Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachtenbehandeling |
Citeertitel | Verordening klachtenbehandeling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | commissie, klaagschrift, klacht, klachtencommissie, klachtenregeling, |
Geen
Gemeentewet, art. 149
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2000 | 29-01-2016 | Nieuwe regeling | 21-06-2000 Stadskrant, 29-06-2000 | 154/2000 |
Het college van burgemeester en wethouders wijst per gemeentelijke sector een klachtencommissie aan als bedoeld in artikel 9:14 eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.
Indien een klacht betrekking heeft op een bestuursorgaan, een commissie of een lid van een bestuursorgaan of een dergelijke commissie adviseert de gemeentesecretaris over de klacht.
Toelichting op de Verordening klachtenbehandeling
De verordening is een uitwerking van het in hoofdstuk negen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geregelde interne klachtrecht. Tegen het oordeel van het bestuursorgaan over een klacht op grond van deze verordening kan een klacht worden ingediend bij de Nationale Ombudsman.
In dit lid worden die klachten uitgezonderd die onder een bijzondere regeling vallen, zoals de klachten inzake woonruimteverdeling, klachten over inspraak of klachten over seksuele intimidatie en discriminatie.
De afhandeling van klachten geschiedt decentraal. Het college heeft de bevoegdheid tot afhandelen gemandateerd aan de sectordirecteur. Deze wordt ondersteund door een klachtencoördinator en een Klachtencommissie. Afhankelijk van het soort klachten en het aantal klachten kan in de sector gebruik worden gemaakt van een Klachtencommissie. Hoewel het de bedoeling is alle klachten zo vlot mogelijk af te handelen, kan behandeling via een commissie meer tijd vergen. Door de commissies als een Klachtencommissie als bedoeld in artikel 9:14 eerste lid te beschouwen, kan gebruik worden gemaakt van een langere afhandelingstijd.
De uitzondering op decentrale afhandeling wordt gevormd door de afhandeling van klachten over bestuursorganen, of leden daarvan. Door expliciet de adviesfunctie van de gemeentesecretaris te noemen wordt aangegeven dat mandatering van de afhandeling van dit soort klachten aan ambtenaren niet gewenst is.
In de Awb (artikel 9:6) wordt aangegeven dat het bestuursorgaan een klaagschrift schriftelijk moet bevestigen. Met artikel 4 wordt een termijn van maximaal een week gegeven voor het sturen van een ontvangstbevestiging.