leges worden geheven van de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 GRONDSLAG, MAATSTAF VAN HEFFING EN TARIEVEN

  • 1.

    De leges worden geheven naar de grondslagen, maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid voor een volle eenheid gerekend.

  • 3.

    Indien de heffing van de leges geschiedt bij wijze van abonnement, zoals bedoeld in hoofdstuk 4 van de tarieventabel, wordt bij opzegging van het abonnement voordat de helft van de geldigheidsduur is verstreken, ontheffing verleend tot de helft van de verschuldigde leges.

  • 4.

    De tarieven worden verhoogd met omzetbelasting indien het gehanteerde tarief betrekking heeft op een activiteit die door de Minister van Financiën wordt aangemerkt als een belaste prestatie.

  • 5.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van de besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid van de Crisis- en herstelwet.

Artikel 5 BELASTINGJAAR

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 WIJZE VAN HEFFING

De leges worden geheven bij wege van aanslag of mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 TIJDSTIP VAN BETALING EN BETALING IN TERMIJNEN

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet moeten de leges worden betaald:

    • a.

      ingeval van mondelinge kennisgeving: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      ingeval van schriftelijke kennisgeving of aanslag: op het moment van uitreiken;

    • c.

      ingeval van toezending: binnen een maand na de dagtekening van de kennisgeving of aanslag.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.

Artikel 8 VRIJSTELLING

De leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon of bezoldiging;

  • c.

    het afgeven van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, nodig voor de aanvraag van een gerechtelijke schuldsaneringsregeling (WSNP) en volgend op een verklaring ex. artikel 285 Faillissementswet;

  • d.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van gemeentelijke belastingen, dan wel het eenmalig afgeven van een duplicaat van een aanslagbiljet;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissingen op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • f.

    het in behandeling nemen van bouwvergunningaanvragen door of (mede) vanwege de gemeente, waarbij de bouwkosten uitstijgen boven € 30 miljoen en waarvoor op andere wijze betaling van met de vergunningverlening verbandhoudende kosten geschiedt;

  • g.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) worden verhaald;

  • h.

    het oprichten of veranderen, of het veranderen van de werking, of het in werking hebben van een (milieu)inrichting of mijnbouwwerk (art. 2.1, lid 1 onder e Wabo).

Artikel 9 NADERE REGELS DOOR HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN

WETHOUDERS

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 10 CITEERTITEL

Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening gemeente Delft 2010".

Artikel 11 INWERKINGTREDING EN OVERGANGSBEPALING

  • 1.

    De Legesverordening Delft 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum waarop deze verordening in werking treedt ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 november 2009.

mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.

R.H. van Luyk ,griffier.

Bekendgemaakt 8 november 2009.

Gewijzigd bij raadsbesluit van 17 december 2009. Bekendgemaakt 20 december 2009.

Laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 23 september 2010. Bekendgemaakt 25 september 2010

TARIEVENTABEL LEGES DELFT 2010

Inhoudsopgave

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Algemeen

1.1

Beschikkingen, gedrukte stukken, afschriften e.d.

 

 

Hoofdstuk 2

Vervallen per 01-01-2010

 

 

Hoofdstuk 3

Burgerlijke stand en Burgerzaken

3.1

Huwelijk en geregistreerd partnerschap

3.2

Overige Burgerzaken

3.3

Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

 

 

Hoofdstuk 5

Bouwvergunningen

5.13

Informatie, inzage stukken bestaand bouwwerk of bestemmingsplan

5.15

Huisnummering

 

 

Hoofdstuk 6

Milieuvergunningen

6.1

Ontheffing afvalwater niet-inrichtingen

6.2

Ontheffing route gevaarlijke stoffen

 

 

Hoofdstuk 7

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 8

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 9

Kadaster

 

 

Hoofdstuk 10

Reisdocumenten

 

 

Hoofdstuk 11

Rijbewijzen

 

 

Hoofdstuk 12

Wet op de kansspelen

 

 

Hoofdstuk 13

Drank- en Horecawet

 

 

Hoofdstuk 14

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 15

Huisvestingswet

15.1

Huisvestingsvergunning

15.2

Verplichting tot verhuizen

15.3

Vergunning tot tijdelijke verhuur

15.4

Splitsingsvergunning

15.5

Urgentieaanvraag

 

 

Hoofdstuk 16

Verkeer en vervoer

 

 

Hoofdstuk 17

Brandweer

17.1

Vervallen per 01-07-2010

17.6

Vervallen per 01-01-2010

 

 

Hoofdstuk 18

Diversen

18.1-18.3

Vervallen

18.4

Bodeminformatie

18.5

Vernummering (zie 18.17.11)

18.6

Nadeelcompensatie

18.7

Drank- en Horecaverordening 1996

18.8

Reclamevergunningen

18.9

Verzamelen statistische gegevens

18.10

Vervallen per 01-01-2010

18.11

Exploitatieverordening Horeca 1998

18.11.1

Exploitatievergunning horecabedrijf

18.11.2

Vergunning terras bij horecabedrijf

18.11.3

Ontheffing sluitingsuur horecabedrijf

18.12

Warenmarktverordening

18.13

Vervallen

18.14

Vernummering (zie 18.17.12)

18.15

Vervallen

18.16

Winkeltijdenwet

18.17

APV-vergunningen en dergelijke

18.18

Lijkbezorging

18.19

Kabel- en leidingwerkzaamheden

18.20

Vergunning seksinrichting/escortbedrijf

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijziging zonder activiteiten

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Algemeen

Titel 1 Algemene dienstverlening

De tarieven worden verhoogd met omzetbelasting indien het gehanteerde tarief betrekking heeft op een activiteit die door de Minister van Financiën wordt aangemerkt als een belaste prestatie.

Hoofdstuk 1

1.1

Algemeen

Beschikkingen, gedrukte stukken, afschriften e.d.

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

per afschrift

5,15

1.1.2

afschriften, gedrukte stukken, fotokopieën, doorslagen en dergelijke, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

 

 

1.1.2.1

per pagina formaat A4

0,10

1.1.2.2

per pagina formaat A4 in kleur

0,35

1.1.2.3

per pagina formaat A3

0,20

1.1.2.4

per pagina formaat A2

4,50

1.1.2.5

per pagina formaat A1

5,50

1.1.2.6

per pagina formaat A0

6,50

1.1.3

een gunstige of niet geheel afwijzende beschikking op

een verzoekschrift, een vergunning, dan wel een ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

 

 

 

per beschikking, vergunning of stuk

5,15

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

Vervallen per 01-01-2010

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

Burgerlijke stand en Burgerzaken

 

 

 

 

 

 

3.1

Huwelijk en geregistreerd partnerschap

 

 

3.1.1

Voltrekking en registratie

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het reserveren van een ruimte voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap

 

 

3.1.1.1

op maandag tot en met donderdag,

tussen 09.00 en 12.00, en tussen 14.00 en 16.30 uur

en op vrijdag tussen 09.00 en 19.30 uur

381,00

3.1.1.2

op zaterdag om 09.00, 10.15, 11.30, 12.45, 14.00, 15.15, 16.30, 17.45 en 19.00 uur

943,00

3.1.1.3

op zon- en algemeen erkende feestdagen om 12.45, 14.00, 15.15, 16.30, 17.45 en 19.00 uur

1.757,00

3.1.2

Omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het reserveren van een ruimte voor het laten opmaken van een akte van omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

 

3.1.2.1

indien dit op verzoek gebeurt in de Burgemeesterskamer of in de Schepensael van het Stadhuis op maandag tot en met donderdag,

tussen 09.00 en 12.00, en tussen 14.00 en 16.30 uur

en op vrijdag tussen 09.00 en 19.30 uur

381,00

3.1.2.2

op zaterdag

943,00

3.1.2.3

op zon- en algemeen erkende feestdagen

1.757,00

3.1.3

Bijzonder huis en gekozen locatie

 

 

3.1.3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

325,00

3.1.3.2

Vervallen

 

 

3.1.3.3

Vervallen

 

 

3.1.4

Annulering

 

 

3.1.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het annuleren of verzetten van een reservering als bedoeld in dit hoofdstuk

56,00

3.1.5

Getuigen en akten

 

 

3.1.5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking of het opmaken van een akte van geregistreerd partnerschap

34,00

3.1.5.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een omslag bij een uittreksel uit een huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap, in een normale uitvoering

17,50

3.1.5.2.2

in een luxe uitvoering

36,70

3.1.5.3

Voor een gekalligrafeerde versie van het hiervoor genoemde uittreksel of akte wordt het tarief verhoogd met

21,80

 

 

 

 

3.2

Overige Burgerzaken

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed uur of gedeelte daarvan

54,50

3.2.2

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

 

3.2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

3.2.3.1

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

9,10

3.2.3.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

9,10

3.2.3.3

tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift of stuk

9,10

3.2.3.4

tot het verstrekken van een ambtelijke verklaring

9,10

3.2.4

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring omtrent gedrag geldt het tarief zoals dat is opgenomen in de Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en rechtspersonen.

 

 

 

 

 

 

3.3

Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

3.3.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 39, eerste en derde lid en 40, derde lid van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt het maximumtarief zoals dat is opgenomen in het Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp (Stb. 2001, 305) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

 

 

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder een verstrekking verstaan het leveren van gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

4.2.1.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

9,10

4.2.1.2

vervallen per 01-01-2009

 

 

4.2.2

tot het verstrekken van een abonnement op het leveren van gegevens gedurende een periode van één jaar

 

 

4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

774,00

4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

2.988,00

4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

4.719,00

4.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van naspeuringen in de gemeentelijke basisadministratie, per ieder daaraan besteed uur

54,50

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens langs geautomatiseerde weg

 

 

4.4.1.1

per persoon

0,27

 

met een minimum van

141,50

4.4.1.2

per tape

0,05

 

met een minimum van

22,40

4.4.1.3

per plaketiket

0,05

 

met een minimum van

22,40

4.4.2

tot het verstrekken van gegevens per fax

 

 

4.4.2.1

per eerste 3 vellen A4

1,75

4.4.2.2

per ieder volgend vel A4

0,70

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

Bouwvergunningen

 

 

5.13

Informatie, inzage stukken bestaand bouwwerk of bestemmingsplan

 

 

5.13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage of schriftelijke informatie in stukken betreffende een bestaand bouwwerk, bestemmingsplan of bouwvoorschriften voor elk bouwwerk, indien gewenst, inclusief mondelinge bouwkundige toelichting per ½ uur of deel daarvan benodigd voor het leveren van deze informatie (exclusief kosten kopieerwerk)

40,00

5.13.2

Leges als bedoeld in 5.13.1. zijn niet verschuldigd

ingeval van inzage ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek door een student, die een geldige collegekaart op eigen naam toont.

 

 

 

 

 

 

5.15

Huisnummering

 

 

5.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek om wijziging of afgifte van één of meer huisnummer(s), behoudens intrekking van één of meer huisnummer(s), per huisnummer

163,00

5.15.2

Indien het verzoek meer dan 10 huisnummers betreft, bedraagt het tarief

1.640,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

Milieuvergunningen

 

 

6.1

Ontheffing afvalwater niet-inrichtingen

 

 

6.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 10.63 van de Wet Milieubeheer

108,00

 

 

 

 

6.2

Ontheffing route gevaarlijke stoffen

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

6.2.1

tot het verkrijgen van een éénmalige ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

202,00

6.2.2

tot het verkrijgen van een jaarlijkse ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

325,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 7

Vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8

Vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9

Kadaster

 

 

9.1.

Het tarief ter zake van het verlenen van inzage van de kadastrale registratie via het kadastrale netwerk (Kadaster on-line) bedraagt per kadastrale informatie het tarief zoals dat laatstelijk door het Rijkskadaster is vastgesteld. Het betreft de producten:

a.Hypothecair bericht object

b.Kadastraal bericht object

c.Uittreksel kadastrale kaart.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 10

Reisdocumenten

 

 

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

10.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort

50,90

10.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 10.1.1 (zakenpaspoort)

56,90

10.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,90

10.1.4

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,90

10.1.5.1

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart

42,85

10.1.5.2

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor kinderen tot en met 13 jaar

8,95

10.1.6.1

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument, waarvoor de aanvraag tegelijk met de aanvraag van het desbetreffende reisdocument is ingediend,

per bijschrijving

8,95

10.1.6.2

tot het bijschrijven van een kind in een reeds uitgereikt reisdocument, met behulp van een bijschrijvingsticker, per bijschrijving

20,90

10.1.7

voor een spoedlevering van een reisdocument als bedoeld in 10.1.1 tot en met 10.1.5.2, zijnde een toeslag op de aldaar genoemde bedragen

41,00

10.1.8

voor een spoedlevering van een bijschrijvingsticker als bedoeld in 10.1.6.2, zijnde een toeslag op het aldaar genoemde bedrag

19,50

10.2

Bij vermissing zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel i van de Paspoortwet, van een reisdocument dat korter dan elf jaar geleden is verstrekt, worden de tarieven genoemd onder 10.1.1 t/m 10.1.5.2 verhoogd met

27,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 11

Rijbewijzen

 

 

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

11.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

39,00

11.1.2

Het tarief genoemd in onderdeel 11.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,25

11.2

Voor de afgifte van het formulier Eigen verklaring (voor Verklaring van geschiktheid) wordt het door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat vastgestelde bedrag in rekening gebracht.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 12

Wet op de kansspelen

 

 

 

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

12.1

een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen (Stb. 1964, 483) geldt zoals dat is opgenomen in het Speelautomatenbesluit 2000 (Stb. 2000, 223) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

 

12.2

een loterijvergunning ingevolge artikel 3 van de Wet op de Kansspelen

46,90

 

 

 

 

Hoofdstuk 13

Drank- en Horecawet

 

 

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

13.1.1

een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

450,00

13.1.2

een wijziging in een reeds verleende vergunning als bedoeld in 13.1.1

81,50

13.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

65,20

 

 

 

 

Hoofdstuk 14

Vervallen

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 15

Huisvestingswet

 

 

15.1

Huisvestingsvergunning

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

 

een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548)

 

 

15.1.1

voor een woning met een koopprijs beneden de koopprijsgrens

52,90

15.1.2

voor een woning met een huurprijs beneden de huurprijsgrens

52,90

 

 

 

 

15.2

Verplichting tot verhuizen

 

 

 

Het tarief als bedoeld in 15.1 wordt niet geheven van degene, die als gevolg van door de overheid getroffen maatregelen verplicht wordt naar een andere woongelegenheid te verhuizen.

 

 

 

 

 

 

15.3

Vergunning tot tijdelijke verhuur

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een vergunning tot tijdelijke verhuur van een woonruimte, als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet

50,40

 

 

 

 

15.4

Splitsingsvergunning

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 26 van de Huisvestingsverordening stadsgewest Haaglanden

 

 

15.4.1

per door de splitsing te creëren woning, appartement of eenheid, bij minder dan 11 te creëren woningen, appartementen of eenheden

526,00

15.4.2

per door de splitsing te creëren woning, appartement of eenheid, bij meer dan 10 en minder dan 31 te creëren woningen, appartementen of eenheden

420,00

15.4.3

per door de splitsing te creëren woning, appartement of eenheid, bij meer dan 30 en minder dan 61 te creëren woningen, appartementen of eenheden

261,00

15.4.4

per door de splitsing te creëren woning, appartement of eenheid, bij meer dan 60 en minder dan 120 te creëren woningen, appartementen of eenheden

102,00

15.4.5

bij 120 of meer te creëren woningen, appartementen of eenheden, per aanvraag

12.240,00

 

 

 

 

15.5

Urgentieaanvraag

 

 

15.5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een urgentie in het kader van de woonruimteverdeling

34,90

15.5.1a

Indien de aanvraag wordt gehonoreerd, wordt het volledige legesbedrag gerestitueerd.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16

Verkeer en vervoer

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

16.1

een ontheffing als bedoeld in de Verordening Ontheffingen artikel 87 RVV voor Delft

 

 

16.1.1

voor zover de ontheffing geldig is op één dag,

uitgezonderd exceptioneel transport

28,10

16.1.2

voor zover de ontheffing, langer geldig dan één dag,

wordt verleend aan een bewoner

52,35

16.1.3

o.g.v. art. 10 van de genoemde verordening

0,00

16.1.4

voor overige ontheffingen,

uitgezonderd exceptioneel transport

109,00

16.1.5

in geval van vervanging van het voorwerp in de zin van artikel 7, lid 11 onder c van deze verordening

5,40

16.2

een ontheffing als bedoeld in de Verordening Ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005

 

 

16.2.1

op grond van artikel 7 van deze verordening

78,00

16.2.2

op grond van artikel 6 van deze verordening

0,00

16.2.3

in geval van vervanging van het voorwerp in de zin van artikel 2, lid 14 onder 2 van deze verordening

5,40

16.3

een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in de Regeling gehandicaptenparkeerkaart of de Regeling, houdende voorschriften m.b.t. de afgifte van gemeentelijke invalidenparkeerkaarten

 

 

16.3.1

voor een landelijke of gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart waarbij medisch onderzoek noodzakelijk is

140,00

16.3.2

voor een landelijke of gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart waarbij dossieronderzoek noodzakelijk is

125,00

16.3.3

voor een landelijke of gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart waarbij geen medisch of dossieronderzoek noodzakelijk is

45,00

16.3.4

in geval van vervanging van de gehandicaptenparkeerkaart

10,85

16.4

een vergunning of ontheffing als bedoeld in de vigerende Parkeerverordening gemeente Delft

 

 

16.4.1

op grond van artikel 4 of 10 van deze verordening (parkeervergunning of bezoekerskaart)

5,40

16.4.2

op grond van artikel 4 of 10 van deze verordening (parkeervergunning of bezoekerskaart) via internet aangevraagd

0,00

16.4.3

op grond van artikel 9 van deze verordening (kraskaart)

5,40

16.4.4

op grond van artikel 9 van deze verordening (kraskaart) via internet aangevraagd

0,00

16.4.5

op grond van artikel 13 lid 1 van deze verordening, tenzij voor het gebruik van de grond precariobelasting verschuldigd is en het belastingbedrag gelijk is aan het legestarief of dit te boven gaat

8,30

16.4.6

een wijziging of vervanging van een parkeervergunning op grond van artikel 8 lid 1 van deze verordening

5,40

16.4.7

een wijziging of vervanging van een parkeervergunning op grond van artikel 8 lid 1 van deze verordening via internet aangevraagd

0,00

16.4.8

een dagkaart vergunninghouderplaats op grond van artikel 7a van de bijlage behorend bij deze verordening

5,40

16.4.9

een dagkaart vergunninghouderplaats op grond van artikel 7a van de bijlage behorend bij deze verordening via de parkeerautomaat of internet

0,00

16.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

 

 

16.5.1

het aanleggen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op kenteken bij een woon- of werkadres

242,30

16.5.2

het wijzigen van de locatie van de gehandicaptenparkeerplaats

186,30

16.5.3

het vervangen van een kentekenbord als gevolg van het wijzigen van het kenteken

39,70

16.5.4

Indien de aanvraag wordt geweigerd, worden de verschuldigde leges zoals genoemd in 16.5.1 t/m 16.5.3 verminderd met

 

75%.

 

 

 

 

Hoofdstuk 17

Brandweer

 

 

 

Gebruiksvergunning

 

 

17.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

17.3.1

een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 3 van de Brandbeveiligingsverordening,

 

 

17.3.1.1

indien het een vergunning voor een maximale duur van 7 x 24 uur betreft voor een inrichting waar in totaal

 

 

 

a.maximaal 150 personen aanwezig zullen zijn

159,00

 

b.151 of meer, maar maximaal 250 personen aan-

wezig zullen zijn

236,00

 

c.251 of meer, maar maximaal 1000 personen aan-

wezig zullen zijn

313,00

 

d.meer dan 1000 personen aanwezig zullen zijn

465,00

17.3.1.2

indien het een vergunning voor een periode van meer dan 7 x 24 uur betreft

542,00

17.3.2

een ontheffing voor het roken of hebben van vuur als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Brandbeveiligingsverordening

21,90

17.3.3

een ontheffing voor het aanleggen, stoken of hebben van een vuur op grond van artikel 2.1.18, van de vigerende Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft

21,90

17.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing om een bouwwerk in afwijking van de voorschriften van de gebruiksvergunning te gebruiken,

 

 

17.4.1

indien het een ontheffing voor de maximale duur van 7 x 24 uur betreft voor een gebouw waar in totaal

 

 

 

a.maximaal 150 personen aanwezig zullen zijn

49,90

 

b.151 of meer maar maximaal 250 personen aanwe-

zig zullen zijn

99,80

 

c.251 of meer, maar maximaal 1000 personen aan-

wezig zullen zijn

160,00

 

d.meer dan 1000 personen aanwezig zullen zijn

200,00

17.4.2

indien het een ontheffing voor een periode van meer dan 7 x 24 uur betreft

300,00

17.5

Het tarief betreft ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het bezigen van vuurwerk

 

 

17.5.1

uitsluitend te gebruiken door een deskundige met een vergunning van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat

96,30

17.5.2

dat voldoet aan de eisen van het Vuurwerkbesluit voor particulier gebruik

21,10

17.6

Vervallen per 01-01-2010

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 18

Diversen

 

 

 

 

 

 

18.1-18.3

Vervallen

 

 

 

 

 

 

18.4

Bodeminformatie

 

 

18.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek om bodeminformatie, zijnde een uittreksel uit het gemeentelijk bodeminformatiesysteem betreffende de milieuhygiënische bodemgesteldheid van onroerende zaken binnen de gemeente Delft, per adres

33,80

18.4.2

Geen leges worden geheven voor het verstrekken van mondelinge informatie, het bekijken van bodemrapporten en andere informatie uit het bodemarchief.

 

 

 

 

 

 

18.5

Vernummering (zie 18.17.11)

 

 

 

 

 

 

18.6

Nadeelcompensatie

 

 

18.6.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot toekenning van nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 3 van de Algemene nadeelcompensatieverordening Delft bedraagt

150,00

18.6.2

Indien de aanvraag wordt gehonoreerd, wordt aan de aanvrager teruggaaf verleend van het volledige legesbedrag.

 

 

 

 

 

 

18.7

Drank- en horecaverordening 1996

 

 

18.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of verlof als bedoeld in artikel 4 of 5 van de Drank- en horecaverordening

176,00

 

 

 

 

18.8

Reclamevergunningen

 

 

18.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in de Reclameverordening:

 

 

18.8.1.1

voor een reclamebord op of aan de weg als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze verordening

76,45

18.8.1.2

voor bewegwijzering als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze verordening

76,45

18.8.1.3

voor spandoeken als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze verordening

65,80

18.8.1.4

voor overige vergunning- of ontheffingplichtige feiten als bedoeld in deze verordening

48,90

18.8.2

De tarieven als bedoeld onder 18.8.1 worden, indien de aanvraag op grond van artikel 1.4 van de Reclameverordening te laat is ingediend maar toch in behandeling wordt genomen, verhoogd met

95,50

 

 

 

 

18.9

Verzamelen statistische gegevens

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

op speciale aanvraag verzamelen of samenstellen van statistische gegevens voor ieder hieraan besteed

 

 

18.9.1

uur

77,00

18.9.2

half uur of een gedeelte van een half uur

38,50

 

 

 

 

18.10

Vervallen per 01-01-2010

 

 

 

 

 

 

18.11

Horeca Exploitatieverordening voor Delft

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

Exploitatievergunning horecabedrijf

 

 

18.11.1.1

een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft, indien de sluitingstijden worden vastgesteld conform het bepaalde in artikel 11, derde en vijfde lid van deze verordening

1.405,00

18.11.1.2

een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft, indien de sluitingstijden worden vastgesteld conform het bepaalde in artikel 11, eerste lid van deze verordening

301,00

18.11.1.3

wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft, mits de wijziging

nniet in strijd is met het bepaalde in artikel 8 van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft;

nbetrekking heeft op een uitbreiding van het aantal dagen tot een maximum van vier, waarvoor conform artikel 11, derde lid, van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft, geen sluitingstijd geldt;

nbetrekking heeft op een wijziging van de dag of dagen waarvoor conform artikel 11, derde lid van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft, geen sluitingstijdstip geldt

217,00

 

Vergunning terras bij horecabedrijf

 

 

18.11.2

een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste en vijfde lid van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft

 

 

18.11.2.1

voor franse gevelterrassen en seizoensterrassen

193,00

18.11.2.2

vervallen

 

 

18.11.2.3

een wijziging van de vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste en vijfde lid, van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft, mits deze wijziging het verminderen van het aantal m² betreft dan wel het verkorten van de periode

69,45

 

Ontheffing sluitingsuur horecabedrijf

 

 

18.11.3

een ontheffing als bedoeld in artikel 12, eerste lid van de Horeca Exploitatieverordening voor Delft

21,40

 

 

 

 

18.12

Warenmarktverordening

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in de Warenmarktverordening Delft:

 

 

18.12.1

voor een vaste plaats

42,80

18.12.2

voor enig ander vergunning- of ontheffingplichtig feit

62,90

 

 

 

 

18.13

Vervallen

 

 

 

 

 

 

18.14

Vernummering(zie 18.17.12)

 

 

 

 

 

 

18.15

Vervallen

 

 

 

 

 

 

18.16

Winkeltijdenwet

 

 

18.16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet

96,20

 

 

 

 

18.17

APV-vergunning

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding dan wel een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning en/of ontheffing als bedoeld in de vigerende Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft:

 

 

18.17.1.1

voor een bouwplaatsinrichting

65,80

18.17.1.2

voor het plaatsen van een container, keet, mobiel toilet, steiger etc., niet behorend bij een bouwplaatsinrichting

65,80

18.17.2

voor het maken van een in- en uitrit, graven in openbare weg en dergelijke

0,00

18.17.3

voor uitstalling winkelgoederen/opslag goederen

52,10

18.17.4.1

voor een doorlopende standplaats

138,50

18.17.4.2

voor een seizoensstandplaats ten behoeve van de verkoop van oliebollen, kerstbomen of tijdelijke acties

41,65

18.17.5.1

voor het houden van een evenement (art. 2:18, eerste lid en art. 2:17, tweede lid, APV)

316,00

18.17.5.2

voor het houden van een groot evenement (art. 2:18, eerste lid en art. 2:17, eerste lid, APV)

948,00

18.17.5.3

voor het houden van een niet-commercieel

gesubsidieerd evenement

0,00

18.17.6

voor een circus

145,00

18.17.7

voor een kermis

642,00

18.17.8

voor het plaatsen van winkelwagentjes op de openbare weg

75,00

18.17.9

voor het parkeren van grote voertuigen of caravans, kampeerwagens e.d., of voor het te koop aanbieden van voertuigen

58,80

18.17.10

voor een openbare inzameling van geld of goederen, of het daartoe aanbieden van een intekenlijst (collecte) (art. 5:11 APV)

48,10

18.17.11

vervallen

 

 

18.17.12

vervallen

 

 

18.17.13

voor enig ander vergunning- of ontheffingplichtig feit, niet vallend onder een specifiek artikel van deze tabel

64,15

18.17.14

Het tarief als bedoeld in hoofdstuk 18.17 wordt, indien de aanvraag wordt ingediend nadat de voorziening is uitgevoerd of activiteit is gestart verhoogd met

 

50%

 

 

 

 

18.18

Lijkbezorging

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

18.18.1

een besluit als bedoeld in artikel 17 van de Wet op de Lijkbezorging

45,50

18.18.2

een zogenaamd laissez-passer voor lijken als bedoeld in de overeenkomst van 26-10-1973, Trb, 1975, 95

24,95

 

 

 

 

18.19

Kabel- en leidingwerkzaamheden

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2., derde lid van de Telecommunicatiewet, van

 

 

18.19.1.1

1 tot en met 100 strekkende meter sleuf

263,70

18.19.1.2

per strekkende meter sleuf boven de 100 strekkende meter

1,15

18.19.2

Het tarief als bedoeld in 18.19.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

 

 

 

 

 

18.20

Vergunning seksinrichting/escortbedrijf

 

 

18.20.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de vigerende Algemene Plaatselijke verordening voor Delft voor een periode van 12 maanden

.

588,00

18.20.2

Indien de vergunning wordt geweigerd, wordt een teruggaaf verleend van 50% op de op grond van 18.20.1 betaalde leges.

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

 

 

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.1.5

Het college van burgemeester en wethouders kan de bij aanvraag opgegeven aanleg-, bouw- of sloopkosten ambtshalve aanpassen, indien de opgegeven kosten kennelijk niet overeenstemmen met de werkelijke kosten zoals genoemd in art 2.1.1.1 t/m 2.1.1.3.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

 

2.2

Niet van toepassing

 

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 1.000.000 bedragen:

0,00

 

vermeerderd met:

 

2,50 %

 

van de bouwkosten;

 

 

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 5.000.000 bedragen:

1.500,00

 

vermeerderd met:

 

2,35 %

 

van de bouwkosten;

 

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 5.000.000 tot € 20.000.000 bedragen:

11.500,00

 

vermeerderd met:

 

2,15 %

 

van de bouwkosten;

 

 

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 20.000.000 tot € 50.000.000 bedragen:

51.500,00

 

vermeerderd met:

 

1,95 %

 

van de bouwkosten;

 

 

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 50.000.000 of meer bedragen:

376.500,00

 

vermeerderd met:

 

1,30 %

 

van de bouwkosten, met een maximum van:

2.326.500,00

 

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

275,00

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

275,00

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.6.1 en 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit of sloopactiviteit:

 

15%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

2.3.1.5

Niet van toepassing

 

 

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

484,00

2.3.2.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, ter bescherming van de archeologische waarden, bedraagt het tarief:

484,00

2.3.2.3

ndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, met betrekking op sloopwerkzaamheden, bedraagt het tarief:

484,00

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

275,00;

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

489,00;

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

7.130,00;

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

489,00;

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

489,00;

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

489,00;

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

489,00.

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

489,00;

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

275,00;

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

489,00;

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

7.130,00;

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

489,00;

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

489,00;

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

489,00;

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

489,00;

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

489,00.

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.5.1

voor inrichtingen met een oppervlak van 0 tot 500 m2:

364,00;

 

vermeerderd per m2 met

1,80

2.3.5.2

voor inrichtingen met een oppervlak van 500 tot 2.000 m2:

993,00;

 

vermeerderd per m2 met

0,67

2.3.5.3

voor inrichtingen met een oppervlak van 2.000 tot 5.000 m2:

1.833,00;

 

vermeerderd per m2 met

0,23

2.3.5.4

voor inrichtingen met een oppervlak boven 5.000 m2:

2.663,00;

 

vermeerderd per m2 met

0,06

 

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2009 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.6.1.1

voor het slopen van een monument:

 

1,5%;

 

van de sloopkosten, met een minimum van

143,00;

 

en een maximum van

150.000,00.

2.3.6.1.2

Niet van toepassing

 

 

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

1,5%;

 

van de sloopkosten, met een minimum van

143,00;

 

en een maximum van

150.000,00.

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

484,00;

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

 

1,5%;

 

van de sloopkosten, met een minimum van:

143,00;

 

en een maximum van:

150.000,00.

 

 

 

 

 

Asbesthoudende materialen

 

 

2.3.7.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

163,00;

2.3.7.3

voor een doorlopende asbestsloopvergunning als bedoeld in 2.3.7.1.1 en 2.3.7.1.2, uitsluitend ten behoeve van toegelaten instellingen in de zin van artikel 70 van de Woningwet en voor asbestgecertificeerde bedrijven, bedraagt het tarief:

245,00.

 

 

 

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:8 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

484,00.

 

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

65,80.

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

 

Niet van toepassing

 

 

 

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

484,00;

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

108,00.

 

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

108,00;

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

108,00;

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

108,00;

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

108,00.

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

275,00;

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

275,00.

 

 

 

 

2.3.17

Advies

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

275,00.

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

108,00.

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

275,00.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

1%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

4%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 3 weken na het in behandeling nemen ervan

55%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 6 weken en binnen 5 weken na het in behandeling nemen ervan

35%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, of 2.3.7 waarbij de beschikking, onherroepelijk en zonder mogelijkheid van herziening van dit besluit, is vernietigd bij rechterlijke uitspraak, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

75%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 84,50 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.3, 2.3.4, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

118,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: de voor de oorspronkelijke bouwactiviteit geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in hoofdstuk 3 onder 2.3.1, met en minimum van:

163,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Onverminderd de kosten die krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) worden verhaald, bedraagt het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

1.110,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

275,00

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek betreffende de gebruiksbepalingen volgens het functielimiteringssysteem

163,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

0,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

489,00

Behoort bij en maakt deel uit van het raadsbesluit van 5 november 2009 tot vaststelling van de Legesverordening Delft 2010.

TOELICHTING

Op de legesverordening Delft 2010

Toelichting tarieven

Algemeen

De meeste tarieven zijn uitsluitend verhoogd met het prijsstijgingspercentage van [%] en overeenkomstig de wens van de Raad rekenkundig afgerond volgens de volgende matrix

0,00 – 1,00

op

0,01

1,00 – 10,00

op

0,05

10,00 – 100,00

op

0,10

100,00 – 1.000,00

op

1,00

1.000,00 – 10.000,00

op

10,00

10.000,00 – 100.000,00

op

100,00

enzovoort.

Enkele tarieven worden door het Rijk bepaald en enkele zullen vanwege nieuwe regelgeving, een hogere kostendekking of bevriezingsafspraken meer of minder stijgen. Deze zijn hieronder nader toegelicht.

Hoofdstuk 2

Het tarief voor het verstrekken van een afschrift van de gemeentebegroting/ gemeenterekening is vervallen. De gemeentebegroting en gemeenterekening zijn sinds enige jaren kosteloos in te zien via internet, waardoor zelden om een afschrift wordt verzocht. In het uitzonderlijke geval dat dit toch mocht gebeuren, kan het tarief van hoofdstuk 1 worden gehanteerd.

Hoofdstuk 5

In dit hoofdstuk zijn een aantal verwijzingen (onder andere in 5.6) naar een ander legestarief aangepast. De verwijzingen waren vanwege de per 01-06-2009 in werking getreden Wet ruimtelijke ordening en de hierop aangepaste legesverordening 2009 niet meer juist.

5.2.2

Het variabele deel van het tarief voor een reguliere bouwvergunning is voor bouwaanvragen met een bouwsom van € 1.000.000,00 of meer verhoogd. Conform de meerjarenbegroting van de bouwvergunningen wordt hiermee een 100% kostendekking behouden.

De tarieven van het vaste deel zijn aangepast op de wijziging van het variabele deel.

5.3.2

Dit tarief is verhoogd met meer dan het prijsstijgingspercentage om het in overeenstemming te brengen met de reële kosten (zie ook 5.3.1 en 5.3.3).

5.13

Dit tarief is verhoogd met meer dan het prijsstijgingspercentage om het in overeenstemming te brengen met de reële kosten.

Hoofdstuk 6

De verwijzing naar Bijlage 2 van het Reglement vervoer over land van gevaarlijke stoffen, Hoofdstuk II, artikel 3 vierde lid is gewijzigd in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

Hoofdstuk 10

De tarieven van hoofdstuk 10 bestaan uit een rijksdeel en een gemeentelijk deel en worden bepaald op een door het Rijk nog vast te stellen maximumtarief voor 2010. Vermoedelijk zijn deze tarieven pas later dit jaar bekend, zodat nieuwe tarieven in een eerste wijzigingsverordening zullen worden opgenomen.

Hoofdstuk 11

In 11.2 is voor de afgifte van het formulier Eigen verklaring (voor Verklaring van geschiktheid) het door het CBR in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat vastgestelde bedrag opgenomen. In sommige gevallen is bij de verlenging of vernieuwing van een rijbewijs een medische keuring nodig. De gemeente verstrekt het hiervoor benodigde formulier Eigen verklaring.

Hoofdstuk 15

De tarieven voor een splitsingsvergunning vanaf 30 woningen zijn gelet op de kostendekking van maximaal 100% vanwege de inwerkingtreding van de Europese Dienstenrichtlijn verlaagd.

Hoofdstuk 16

De tariefvoorstellen staan in de tarievennota die in de Raad van 24 september 2009 behandeld is.

16.3 Gehandicaptenparkeerkaart

Het tarief van 2009 was 114,10 euro. Hierin waren zowel de administratieve kosten als de kosten voor het medisch onderzoek bij de GGD opgenomen. Twee ontwikkelingen maken dat een differentiatie in het tarief is voorgesteld. In 2008 is de ministeriele regeling voor gehandicaptenparkeerkaarten gewijzigd. Hierdoor is niet langer voor alle aanvragers van een kaart een medische keuring nodig. Daarnaast is de GGD per 01-01-2009 aan haar klanten BTW gaan doorrekenen.

16.4.3

Dit tarief is met meer dan het prijsstijgingspercentage verhoogd om het in overeenstemming te brengen met het tarief van 16.4.1.

De tarieven 16.4.4, 16.4.7, 16.4.8 en 16.4.9 zijn nieuw opgenomen.

Hoofdstuk 17

De tarieven voor de gebruikersvergunningen zijn verhoogd met het stijgingspercentage 1,55% conform de door de Veiligheidsregio Haaglanden i.o. gehanteerde trend voor de brandweerbegroting 2010. Dit cijfer is gebaseerd op de laatste Macro Economische Verkenning (MEV juni 2009) van het CPB (60% loon + 1,75% en 40% prijs + 1,25%).

De tarieven van het Openbaar Brandmeldsysteem (OMS) zijn met ingang van 1 januari 2010 opgenomen in de tarievenlijst van de Brandweer Delft-Rijswijk

Hoofdstuk 18

18.5 en 18.14

Deze tarieven zijn nu opgenomen in 18.17 APV-vergunningen.

18.10

Het tarief voor het in behandeling nemen van aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een gemeentegarantie is de afgelopen jaren niet in rekening gebracht. Hierom is besloten het betreffende tarief te laten vervallen.

18.17

Het tarief voor te late indiening is verlaagd naar 50%. Een verhoging van de leges is toegestaan als beleidsondersteunende maatregel (het tegengaan van illegale activiteiten) als het sanctiekarakter niet overheerst. Conform de huidige jurisprudentie is een verhoging van de leges met 100% niet toegestaan.

TOELICHTING

op de eerst wijziging van de legesverordening Delft 2010

Hoofdstuk 10

De tarieven zijn aangepast naar de nieuwe door het Rijk vastgestelde maximumleges voor reisdocumenten.

Het tarief in 10.1.5.2 is nieuw toegevoegd. De sinds 1 januari 2006 geldende wettelijke vrijstelling van de leges voor een Nederlandse identiteitskaart voor een kind die binnen acht weken 14 jaar 20rdt of al 14 jaar is, vervalt met ingang van 1 januari 2010. Vanaf 1 januari 2010 geldt voor kinderen tot en met 13 jaar voor de Nederlandse identiteitskaart een verlaagd tarief. Het opslagtarief bij vermissing van reisdocumenten is naar beneden gesteld. Het tarief is hiermee in overeenstemming met de extra kosten die gemaakt moeten worden bij vermissing van een reisdocument.

Hoofdstuk 11

Per 1 januari 2010 is de afdrachtvergoeding aan de Dienst Wegverkeer voor de afgifte van een rijbewijs verhoogd van € 8,75 naar € 9,75. De afdrachtvergoeding voor een spoedprocedure is verhoogd van € 30,00 naar € 33,25. Eveneens is het gemeentelijk deel van de leges ten opzichte van het tarief van 2009 verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 1,81%.

Hoofdstuk 16

Deze tarieven waren nog niet verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 1,81%. Met dit besluit wordt dit geregeld. Er is slechts sprake van een technische wijziging.

Hoofdstuk 18

Met deze wijziging worden twee technische wijzigingen in de reeds vastgestelde verordening doorgevoerd.