Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Smallingerland

Mandaatregeling gemeente Smallingerland 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Smallingerland
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Smallingerland 2010
CiteertitelMandaatregeling gemeente Smallingerland 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit is de achtste herziening van het besluit tot overdragen van bevoegdheden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 168
  2. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-10-201510-03-2016Wijziging afdeling Bestuursondersteuning

05-10-2015

Breeduit, 22-01-2015

05-10-2015
06-02-201530-10-2015Wijziging afdeling Brandweer en afdeling Publiek

06-01-2015

Breeduit, 29-01-2015

06-01-2015, nr. 6
01-01-201506-02-2015Wijziging mandaat bestuur, afdeling samenlevingszaken en afdeling sociale zaken

19-12-2014

Breeduit, 24-12-2014

19-12-2014, nr. 17
23-12-201101-01-2015Wijziging afdeling Ontwikkeling

14-11-2011

Breeduit, 15-12-2011

14-11-2011, nr. 3
01-02-201123-12-2011Wijzigingen afdeling Publiek

26-01-2011

Breeduit, 10-03-2011

26-01-2011, nr. 13
05-11-201001-10-201001-02-2011Wijzigingen afdeling Publiek

07-10-2010

Breeduit, 28-10-2010

07-10-2010, nr. 4
28-05-201001-10-2010Wijziging pag. 19

28-04-2010

Breeduit, 20-05-2010

28-04-2010, nr. 15
18-03-201028-05-2010Wijziging pag. 3, 11 en 35-48

22-02-2010

Breeduit, 18-03-2010

22-02-2010, nr. 2
17-12-200918-03-2010Nieuwe regeling

17-12-2009

Breeduit, 21-01-2010

17-12-2009

Tekst van de regeling

Intitulé

MANDAATREGELING GEMEENTE SMALLINGERLAND 2010

Inhoudsopgave

  • -

    Algemene instructie en ondertekening 03

  • -

    Bestuur 05

-Algemeen, van toepassing op alle afdelingen 06

-Afdeling Belastingen en Financiële Administratie en heffingsambtenaar 07

-Afdeling Bestuursondersteuning 10

-Afdeling Brandweer 12

-Afdeling Interne zaken 13

-Afdeling Ontwikkeling 14

-Afdeling Openbare werken 16

-Afdeling Personeelsmanagement 19

-Afdeling Publiek

-- burgerzaken 20

-vergunning en handhaving 23

-geo-informatie 32

-publiekscontacten 33

-Afdeling Regon 35

-Afdeling Samenlevingszaken 36

-Afdeling Sociale Zaken 37

-Ondertekening 51

Algemene instructie en ondertekening

Begripsomschrijving

-mandaat: de bevoegdheid om in naam van bestuursorgaan besluiten te nemen in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

-volmacht: de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;

-machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen, die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.*

Algemene instructie

  • 1.

    De beslissing op de in mandaat verleende bevoegdheid wordt voorbehouden aan het gehele college indien:

    • -

      het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarover geen bestaande beleid of bestendige bestuurspraktijk bestaat of nog geen wettelijke beleidsregel is geformuleerd of welke het vaststellen van nieuwe beleidsregels noodzakelijk maken;

    • -

      het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarvoor weliswaar beleid of anderszins beleidsregels zijn vastgesteld, doch welke vanwege omstandigheden van bijzondere aard, afwijken van normale gevallen en als zodanig niet als routinebeslissing kunnen worden aangemerkt;

    • -

      het redelijk vermoeden bestaat dat inwilliging of weigering belangrijke politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben;

    • -

      het zaken betreffen, waarbij standpunten van de portefeuillehouder, de (aangewezen) ambtenaar en/of adviserende instanties uiteenlopen;

    • -

      de mandataris, het afdelingshoofd of de gemeentesecretaris daartoe de wens te kennen geeft;

    • -

      de mandataris zelf belanghebbende is bij de uitoefening van de bevoegdheid;

    • -

      sprake is van een bezwaarschrift in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (m.u.v. bezwaarschriften n.a.v. besluiten op grond van de WMO en WWB waarbij de bevoegdheid is gemandateerd aan een lid van het college).

  • 2.

    Tenzij anders is aangegeven omvat de bevoegdheid om vergunningen c.a. te verlenen ook de bevoegdheid om deze te weigeren.

  • 3.

    De bij mandaat door de portefeuillehouders genomen besluiten worden opgenomen in besluitenlijsten, die wekelijks in de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en wethouders ter kennisname wordt aangeboden.

  • 4.

    In geval van afwezigheid van het afdelingshoofd is de gemeentesecretaris of diens vervanger bevoegd.

  • 5.

    In geval van ondermandaat is bij afwezigheid of persoonlijk belang van de mandataris zijn/haar afdelingshoofd bevoegd.

  • 6.

    Mandaat wordt verleend aan het afdelingshoofd of een andere genoemde functionaris. In de lijst is eveneens opgenomen of het afdelingshoofd ondermandaat mag verlenen. Vervolgens is aangegeven aan wie ondermandaat is verleend.

Ondertekening van stukken

  • 1.

    Daar waar het college c.q. de burgemeester een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandelingen, wordt ook de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit hieronder niet is uitgesloten.

  • 2.

    Tenzij anders is aangegeven is het afdelingshoofd of de aangewezen medewerker, die bevoegd is tot afdoening tevens bevoegd tot ondertekening.

  • 3.

    De bij de beslissingsmandaten behorende bijzonderheden zijn eveneens van toepassing op de ondertekeningsmandaten.

  • 4.

    Behoudens in zaken met een routinematig karakter geldt het ondertekeningsmandaat niet ten aanzien van correspondentie gericht aan Kroon, Minister, Commissaris van de Koningin, Gedeputeerde Staten, de gemeenteraad en besturen van andere gemeenten.

  • 5.

    Voor de ondertekening van brieven namens het college geldt (ook in geval van ondermandaat) standaard de volgende tekst: Namens burgemeester en wethouders, ………………………………………….. naam functie

  • 6.

    Voor ondertekening van brieven namens de heffingsambtenaar (betaling leges e.d.) geldt standaard de volgende tekst: Namens het hoofd van de afdeling belastingen en financiële administratie, ………………………………………….. naam functie

BESTUUR
mandaat van college aan wethouder  
bevoegdheidbijzondere instructiesAan    
           
1Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. de WwbBeslissingen tk naar college.Ph Sozawe    
           
2Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. WmoBeslissingen tk naar collegePh WMO    
           
3Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. de ParticipatiewetBeslissingen tkn naar collegePh Participatiewet    
           
4Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. JeugdwetBeslissingen tkn naar collegePh Jeugdwet    
           
5Het nemen van besluiten gedurende de zomervakantieAlleen voor zover: a.het zaken betreft waarvan objectief bepaalbaar is dat ze niet kunnen worden aangehouden tot na de vakantieperiode (spoedeisendheid); b.de regeling waarop de voorgelegde zaak steunt of de aard en inhoud zich niet tegen afdoening in mandaat verzet; c.de aanwezige leden van het college allen voor akkoord paraferen. Besluiten na de vakantieperiode tk naar het college.Het/de in die periode aanwezige collegelid/leden.    
Algemeen van toepassing op alle afdelingen
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
1het schriftelijk (ook per e-mail) beantwoorden van verzoeken om informatie over zaken die tot het takenpakket van de afdeling behoren.mits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingenjaalle medewerkers voor zover het het eigen takenpakket betreftmits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingen
2het afwikkelen van administratieve procedures ter behandeling van aan-vragen om vergunning, ontheffing e.d. op grond van die administratieve regelingen, waarvan de beslissings-voorbereiding en de administratieve uitvoering tot het takenpakket van de afdelingen behoort  jaBehandelend medewerkers  
3het geven van toestemming voor deelname aan studiebijeenkomsten, congressen e.d.  nee    
4Het doen van uitgaven, aangaan van verplichtingen, verlenen van opdrachten, aangaan van overeenkomsten, accorderen van rekeningen.Voor zover dit valt binnen de financiële ruimte van de producten en projecten die in de begroting aan het afdelingshoofd zijn toegewezen en in het financiële pakket (Decade) zijn vastgelegd op de economische kostencategorie goederen en diensten (4.3 ). Andere categorieën niet, tenzij dat expliciet anders is geregeld.JaMedewerkers opgenomen op de lijst met tekenbevoegden. Ondermandaat kan betrekking hebben op gehele producten/projecten, maar ook op (expliciet gemaakte) delen daarvan. Het verleende ondermandaat blijkt uit de door afd. BFA periodiek geverifieerde lijst tekenbevoegdheden.
5het beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet Openbaarheid van BestuurVoorbehouden aan hoofd afdeling Communicatie in overleg met afdeling BestuursondersteuningNee    
           
7Invullen van enquêtes, die geen beleidsvisie inhouden.  ja Medewerker tot wie zijn takenpakket het onderwerp behoortMits na overleg met leidinggevende
AFDELING BELASTINGEN & FINANCIËLE ADMINISTRATIE
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
 
1het uitvoeren van verzekerings-aangelegenheden  jamedewerker verzekeringenBevoegd tot toekenning van schade tot maximaal het eigen risico.
2-het opnemen van kasgeldmiddelen, hetzij in rekening-courant, hetzij in de vorm van call- en/of kasgeldleningen -het uitzetten van kasgeldleningen -het afsluiten van vaste geldleningenMits in overeenstemming met art. 13 van de Financiële verordening.jacoördinator BRIAlleen indien afdelingshoofd afwezig is.
3het beslissen over aanvragen om vergunning of ontheffing als bedoeld in de Parkeerverordeningmits passend binnen vastgesteld beleidjaMedewerkers belastingenmits passend binnen vastgesteld beleid
AFDELING BELASTINGEN EN FINANCIËLE ADMINISTRATIE
mandaat van heffingsambtenaarondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
Bevoegdheidmandataristoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
 
           
1Alle handelingen ter uitvoering van de heffing en invordering van leges en begraafrechten Afdeling Publiek, Hoofd eenheid burgerzakenjaAlle medewerkersm.u.v. de bevoegdheden als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en Invorderingswet: art. 12 (dwangbevel) art. 19 (loonbeslag) art. 25 (uitstel of kwijtschelding) art. 49 (aansprakelijkheid) en art. 51 (conservatoir beslag)
2Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges, marktgeldenHoofd afdeling OntwikkelingjaAlle medewerkersIdem
3Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeldHoofd afdeling Openbare werkenjaAlle medewerkersIdem
4Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, legesAfdeling Publiek, hoofd eenheid vergunningen en handhavingjaAlle medewerkersIdem
5Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, legesHoofd afdeling BrandweerjaAlle medewerkersIdem
6Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeld.Hoofd afdeling BestuursondersteuningJaAlle medewerkersIdem
7Alle handelingen als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen terzake onroerende zaakbelasting, hondenbelasting, forensenbelasting, parkeerbelasting, recognities, reinigingsrechten en de afvalstoffenheffing  JaCoördinator heffingen van de Afdeling BFA.Ondertekening namens heffingsa,btenaar.
9Alle handelingen terzake van de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken  JaCoördinator waardering onroerende zakenIdem
           

NB De mandaten voor handelingen voor de heffing en invordering van leges, begraafrechten, straat-, haven- en kadegelden vergen bij ondertekening de volgende vermelding: Namens het hoofd van de afdeling Belastingen en financiële administratie ……………………………. naam functie

AFDELING BESTUURSONDERSTEUNING
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
1Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland voor zover het betreft het verlenen van vergunningen o.g.v. de volgende artikelen:        
 hoofdstuk 1 Algemene bepalingen art. 1.6 sub e. intrekking vergunning op verzoek.  Jaa. bestuurlijk juridisch medewerkers b. juridisch medewerkers van de eenheid Vergunningen en handhaving van de afdeling Publiek  
 hoofdstuk 2 Openbare orde 2.1.2.1 optochten 2.1.4.1 feest, muziek en wedstrijd e.d. 2.1.4.2 dienstverlening 2.1.4.3 straatartiest 2.1.5.1 voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg 2.2.2 evenementenvergunning 2.3.1.2 exploitatievergunning horeca 2.3.1.4 ontheffing sluitingstijden 2.6.2 consumentenvuurwerk tijdens verkoopdagen 2.6.4 bezigen van carbid  jaidem.medewerkers onder b: m.u.v. 2.3.1.2, 2.3.1.4, 2.6.2, 2.6.4
 Hfst. 5 Andere onderwerpen betreffende de huishouden van de gemeente 5.2.2 venten e.d. 5.2.3 standplaatsen 5.5B.2 ligplaatsvergunning woonschepen  ja ja neeidem idemmedewerkers onder b: m.u.v. 5.2.3
           
2Uitvoering Drank- en horecawet Beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing e.d.  JaidemWeigering door afdelingshoofd
           
3Uitvoering Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen: Oplaten luchtballonnen en overig vliegverkeer op niet als luchtvaartterrein aangewezen terreinen  JaIdem  
           
4Uitvoering Winkeltijdenwet: Beslissen op aanvragen om ontheffingen  JaIdemWeigering door afdelingshoofd
           
5Algemene wet bestuursrecht: Afdoening Awb-procedures. Beslissingsbevoegdheid berust bij het college m.u.v. bezwaren op het gebied van de WWB en WMO, waarvoor de portefeuillehouder bevoegd is om op bezwaren te beslissen.  JaJuridisch beleids-medewerkers en bestuurlijk juridisch medewerkers.Best. jur. medew. behandelen de bezwaren op het gebied van WWB en Wmo. Overige bezwaren worden behandeld door de juridisch beleidsmedewerkers
6*Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan bij (hoger)beroepsprocedures.  Jaidem  
           
7Wegenverkeerswet: Het verlenen van ontheffing voor een wedstrijd met voertuigen (art. 10 juncto art. 148).  Jabest. jur. med.Alleen indien de wedstrijd binnen de gemeentegrens wordt gehouden anders provincie.
           
8Wet op de kansspelen: Vergunningen voor het houden van kansspelen en het plaatsen van kansspelautomaten  JaIdem  

AFDELING INTERNE ZAKEN
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
 Uitvoering Archiefverordening  JaMedewerkers archivering  
           
           
AFDELING ONTWIKKELING
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd  ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers    
bevoegdheidbijzondere instructies toegestaan? verleend aanbijzondere instructies
     
Cluster ruimte    
     
Uitvoering Verordening VROM startersleningen Smallingerland 2008 JaBeleidsmedewerker vhv 
Uitvoering Leegstandwet: Verlenen vergunning voor tijdelijke verhuur JaIdem 
     
De bevoegdheid tot het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform artikel 1.2.1. lid 1 en artikel 1.2.2. lid 2 van het Bro en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008. Jabeleidsmedewerker ruimtelijke ordening 
     
Cluster grondzaken    
     
Reserveren, optie en verkoop woningbouwkavels- vastgestelde exploitatieopzet - standaard verkoopvoorwaardenJaMedewerkers grondzaken 
Verkoop overhoekjes- vastgestelde prijzen   (50% van de m2 kavelprijs) - standaard verkoopvoorwaarden - tot 100 m2JaIdem 
Ingebruikgeving stukjes grond, tuin e.d.- vastgestelde prijzen - standaard voorwaardenJaIdem 
Het (preventief) aanschrijven bij woningontruiming ter voorkoming van plaatsing inboedel op de openbare weg (grondslag: APV)Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder.Ja Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder.
Verhuur gemeentelijke gebouwen (excl. gebouwen onderwijs) JaIdem 
Verhuur ligplaatsen gemeentelijke havens- vastgestelde prijzen - standaard voorwaardenJaIdem 
Het verlenen van toestemming (voor opdrachten aan het Kadaster) tot splitsing van een perceel.   nee  
Grondbedrijf    
     
Grasverpachtingen JaMedewerkers grondzaken 
     
Economische zaken    
     
Uitvoering marktverordeningM.u.v. opleggen sanctiesJaBedrijfscontactfunc-tionaris en marktmeesterM.u.v. opleggen sancties
Reserveren, optie en verkoop bedrijventerrein- vastgestelde exploitatieopzet - prijzen binnen vastgestelde    bandbreedte - standaard verkoopvoorwaardenJaBedrijfscontact-funtionaris- vastgestelde exploitatieopzet - prijzen binnen vastgestelde    bandbreedte - standaard verkoopvoorwaarden
     
     
 
AFDELING OPENBARE WERKEN
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aan*bijzondere instructies
           
           
1het beslissen over aanvragen om vergunning/ontheffing voor het leggen van kabels en leidingen in gemeente-grond  ja1, 3  
2het beslissen over aanvragen om vergunning van nutsbedrijven voor het aanbrengen of hebben van kabels, buizen, putten, installaties en andere voorwerpen in of onder een weg  ja1, 3  
3het beslissen over aanvragen voor het leggen van dammen, duikers e.d. in sloten in eigendom van c.q. beheer bij de gemeente  ja1, 2  
4het beslissen over aanvragen om toestemming voor het dempen van een bermslootNa overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan).ja1, 4Na overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan).
5het beslissen over aanvragen om vergunning voor het hebben, maken of wijzigen van een uitrit naar de wegConform beleid.ja1, 2Conform beleid.
6het beslissen over aanvragen om een rioolaansluitingConform gemeentelijk rioleringsplanja1, 14Conform gemeentelijk rioleringsplan
7het doen van verzoeken aan particu-lieren om aan te sluiten op het gemeenterioolIdemja1, 4Idem
8het beslissen over het doen van een vooraanschrijving tot aansluiting op het gemeenterioolIdemja1, 4Idem
9het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een verlichtingsplan in een bestemmingsplan op te stellen met kostenopgave  ja1, 4  
10het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een advies, kostprijs-berekening en offerte uit te brengen voor de uitvoering van incidentele verlichtingsplannen  ja1, 4  
11het beslissen en geven van informatie over kleine wijzigingen van de lokale openbare straatverlichtingmits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budgetja1, 4mits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budget
12het beslissen over het vervangen van lichtmastenmits krediet beschikbaar isja1, 4mits krediet beschikbaar is
13het beslissen over verzoeken tot het plaatsen van verwijsbordenmits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemenja1, 5mits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemen
14het (tijdelijk) plaatsen van verkeerstekens op borden en het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek, op grond van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het WegverkeerAfd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat.ja1, 2Afd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat.
15het beslissen over het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekensm.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW)ja1, 5m.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW)
16het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van vaste adviseurs, w.o. nutsbedrijven, cultuurmaatschappijen, architecten-bureaus e.d.mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt en niet leiden tot enige verplichtingja1, 7, 9mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt
17het beslissen op verzoeken om ontheffing o.g.v. hoofdstuk 5, afdeling 3 APV Openbaar water 5.3.3 innemen ligplaats 5.3.4. aanleggen 5.3.11 verblijf in industriehaven 5.3.12 ligplaats aan laad- of losplaats  ja1, 2, 6  
18het beslissen over verzoeken om privaatrechtelijke toestemming voor het kappen van bomen op gemeente-grondOp basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen".ja7, 8Op basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen".
19het beslissen over aanvragen om kapvergunning op grond van de Algemene Plaatselijke VerordeningIdemja7, 8idem
20het beslissen over het doen van een vooraanschrijving wegens overtre-ding van de kapvoorschriften van de Algemene Plaatselijke VerordeningIdemja7, 8idem
21het beslissen over het doen van een vooraanschrijving en zo nodig over-gaan tot handhaving ter bestrijding van de iepziekte als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening  ja7, 8  
22het beslissen over de keuze van de (bouw)architect en adviseurs t.b.v. door het gemeentebestuur opge-dragen werken  neen.v.t.  
23Het beslissen over het verpachten van grasbermen  ja1, 2  
24het aansluiten van gemeentelijke gebouwen, elektriciteits-, gas-, water- en rioolnetmits krediet beschikbaar isja9, 10, 11mits krediet beschikbaar is
25het inrichten van stemlokalen en het aanwijzen van daarmee belaste personen als bedoeld in artikel I 4 van de Kieswetmits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzakenja9, 10mits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzaken
26het beslissen over verzoeken tot ver-vanging en aanvulling van materialen in gemeentelijke gymnastiekzalenmits binnen normering/onderhouds-fondsja9, 11mits binnen normering/onderhouds-fonds

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers:

1 = coördinator wegen en verkeer 9 = coördinator gebouwen

2 = opzichter wegen en verkeer 10 = opzichter bouwkundige werken

3 = werkvoorbereider/toezichthouder riolering 11 = bouwkundig medewerker

4 = beleidsmedewerker civieltechnische werken 12 = opzichter wijkbeheer

5 = werkvoorbereider/toezichthouder wegen en verkeer 13 = werkvoorbereider openbaar groen

6 = havenmeester 14 = beheerder gemeentelijke riolering

7 = coördinator groenvoorzieningen 15 = administratief medewerker

8 = opzichter groenvoorzieningen 16 = secretaresse

AFDELING PERSONEELSMANAGEMENT
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofden/directieteamondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
1Uitvoering geven aan Ambtenaren Reglement Smallingerland (ARS)Na overleg/advies PM. T.a.v. afdelingshoofd door lid directieteam. T.a.v. directieleden door algemeen directeur. M.u.v. onderstaande uitzonderingen: Nee    
2Het aanstellen van medewerkers (ARS, hfst. 2) m.u.v. afdelingshoofden en directieleden.Soza: binnen vastgestelde formatie. Overige afdelingen: navrijgeven vacature door DT.Nee    
3Verlenen van (gedeeltelijk) ontslag (ARS hfst. 8) mu.v. afdelingshoofden en directieleden.M.u.v. 8.3, 8.6, 8.7, 8.13 en 8.15.Nee    
4Toekennen schadevergoeding (ARS 15:1:23)Tot € 500,-- en mits met instemming hoofd PM.Nee    
5Toekennen gratificatiesNa toetsing DT.Nee    
6Toekennen (tijdelijke) toelageTot max 12% door algemeen directeur      
7Niet of extra toekennen van periodiekOp basis van beoordeling en na toetsing DT.      
8Verlenen/weigeren toestemming voor nevenwerkzaamhedenDoor DT.      
9Uitvoering ARS hfst. 10a en 11a (bovenwettelijk WW en suppletie)BAN PD      
10Akkoordverklaring declaraties  JaHoofden van eenheden, opzichters en logistiek  
11Akkoordverklaring uitvoering cafetariamodel  Ja Hoofden van eenheden  
 
 
 
 
AFDELING PUBLIEK          
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd    ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers    
 Bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
EENHEID BURGERZAKEN          
1Het bijhouden van de Basisregistratie Personen (BPR) en het verstrekken van inlichtingen, gewaarmerkte uittreksels en verklaringen uit de BPR  ja1, 2, 3, 19 
2het afnemen van een verklaring op grond van artikel 2.8, tweede lid, sub e, van de Wet BRP ja1, 3 
3het aanwijzen van instellingen als bedoeld in artikel 2.40 van de Wet BRP  ja1 
4het afhandelen van eerste inschrijvingen in de BRP  ja1, 3 
5het behandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 2.55 (inzage) van de Wet BRP  ja1, 3 
6het schriftelijk vooraankondigen van en het beslissen tot ambtshalve aanpassen van persoonsgegevens in de BRP ja1, 3 
7het behandelen van en het beslissen op verzoeken als bedoeld in de artikelen 2.57 en 2.58 van de Wet BRP  ja1, 3 
8het behandelen van en het beslissen op verzoeken om gegevens waarop artikel 3.21  van de Wet BRP van toepassing is ja1, 2, 3, 19 
9het in behandelen van en het beslissen op reisdocument aanvragen ja1, 2, 3, 19 
10het behandelen van en het beslissen op rijbewijs aanvragen ja1, 2, 3, 19 
11het registreren en doorsturen van een aanvraag 'verklaring omtrent het gedrag'  ja1, 2, 3, 19 
12het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten  ja1, 2, 3, 19 
13het uitoefenen van de (zowel besluit-vormende als uitvoerende) taken van de burgemeester op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap, met inbegrip van de op grond van artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden ja1, 3bij politiek- of beleidsgevoelige aan-gelegenheden: mits na overleg met het hoofd van de eenheid en de burgemeester
14het afgeven van een bewijs van in leven zijn ja1, 2, 3, 19 
15de uitvoering en beheer van de begraafplaatsadministratie  ja1, 2, 3, 19 
16het verlenen van uitstel van begraving of crematie als bedoeld in artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging ja1, 2, 3, 19De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
17het verlenen van verlof tot ontleding als bedoeld in artikel 68 van de Wet op de lijkbezorging ja1, 2, 3, 19De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
18het afgeven van een 'laissez passer' voor lijken als bedoeld in artikel 11 lid 1 van het besluit op de lijkbezorging ja1, 2, 3, 19De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
19alle beslissingen ter uitvoering van de artikelen 20 en 21 van de Wet op de lijkbezorging ja1, 2, 3, 19 
20het benoemen van leden en plv. leden van stembureaus op grond van artikel E4 van de Kieswet ja1 
21het voeren van correspondentie over het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet ja1 
22het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet ja1 
23het afgeven van kiezerspassen en volmachtbewijzen als bedoeld in de artikelen K4 en L6 van de Kieswet ja1, 2, 3, 19 
24het in ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakken en enveloppen als bedoeld in artikel N11 van de Kieswet ja1, 2, 3, 19 
25het overbrengen van processen-verbaal verzegelde pakken en enveloppen naar de voorzitter van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel N12 van de Kieswet ja1, 2, 3, 19 
26het in ontvangst nemen van verklaringen van ondersteuning van kandidatenlijsten als bedoeld in artikel H4, derde lid, van de Kieswet ja1 
27het aanvragen van inlichtingen uit de justitiële documentatieregisters en de politie-administratie t.b.v. naturalisatie- en optieverzoeken ja1, 2, 3, 19 
28het organiseren van een periodieke naturalisatieceremonie ja1, 3 
29het aanwijzen van een locatie als huis der gemeente als bedoeld in artikel 5 lid 6 Regelement Burgerlijke Stand ja1, 3De medewerker is beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
30het inzage verlenen in adressenregistratie en gebouwenregistratie en het verstrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid ander a van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wbag) ja1, 2, 3, 19 

 

EENHEID VERGUNNINGEN EN HANDHAVING 
31Het uitvoering geven aan een voorbereidingsprocedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), inclusief het houden van openbare zittingen ja4, 5, 6, 7, 10,11  
32Het buiten behandeling laten van een aanvraag om omgevingsvergunning met toepassing van artikel 4:5 Awb Ja4  
33Het verlenen van omgevingsvergun-ningen en geïntegreerde besluiten op grond van hoofdstuk 2 en 3 van de Wabom.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt 3 van de WaboJa4, 6, 10, 11m.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt 3 van de Wabo. Het ondermandaat geldt alleen als het vier-ogen-principe is toegepast. 
34Het weigeren van omgevings- vergunningen en geïntegreerde besluiten wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit Ja4  
35Het verlenen van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud Ja4  
36Het verlenen van een omgevings-vergunning en geïntegreerde besluiten, waarvoor een procedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wabo nodig is, in afwijking van een negatief welstandsadviesMandaat bij de uitgebreide procedure betreft alleen de gevallen waarin geen zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluitNee   
37Het ondertekenen van omgevingsvergunningen en geïntegreerde besluiten waarvoor een uitgebreide procedure op grond van artikel 3.10 van de Wabo nodig is, in afwijking van een negatief welstandsadvies, waar tegen het ontwerpbesluit zienswijzen zijn ingediend Ja4  
38Het weigeren van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten waarvoor een procedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wabo nodig isMandaat bij de uitgebreide procedure betreft alleen de gevallen waarin geen zien zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluitNee   
39Het ondertekenen van een besluit tot weigering van een omgevings-vergunning waarvoor een uitgebreide voorbereidingsprocedure op grond van artikel 3.10 van de Wabo nodig is waar tegen het ontwerpbesluit zienswijzen zijn ingediend Ja4  
40Het intrekken van vergunningen waarvan langer dan de genoemde termijnen geen gebruik is gemaakte op grond van artikel 2.33 lid 2 sub a van de Wabo Ja4  
41Het intrekken van vergunningen op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 2.33 lid 2 sub b van de Wabo Ja4  
42Het, op verzoek van de aanvrager, terstond in werking laten treden van een beschikking na bekendmaking daarvan, op grond van artikel 6.2 van de Wabo, voor zover er uitsluitend sprake is van het slopen of verwijderen van asbesthoudend materiaal Ja4  
43Het verlenen van ontheffing van de bodemonderzoeksplicht op grond van artikel 2.1.5 lid 4 van de BouwverordeningVoor zover uit de gemeentelijke bodemkwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruik  Ja4Voor zover uit de gemeentelijke bodemkwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruik 
44Het opleggen van nadere voorwaarden als bedoeld in artikel 1.29 van het Bouwbesluit bij een sloopmelding Ja4, 11  
       
Bouwen (procedures ingediend tot 1 oktober 2010) 
45Het verlenen van een reguliere bouwvergunning overeenkomstig de voorschriften Ja4  
46Het verlenen van een lichte bouw-vergunning Ja4  
47Het verlenen van ontheffing voor het plaatsen van een erf- of terrein-afscheiding op grond van artikel 2.5.18 van de bouwverordening Ja4  
48Het weigeren van een lichte bouw-vergunning Nee   
49Het weigeren van een reguliere bouwvergunning wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit Ja4  
50Het ondertekenen van een besluit tot weigering van een reguliere bouwvergunning anders dan wegens strijd met de administratieve bepalingen van het BouwbesluitMandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheidJa4Ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid 
51Het verlenen van ontheffing op grond van artikel 1.11, eerste en tweede lid, van het Bouwbesluit Ja4  
52Het beoordelen van gelijkwaardigheid als bedoeld in artikel 1.5 van het Bouwbesluit Ja4  
53Het behandelen van zienswijzen m.b.t. een licht-vergunningplichtig bouwwerk (voor zover niet in strijd met het bestemmingsplan) Ja4, 11  
54Het intrekken van een bouwver-gunning op verzoek van vergunning-houder Ja   
55Het intrekken van een bouwvergunning na 26 weken Ja4Ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid 
56Het buiten behandeling laten van een aanvraag om bouwvergunning op grond van artikel 4:5 Awb Ja4, 11  
57Het aanhouden van een aanvraag om bouwvergunning i.v.m. coördinatie Ja4, 11  
58Het met ten hoogste zes weken verdagen van de beslissing over een aanvraag om bouwvergunning Ja4  
59Het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening Ja4  
60Het ondertekenen van een besluit tot verlening van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordeningMandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheidJa4ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid 
61Het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening Ja   
62Het ondertekenen van een besluit tot weigering van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordeningMandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheidJa4ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid 
63Het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud Nee   
64Het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een negatief welstandsadviesMandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheidJa4ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid 
65Het verlenen of weigeren van toestemming bij een sloopmelding Ja4  
66Het verlenen van een sloopvergunningm.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-pandenJa4m.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-panden 
67Het weigeren van een sloopvergunningMandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheidJa4ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid 
68Het verlenen van een vergunning op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit) Ja4  
Diversen 
69Het afhandelen van meldingen op grond van artikel 8.41 van de Wet milieubeheer Ja4, 5, 6, 7, 8  
70Het vragen van (aanvullende) onderzoeken op grond van artikel 1.11 van het Activiteitenbesluit milieubeheer Ja4  
71Het opleggen van maatwerk-voorschriften bij Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB's) op grond van artikel 8.40 Wet milieubeheer Ja4  
72Het beoordelen van bodem-, luchtkwaliteit-, externe veiligheid en geluidonderzoeken i.o.v. derden (i.v.m. aanvraag om omgevingsvergunning, bouwvergunning e.d.) Ja4, 5, 7, 11voor zover belast met die specifieke taak 
73Het afhandelen van een gebruiksmelding op grond van het Bouwbesluit Ja4, 11, 20  
74Het opleggen van nadere voorwaarden na ontvangst van een gebruiksmelding op grond van het Bouwbesluit Ja4, 11  
75Het o.g.v. artikel 4.4.1 APV aanwijzen van buiten de weg gelegen plaatsen waar het verboden is opslag te plegen Ja4  
76Het doen uitgaan van een schriftelijke bevestiging van een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wabo genoemde wetten en besluiten en de APV voor zover geen overtredingen zijn geconstateerd Ja4, 5, 6, 8, 10, 12  
77Het doen uitgaan van eerste en tweede aanschrijvingen n.a.v. geconstateerde overtredingen tijdens een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wabo genoemde wetten en besluiten en de APV Ja4  
78Het overgaan tot vooraanschrijving om een overtreding ongedaan te maken van de in hoofdstuk 5 van de Wabo genoemde wetten en besluiten en de APV Ja4  
79Het verlengen van een begunstigingstermijn Ja4  
80Het doen uitgaan van een invorderingsbeschikking nadat een dwangsom is verbeurd Ja4  
81Het stilleggen van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van de Wabo Ja4  
82Het opheffen van de stillegging van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van de Wabo Ja4  
83Het overgaan tot aanschrijving tot het (geheel of gedeeltelijk) staken van het gebruik Ja4  
84Het opheffen van een (geheel of gedeeltelijk) gebruiksverbod Ja4  
85Het afhandelen van verzoeken om handhaving Ja4  
86Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van adviesbureausVoor zover deze kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichtingJa4, 5, 7, 9, 10, 11Voor zover deze kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichting 
87Het geven van opdrachten voor bodemonderzoeken, akoestische onderzoeken e.d.Voor zover budget aanwezig isJa4Voor zover budget aanwezig is 
88Het uitvoering geven aan een procedure tot vaststelling van hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder Ja4, 5, 6, 7Voor zover belast met die specifieke taak 
89Het verlenen van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder (inclusief het ontwerpbesluit daarvoor)Mandaat bij het besluit betreft alleen de gevallen waarin geen zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluitJa4ondermandaat bij het besluit betreft alleen de gevallen waarin geen zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerpbesluit 
90Het nemen van een gedoogbesluit voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan bij de bouw Ja4  
91Het verstrekken van NME-subsidiesmits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,--Ja4mits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,-- 
92Het behandelen van aanvragen om subsidie in het kader van de Subsidieregeling stimulerings-maatregel duurzaamheidmits budget aanwezigJa4mits budget aanwezig 
93Het verlenen van subsidie op grond van de Subsidieregeling Stimulerings-regeling Duurzaam Bouwen Drachtstervaartmits budget aanwezigJa4Mits budget aanwezig 
94Het weigeren van subsidie op grond van de stimuleringsregeling duurzaam bouwenMandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheidJa4Ondermandaat betreft alleen de ondertekeningsbevoegdheid 
95Het verlengen van de uitvoeringstermijn van maatregelen in het kader van de Subsidieregeling voor gevels in het centrum van Drachten Ja4,  
96Het vaststellen van adressenInclusief het hernummeren en het omdraaien van hoofd- en nevenadres van een adresseerbaar object in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)ja4, 11  
97Het samenvoegen van verblijfsobjecten in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) Ja4, 11  
98Het als gevolg van verbouw splitsen van een reeds in de BAG opgenomen gebouw in 1 of meer verblijfsobjecten ja4, 11  
99Het melden van start bouw in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja4, 12  
100Het melden van gebruiksgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja4, 12  
101Het melden van bouwgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja4, 12  
102Het melden van sloop afgerond in het kader van de basisregistraties adressen eb gebouwen )BAG) ja4, 12  
103Het melden van het geheel of gedeeltelijk verdwijnen van objecten door een calamiteit ja4, 11, 12  
104Het beslissen op een aanvraag om een ontheffing voor het stoken van vuur als bedoeld in artikel 5.5.1 van de APV ja4, 20  
105Het verlenen van een ontheffing voor het verbranden van afval buiten inrichtingen als bedoeld in artikel 10.63 lid 2 van de Wet milieubeheerVoor zover het betreft het kleinschalig verbranden van landbouwafvalja4, 20Voor zover het betreft het kleinschalig verbranden van landbouwafval 
106Het weigeren van een ontheffing voor het verbranden van afval buiten inrichtingen als bedoeld in artikel 10.63 lid 2 van de Wet milieubeheer ja4  
107Uitvoering van het Protocol fietsverwijdering Smallingerland Ja4  
108Het opleggen van een last onder dwangsom zoals bedoeld in afdeling 5.3.2 van de AwbVoor zover het spoedeisende gevallen betreftJa4Voor zover het spoedeisende gevallen betreft 
CLUSTER GEO-INFORATIE
109Het vertegenwoordigen van de burgemeester bij de aanwijs van perceelsgrenzen bij aan- en verkoop van grond ja13, 17  
110Het beheer van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja11, 13, 14, 15, 16  
111Het archiveren van een geconstateerd object ja11, 13, 14, 15, 16  
112Het constateren van een nieuw objectInclusief vergunningvrije bouwwerkenja11, 12, 13, 14, 15, 16  
113Het archiveren van een bestaand object na constatering ja11, 13, 14, 15, 16  
114De heropname van een legitiem gegeven ja11, 13, 14, 15, 16  
115Het inmeten van geometrie in de BAG ja12, 17  
116Het verwerken van ingemeten geometrie ja11, 13, 14, 15, 16  
117Het verwerken van vastgestelde postcodes ja11, 13, 14, 15, 16  
118Het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wbag) ja11, 13, 14, 15, 16  
119Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers ingevolgde de Wbag ja11, 13, 14, 15, 16  
120Het inschrijven van aangewezen brondocumenten in het adressenregister en het gebouwenregister ingevolge artikel 10 eerste en tweede lid Wbag ja11, 13, 14, 15, 16  
121Het opnemen van gegevens in de adressenregistratie en gebouwenregistratie op basis van brondocumenten op grond van artikel 14A en 15 ingevolge artikel 11 van de Wbag ja11, 13, 14, 15, 16  
122Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 37 van de Wbag ja11, 13, 14, 15, 16  
123Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 38 van de Wbag ja11, 13, 14, 15, 16  
124Het verwerken van meldingen en verzoeken als bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wbag ja11, 13, 14, 15, 16  
125Het inzage verlenen in de adressenregistratie en gebouwenregistratie en het verstrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wbag ja11, 13, 14, 15, 16  
126Het inschrijven van beperkingenbesluiten in een beperkingenregister op grond van artikel 2 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) ja13, 14, 15, 16  
               

 

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers van de afdeling Publiek

1 = hoofd eenheid Burgerzaken

2 = medewerker frontoffice Burgerzaken

3 = medewerker backoffice Burgerzaken

4 = hoofd eenheid Vergunningen en handhaving

5 = beleidsmedewerker (milieu)

6 = juridisch beleidsmedewerker milieu

7 = milieutechnisch medewerker vergunningverlening

8 = milieutechnisch medewerker handhaving / toezichthouder gebruiksfase

9 = beleidsmedewerker (bouwen)

10 = juridisch medewerker bouwen

11 = technisch medewerker bwt

12 = technisch opzichter bwt / toezichthouder bouwfase

13 = coördinator cluster Geo-informatie

14 = applicatiebeheerder GIS

15 = medewerker geo-informatie

16 = informatiebeheerder datadistributie en GIS

17 = landmeetkundige of diens vervangers

19 = medewerker Publieksbalie

20 =administratief medewerker eenheid Vergunningen en handhaving

 

 

 

AFDELING REGON
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aan*bijzondere instructies
           
           
1het uitbrengen van vrijblijvende offertes aan derde-partijen.M.u.v. andere gemeenten.Nee    
2het aangaan van overeenkomsten ter uitvoering van dienstverlening die tot het functiepakket van de afdeling behoortM.u.v. andere gemeenten.Nee    
3het besluiten tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang bij overtreding van § 3 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen en § 4 Inzameling van bedrijfsafvalstoffen van de Afvalstoffenverordening en de daarop vastgestelde voorschriften.Alleen voor zover spoedshalve, als bedoeld in artikel 5:24, zesde lid, van de Awb.jabeleidsmedewerker  
4Op schrift stellen en bekendmaken van de toepassing van bestuursdwang als bedoeld onder punt 3.Eveneens op grond van artikel 5:24, zesde lid, van de Awb (zo spoedig mogelijk na feitelijke toepassing bestuursdwang).Nee    
AFDELING SAMENLEVINGSZAKEN
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
 Onderwijs        
1Besluiten op aanvragen om vergoeding leerlingenvervoerMet inachtneming van de verordening leerlingenvervoer.JaAdm. medewerker leerlingzaken  
2.Bepalen wijze, tijdstip en duur van de vergoeding leerlingenvervoer.Idem.JaIdem  
           
 Subsidies        
3.Besluiten op een verzoek om toekenning en vaststelling van structurele subsidiesMits voorkomend op subsidiestaat en met uitzondering van subsidies boven € 50.000,--. Weigering voorbehouden aan het college.Nee    
4.Besluiten op een verzoek om toekenning, vaststelling en verstrekking van incidentele subsidiesOp basis van subsidieverordening en vastgesteld beleid, tot een bedrag van € 5.000,--. Weigering na overleg met de portefeuillehouder.Nee    
           
Kinderopvang
5.Het geven van een aanwijzing of een waarschuwing indien niet wordt voldaan aan kwaliteitsregels Wet kinderopvang  Nee    
6.Bekend maken voornemen tot het opleggen van bestuursdwang/last onder dwangsom  Nee    
7.Besluit om last onder bestuursdwang of last onder dwangsom op te leggen.  Nee    
           
 Jeugdwet        
8.Besluiten op aanvragen, wijziging, intrekken en terugvorderen om een individuele jeugdhulpvoorziening Art. 14 en 20 verordening jeugdhulpMet inachtneming van de verordening jeugdhulp en de nadere regels JaCoördinator jeugd- en gezinsteams en teamleider gebiedsteam 0 – 100 jaar  
9.Besluiten op aanvragen, wijziging, intrekken en terugvorderen om een individuele jeugdhulpvoorziening via een persoonsgebondenbudget Art. 16 en 20 verordening jeugdhulpIdemJaIdem  
10.Het treffen van voorzieningen in spoedeisend geval Art. 19 verordening jeugdhulp IdemJaIdem  
11.Artikel 2.4 Jeugdwet        
a.Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming.  JaIdemWanneer de RvK en Coördinator niet tot overeenstemming komen heeft de coördinator overleg met de burgemeester.
b.Bevoegdheid om de notificatie intake via de Collectieve opdracht routeer voorziening te ontvangen  JaIdemDe uitoefening van de machtiging geschiedt met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkers overeenkomst tussen het college van de gemeente Smallingerland. De bewerker neemt op grond van de bewerkers overeenkomst alle passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking
c.Zorgmeldingen van de politie afhandelen via de Collectieve opdracht routeer voorziening  JaIdemIdem
d.Zorgmeldingen over vermoedens van kindermishandeling afhandelen via de Collectieve opdracht routeer voorziening  JaIdemIdem
e.Via de Collectieve opdracht routeer voorziening berichten versturen en noticifaties te ontvangen  JaIdemIdem
f.Via de Collectieve opdracht routeer voorziening berichten te versturen en notificaties te ontvangen in het kader van kinderbeschermingsmaatregelen  JaIdemIdem
12.Artikel 6.1.8 Jeugdwet Indienen van een verzoek (bij rechter) tot verkrijging van een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp  JaIdem  
13.Artikel 6.1.10 Jeugdwet Gehoord worden door de kinderrechter ingeval van verlenen machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging of ingeval van een vervallenverklaring ogv artikel 6.1.7 Jeugdwet  JaIdemCoördinator beoordeelt of de aanwezigheid van de zorgverlener bij de hoorzitting noodzakelijk is
14.Artikel 6.1.12 lid 5 Jeugdwet Het verlenen van instemming aan jeugdhulpaanbieder tot schorsing/intrekking van de machtiging (ivm gesloten jeugdhulp bij ernstige opgroei- en opvoedingsproblemen)  JaIdem  
15.Artikel 6.1.12 lid 6 Jeugdwet Het doen van mededeling (aan de Raad voor de Kinderbescherming) van het vervallen van de machtiging en van het besluit dat geen nieuwe machtiging wordt aangevraagd na afloop van de geldigheidsduur  JaIdem  
           
AFDELING SOCIALE ZAKEN
BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
A    
A 1) Machtiging Het vertegenwoordigen van de gemeente of het gemeentebestuur bij administratieve-, beroeps- en gerechtelijke procedures ( incl. zaken die met een verzoekschrift worden ingeleid) , bij (hoger) beroep, bij de behandeling van ( aanvragen voor) voorlopige voorzieningen en bij schorsingsverzoeken  Art.160 en 171 Gemeente- Wet.Burgemeester BenWHoofd afdeling Sociale Zaken 02 /03 /06 /07 /14
A 2) Mandaat Het opstellen en ondertekenen van verweerschriften  Artikel 10:11 AwbBurgemeester BenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06
A 3) Volmacht Het sluiten van overeenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden alsmede het uitvoeren van de daarvoor wettelijk verplichte voorbereidingshandelingen zoals de uitvoering van de van toepassing zijnde (Europese) aanbestedingsregels  Artikel 160 Gemeentewet; De onder B genoemde bijzondere wetten Besluit BaoBenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06 / 14 / 16
A 4) Machtiging Het vertegenwoordigen van de gemeente ter uitvoering van de in dit overzicht vermelde besluiten waaronder het tekenen van de overeenkomsten genoemd onder A3.  Art.171 Gemeente- wetBurgemeester  Hoofd afdeling Sociale Zaken 02 / 06 / 14 / 16
A 5) Mandaat/volmacht Het ( besluiten tot het ) voeren van rechtsgedingen ter vaststelling van betalingsverplichtingen van derden , dan wel ter ten uitvoerlegging van besluiten en rechtelijke uitspraken terzake , voorzover deze betalingsverplichtingen : rechtens verband houden met de uitoefening van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden , of deze hun grond vinden in besluiten tot terugvordering die bekend zijn gemaakt voor 1 juli 1997 en de uitvoering van de ABW ( tot 1996 ) , Abw , Ioaw ,Ioaz betreffen , een en ander met uitzondering van het instellen van beroep.  Artikel 160 lid 1 onder f Gemeentewet; de onder B genoemde wetten en regelingen BenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02
A 6) Mandaat/Machtiging Het besluiten tot het treffen van conservatoire en executoriale maatregelen ter verkrijging van betaling van de onder A5) bedoelde vorderingenovereenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden  Het wetboek van Burgerlijke Rechtsvorde-ningBenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02
A 7) Mandaat / Machtiging Het besluiten tot het voeren van een rechtsgeding ter bepaling van het bevoegde gemeentebestuur.Artikel 12 Ioaw/Ioaz Art. 42 Participatiewet B en WHoofd Afdeling Sociale Zaken02
Bevoegdheid Wettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
A 8) Mandaat Het doorzenden van geschriften of bezwaar- en beroepsschriften naar een tot behandeling bevoegd bestuursorgaan , onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender  Art: 2.3 lid 1; art 6.15 lid 1 en lid 2 AwbB en WHoofd Afdeling Sociale Zaken 02 / 03
      
A 9 ) Mandaat Het aan de afzender terugzenden van geschriften die voor de afdeling Sociale Zaken bestemd zijn en ook niet kunnen worden doorgezonden  Artikel 2.3 lid 2 AwbB en WHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 03
A 10) Mandaat Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van artikel 3 Wob betreffende de bestuurlijke aangelegenheid waarvan de uitvoering aan afdeling Sociale Zaken is op opgedragen met uitzondering het beslissen op bezwaarschriften  Art 3 WobBen WHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06 / 14

 

Bevoegdheid Wettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 1 Participatiewet ( P-wet )   Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
B 1.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de P-wet , met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften  Verordeningen o.g.v art. 8,8a en 8b P-wetWWB Art. 43 e.v ; 58 e.v ; 61 e.v WWB Art.160 Gemeente- wetBenWHoofd afdeling Sociale Zaken02 / 04 / 06 /07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12
B 1.2 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden.  Art. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 P-wetBenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06 / 07/ 12 / 13
B 1.3 Mandaat / machtiging  Het indienen van een verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeente-raad over de uitvoering.  Art. 77 P-wet Art. 213 GemeentewetB en WHoofd Afdeling Sociale Zaken. 02

 

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 2 Besluit bijstandsverlening zelfstandigen ( Bbz)    Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
B 2.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Bbz 2004, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften  Art. 35 e.v ; 44 e.v ; Bbz 2004; Art.160 Gemeente- wetBenWHoofd afdeling Sociale Zaken06 / 07/ 08 / 09 / 11 / 12
B 2.3 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derden  Art. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 P-wet Art.18 t/m 34 BbzBenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06 / 07 / 12 / 13
B 2.3 Mandaat / machtiging Het indienen van de verantwoordingsinformatie bedoeld in artikel 58a van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten  Art. 58 Bbz Art. 58a BbvpgB en WHoofd Afdeling Sociale Zaken02

 

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 3 Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers ( Ioaw)   Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen (Ioaz)    Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
B 3.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Ioaz en Ioaz, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften  Art.15, 20a en 25 Ioaw / Ioaz ;BenWHoofd afdeling Sociale Zaken02/ 04 / 06 / 07 / 08 / 09 / 11 / 12
B 3.2 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van de uitkering en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derdenArt. 21 e.v , 44 e.v. Ioaw / Ioaz ;BenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06 / 07 / 12 / 13
B 3.3 Mandaat / Machtiging Het indienen van een ( voorlopig) verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.  Art 54 Ioaw, Art. 213 gemeentewet Art. 54 Ioaz  02

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 4 Wet Kinderopvang ( Wk ) c.a.    Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
B.4.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling , herziening van aanspraken op tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang in een individu-eel geval en van (betalings) verplichtingen ,die voortvloeien uit de toepassing van de Wk en de plaatselijke verordening met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften Art.160 Gemeentewet. Artikel 3 t/m8 Wet Kinderopvang gemeente Smallingerland Artikel 72. Lid 1 onder c WkBenWHoofd afdeling Sociale Zaken02/06/07/11
B 4.2 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling , herziening en intrekking van aanspraken op tegemoet-komingen in de kosten van kinderopvang in een individueel geval en van (betalings-) verplichtingen die voortvloeien uit het besluit van burgemeester en wethouders van 27 maart 2008 betreffende sociaal medisch geïndiceerde kinderopvang met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.Art. 160 Gemeentewet; Besluit BenW d..d 27-3-08 Beleid sociaal en medisch geïndiceerden en Kinderopvang 2005BenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06 / 07 / 11

 

 

 

 

 

 

 

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 5 Wet inburgering nieuwkomers ( Win) .    Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
B.5.1 Mandaat Het nemen van besluiten tot vaststelling van aanspraken en (betalings) verplichtingen in een individueel geval , waaronder besluiten tot tenuitvoerlegging daarvan , verband houdende met de toepassing van de Win , met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.Art.160 Gemeentewet. Artikel 2 t/m 8 , 18 , 19 en 20 WinBenWHoofd afdeling Sociale Zaken02/06/07/11

 

 

 

 

 

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 6 Wet maatschappelijke ondersteuning ( Wmo 2015 )Wmo Gem.veror-dening Wmo   Opmerkingen: Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
B 6.1 Mandaat/machtiging Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen en zonodig terugvordering van financiële bijdragen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Wmo , met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften .   M.b.t : Maatwerkvoorzieningen Toekennen van gehandicaptenparkeerkaarten Aanwijzen van gehandicaptenparkeerplaatsen Verlenen ontheffing parkeerverbod en voor het (in)rijden in het voetgangersgebied.      Art. 2.3.1 t/m 2.3.10 Art. 2.4.1 t/m 2.4.3. Wmo 2015 BenWHoofd afdeling Sociale Zaken06 / 07 / 10 / 11
B 6.2 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derden  Artikel 2.5.1 en 2.5.2 Art. 5.1.3, art. 5.2.1 , art. 5.2.5 lid 2 , art. 5.3.2 t/m art.5.3.6 Art. 5.4.1 Wmo 2015BenWHoofd Afdeling Sociale Zaken06 / 07 / 10 / 11

 

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 7 Wet bescherming persoonsgegevens ( Wbp)      
B 7.1 Mandaat/machtiging Verstrekken inlichtingen omtrent de van melding vrijgestelde gegevensverwer-kingen ( art. 30 lid 3 )  Art. 30 lid 3Wbp;  BenWHoofd afdeling Sociale Zaken02/ 06 / 14
B 7.2 Mandaat / Machtiging Het besluiten tot inzage in het dossier , het besluiten van verbetering , aanvulling en afscherming van gegevens opgenomen in het dossier. Het doen van opgave van derden aan wie mededeling van correctie is gedaan.  Art 35 ; Art 36 ; art 38 lid 2 Wbp.BenWHoofd Afdeling Sociale Zaken02 / 06 / 14

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 8 Overig     
B 8.1 Mandaat/machtiging Verzenden van brieven die een zuiver informatief karakter hebben Gemeente wet BenWHoofd afdeling Sociale ZakenAlle medewerkers van Soza
B 8.2 Mandaat / Machtiging Geven van toestemming deelname aan studiebijeenkomsten en congressen.  Gem. verordeningBenWHoofd Afdeling Sociale Zaken-

 

 

BevoegdheidWettelijke grondslagOorspronkelijk bevoegd orgaanMandataris Gemachtigde GevolmachtigdeOndermandataris Ondergemachtigde Ondergevolmachtigde
B 9 Wet sociale werkvoorziening ( Wsw)     
B 9.1 Mandaat / Machtiging Het indienen van een ( voorlopig) verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering. Art. 13 lid 4 en 14 lid 1 WswBenWHoofd afdeling Sociale Zaken02/ 05

 

Overzicht functionarissen afdeling Sociale Zaken

 

01: Hoofd afdeling sociale zaken

02: Hoofd bedrijfseenheid

03 :Medewerker bezwaar en beroep

04 : Medewerker verhaal

05 : Financieel medewerker

06 : Hoofd uitkeringseenheid

07 : Kwaliteitsmedewerker

08 : Senior backoffice

09 : Senior frontoffice

10 : Senior WMO

11 : Consulent

12 : Senior bestandsbeheerder

13 : Bestandsbeheerder

14 : Senior beleidsmedewerker

15 : Beleidsmedewerker inkomen

16 : Beleidsmedewerker re-integratie

17 : Financieel beleidsmedewerker

  • ·

    pag. 3, 11 en 35 – 48 = gewijzigd/toegevoegd bij eerste herziening

  • ·

    pag. 19, pnt. 10 en 11 gewijzigd bij tweede herziening.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, het hoofd van de afdeling BFA als heffingsambtenaar en voor wat betreft het verlenen van ondermandaat door de afdelingshoofden op 17 december 2009,

Burgemeester en wethouders,

secretaris, burgemeester,

Leendert Maarleveld Bert Middel

Hoofd afdeling BFA, heffingsambtenaar, Hoofd afdeling Openbare werken, Hoofd afdeling Samenlevingszaken,

Wobbe de Haan Obbo Been Elisabeth Pietersma

Hoofd afdeling Bestuursondersteuning, Hoofd afdeling Personeelsmanagement, Hoofd afdeling Sociale zaken,

Bert Nijsingh Martin Schomper Marijke de Vries

Hoofd afdeling Interne Zaken, Hoofd afdeling Publiek, Hoofd afdeling Regon

Ger Vries Jitze Postema Foky van der Veen

Hoofd afdeling Ontwikkeling,

Pieter Mulder