Artikel 1 - Begripsbepaling
Onder een maatschappelijke verkenning wordt verstaan een activiteit
waarbij ten behoeve van de raad informatie wordt verzameld over
maatschappelijke ontwikkelingen die relevant zijn voor de gemeente
teneinde de raad in staat te stellen zich een beeld te vormen van de
aard en de omvang van deze ontwikkelingen en te beoordelen of nieuw
beleid moet worden ontwikkeld of bestaand beleid moet worden
aangepast.
Artikel 2 - Initiatief
- 1.
Ieder raadslid kan een initiatiefvoorstel indienen voor het houden
van een maatschappelijke verkenning.
- 2.
Op het initiatiefvoorstel is het Reglement van orde voor de
vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van
toepassing.
- 3.
Het initiatiefvoorstel voor het houden van een maatschappelijke
verkenning bevat in ieder geval de volgende onderdelen:
- a.
de aanleiding voor het houden van de maatschappelijke
verkenning;
- b.
een omschrijving van het onderwerp van de maatschappelijke
verkenning;
- c.
de centrale vraagstelling;
- d.
een globale beschrijving van de te ondernemen
activiteiten;
- e.
de te verwachten tijdinvestering en tijdplanning;
- f.
een raming van de in te zetten ambtelijke capaciteit;
- g.
mogelijke inschakeling van externe deskundigen;
- h.
de kosten van de maatschappelijke verkenning.
- 4.
Het initiatiefvoorstel is voorzien van een advies van het college
van burgemeester en wethouders met betrekking tot de inschakeling
van ambtelijke ondersteuning, anders dan door de griffie, en, voor
zover de begroting daarin niet apart voorziet, de dekking van de
kosten van de maatschappelijke verkenning.
- 5.
Het initiatiefvoorstel wordt om advies voorgelegd aan de
raadscommissie die het betreffende onderwerp behandelt en aan de
commissie Bestuur & Cultuur.
Artikel 3 - Verkenningscommissie
- 1.
Een maatschappelijke verkenning wordt uitgevoerd door een commissie,
genaamd verkenningscommissie.
- 2.
Een verkenningscommissie wordt ingesteld door de raad.
- 3.
De raad regelt de taakopdracht en bevoegdheden van een
verkenningscommissie, bepaalt het aantal leden en benoemt de
voorzitter en overige leden. De verkenningscommissie bepaalt verder
haar eigen werkwijze.
- 4.
Een verkenningscommissie wordt niet belast met een onderzoek naar de
doeltreffendheid van het bestaande gemeentelijke beleid en de
doelmatigheid van de uitvoering van het beleid.
Artikel 4 - Secretariaat
De verkenningscommissie wordt bijgestaan door een door de griffier,
gehoord het presidium, aangewezen secretaris.
Artikel 5 - Rapportage
De verkenningscommissie stelt een rapportage op van haar bevindingen,
voorzien van een toelichting op haar werkwijze en biedt het de raad aan.
De personen en instellingen die bij de maatschappelijke verkenning zijn
betrokken geweest ontvangen een exemplaar van de rapportage.
Artikel 6 - Slotbepaling
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar
vaststelling.