Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Grave |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Grave |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het betreft een nieuwe regeling
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 17-12-2009 Graafsche Courant, 30 december 2009 | Geen. | |
01-10-2002 | 01-09-2001 | Nieuwe regeling | 24-09-2002 Onbekend | Geen. |
VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE GRAVEDe Raad van de gemeente Gravegelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2009;gelet op de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) en op de Wet bescherming persoonsgegevens (Wet WBP);besluittot het vaststellen van de “Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Grave”:
Artikel 2 Verplichtingen van de verantwoordelijke
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens in de in Bijlage A genoemde applicaties c.q. registraties ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, registratie en verificatie, de in de door het College vast te stellen bijlage B genoemde gegevens verstrekt. Deze registraties worden beheerd door het hoofd van de desbetreffende afdeling.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens heeft c.q. hebben:
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave stelt zich ten aanzien van de informatiebeveiliging als doelstelling die beveiligingsmaatregelen te treffen die enerzijds uit de wettelijke verplichtingen voortvloeien, en anderzijds de beschikbaarheid, data integriteit, vertrouwelijkheid en controleerbaarheid van de gemeentelijke bedrijfsprocessen zoveel mogelijk garanderen. Deze doelstelling geldt ten aanzien van alle gegevensverwerkende processen waarvoor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave een beveiligingsplan vaststelt en de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt;
Aldus besloten door de raad van de gemeente Grave in zijn openbare raadsvergadering van 17 december 2009De raad voornoemd,de griffier, de voorzitter,
Verstrekkingen als bedoeld in de artikelen 4 en 5 voor zover van belang voor de hun opgedragen taken hebben de hierna genoemde binnengemeentelijke afnemers rechtstreeks toegang tot de gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens geschieden aan:Binnengemeentelijke afnemers met gekoppelde en/of rechtstreekse toegang
Middels rechtstreekse toegang als bedoeld in de artikelen 4 en 5 onder c is raadpleging als Aangegeven in onderstaande tabel: raadpleegbare gegevens
Binnengemeentelijke afnemers zonder 3
A: De systematische verstrekking als bedoeld in artikel 6, geschiedt zoals aangegeven in Onderstaande tabel aan:
B: Het betreft hier de volgende gegevens:Persoonsgegevens worden verstrekt op dezelfde voet als aan binnengemeentelijke Afnemers zoals opgenomen in bijlage B
Toelichting 1 OP DE VERORDENING GEMEENTELIJKE basisadministratie Grave
Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel over de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat in de meeste gemeenten ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden zoals bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.Zoals voorgeschreven in artikel 96, eerste lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, regelt deze verordening:\\\
de verbanden tussen de GBA en de andere gegevensverzamelingen van de gemeente.Daarbij wordt aangegeven welke de binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA zijn en voor welke taken zij welke gegevens verstrekt krijgen uit de GBA. In overeenstemming met artikel 62, vierde lid, van de wet GBA geeft deze verordening voorts:
Ook is de bij besluit van 24 september 2002 door de Raad vastgestelde verordening aan herziening toe.Op diverse plaatsen in de verordening wordt verwezen naar een bijlage. Het is uiteraard mogelijk dat deze bijlagen worden vastgesteld en worden gewijzigd door besluiten van het college van burgemeester en wethouders. Deze bevoegdheid moet dan wel in de verordening worden opgenomen. Mandatering heeft als voordeel dat bij gewijzigde organisatorische dan wel systeemtechnische veranderingen de bijlagen accuraat kunnen worden aangepast zonder dat het beleid wordt aangetast. Voorgesteld wordt dat de gemeenteraad de bevoegdheid, om de in de verordening genoemde bijlagen A, B enC te wijzigen, aan het college van burgemeester en wethouders mandateert. De optie is verwoord bij de slotbepalingen in artikel 10.Bij het opstellen van het model is zoveel mogelijk uitgegaan van het VNG/NVVB modelverordening persoonsregistratie.Door deze verordening te bewerken voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA). De gemeenteraad zal de verordening dienen vast te stellen in de vergadering van 15 december 2009, waarna deze gelijktijdig in werking kan treden.De verordening bestaat uit een aantal onderdelen.Allereerst zijn er algemene bepalingen (de artikelen 1 t/m 3), die gelden voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Vervolgens wordt uitwerking gegeven aan de vereisten van de Wet GBA (de artikelen 4 t/m 8). Tenslotte zijn er overige bepalingen (de artikelen 9 en 10).Artikel 1. BegripsbepalingenIn dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.Artikel 2. Verplichtingen van de verantwoordelijkeDit artikel verwijst naar de verplichtingen van het college van burgemeester en wethouders om de GBA zodanig in te richten dat de aangewezen binnengemeentelijke afnemers aan verplichtingen zoals bedoeld in artikel 3b en 63 Wet GBA kunnen voldoen met inachtneming van de verleende autorisaties.Artikel 3. BeheerHet hoofd van de afdeling Inwoners is conform de beheerregeling belast met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie de beheerder is. Het tweede lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkers constructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan. Hiervoor is nog steeds een machtiging nodig van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.Artikel 4. Verbanden met andere registratiesOp grond van dit artikel vindt verstrekking van gegevens uit de GBA aan andere gemeentelijke registraties binnen de eigen organisatie plaats. Hoewel dit zonder twijfel deel uitmaakt van het decentrale informatiebeleid, is de gemeente verplicht een verband dat voorziet in gegevensverstrekking vanuit de GBA te regelen. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd. In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.Artikel 5. Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensRechtstreekse toegang wil zeggen het door een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de medewerkers van de afdeling Inwoners en Zorg, cluster burgerzaken en cluster