Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening burgerinitiatief |
Citeertitel | Verordening burgerinitiatief |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding is geschat op 1 september 2002.
onbekend
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2002 | nieuwe regeling | 03-06-2002 onbekend | Presidium 08052002,VR2002/048 |
In deze verordening wordt verstaan onder een burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp als afzonderlijk punt op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen.
De raad plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn vergadering, indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend. Ongeldig is een verzoek dat:
De raad beslist in de eerstvolgende vergadering na de datum van indiening van het verzoek of het burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad wordt geplaatst, met dien verstande dat ten minste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering, waarin de raad over het verzoek beslist.
Toelichting op de Verordening burgerinitiatief
Voor een algemene toelichting wordt verwezen naar de Handreiking burgerinitiatief. Hierna volgt een toelichting op gemaakte keuzen en aanpassingen van het model.
Het voorstel mag, maar hoeft niet per se een concreet voorstel in te houden; volstaan kan ook worden met het aandragen van een onderwerp, b.v. een probleem op een bepaald beleidsterrein of in een bepaalde wijk. Naarmate sprake is van een minder concreet voorstel heeft de raad meer ruimte om de vorm van de discussie te bepalen.
De bepalingen in het Reglement van Orde over de rol van het presidium bij het voorlopig opstellen van de agenda e.d. gelden hier uiteraard ook. De raad stelt echter zelf zijn agenda vast en dat is hier bepalend.
De drempel van 100 initiatiefgerechtigden is gekozen om het indienen van een voorstel niet al te zeer te bemoeilijken, maar ook wel een indicatie te hebben van een redelijk draagvlak om in ieder geval een discussie te rechtvaardigen. Lukt het overigens niet het vereiste aantal handtekeningen bijeen te krijgen, dan kan een verzoeker nog altijd proberen een raadslid te overtuigen om van zijn rechten gebruik te maken een onderwerp aan te kaarten.
Met de voorgestelde bepaling worden ook ingezetenen van zestien en zeventien jaar als initiatiefgerechtigde aangemerkt. Hierdoor kan de betrokkenheid van jongeren bij de politiek worden aangemoedigd.
De keuze onder e behoeft geen nadere toelichting.
De opmerking bij artikel 2 over het Reglement van Orde geldt hier eveneens.
Uitgangspunt voor het model, genoemd in lid 3, is model 1 uit de Handreiking. Door het presidium zal een publieksvriendelijker tekst worden vastgesteld. Hierover wordt de commissie Algemene zaken geïnformeerd.