Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

Verordening klachtenbehandeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klachtenbehandeling
CiteertitelVerordening klachtenbehandeling
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpcommissie, klaagschrift, klacht, klachtencommissie, klachtenregeling,

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-06-200029-01-2016Nieuwe regeling

21-06-2000

Stadskrant, 29-06-2000

154/2000

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klachtenbehandeling

 

 

Artikel 1
  • 1.

    Deze verordening is niet van toepassing op klachten die onder een bijzondere klachtenregeling vallen.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder een commissie een commissie die is ingesteld op grond van artikel 83 of artikel 84 van de Gemeentewet of een commissie van advies die is ingesteld op grond van artikel 91 of artikel 92 van de Gemeentewet.

Artikel 2

Het college van burgemeester en wethouders wijst per gemeentelijke sector een klachtencommissie aan als bedoeld in artikel 9:14 eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3

Indien een klacht betrekking heeft op een bestuursorgaan, een commissie of een lid van een bestuursorgaan of een dergelijke commissie adviseert de gemeentesecretaris over de klacht.

Artikel 4

Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk binnen een week.

Artikel 5

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening klachtenbehandeling.

Toelichting op de Verordening klachtenbehandeling

Algemeen

De verordening is een uitwerking van het in hoofdstuk negen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geregelde interne klachtrecht. Tegen het oordeel van het bestuursorgaan over een klacht op grond van deze verordening kan een klacht worden ingediend bij de Nationale Ombudsman.

Toelichting artikelgewijs

Artikel 1

Lid 1

In dit lid worden die klachten uitgezonderd die onder een bijzondere regeling vallen, zoals de klachten inzake woonruimteverdeling, klachten over inspraak of klachten over seksuele intimidatie en discriminatie.

Artikel 2

De afhandeling van klachten geschiedt decentraal. Het college heeft de bevoegdheid tot afhandelen gemandateerd aan de sectordirecteur. Deze wordt ondersteund door een klachtencoördinator en een Klachtencommissie. Afhankelijk van het soort klachten en het aantal klachten kan in de sector gebruik worden gemaakt van een Klachtencommissie. Hoewel het de bedoeling is alle klachten zo vlot mogelijk af te handelen, kan behandeling via een commissie meer tijd vergen. Door de commissies als een Klachtencommissie als bedoeld in artikel 9:14 eerste lid te beschouwen, kan gebruik worden gemaakt van een langere afhandelingstijd.

Artikel 3

De uitzondering op decentrale afhandeling wordt gevormd door de afhandeling van klachten over bestuursorganen, of leden daarvan. Door expliciet de adviesfunctie van de gemeentesecretaris te noemen wordt aangegeven dat mandatering van de afhandeling van dit soort klachten aan ambtenaren niet gewenst is.

Artikel 4

In de Awb (artikel 9:6) wordt aangegeven dat het bestuursorgaan een klaagschrift schriftelijk moet bevestigen. Met artikel 4 wordt een termijn van maximaal een week gegeven voor het sturen van een ontvangstbevestiging.