Artikel 1 Begripsomschrijving
- 1.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet Werk en Bijstand (Wwb) de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw); de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongewschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
- 2.
college: college van burgemeester en wethouders van Grave
- 3.
gemeenteraad: gemeenteraad van Grave
- 4.
cliënt: de persoon zoals vermeld in artikel 7 van de Wwb en artikel 2 van de Ioaw en Ioaz
- 5.
vertegenwoordigers: vertegenwoordigers van een maatschappelijke organisatie
- 6.
adviescommissie: Adviescommissie Sociale Zaken gemeente Grave
Artikel 2 Instelling Adviescommissie
Door het college van burgemeester en wethouders wordt een Adviescommissie Sociale Zaken ingesteld die het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd adviseert over het beleid terzake van de uitvoering van de Wwb, Ioaw en Ioaz in de gemeente Grave.
Artikel 3 Doelstelling en taakveld
- 1.
De Adviescommissie adviseert met als doel cliënten invloed te kunnen laten uitoefenen op het beleid, en uitvoering van de Wwb, Ioaw en Ioaz in de gemeente Grave;
- 2.
Het college dan wel de gemeenteraad zal op een dusdanig tijdstip advies vragen dat het van wezenlijke invloed kan zijn op de besluitvorming van de betreffende voorstellen;
- 3.
Wanneer het college of de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Adviescommissie worden de redenen daarvan schriftelijk meegedeeld aan de Adviescommissie;
- 4.
De gemeente Grave verstrekt aan de Adviescommissie tijdig, en desgevraagd schriftelijk, met inachtneming van de wettelijke beperkingen, alle inlichtingen en gegevens die de Commissie voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft;
- 5.
De Adviescommissie houdt zich niet bezig met:
- a.
individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;
- b.
verplichte uitvoering door gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;
Artikel 4 Samenstelling
- 1.
De Adviescommissie wordt samengesteld uit een combinatie van cliënten en vertegenwoordigers;
- 2.
De leden van de Adviescommissie worden benoemd door het college;
- 3.
De Adviescommissie Sociale Zaken bestaat uit:
- a.
- b.
- c.
maximaal 4 vertegenwoordigers.
- 4.
Leden van de gemeenteraad, leden van het college en ambtenaren in dienst van de gemeente Grave kunnen geen lid zijn van de Adviescommissie.
Artikel 5 Lidmaatschap
- 1.
De voorzitter en de leden worden voor een periode van 4 jaren benoemd en kunnen voor eenmaal een periode van 4 jaren worden herbenoemd;
- 2.
Het lidmaatschap eindigt indien de voorzitter of een lid geen cliënt of vertegenwoordiger meer is;
- 3.
Aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden. De benoeming van de nieuwe leden geschiedt binnen drie maanden na het aftreden van de voorgaande leden;
Artikel 6 De voorzitter
- 1.
Tot de taak van de voorzitter behoort:
- a.
het vaststellen van de agenda
- b.
het bepalen van het tijdstip en de dag van de vergadering
- c.
het leiden van de vergadering
- d.
het vertegenwoordigen van de Adviescommissie
Artikel 7 Vergadering en werkwijze
- 1.
De Adviescommissie vergadert ten minste twee keer per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dat nodig oordeelt;
- 2.
De vergaderingen zijn in principe openbaar;
- 3.
Een vergadering vindt in principe geen doorgang indien niet ten minste de helft van het aantal zittende leden aanwezig is;
- 4.
De adviezen van de Adviescommissie aan het college en/of de raad worden gegeven in overeenstemming met de mening van de meerderheid van de Adviescommissie;
- 5.
Indien gewenst zal een vertegenwoordiger van de cluster Sociale Zaken van de gemeente Grave de vergadering bijwonen voor het geven van een toelichting; advies of algemene informatie;
- 6.
De voorzitter en de adviescommissie kunnen zich ten aanzien van secretariële werkzaamheden desgewenst ambtelijk laten ondersteunen voor wat betreft:
- a.
het schriftelijk oproepen van de leden en het toesturen van de agenda met bijbehorende stukken;
- b.
de verslaglegging van de vergaderingen;
- c.
het verzenden van de verslagen aan het college en de raad.
- 7.
Het college regelt de wijze van facilitering van de Adviescommissie.
Artikel 8 Evaluatie
Na verloop van twee jaren na inwerkingtreding wordt deze Verordening geëvalueerd.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt met ingang van 1 januari 2006 in werking en kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand.