Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Smallingerland

Mandaatregeling gemeente Smallingerland 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Smallingerland
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Smallingerland 2010
CiteertitelMandaatregeling gemeente Smallingerland 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit is de vierde herziening van het besluit tot overdragen van bevoegdheden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 168
  2. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-201123-12-2011Wijzigingen afdeling Publiek

26-01-2011

Breeduit, 10-03-2011

26-01-2011, nr. 13
05-11-201001-10-201001-02-2011Wijzigingen afdeling Publiek

07-10-2010

Breeduit, 28-10-2010

07-10-2010, nr. 4
28-05-201001-10-2010Wijziging pag. 19

28-04-2010

Breeduit, 20-05-2010

28-04-2010, nr. 15
18-03-201028-05-2010Wijziging pag. 3, 11 en 35-48

22-02-2010

Breeduit, 18-03-2010

22-02-2010, nr. 2
17-12-200918-03-2010Nieuwe regeling

17-12-2009

Breeduit, 21-01-2010

17-12-2009

Tekst van de regeling

Intitulé

MANDAATREGELING GEMEENTE SMALLINGERLAND 2010

Inhoudsopgave

  • -

    Algemene instructie en ondertekening 03

  • -

    Bestuur 05

-Algemeen, van toepassing op alle afdelingen 06

-Afdeling Belastingen en Financiële Administratie en heffingsambtenaar 07

-Afdeling Bestuursondersteuning 10

-Afdeling Brandweer 12

-Afdeling Interne zaken 13

-Afdeling Ontwikkeling 14

-Afdeling Openbare werken 16

-Afdeling Personeelsmanagement 19

-Afdeling Publiek

-- burgerzaken 20

-vergunning en handhaving 23

-geo-informatie 32

-publiekscontacten 33

-Afdeling Regon 35

-Afdeling Samenlevingszaken 36

-Afdeling Sociale Zaken 37

-Ondertekening 51

Algemene instructie en ondertekening

Begripsomschrijving

-mandaat: de bevoegdheid om in naam van bestuursorgaan besluiten te nemen in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

-volmacht: de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;

-machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen, die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.*

Algemene instructie

  • 1.

    De beslissing op de in mandaat verleende bevoegdheid wordt voorbehouden aan het gehele college indien:

    • -

      het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarover geen bestaande beleid of bestendige bestuurspraktijk bestaat of nog geen wettelijke beleidsregel is geformuleerd of welke het vaststellen van nieuwe beleidsregels noodzakelijk maken;

    • -

      het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarvoor weliswaar beleid of anderszins beleidsregels zijn vastgesteld, doch welke vanwege omstandigheden van bijzondere aard, afwijken van normale gevallen en als zodanig niet als routinebeslissing kunnen worden aangemerkt;

    • -

      het redelijk vermoeden bestaat dat inwilliging of weigering belangrijke politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben;

    • -

      het zaken betreffen, waarbij standpunten van de portefeuillehouder, de (aangewezen) ambtenaar en/of adviserende instanties uiteenlopen;

    • -

      de mandataris, het afdelingshoofd of de gemeentesecretaris daartoe de wens te kennen geeft;

    • -

      de mandataris zelf belanghebbende is bij de uitoefening van de bevoegdheid;

    • -

      sprake is van een bezwaarschrift in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (m.u.v. bezwaarschriften n.a.v. besluiten op grond van de WMO en WWB waarbij de bevoegdheid is gemandateerd aan een lid van het college).

  • 2.

    Tenzij anders is aangegeven omvat de bevoegdheid om vergunningen c.a. te verlenen ook de bevoegdheid om deze te weigeren.

  • 3.

    De bij mandaat door de portefeuillehouders genomen besluiten worden opgenomen in besluitenlijsten, die wekelijks in de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en wethouders ter kennisname wordt aangeboden.

  • 4.

    In geval van afwezigheid van het afdelingshoofd is de gemeentesecretaris of diens vervanger bevoegd.

  • 5.

    In geval van ondermandaat is bij afwezigheid of persoonlijk belang van de mandataris zijn/haar afdelingshoofd bevoegd.

  • 6.

    Mandaat wordt verleend aan het afdelingshoofd of een andere genoemde functionaris. In de lijst is eveneens opgenomen of het afdelingshoofd ondermandaat mag verlenen. Vervolgens is aangegeven aan wie ondermandaat is verleend.

Ondertekening van stukken

  • 1.

    Daar waar het college c.q. de burgemeester een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandelingen, wordt ook de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit hieronder niet is uitgesloten.

  • 2.

    Tenzij anders is aangegeven is het afdelingshoofd of de aangewezen medewerker, die bevoegd is tot afdoening tevens bevoegd tot ondertekening.

  • 3.

    De bij de beslissingsmandaten behorende bijzonderheden zijn eveneens van toepassing op de ondertekeningsmandaten.

  • 4.

    Behoudens in zaken met een routinematig karakter geldt het ondertekeningsmandaat niet ten aanzien van correspondentie gericht aan Kroon, Minister, Commissaris van de Koningin, Gedeputeerde Staten, de gemeenteraad en besturen van andere gemeenten.

  • 5.

    Voor de ondertekening van brieven namens het college geldt (ook in geval van ondermandaat) standaard de volgende tekst: Namens burgemeester en wethouders, ………………………………………….. naam functie

  • 6.

    Voor ondertekening van brieven namens de heffingsambtenaar (betaling leges e.d.) geldt standaard de volgende tekst: Namens het hoofd van de afdeling belastingen en financiële administratie, ………………………………………….. naam functie

BESTUUR
mandaat van college aan wethouder  
bevoegdheidbijzondere instructiesAan    
           
1Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. de WwbBeslissingen tk naar college.Ph Sozawe    
           
2Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. WmoBeslissingen tk naar collegePh WMO    
           
3Het nemen van besluiten gedurende de zomervakantieAlleen voor zover: a.het zaken betreft waarvan objectief bepaalbaar is dat ze niet kunnen worden aangehouden tot na de vakantieperiode (spoedeisendheid); b.de regeling waarop de voorgelegde zaak steunt of de aard en inhoud zich niet tegen afdoening in mandaat verzet; c.de aanwezige leden van het college allen voor akkoord paraferen. Besluiten na de vakantieperiode tk naar het college.Het/de in die periode aanwezige collegelid/leden.    
Algemeen van toepassing op alle afdelingen
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
1het schriftelijk (ook per e-mail) beantwoorden van verzoeken om informatie over zaken die tot het takenpakket van de afdeling behoren.mits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingenjaalle medewerkers voor zover het het eigen takenpakket betreftmits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingen
2het afwikkelen van administratieve procedures ter behandeling van aan-vragen om vergunning, ontheffing e.d. op grond van die administratieve regelingen, waarvan de beslissings-voorbereiding en de administratieve uitvoering tot het takenpakket van de afdelingen behoort  jaBehandelend medewerkers  
3het geven van toestemming voor deelname aan studiebijeenkomsten, congressen e.d.  nee    
4Het doen van uitgaven, aangaan van verplichtingen, verlenen van opdrachten, aangaan van overeenkomsten, accorderen van rekeningen.Voor zover dit valt binnen de financiële ruimte van de producten en projecten die in de begroting aan het afdelingshoofd zijn toegewezen en in het financiële pakket (Decade) zijn vastgelegd op de economische kostencategorie goederen en diensten (4.3 ). Andere categorieën niet, tenzij dat expliciet anders is geregeld.JaMedewerkers opgenomen op de lijst met tekenbevoegden. Ondermandaat kan betrekking hebben op gehele producten/projecten, maar ook op (expliciet gemaakte) delen daarvan. Het verleende ondermandaat blijkt uit de door afd. BFA periodiek geverifieerde lijst tekenbevoegdheden.
5het beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet Openbaarheid van BestuurVoorbehouden aan hoofd afdeling Communicatie in overleg met afdeling BestuursondersteuningNee    
           
7Invullen van enquêtes, die geen beleidsvisie inhouden.  ja Medewerker tot wie zijn takenpakket het onderwerp behoortMits na overleg met leidinggevende
AFDELING BELASTINGEN & FINANCIËLE ADMINISTRATIE
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
 
1het uitvoeren van verzekerings-aangelegenheden  jamedewerker verzekeringenBevoegd tot toekenning van schade tot maximaal het eigen risico.
2-het opnemen van kasgeldmiddelen, hetzij in rekening-courant, hetzij in de vorm van call- en/of kasgeldleningen -het uitzetten van kasgeldleningen -het afsluiten van vaste geldleningenMits in overeenstemming met art. 13 van de Financiële verordening.jacoördinator BRIAlleen indien afdelingshoofd afwezig is.
3het beslissen over aanvragen om vergunning of ontheffing als bedoeld in de Parkeerverordeningmits passend binnen vastgesteld beleidjaMedewerkers belastingenmits passend binnen vastgesteld beleid
AFDELING BELASTINGEN EN FINANCIËLE ADMINISTRATIE
mandaat van heffingsambtenaarondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
Bevoegdheidmandataristoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
 
           
1Alle handelingen ter uitvoering van de heffing en invordering van leges en begraafrechten Afdeling Publiek, Hoofd eenheid burgerzakenjaAlle medewerkersm.u.v. de bevoegdheden als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en Invorderingswet: art. 12 (dwangbevel) art. 19 (loonbeslag) art. 25 (uitstel of kwijtschelding) art. 49 (aansprakelijkheid) en art. 51 (conservatoir beslag)
2Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges, marktgeldenHoofd afdeling OntwikkelingjaAlle medewerkersIdem
3Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeldHoofd afdeling Openbare werkenjaAlle medewerkersIdem
4Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, legesAfdeling Publiek, hoofd eenheid vergunningen en handhavingjaAlle medewerkersIdem
5Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, legesHoofd afdeling BrandweerjaAlle medewerkersIdem
6Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeld.Hoofd afdeling BestuursondersteuningJaAlle medewerkersIdem
7Alle handelingen als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen terzake onroerende zaakbelasting, hondenbelasting, forensenbelasting, parkeerbelasting, recognities, reinigingsrechten en de afvalstoffenheffing  JaCoördinator heffingen van de Afdeling BFA.Ondertekening namens heffingsa,btenaar.
9Alle handelingen terzake van de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken  JaCoördinator waardering onroerende zakenIdem
           

NB De mandaten voor handelingen voor de heffing en invordering van leges, begraafrechten, straat-, haven- en kadegelden vergen bij ondertekening de volgende vermelding: Namens het hoofd van de afdeling Belastingen en financiële administratie ……………………………. naam functie

AFDELING BESTUURSONDERSTEUNING
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
1Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland voor zover het betreft het verlenen van vergunningen o.g.v. de volgende artikelen:        
 hoofdstuk 1 Algemene bepalingen art. 1.6 sub e. intrekking vergunning op verzoek.  Jabest. jur. medew.  
 hoofdstuk 2 Openbare orde 2.1.2.1 optochten 2.1.4.1 feest, muziek en wedstrijd e.d. 2.1.4.2 dienstverlening 2.1.4.3 straatartiest 2.1.5.1 voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg 2.2.2 evenementenvergunning 2.3.1.2 exploitatievergunning horeca 2.3.1.4 ontheffing sluitingstijden 2.6.2 consumentenvuurwerk tijdens verkoopdagen 2.6.4 bezigen van carbid  jaidem.  
 Hfst. 5 Andere onderwerpen betreffende de huishouden van de gemeente 5.2.2 venten e.d. 5.2.3 standplaatsen 5.5B.2 ligplaatsvergunning woonschepen  ja ja neeidem idem  
           
2Uitvoering Drank- en horecawet Beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing e.d.  JaidemWeigering door afdelingshoofd
           
3Uitvoering Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen: Oplaten luchtballonnen en overig vliegverkeer op niet als luchtvaartterrein aangewezen terreinen  JaIdem  
           
4Uitvoering Winkeltijdenwet: Beslissen op aanvragen om ontheffingen  JaIdemWeigering door afdelingshoofd
           
5Algemene wet bestuursrecht: Afdoening Awb-procedures. Beslissingsbevoegdheid berust bij het college m.u.v. bezwaren op het gebied van de WMO, waarvoor de portefeuillehouder bevoegd is om op bezwaren te beslissen.  JaJuridisch beleids-medewerkers en bestuurlijk juridisch medewerkers.Best. jur. medew. behandelen de bezwaren op het gebied van WWB en Wmo. Overige bezwaren worden behandeld door de juridisch beleidsmedewerkers
6*Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan bij (hoger)beroepsprocedures.  Jaidem  
           
7Wegenverkeerswet: Het verlenen van ontheffing voor een wedstrijd met voertuigen (art. 10 juncto art. 148).  Jabest. jur. med.Alleen indien de wedstrijd binnen de gemeentegrens wordt gehouden anders provincie.
           
8Wet op de kansspelen: Vergunningen voor het houden van kansspelen en het plaatsen van kansspelautomaten  JaIdem  
AFDELING BRANDWEER
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
1het beslissen over een aanvraag om ontheffing voor het stoken van vuur als bedoeld in artikel 5.5.1 van de APV  jaGeen ondermandaat verleend.  

NB Verlening van ondermandaat moet schriftelijke worden vastgelegd en moet worden gepubliceerd.

AFDELING INTERNE ZAKEN
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
 Uitvoering Archiefverordening  JaMedewerkers archivering  
AFDELING ONTWIKKELING
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
 Cluster ruimte        
           
 Uitvoering Verordening VROM startersleningen Smallingerland 2008  JaBeleidsmedewerker vhv  
 Uitvoering Leegstandwet: Verlenen vergunning voor tijdelijke verhuur  JaIdem  
           
 De bevoegdheid tot het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform artikel 1.2.1. lid 1 en artikel 1.2.2. lid 2 van het Bro en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008.  Jabeleidsmedewerker ruimtelijke ordening  
           
 Cluster grondzaken        
           
 Reserveren, optie en verkoop woningbouwkavels-vastgestelde exploitatieopzet -standaard verkoopvoorwaardenJaMedewerkers grondzaken  
 Verkoop overhoekjes-vastgestelde prijzen (50% van de m2 kavelprijs) -standaard verkoopvoorwaarden -tot 100 m2JaIdem  
 Ingebruikgeving stukjes grond, tuin e.d.-vastgestelde prijzen -standaard voorwaardenJaIdem  
 Het (preventief) aanschrijven bij woningontruiming ter voorkoming van plaatsing inboedel op de openbare weg (grondslag: APV)Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder.Ja  Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder.
 Verhuur gemeentelijke gebouwen (excl. gebouwen onderwijs)  JaIdem  
 Verhuur ligplaatsen gemeentelijke havens-vastgestelde prijzen -standaard voorwaardenJaIdem  
           
 Grondbedrijf        
           
 Grasverpachtingen  JaMedewerkers grondzaken  
           
 Economische zaken        
           
 Uitvoering marktverordeningM.u.v. opleggen sanctiesJaBedrijfscontactfunc-tionaris en marktmeesterM.u.v. opleggen sancties
 Reserveren, optie en verkoop bedrijventerrein-vastgestelde exploitatieopzet -prijzen binnen vastgestelde bandbreedte -standaard verkoopvoorwaardenJaBedrijfscontact-funtionaris-vastgestelde exploitatieopzet -prijzen binnen vastgestelde bandbreedte -standaard verkoopvoorwaarden
           
           
           
           
           
AFDELING OPENBARE WERKEN
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aan*bijzondere instructies
           
           
1het beslissen over aanvragen om vergunning/ontheffing voor het leggen van kabels en leidingen in gemeente-grond  ja1, 3  
2het beslissen over aanvragen om vergunning van nutsbedrijven voor het aanbrengen of hebben van kabels, buizen, putten, installaties en andere voorwerpen in of onder een weg  ja1, 3  
3het beslissen over aanvragen voor het leggen van dammen, duikers e.d. in sloten in eigendom van c.q. beheer bij de gemeente  ja1, 2  
4het beslissen over aanvragen om toestemming voor het dempen van een bermslootNa overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan).ja1, 4Na overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan).
5het beslissen over aanvragen om vergunning voor het hebben, maken of wijzigen van een uitrit naar de wegConform beleid.ja1, 2Conform beleid.
6het beslissen over aanvragen om een rioolaansluitingConform gemeentelijk rioleringsplanja1, 14Conform gemeentelijk rioleringsplan
7het doen van verzoeken aan particu-lieren om aan te sluiten op het gemeenterioolIdemja1, 4Idem
8het beslissen over het doen van een vooraanschrijving tot aansluiting op het gemeenterioolIdemja1, 4Idem
9het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een verlichtingsplan in een bestemmingsplan op te stellen met kostenopgave  ja1, 4  
10het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een advies, kostprijs-berekening en offerte uit te brengen voor de uitvoering van incidentele verlichtingsplannen  ja1, 4  
11het beslissen en geven van informatie over kleine wijzigingen van de lokale openbare straatverlichtingmits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budgetja1, 4mits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budget
12het beslissen over het vervangen van lichtmastenmits krediet beschikbaar isja1, 4mits krediet beschikbaar is
13het beslissen over verzoeken tot het plaatsen van verwijsbordenmits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemenja1, 5mits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemen
14het (tijdelijk) plaatsen van verkeerstekens op borden en het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek, op grond van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het WegverkeerAfd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat.ja1, 2Afd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat.
15het beslissen over het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekensm.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW)ja1, 5m.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW)
16het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van vaste adviseurs, w.o. nutsbedrijven, cultuurmaatschappijen, architecten-bureaus e.d.mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt en niet leiden tot enige verplichtingja1, 7, 9mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt
17het beslissen op verzoeken om ontheffing o.g.v. hoofdstuk 5, afdeling 3 APV Openbaar water 5.3.3 innemen ligplaats 5.3.4. aanleggen 5.3.11 verblijf in industriehaven 5.3.12 ligplaats aan laad- of losplaats  ja1, 2, 6  
18het beslissen over verzoeken om privaatrechtelijke toestemming voor het kappen van bomen op gemeente-grondOp basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen".ja7, 8Op basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen".
19het beslissen over aanvragen om kapvergunning op grond van de Algemene Plaatselijke VerordeningIdemja7, 8idem
20het beslissen over het doen van een vooraanschrijving wegens overtre-ding van de kapvoorschriften van de Algemene Plaatselijke VerordeningIdemja7, 8idem
21het beslissen over het doen van een vooraanschrijving en zo nodig over-gaan tot handhaving ter bestrijding van de iepziekte als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening  ja7, 8  
22het beslissen over de keuze van de (bouw)architect en adviseurs t.b.v. door het gemeentebestuur opge-dragen werken  neen.v.t.  
23Het beslissen over het verpachten van grasbermen  ja1, 2  
24het aansluiten van gemeentelijke gebouwen, elektriciteits-, gas-, water- en rioolnetmits krediet beschikbaar isja9, 10, 11mits krediet beschikbaar is
25het inrichten van stemlokalen en het aanwijzen van daarmee belaste personen als bedoeld in artikel I 4 van de Kieswetmits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzakenja9, 10mits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzaken
26het beslissen over verzoeken tot ver-vanging en aanvulling van materialen in gemeentelijke gymnastiekzalenmits binnen normering/onderhouds-fondsja9, 11mits binnen normering/onderhouds-fonds

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers:

1 = coördinator wegen en verkeer 9 = coördinator gebouwen

2 = opzichter wegen en verkeer 10 = opzichter bouwkundige werken

3 = werkvoorbereider/toezichthouder riolering 11 = bouwkundig medewerker

4 = beleidsmedewerker civieltechnische werken 12 = opzichter wijkbeheer

5 = werkvoorbereider/toezichthouder wegen en verkeer 13 = werkvoorbereider openbaar groen

6 = havenmeester 14 = beheerder gemeentelijke riolering

7 = coördinator groenvoorzieningen 15 = administratief medewerker

8 = opzichter groenvoorzieningen 16 = secretaresse

AFDELING PERSONEELSMANAGEMENT
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofden/directieteamondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
1Uitvoering geven aan Ambtenaren Reglement Smallingerland (ARS)Na overleg/advies PM. T.a.v. afdelingshoofd door lid directieteam. T.a.v. directieleden door algemeen directeur. M.u.v. onderstaande uitzonderingen: Nee    
2Het aanstellen van medewerkers (ARS, hfst. 2) m.u.v. afdelingshoofden en directieleden.Soza: binnen vastgestelde formatie. Overige afdelingen: navrijgeven vacature door DT.Nee    
3Verlenen van (gedeeltelijk) ontslag (ARS hfst. 8) mu.v. afdelingshoofden en directieleden.M.u.v. 8.3, 8.6, 8.7, 8.13 en 8.15.Nee    
4Toekennen schadevergoeding (ARS 15:1:23)Tot € 500,-- en mits met instemming hoofd PM.Nee    
5Toekennen gratificatiesNa toetsing DT.Nee    
6Toekennen (tijdelijke) toelageTot max 12% door algemeen directeur      
7Niet of extra toekennen van periodiekOp basis van beoordeling en na toetsing DT.      
8Verlenen/weigeren toestemming voor nevenwerkzaamhedenDoor DT.      
9Uitvoering ARS hfst. 10a en 11a (bovenwettelijk WW en suppletie)BAN PD      
10Akkoordverklaring declaraties  JaHoofden van eenheden, opzichters en logistiek  
11Akkoordverklaring uitvoering cafetariamodel  Ja Hoofden van eenheden  
 
 
 
AFDELING PUBLIEK
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
 
EENHEID BURGERZAKEN
1het verstrekken van inlichtingen, gewaarmerkte uittreksels en verklaringen uit de Gemeentelijke Basisadministratie GBA ja1, 2, 3 
2het afnemen van een verklaring op grond van artikel 36, tweede lid, sub e, van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba ja1, 3 
3het aanwijzen van instellingen als bedoeld in artikel 67, vierde lid van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba ja1 
4het afhandelen van eerste inschrijvingen in de GBA ja1, 3 
5het behandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 79 (inzage) van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba ja1, 3 
6het schriftelijk vooraankondigen van en het beslissen tot ambtshalve aanpassen van persoonsgegevens in de GBA ja1, 3 
7het behandelen van en het beslissen op verzoeken als bedoeld in de artikelen 80 t/m 82 van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba ja1, 3 
8het behandelen van en het beslissen op verzoeken om gegevens waarop artikel 102 van de Wet gemeentelijke basisadministratie van toepassing is ja1, 2, 3 
9het in behandeling nemen van aanvragen voor reisdocumenten en het uitreiken van reisdocumenten ja1, 2, 3 
10het in behandeling nemen van rijbewijsaanvragen en het uitreiken van rijbewijzen ja1, 2, 3 
11het in ontvangst nemen en doorsturen van een aanvraag  "verklaring omtrent het gedrag"  ja1, 2, 3 
12het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten  ja1, 2, 3 
13het uitoefenen van de (zowel besluit-vormende als uitvoerende) taken van de burgemeester op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap, met inbegrip van de op grond van artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden ja1, 3bij politiek- of beleidsgevoelige aan-gelegenheden: mits na overleg met het hoofd van de eenheid en de burgemeester
14het afgeven van een bewijs van in leven zijn ja1, 2, 3 
15het in ontvangst nemen en verwerken van een aangifte van overlijden ja1, 2, 3Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
16het afwikkelen van administratieve procedures in het kader van de Begraafplaatsenadministratie (BPA) ja1, 2, 3 
17het verlenen van verlof tot uitstel van een begraving c.q. crematie ja1, 2, 3Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
18het verlenen van verlof tot ontleding van lijken ja1, 2, 3Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
19het afgeven van een laissez-passer voor lijken ja1, 2, 3Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
20het benoemen van leden en plv. leden van stembureaus op grond van artikel E4 van de Kieswet ja1 
21het voeren van correspondentie over het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet ja1 
22het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet ja1 
23het afgeven van kiezerspassen en volmachtbewijzen als bedoeld in de artikelen K4 en L6 van de Kieswet ja1, 2, 3 
24het in ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakken en enveloppen als bedoeld in artikel N11 van de Kieswet ja1, 2, 3 
25het overbrengen van processen-verbaal verzegelde pakken en enveloppen naar de voorzitter van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel N12 van de Kieswet ja1, 2, 3 
26het in ontvangst nemen van verklaringen van ondersteuning van kandidatenlijsten als bedoeld in artikel H4, derde lid, van de Kieswet ja1 
27het aanvragen van inlichtingen uit de justitiële documentatieregisters en  de politie-administratie t.b.v. naturalisatie- en optieverzoeken ja1, 2, 3 
28het opnemen van een verklaring als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap ja1, 3 
29het uitbrengen van advies aan het ministerie van Justitie omtrent een verzoek tot geslachtsnaamwijziging of tot naturalisatie ja1, 3 
30het doen plaatsvinden van een periodieke naturalisatieceremonie ja1, 3 
31het aanwijzen van een locatie als huis der gemeente als bedoeld in artikel 5, zesde lid,. Van het Reglement Burgerlijke Stand ja1, 2, 3Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand
 
 

 

EENHEID VERGUNNING EN HANDHAVING
Wabo (procedures ingediend vanaf 1 oktober 2010)
31het uitvoering geven aan een voorbereidingsprocedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), inclusief het houden van openbare zittingen ja4, 5, 6, 7, 11voor zover belast met die specifieke taak
32het buiten behandeling laten van een aanvraag om omgevingsvergunning met toepassing van artikel 4.5 Awb ja4 
33Het verlenen van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten op grond van hoofdstuk 2 en 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht m.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt  3 van Wet algemene bepalingen omgevingsrechtja4m.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt 3 van Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
34het weigeren van een omgevings-vergunning en geïntegreerde besluiten wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit ja4 
35het verlenen van een omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud nee  
36het verlenen van een omgevings-vergunning en geïntegreerde besluiten waarvoor een reguliere voorbereidingsprocedure op grond van paragraaf 3.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is in afwijking van een negatief welstandsadvies nee  
37het ondertekenen van een omgevingsvergunning en geïntegreerde besluiten waarvoor een uitgebreide voorbereidingsprocedure op grond van paragraaf 3.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is in afwijking van een negatief welstandsadviesmandaat betreft alleen de ondertekeningbevoegdheid (beslissingbevoegdheid is niet gemandateerd)ja4ondermandaat betreft alleen de ondertekeningbevoegdheid
38Het weigeren van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten waarvoor een reguliere voorbereidingsprocedure op grond van paragraaf 3.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is nee  
39het ondertekenen van een besluit tot weigering van een omgevings-vergunning waarvoor een uitgebreide voorbereidingsprocedure op grond van artikel 3.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is.mandaat betreft alleen de ondertekeningbevoegdheidnee  
40het intrekken van vergunningen waarvan langer dan de genoemde termijn geen gebruik is gemaakt op grond van artikel 2.33 lid 2 sub a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht  ja4 
41het intrekken van vergunningen op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 2.33 lid 2 sub b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ja4 
42het, op verzoek van de aanvrager, terstond in werking laten treden van een beschikking na bekendmaking daarvan op grond van artikel 6.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voor zover er uitsluitend sprake is van het slopen of verwijderend van asbesthoudend materiaal ja4 
43het verlenen van ontheffing van de bodemonderzoekplicht op grond van artikel 2.1.5, vierde lid 4 van de bouwverordeningmits uit de gemeentelijke bodem-kwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruikja4mits uit de gemeentelijke bodem-kwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruik
44het verlenen of weigeren van toe-stemming bij een sloopmelding ja4 
      
Milieu (procedures ingediend tot 1 oktober 2010)
45het uitvoering geven aan een voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), inclusief het houden van openbare zittingen ja4, 5, 6, 7voor zover belast met die specifieke taak
46het buiten behandeling laten van een aanvraag om milieuvergunning met toepassing van artikel 4.5 Awb ja4, 5, 6, 7voor zover belast met die specifieke taak
47Het verlenen van milieuvergunningen op grond van artikel 8.1 en 8.4 van de Wet milieubeheer en het afgeven van beschikkingen op grond van de artikelen 8.22, 8.23 en 8.24 van de Wet milieubeheer m.u.v. beschikkingen waartegen in de Awb-procedure zienswijzen zijn ingediendja4m.u.v. beschikkingen waartegen in de Awb-procedure zienswijzen zijn ingediend
48het intrekken van milieuvergunningen op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 8.26 van de Wet milieubeheer ja4 
49het intrekken van vergunningen waarvan langer dan drie jaar geen gebruik is gemaakt op grond van artikel 8.25 van de Wet milieubeheer  ja4 
      
Bouwen (procedures ingediend tot 1 oktober 2010)
50het verlenen van een reguliere bouwvergunning overeenkomstig de voorschriften ja4 
51het verlenen van een lichte bouw-vergunning ja4 
52het verlenen van ontheffing voor het plaatsen van een erf- of terrein-afscheiding op grond van artikel 2.5.18 van de bouwverordening ja4 
53het weigeren van een lichte bouw-vergunning nee  
54het weigeren van een reguliere bouwvergunning wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit ja4 
55het ondertekenen van een besluit tot weigering van een reguliere bouw-vergunning anders dan wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluitmandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheidja4ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid
56het verlenen van ontheffing op grond van artikel 1.11, eerste en tweede lid, van het Bouwbesluit  ja4 
57het beoordelen van gelijkwaardigheid als bedoeld in artikel 1.5 van het Bouwbesluit  ja4 
58het behandelen van zienswijzen m.b.t. een licht-vergunningplichtig bouwwerk (voor zover niet in strijd met bestemmingsplan) ja4, 11 
59het intrekken van een bouwvergunning op verzoek van vergunninghouder ja4 
60het intrekken van een  bouwvergunning na 26 weken ja4ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid
61het buiten behandeling laten van een aanvraag om bouwvergunning op grond van artikel 4:5 Awb ja4, 11 
62het aanhouden van een aanvraag om bouwvergunning i.v.m. coördinatie ja4, 11 
63het met ten hoogste zes weken ver-dagen van de beslissing over een aanvraag om bouwvergunning ja4 
64het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening ja4 
65het ondertekenen van een besluit tot verlening van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordeningmandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)ja4ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid
66het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel  3.23  Wet ruimtelijke ordening ja4 
67het ondertekenen van een besluit tot weigering van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordeningmandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)ja4ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid
68het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud nee  
69het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een negatief welstandsadviesmandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)ja4ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid
70het verlenen of weigeren van toe-stemming bij een sloopmelding ja4 
71het verlenen van een sloopvergunningm.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-pandenja4m.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-panden
72Het weigeren van een sloopvergunningmandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)ja4ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid
73het verlenen van een vergunning op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)  ja4 
      
Diversen
74het afhandelen van meldingen op grond van artikel 8.19 van de Wet milieubeheer ja4 
75het afhandelen van meldingen op grond van artikel 8.41 van de Wet milieubeheer ja4, 5, 6, 7, 8 
76het vragen van (aanvullende) onderzoeken op grond van artikel 1.11 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) en de artikelen 7.4 en 7.7 van het Besluit landbouw milieubeheer ja4 
77Het opleggen van maatwerkvoorschriften bij Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB's) op grond van artikel 8.40 Wet milieubeheer  Ja4 
78het beoordelen van bodem- en akoestische onderzoeken i.o.v. derden (i.v.m. aanvraag om omgevingsvergunning, bouw-vergunning, milieuvergunning e.d.) ja4, 5, 7, 11voor zover belast met die specifieke taak
79het accepteren van een melding op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)  ja4 
80Het opleggen van maatwerkvoorschriften bij een melding op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)  Ja4 
81Het o.g.v. art. 4.4.1 APV aanwijzen van buiten de weg gelegen plaatsen waar het verboden is opslag te plegen. Ja4 
82het doen uitgaan van een schriftelijke bevestiging van een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten en besluiten en de Algemene Plaatselijke Verordening voor zover géén overtredingen zijn geconstateerd ja4, 6, 8, 10, 12 
83het doen uitgaan van eerste en tweede aanschrijvingen n.a.v. geconstateerde overtredingen tijdens een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten en besluiten en de Algemene Plaatselijke Verordening ja4 
84het overgaan tot vooraanschrijving ter ongedaanmaking van een overtreding van de in hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten en besluiten en de Algemene Plaatselijke Verordening   nee    
85Het verlengen van een begunstigingstermijn nee  
86Het doen uitgaan van een invorderingsbeschikking nadat een dwangsom verbeurd is nee  
87het stilleggen van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van we Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ja4 
88het opheffen van de stillegging van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van we Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ja4 
89het overgaan tot aanschrijving tot het (geheel of gedeeltelijk) staken van het gebruik ja4 
90het opheffen van een (geheel of gedeeltelijk) gebruiksverbod ja4 
91Het afhandelen van verzoeken om handhaving ja4 
92het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van adviesbureausMits deze kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichting ja4, 5, 7, 9voor zover belast met die specifieke taak, kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichting
93het geven van opdrachten voor bodemonderzoeken, akoestische onderzoeken e.d. mits budget aanwezig isja4mits budget aanwezig is
94het uitvoering geven aan een pro-cedure tot vaststelling van hogere waarde als bedoeld in de Wet geluidhinder ja4, 5, 6, 7voor zover belast met die specifieke taak
95het verlenen van een hogere grens- waarde als bedoeld in de Wet geluidhinder (inclusief het ontwerp-besluit daarvoor)m.u.v. beschikkingen waarover in de Awb-procedure zienswijzen zijn ingediendnee  
96het verlenen van ontheffing o.g.v. het Lozingenbesluit bodembescherming nee  
97het nemen van een gedoogbesluit  voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan bij de bouw ja4 
98het verstrekken van NME-subsidies mits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,--ja4mits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,--
99Het behandelen van aanvragen om subsidie in het kader van de Subsidieregeling stimulering-smaatregel duurzaamheidmits budget aanwezigja4mits budget aanwezig
100het verlenen van subsidie op grond van de Stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen en Stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen Drachtstervaartmits budget aanwezigja4mits budget aanwezig
101het weigeren van subsidie op grond van de stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen mandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)ja4ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid
102Het verlengen van de uitvoeringstermijn van maatregelen in het kader van de Subsidieregeling voor gevels in het centrum van Drachten ja4 
103het vaststellen van adresseninclusief het hernummeren en het omdraaien van hoofd- en nevenadres van een adresseerbaar object in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)nee  
104Het samenvoegen van verblijfsobjecten in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)  nee  
105Het als gevolg van verbouw splitsen van een reeds in de BAG opgenomen gebouw in 1 of meer verblijfsobjecten  nee  
106Het melden van start bouw in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja4, 12 
107Het melden van gebruiksgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja4, 12 
108Het melden van bouwgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja4, 12 
109Het melden van sloop afgerond in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja4, 12 
110Het melden van het geheel of gedeeltelijk verdwijnen van objecten door een calamiteit  ja4, 11, 12 
      
CLUSTER GEO-INFORMATIE
108Het vertegenwoordigen van de burgemeester bij de aanwijs van perceelgrenzen bij aan- en verkoop van grond  ja13, 17 
109Het beheer van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) ja13, 14, 15, 16 
110Het archiveren van een geconstateerd object ja13, 14, 15, 16 
111Het constateren van een nieuw objectinclusief vergunningvrije bouwwerkenja13, 14, 15, 16 
112Het archiveren van een bestaand object na constatering ja13, 14, 15, 16 
113De heropname van een legitiem gegeven ja13, 14, 15, 16 
114Het inmeten van geometrie  ja17 
115Het verwerken van ingemeten geometrie ja14, 15, 16 
116Het verwerken van vastgestelde postcodes ja13, 14, 15, 16 
117Het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wbag)  ja13, 14, 15, 16 
118Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers ingevolge de Wbag ja13, 14, 15, 16 
119Het inschrijven van aangewezen brondocumenten in het adressenregister en het gebouwenregister ingevolge artikel 10 eerste en tweede lid van de Wbag ja13, 14, 15, 16 
120Het opnemen van gegevens in de adressenregistratie en gebouwenregistratie op basis van brondocumenten op grond van artikel 14A en 15 ingevolge artikel 11 van de Wbag ja13, 14, 15, 16 
121Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 37 van de Wbag ja13, 14, 15, 16 
122Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 38 van de Wbag ja13, 14, 15, 16 
123Het verwerken van meldingen en verzoeken als bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wbag ja13, 14, 15, 16 
124Het inzage verlenen in de adressenregistratie en gebouwenregistratie en het vestrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wbag ja13, 14, 15 
125Het inschrijven van beperkingenbesluiten in een beperkingenregister op grond van artikel 2 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) ja13. 14, 15, 16 
      
CLUSTER PUBLIEKSCONTACTEN
126Het inzage verlenen in de adressenregistratie en gebouwenregistratie en het verstrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wbag ja18, 19 
      
               

 

 

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers van de eenheid Vergunning en Handhaving:

1 = hoofd eenheid Burgerzaken 11 = technisch medewerker bwt

2 = medewerker frontoffice Burgerzaken 12 = technisch opzichter bwt / toezichthouder bouwfase

3 = medewerker backoffice Burgerzaken 13 = coördinator cluster Geo-informatie

4 = hoofd eenheid Vergunningen en handhaving 14 = applicatiebeheerder GIS

5 = beleidsmedewerker (milieu) 15 = medewerker geo-informatie

6 = juridisch beleidsmedewerker milieu 16 = informatiebeheerder datadistributie en GIS

7 = milieutechnisch medewerker vergunningverlening 17 = landmeetkundige of diens vervangers

8 = milieutechnisch medewerker handhaving / toezichthouder gebruiksfase 18 = coördinator Publiekscontacten

9 = beleidsmedewerker (bouwen) 19 = medewerker Publieksbalie

10 = juridisch medewerker bouwen

AFDELING REGON
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aan*bijzondere instructies
           
           
1het uitbrengen van vrijblijvende offertes aan derde-partijen.M.u.v. andere gemeenten.Nee    
2het aangaan van overeenkomsten ter uitvoering van dienstverlening die tot het functiepakket van de afdeling behoortM.u.v. andere gemeenten.Nee    
3het besluiten tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang bij overtreding van § 3 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen en § 4 Inzameling van bedrijfsafvalstoffen van de Afvalstoffenverordening en de daarop vastgestelde voorschriften.Alleen voor zover spoedshalve, als bedoeld in artikel 5:24, zesde lid, van de Awb.jabeleidsmedewerker  
4Op schrift stellen en bekendmaken van de toepassing van bestuursdwang als bedoeld onder punt 3.Eveneens op grond van artikel 5:24, zesde lid, van de Awb (zo spoedig mogelijk na feitelijke toepassing bestuursdwang).Nee    
AFDELING SAMENLEVINGSZAKEN
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructiestoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
 Onderwijs        
1Besluiten op aanvragen om vergoeding leerlingenvervoerMet inachtneming van de verordening leerlingenvervoer.JaAdm. medewerker leerlingzaken  
2.Bepalen wijze, tijdstip en duur van de vergoeding leerlingenvervoer.Idem.JaIdem  
           
 Subsidies        
3.Besluiten op een verzoek om toekenning en vaststelling van structurele subsidiesMits voorkomend op subsidiestaat en met uitzondering van subsidies boven € 50.000,--. Weigering voorbehouden aan het college.Nee    
4.Besluiten op een verzoek om toekenning, vaststelling en verstrekking van incidentele subsidiesOp basis van subsidieverordening en vastgesteld beleid, tot een bedrag van € 5.000,--. Weigering na overleg met de portefeuillehouder.Nee    
           
AFDELING SOCIALE ZAKEN*
mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofdondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers
bevoegdheidbijzondere instructies/wettelijke grondslagtoegestaan?verleend aanbijzondere instructies
           
 A 1) Machtiging Het vertegenwoordigen van de gemeente of het gemeentebestuur bij administratieve-, beroeps- en gerechtelijke procedures (incl. zaken die met een verzoekschrift worden ingeleid), bij (hoger) beroep, bij de behandeling van (aanvragen voor) voorlopige voorzieningen en bij schorsingsverzoeken Art.160 en 171 Gemeentewet.ja02 /03 /06 /07 /14  
 A 2) Mandaat Het opstellen en ondertekenen van verweerschriftenArtikel 10:11 Awbja02 / 09  
 A 3) Volmacht Het sluiten van overeenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden alsmede het uitvoeren van de daarvoor wettelijk verplichte voorbereidingshandelingen zoals de uitvoering van de van toepassing zijnde (Europese) aanbestedingsregels Artikel 160 Gemeentewet; De onder B genoemde bijzondere wetten Besluit Baoja02 / 06 / 14 / 16  
 A 4) Machtiging Het vertegenwoordigen van de gemeente ter uitvoering van de in dit overzicht vermelde besluiten waaronder het tekenen van de overeenkomsten genoemd onder A3.Art.171 Gemeentewetja 02 / 02 / 14 / 16  
 A 5) Mandaat/volmacht Het ( besluiten tot het ) voeren van rechtsgedingen ter vaststelling van betalingsverplichtingen van derden, dan wel ter ten uitvoerlegging van besluiten en rechtelijke uitspraken terzake, voor zover deze betalingsverplichtingen: a)rechtens verband houden met de uitoefening van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden, of b)deze hun grond vinden in besluiten tot terugvordering die bekend zijn gemaakt voor 1 juli 1997 en de uitvoering van de ABW ( tot 1996 ) , Abw , Ioaw ,Ioaz betreffen, een en ander met uitzondering van het instellen van beroep.Artikel 160 lid 1 onder f Gemeentewet; de onder B genoemde wetten en regelingen ja02  
 A 6) Mandaat/Machtiging Het besluiten tot het treffen van conservatoire en executoriale maatregelen ter verkrijging van betaling van de onder A5) bedoelde vorderingenovereenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdhedenHet wetboek van Burgerlijke RechtsvorderingJa02  
 A 7) Mandaat / Machtiging Het besluiten tot het voeren van een rechtsgeding ter bepaling van het bevoegde gemeentebestuur.Artikel 12 Ioaw/Ioaz Art. 42 WWBJa02  
 A 8) Mandaat Het doorzenden van geschriften of bezwaar- en beroepsschriften naar een tot behandeling bevoegd bestuursorgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzenderArt: 2.3 lid 1; art 6.15 lid 1 en lid 2 AwbJa02 / 03  
 A 9 ) Mandaat Het aan de afzender terugzenden van geschriften die voor de afdeling Sociale Zaken bestemd zijn en ook niet kunnen worden doorgezondenArtikel 2.3 lid 2 AwbJa02 / 03  
 A 10) Mandaat Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van artikel 3 Wob betreffende de bestuurlijke aangelegenheid waarvan de uitvoering aan afdeling Sociale Zaken is op opgedragen met uitzondering het beslissen op bezwaarschriftenArt 3 Wobja02 / 06 / 14  
           
 B 1 Wet werk en bijstand (WWB)Wettelijke grondslag    Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
 B 1.1 Mandaat Het nemen van besluiten, waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen, in een individueel geval, die voortvloeien uit de WWB, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenVerordeningen o.g.v art. 8 en 8a WWB Art. 43 e.v ; 58 e.v ; 61 e.v WWB Art.160 GemeentewetJa02 / 04 / 06 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12  
 B 1.2 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en de tenuitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van verhaal in rechte , in een individueel geval die voortvloeien uit de bijstandsverlening.Art. 13 Invoeringswet WWB juncto Art. 92 2e en 3e lid tot en met art. 105 en art. 141 van de AbwJa02/ 04  
 B 1.3 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden.Art. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 WWBJa02 / 06 / 07/ 12 / 13  
 B 1.4 Mandaat / machtiging Het indienen van een verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeente-raad over de uitvoering.Art. 77 WWB Art. 213 Gemeentewetja02  
           
 B 2 Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz)      Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
 B 2.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Bbz 2004, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenArt. 35 e.v ; 44 e.v ; Bbz 2004; Art.160 GemeentewetJa06 / 07/ 08 / 09 / 10 / 11 / 12  
 B 2.3 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derdenArt. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 WWB Art.18 t/m 34 BbzJa02 / 06 / 07 / 12 / 13  
 B 2.3 Mandaat / machtiging Het indienen van de verantwoordingsinformatie bedoeld in artikel 58a van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeentenArt. 58 Bbz Art. 58a BbvpgJa02  
 B 3 Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen (Ioaz)      Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
 B 3.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Ioaz en Ioaz, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenArt.15, 20a en 25 Ioaw / Ioaz ;Ja02/ 04 / 06 / 07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12  
 B 3.2 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van de uitkering en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derdenArt. 21 e.v , 44 e.v. Ioaw / Ioaz ;Ja02 / 06 / 07 / 12 / 13  
 B 3.3 Mandaat / Machtiging Het indienen van een ( voorlopig) verslag over de uitvoering, inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.Art 54 Ioaw, Art. 213 gemeentewet Art. 54 IoazJa02  
           
 B 4 Wet Kinderopvang ( Wk)      Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan.
 B 4.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling , tot herziening en intrekking van aanspraken op tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang in een individueel geval en van (betalings-) verplichtingen die voortvloeien uit de toepassing van de Wk en de plaatselijke verordening met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.Art 160 Gemeentewet, Art 3 t/m 8 verordening Wet Kinderopvang gemeente Smallingerland , Art. 72 Wk Art 58 t/m 60 WWB ( terug-vorderingsbepalingenJa02/ 06 / 07 / 11  
 B 4.2 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling, herziening en intrekking van aanspraken op tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang in een individueel geval en van (betalings-) verplichtingen die voortvloeien uit het besluit van burgemeester en wethouders van 27 maart 2008 betreffende sociaal medisch geïndiceerde kinderopvang met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.Art. 160 Gemeentewet; Besluit BenW d..d 27-3-08 Beleid sociaal en medisch geïndiceerden en Kinderopvang 2005ja02 / 06 / 07 / 11  
           
 B 5 Wet investeren in jongeren ( WIJ )      Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan.
 B 5.1 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval, die voortvloeien uit de WIJ, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenVerordeningen o.g.v art 12 WIJ Art. 14 e.v ; 25 e.v ; 54 e.v WIJ Art.160 GemeentewetJa02 / 04 / 06 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12  
 B 5.2 Mandaat Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en de tenuitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van verhaal in rechte , in een individueel geval die voortvloeien uit de bijstandsverlening.Art. 13 Invoeringswet WWB juncto Art. 92 2e en 3e lid tot en met art. 105 en art. 141 van de AbwJa02/ 04  
 B 5.3 Mandaat / Machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval, voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden.Art. 38; 44 e.v ;50 ; 52 WIJJa02 / 06 / 07/ 12 / 13  
 B 5.4 Mandaat / machtiging Het indienen van een verslag over de uitvoering, inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.Art.89 WIJ Art. 213 Gemeentewetja02  
           
 B 6 Wet Inburgering ( Wi)      Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
 B 6.1 Mandaat Het nemen van besluiten tot ontheffing van de inburgeringsplicht in een individueel geval met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenArt. 6 en 31 lid 2 onder b WiJa06 /07 / 11  
 B 6.2 Mandaat Het nemen van besluiten tot vaststelling en vervallenverklaring van de inburgeringvoorziening inclusief de vaststelling van de verplichtingen verbonden aan de voorziening in een individueel geval, waaronder besluiten tot tenuitvoerlegging daarvan, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenArt. 22 lid 1 , 23 lid 4 , 24 lid 1 en 4 WIJa06 / 07 / 11  
 B 6.3 Mandaat Het nemen van besluiten tot het bepalen van de aanvang van de termijn voor het bepalen van het inburgeringsexamen en tot het verlengen van de termijn in een individueel geval met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenArt. 22 lid 2 , 26 , 31 lid 2 onder a, 32 en 33 Wi Art.5.4 Besluit inburgeringJa06 / 07 / 11  
 B 6.4 Mandaat Het nemen van een besluit tot ontheffing van de inburgeringsplicht binnen zes maanden voor het verstrijken van de termijn waarbinnen het inburgeringsexamen moet zijn behaaldArt. 5.5 Besluit inburgeringJa06/07/11  
 B 6.5 Mandaat Het nemen van besluiten tot het opleggen en ten uitvoer leggen van een bestuurlijke boete n een individueel geval met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriftenArt. 29 t/m 31 , 33 , 39 en 45 WiJa06 / 07 / 11  
 B 6.6 Volmacht Het sluiten van een overeenkomst over de inburgeringsvoorziening in een individueel geval.Art. 13c Regeling BDU SIVJa06 / 07 / 11  
 B 6.7 Machtiging Het doen uitgaan van een schriftelijke kennisgeving inzake de termijn voor het behalen van het inburgeringexamen in een individueel geval.Art. 5.3 Besluit Inburgering Regeling BDU SIVJa06 / 07 / 11  
 B 6.8 Machtiging Het doen van een aanbod voor een inburgeringsvoorziening in een individueel geval, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.Art, 19 lid 1 en 2 , 20 lid 2 Wi ; Art. 13b Regeling BDU SIVJa06 / 07 / 11  
 B 6.9 Machtiging Het ondertekenen van de overeenkomst over de inburgeringvoorziening in een individueel geval. Art. 171 Gemeentewet;Ja06 / 07 / /11  
 B.6.10 Mandaat Het uitnodigen voor een intakegesprekArt. 5.1 Besluit InburgeringJa06/08/09/11  
 B.6.11 Mandaat Het sturen van een kennisgeving naar aanleiding van de intakeArt. 5.3 Besluit InburgeringJa06/08/09/11  
 B.6.12 Mandaat Het aanvragen van vaste – en prestatieafhankelijke deel van de rijksbijdrageArt. 7.3 Besluit InburgeringJa02  
 B 6.13 Mandaat Het aanvragen vaste en variabele deel van de rijksbijdrageArt. 7.4 Besluit InburgeringJa02  
 B.6.14 Machtiging Het verstrekken van gegevens t.b.v. de vaststelling van de rijksbijdrage tezamen met de jaarrekening en accountants-verklaring Art. 7.5 Besluit InburgeringJa02  
 B.6.15 Machtiging Het verstrekken van gegevens over de prijs van de in het betreffende jaar ingekochte inburgeringscursussenArt. 1`5.2.5 Besluit InburgeringJa02/06  
 B.6.16 Mandaat Het vastleggen van termijnen voor betaling van de eigen bijdrage van de inburgeringsplichtige Art. 23 WiJa06  
 B.6.17 Volmacht Het afsluiten van contracten met vrijwillige inburgeraarsArt. 5 Regeling vrijwillige inburgering ja06/07/08  
           
 B 7 Wet maatschappelijke ondersteuning ( Wmo )Wmo Gem. verordening Wmo    Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan
 B 7.1 Mandaat/machtiging Het nemen van besluiten, waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings-) verplichtingen en zonodig terugvordering van financiële bijdragen, in een individueel geval, die voortvloeien uit de Wmo, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften. Mbt : Woonvoorzieningen Vervoervoorzieningen Rolstoelen Hulp bij het huishouden Toekennen van gehandicaptenparkeerkaarten Aanwijzen van gehandicaptenparkeerplaatsen Verlenen ontheffing parkeerverbod en voor het (in)rijden in het voetgangersgebiedArt. 6 Wmo Art 49 ,55 BABW Ja06 / 07 / 10 / 11  
 B 7.2 Mandaat /machtiging Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten, betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betalingen en de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derdenArt 22 WmoJa06 / 07 / 10 / 11  
           
 B 8 Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)        
 B 8.1 Mandaat/machtiging Verstrekken inlichtingen omtrent de van melding vrijgestelde gegevensverwerkingen (art. 30 lid 3 )Art. 30 lid 3 Wbp;Ja02/ 06 / 14  
 B 8.2 Mandaat /machtiging Het besluiten tot inzage in het dossier, het besluiten van verbetering, aanvulling en afscherming van gegevens opgenomen in het dossier. Het doen van opgave van derden aan wie mededeling van correctie is gedaan. Art 35 ; Art 36 ; art 38 lid 2 Wbp.Ja02 / 06 / 14  
           
 B 9 Wet sociale werkvoorziening (Wsw)        
30B 9.1 Mandaat /machtiging Het indienen van een (voorlopig) verslag over de uitvoering, inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.Art. 13 lid 4 en 14 lid 1 Wsw  02/ 05  

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers van de afdeling:

1 = hoofd afdeling Sociale Zaken 10 = senior WMO

2 = hoofd bedrijfseenheid 11 = consulent

3 = medewerker bezwaar en beroep 12 = senior bestandsbeheerder

4 = medewerker verhaal 13 = bestandsbeheerder

5 = financieel medewerker 14 = senior beleidsmedewerker

6 = hoofd uitkeringseenheid 15 = beleidsmedewerker inkomen

7 = kwaliteitsmedewerker 16 = beleidsmedewerker reïntegratie

8 = senior backoffice 17 = financieel beleidsmedewerker

9 = senior frontoffice

  • ·

    pag. 3, 11 en 35 – 48 = gewijzigd/toegevoegd bij eerste herziening

  • ·

    pag. 19, pnt. 10 en 11 gewijzigd bij tweede herziening.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, het hoofd van de afdeling BFA als heffingsambtenaar en voor wat betreft het verlenen van ondermandaat door de afdelingshoofden op 17 december 2009,

Burgemeester en wethouders,

secretaris, burgemeester,

Leendert Maarleveld Bert Middel

Hoofd afdeling BFA, heffingsambtenaar, Hoofd afdeling Openbare werken, Hoofd afdeling Samenlevingszaken,

Wobbe de Haan Obbo Been Elisabeth Pietersma

Hoofd afdeling Bestuursondersteuning, Hoofd afdeling Personeelsmanagement, Hoofd afdeling Sociale zaken,

Bert Nijsingh Martin Schomper Marijke de Vries

Hoofd afdeling Interne Zaken, Hoofd afdeling Publiek, Hoofd afdeling Regon

Ger Vries Jitze Postema Foky van der Veen

Hoofd afdeling Ontwikkeling,

Pieter Mulder