Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aansluitverordening riolering gemeente Helmond 2004 |
Citeertitel | Aansluitverordening riolering gemeente Helmond 2004 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | verkeer en vervoer |
Deze regeling vervangt de Lozingsverordening riolering 1994.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-06-2004 | 01-03-2014 | nieuwe regeling | 11-05-2004 Gemeenteblad, 2004, 2 | Raadsbesluit, 2004, 69 |
Afdeling I: Begripsomschrijving
Openbaar riool: Het gedeelte van de riolering dat bij de gemeente in eigendom en beheer is voor inzameling en transport van afvalwater en hemelwater, met inbegrip van de daartoe behorende rioolgemalen, persleidingen en werken en installaties van overeenkomstige aard, met uitzondering van de aansluitleidingen.
Artikel 3 De vergunningaanvraag
Bij de aanvraag van een aansluitvergunning dienen de volgende gegevens door de rechthebbende te worden verstrekt:
voor zover het lozing van bedrijfsafvalwater betreft, de aard en de hoeveelheid van de af te voeren vloeistoffen, waarbij dient te worden aangegeven of niet-verontreinigd water, zoals regen- of koelwater, en/of verontreinigd water, zoals huishoudelijk of industrieel afvalwater, zal worden afgevoerd.
Indien de gegevens bedoeld in het tweede lid, reeds zijn vastgelegd in de voor het perceel afgegeven bouwvergunning of een vergunning op grond van de Wet milieubeheer of de Wet verontreiniging oppervlaktewateren, kan bij de aanvraag van de aansluitvergunning worden volstaan met het overleggen van een kopie van de gegevens uit deze vergunning.
De aanvraag van een aansluitvergunning wordt slechts in behandeling genomen nadat bij de aanvraag alle in het tweede lid vermelde gegevens zijn verstrekt. Bij ontbreken van gegevens wordt de rechthebbende daarover geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld deze gegevens binnen vier weken na kennisgeving daarvan alsnog aan te vullen.
Afdeling IV Beheer en Onderhoud
Artikel 9 Beheer, onderhoud, renovatie en vervanging
Het beheer en onderhoud, de renovatie dan wel de vervanging van de perceelsaansluitleiding wordt uitgevoerd door of namens de gemeente en voor rekening van de gemeente, tenzij de betreffende werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd ten gevolge van onjuist gebruik van het particulier riool. In dat geval komen de kosten voor rekening van de rechthebbende of veroorzaker.
Bij wijziging, door de gemeente, van de hoogteligging van het aansluitpunt of bij aanpassen van de perceelsaansluitleiding ten gevolge van een wijziging in het openbaar riool, dient de rechthebbende ervoor te zorgen dat het particulier riool hierop kan worden aangesloten op een zodanige wijze dat de afvoer vanuit het perceel ongehinderd plaats kan vinden.
Afdeling VI Overgangs- en slotbepalingen
Burgemeester en wethouders kunnen van de bepalingen in deze verordening afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogd te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast: de politieambtenaren van de Regiopolitie Brabant-Zuidoost en de Koninklijke marechaussee Noord-Brabant/Limburg, voorzover zij werkzaam zijn binnen een territoriaal onderdeel dat een deel van de gemeente Helmond omvat, alsmede de ambtenaren van de afdeling Beheer Openbare Ruimte en de afdeling Bouwen en Wonen van de dienst Stedelijke ontwikkeling en beheer.
Artikel 14 Raadgevend correctief referendum en inwerkingtreding
Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden gehouden. Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten.
Met ingang van de datum van inwerkingtreding is de Lozingsverordening riolering 1994 ingetrokken.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 11 mei 2004, bijlage 69.
De raad voornoemd,
De voorzitter,
drs. A.A.M. Jacobs
De griffier,
mr. J.P.T.M. Jaspers
Bekend gemaakt op:
14 mei 2004
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon.
Aansluitverordening riolering
Voor de uitleg van de bepalingen in de aansluitverordening en de voorschriften in een aansluitvergunning, gelden de definities van artikel 1.
In de begripsbepaling is ook een omschrijving gegeven van bronneringswater en drainagewater omdat verzoeken aan de gemeente voor (tijdelijke) lozingen van dit water onder het regime van de aansluitverordening vallen.
Een aantal begrippen vragen daarnaast nog een nadere toelichting:
Locatie aansluitpunt: De gemeente Helmond hanteert verschillende opties voor het lokaliseren van de aansluitpunten. Voor woningen met een voortuin (dus waarbij de gevellijn van het pand achter de kavelgrens staat), wordt het aansluitpunt gerealiseerd aan de particuliere zijde tegen de kavelgrens aan. Bij woningen zonder voortuin (dus waarbij de gevellijn samenvalt met de kavelgrens) wordt het aansluitpunt gerealiseerd op openbaar terrein, ten hoogste 0,60 m uit de kavelgrens.
In de bestaande situatie komt het nog voor dat aansluitpunten, ook voor woningen die wel een voortuin hebben, zich op het openbaar terrein bevinden. In dat geval is de gemeente eigenaar van het aansluitpunt.
Aansluiting: hoewel in Helmond verschillende typen rioolstelsels liggen (gemengd, gescheiden en verbeterd gescheiden met en zonder afkoppeling), hanteert de gemeente slechts één definitie van een aansluiting: In alle nieuwe gevallen, waarop deze aansluitverordening betrekking heeft, dient het afvalwater vanaf het particuliere perceel gescheiden aangeleverd te worden. Dat wil zeggen dat (schoon) regenwater en afvalwater via aparte leidingen tot aan de perceelsgrens gebracht moeten worden. Een leiding voor schoon (regen)water dient een grijze kleur te hebben. De afvalwaterleiding dient een bruine kleur te hebben. De gemeente Helmond kiest voor deze handelswijze, omdat het op deze manier makkelijker wordt om bij toekomstige grootschalige rioolvervangingswerken afkoppelprojecten in bestaande wijken uit te kunnen voeren.
Drainagewater: De gemeente Helmond hanteert het uitgangspunt dat het lozen van drainagewater op het rioolstelsel (ongeacht het soort stelsel) in beginsel ongewenst is. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen en onder randvoorwaarden kan de gemeente het lozen van drainagewater op rioolstelsels toestaan. Om deze reden is in de aansluitverordening uitgegaan van een principeverbod van lozing van drainagewater op rioolstelsels. Alleen in uitzonderlijke gevallen, waarvoor telkens een aparte afweging gemaakt moet worden, kan de gemeente vergunning verlenen. Lozing van drainagewater op een aanwezig drainagestelsel is onder voorwaarden toegestaan en valt eveneens onder het aansluitvergunningenregime.
Bronneringswater: Bronneringswater komt in het algemeen vrij bij bouwactiviteiten. De lozing is van tijdelijke aard. Afhankelijk van de locatie kan het bronneringswater meer of minder vervuild zijn. Voor het mogen lozen van bronneringswater op het riool is een vergunning vereist op basis van deze aansluitverordening. De gemeente bepaalt op basis van de gegevens die worden aangeleverd of lozing op het riool mogelijk is vanwege hydraulische belasting van het riool. Bij het waterschap dient altijd nog een vergunning aangevraagd te worden i.v.m. de kwaliteit van het te lozen water. Daarnaast dient bij de provincie nagegaan te worden of een vergunning voor het onttrekken van grondwater vereist is of dat volstaan kan worden met een melding.
Rechthebbende: de rechthebbende is degene die een aansluitvergunning aan kan vragen. Verder wordt een vereniging van eigenaren als rechthebbende aangemerkt, omdat bij appartementsgebouwen vaak maar één of enkele aansluitingen aanwezig zijn voor het hele gebouw. De vereniging van eigenaren wordt dan vergunninghouder voor die aansluiting(en) en zal vervolgens met de leden moeten regelen hoe met verstoppingen en storingen wordt omgegaan. Dit geldt ook voor een rechthebbende die zijn eigendommen verhuurt. Hij dient er zelf voor te zorgen dat de huurder de voorschriften van de aansluitvergunning naleeft. Dit geldt ook als de verhuurder een woningcoöperatie is. Als rechthebbende wordt niet alleen aangemerkt de (perceels)eigenaar, maar ook de zakelijk gerechtigde van een aan te sluiten perceel. Ook de rechtsopvolgers van deze eigenaren of zakelijk gerechtigden worden aangemerkt als rechthebbende, zodat de vergunning geldig blijft in geval het perceel bijvoorbeeld wordt verkocht.
Aansluiting van een particulier riool op een openbaar riool of wijziging van een dergelijke aansluiting is verboden zonder vergunning. In de vergunning zijn voorschriften opgenomen over het particulier riool zoals dat aanwezig moet zijn op het moment dat de aansluiting tot stand wordt gebracht. Daarnaast zullen in de vergunning de regels worden vermeld met betrekking tot het onderhoud, renovatie, vervanging en sloop van de aansluiting.
In lid 2 wordt aangegeven dat burgmeester en wethouders alleen een aansluitvergunning verlenen voor gescheiden aansluitingen, dus waarbij afvalwater en schoon (regen)water apart op de perceelsgrens worden aangeboden.
Voor panden die op drukriolering worden aangesloten geldt dat er alleen afvalwater op de perceelsgrens aangeboden mag worden. Lozing van (schoon) regenwater op het drukriool is verboden in verband met een adequate en zoveel mogelijk storingsvrije werking van het drukrioolsysteem.
Artikel 3 De vergunningaanvraag
Artikel 3 lid 1 bepaalt dat de vergunning moet worden aangevraagd door de rechthebbende. Om dit te vereenvoudigen, moet de aanvraag worden gedaan met een daartoe bestemd formulier. Deze wordt als bijlage toegevoegd aan deze aansluitverordening en is verkrijgbaar via de afdeling Bouwen en Wonen van de gemeente Helmond.
In het tweede lid is aangegeven waaraan de aanvraag moet voldoen. Omdat het mogelijk is dat de gevraagde gegevens, die nodig zijn om een aansluiting goed tot stand te brengen, reeds zijn vastgelegd in een bouwvergunning of een vergunning op grond van de Wet Milieubeheer of de Wet verontreiniging oppervlaktewater, kan de aanvrager in dat geval volstaan met een kopie van deze gegevens.
Indien de gegevens incompleet zijn krijgt de aanvrager, na daarover geïnformeerd te zijn, op grond van lid 4 nog vier weken de tijd om de gegevens aan de vullen. Als na het verstrijken van deze periode de gegevens nog steeds onvolledig zijn of opnieuw een onvolledige aanvraag wordt ingediend, kunnen burgemeester en wethouders op basis van de Algemene wet bestuursrecht besluiten de aanvraag niet te behandelen.
Artikel 4 Weigering van de aansluitvergunning
In artikel 4 is vastgelegd op welke gronden de vergunning geweigerd kan worden. In lid 1 is aangegeven dat het moet gaan om technische, juridische of milieuhygiënische weigeringsgronden. In lid 2 worden voorbeelden gegeven van mogelijke weigeringsgronden. Sub a over de hoogte ligging is bijvoorbeeld een technische weigeringsgrond, sub f over de lozing van niet- verontreinigd drainagewater is een milieuhygiënische weigeringsgrond en sub h over de verlening van andere vergunningen een juridische grond.
Ten aanzien van lid 2 sub h, betreffende stoffen die het riool kunnen aantasten of een goede werking daarvan kunnen belemmeren, kunnen een aantal nadere eisen gesteld worden. Lozing van afvalwater is in dit verband in ieder geval bezwaarlijk indien:
De in lid 2 genoemde weigeringsgronden zijn niet uitputtend bedoeld en moeten worden gezien als ondersteuning van de motivering om een vergunning te weigeren. Bij een weigering wordt altijd aangegeven aan welke eisen moet worden voldaan om alsnog voor een aansluitvergunning in aanmerking te kunnen komen.
Artikel 5 Verlening van de aansluitvergunning
Burgemeester en wethouders moeten binnen 8 weken beslissen op de aanvraag. Deze termijn moet voldoende zijn om een aanvraag voor een aansluitvergunning af te werken en komt overeen met de termijn die in de Algemeen wet bestuursrecht als redelijk wordt aangemerkt in het geval er geen termijn is bepaald.
In het geval de rechthebbende voor het betreffende perceel ook nog een aanvraag voor een bouwvergunning of een vergunning op grond van de Wet milieubeheer heeft lopen, wordt de aanvraag voor de aansluitvergunning aangehouden totdat deze vergunningen zijn verleend. Een weigering deze vergunning(en) te verlenen vormt een directe weigeringsgrond voor de aansluitvergunning. Deze weigeringsgrond is opgenomen in artikel 4.
Artikel 6 De realisatie of wijziging van de perceelsaansluitleiding
In dit artikel is opgenomen hoe de aansluiting, na vergunningverlening, gerealiseerd wordt.
De gemeente gaat pas over tot feitelijke realisatie, als de kosten die hieraan verbonden zijn, door de rechthebbende zijn betaald of indien de rechthebbende hiervoor getekend heeft.
Het moment voor uitvoering van het werk wordt bepaald in overleg met de particulier.
Het volstaat om telefonisch contact op te nemen met de betrokken wijkopzichter, daarbij dienen de gegevens doorgegeven te worden zoals vermeld in lid 2.
Artikel 7 Kosten van de aansluiting
De gemeente Helmond hanteert twee soorten kosten voor het realiseren van aansluitingen op het openbaar riool.
Voor huisaansluitingen (daarmee wordt bedoeld de vuil- en schoonwater aansluiting tezamen) wordt met een standaard bedrag gerekend. Dit bedrag wordt periodiek bijgesteld.
Bedrijfsaansluitingen, welk in het algemeen groter en lastiger te realiseren zijn, worden geraamd op basis van voorcalculatie aan de hand van een tarievenlijst die jaarlijks wordt geactualiseerd. Aansluitingen voor appartementen worden voor wat betreft de kostenberekening behandeld als zijnde bedrijfsaansluitingen.
In lid 2 is de bepaling vastgelegd dat burgemeester en wethouders niet zijn verplicht tot feitelijke uitvoering als de kosten voor de aanleg niet zijn voldaan èn als de leges voor het behandelen van de vergunningaanvraag niet is voldaan. De hoogte van de leges is vastgelegd in de legesverordening van de gemeente en wordt jaarlijks aangepast.
Het is mogelijk dat de kosten voor de aansluiting reeds zijn verhaald bij de bouw van de woning of het bedrijf, bijvoorbeeld op grond van een exploitatieverordening. In dat geval kan de gemeente niet nogmaals kosten in rekening brengen aan de particulier.
Artikel 8 Uitvoering of wijziging van de perceelsaansluitleiding
De perceelsaansluitleiding mag uitsluitend door of vanwege de gemeente aangelegd of gewijzigd worden. Het is ieder ander verboden werken uit te voeren in of aan de openbare ruimte zonder schriftelijke toestemming van de gemeente.
Lid 2 geeft aan dat een aansluiting niet plaatsvindt als het particulier riool niet voldoet aan de daaraan te stellen bouwtechnische eisen. Deze bepaling moet gezien worden als een vangnetbepaling. In de meeste gevallen zal op basis van de eisen die gesteld zijn in de bouwvergunning al een particulier riool aanwezig zijn dat voldoet aan de eisen. Daarnaast vormt ook het feit dat een particulier riool niet goed is aangelegd een grond om de aansluitvergunning te weigeren.
Lid 3 geeft aan dat in het geval toch al een aansluitvergunning is verleend en nadien bijvoorbeeld het particulier riool nog is verlegd of beschadigd, op basis van dit artikel toch kan worden afgezien van aansluiting.
Artikel 9 Beheer, onderhoud, renovatie en vervanging
Artikel 9 geeft nadere regels over het beheer, onderhoud, renovatie en vervanging. Deze worden door en voor rekening van de gemeente uitgevoerd tot het aansluitpunt, gerekend vanaf het openbaar riool, tenzij het aannemelijk is dat de betreffende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden ten gevolge van onjuist gebruik van het particulier riool. In dat geval komen de kosten voor rekening van de rechthebbende. De rechthebbende moet zorgen dat de door hem gebruikte aansluiting vrij blijft van aanslag, slib en dergelijke, waardoor op den duur de leiding verstopt kan raken.
De rechthebbende is zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het particulier riool, tenzij aannemelijk is dat de noodzaak tot onderhoud is veroorzaakt door storingen of verstoppingen vanuit het openbaar riool (bijvoorbeeld wortel ingroei vanuit het openbaar riool of de perceelsaansluitleiding).
Artikel 10 Storingen en verstoppingen
In beginsel is de rechthebbende zelf verantwoordelijk voor het constateren, lokaliseren en oplossen van verstoppingen en storingen. Hij kan dit onderzoek laten uitvoeren door een aannemer die werkt voor de gemeente (namen en telefoonnummers worden periodiek geplaatst in de gemeentepagina van de lokale krant). Indien hij geconstateerd heeft dat de storing in de perceelsaansluitleiding of het openbaar riool zit, dan kan de rechthebbende of gebruiker contact opnemen met de gemeente via het algemeen Klanteninformatienummer. De gemeente zal dan, via de wijkopzichter, zijn aannemer sturen om het probleem te verhelpen. Alleen de aannemer van de gemeente heeft een vergunning om te werken in openbaar terrein en is dus de enige die de perceelsaansluitleiding op mag graven en hier werkzaamheden aan mag verrichten. Indien een aannemer van de gemeente het onderzoek voor de rechthebbende of gebruiker heeft uitgevoerd, dan gebeurt dit automatisch.
In lid 2 wordt nadrukkelijk gesteld dat de rechthebbende zelf verantwoordelijk is voor het verhelpen van verstoppingen in het particulier riool. Iedere particulier dient te beschikken over een deugdelijk en waterdicht riool. Dit betekent dat de rechthebbende, indien hij het pand bijvoorbeeld verhuurt, bij verstoppingen en andere problemen met de afvoer voor de gebruiker het aanspreekpunt is.
In artikel 11 zijn bepalingen opgenomen over de zorg die betracht moet worden bij werkzaamheden die schade kunnen veroorzaken aan het openbaar riool. Indien er een sloopvergunning is afgegeven waarin bepalingen zijn opgenomen ter bescherming van het ter plaatse aanwezige hoofdriool en perceelsaansluitleiding, dan prevaleren de bepalingen in de sloopvergunning.
In lid 3 en 4 is vastgelegd dat bij definitieve beëindiging van het gebruik van een aansluitleiding, de aansluitvergunning wordt ingetrokken en de perceelsaansluitleiding, door of vanwege de gemeente op kosten van de particulier, wordt verwijderd. Indien het aansluitpunt zich ook bevindt in openbaar terrein, wordt deze ook verwijderd op kosten van de particulier.
Om te voorkomen dat toepassing van de bepalingen van deze verordening in een concreet geval zou leiden tot een beslissing in strijd met de redelijkheid en billijkheid, is in artikel 12 een hardheidsclausule opgenomen.
Aanvragen tot aansluiting of wijziging van een aansluiting die na inwerkingtreding van de verordening in behandeling worden genomen, worden behandeld volgens de regeling in de verordening.
In lid 2 zijn op alle reeds bestaande aansluitingen de bepalingen met betrekking tot het beheer en onderhoud en de zorgplicht bij verwijdering en sloop van toepassing verklaard. Hierbij mag uiteraard geen strijd ontstaan met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Omdat het denkbaar is dat in het verleden met perceelseigenaren overeenkomsten zijn gesloten waarin afspraken zijn gemaakt die strijd opleveren met de aansluitverordening, is in lid 3 vastgelegd dat in dergelijke situaties de bepalingen van de overeenkomst prevaleren.