Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beek

Klachtenverordening gemeente Beek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenverordening gemeente Beek
CiteertitelKlachtenverordening gemeente Beek
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Klachtenregeling gemeente Beek 1999.

De datum van inwerkingtreding van deze regeling is bij benadering.

Indien de bekendmaking van deze regeling vóór 22-12-2010 niet heeft plaatsgevonden, dan geldt de bekendmaking in de Maas- en Geleenbode van 22-12-2010 als officiële bekendmaking van deze regeling zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
  3. Wet Nationale Ombudsman
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-2007Nieuwe regeling

08-02-2007

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenverordening gemeente Beek

DE RAAD,

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS EN

DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE BEEK;

 

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 januari 2007;

 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet Nationale Ombudsman;

 

B E S L U I T E N :

 

  • 1.

    in te trekken de bij besluit van 11 maart 1999 vastgestelde “Klachtenregeling gemeente Beek 1999”;

  • 2.

    vast te stellen de navolgende verordening inzake de wijze waarop klachten in de gemeente Beek worden behandeld.

     

    KLACHTENVERORDENING GEMEENTE BEEK​

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

De verordening verstaat onder:

  • a.

    klacht: een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • c.

    klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die belast is met de coördinatie en bewaking van de klachtenprocedure zoals beschreven in deze verordening;

  • c.

    klachtencommissie: de commissie, belast met de behandeling van en de advisering over klachten.

Artikel 2. Fasering

De klachtbehandeling kent drie fasen:

  • a.

    Informele bemiddeling;

  • b.

    Formele behandeling in eerste instantie;

  • c.

    Formele behandeling in tweede instantie.

 

Informele bemiddeling

Artikel 3. Ontvangst klacht

  • 1.

    De klachtencoördinator bevestigt namens het bestuursorgaan de ontvangst van een klacht schriftelijk;

  • 2.

    De klachtencoördinator beoordeelt aan de hand van de klacht de mogelijkheid om de klacht op informele wijze naar tevredenheid van klager af te handelen en vermeldt in de ontvangstbevestiging de te volgen procedure.

Artikel 4. Behandeling van de klacht

  • 1.

    De klachtencoördinator kan, indien de mogelijkheid bestaat om de klacht op informele wijze af te handelen, een gesprek houden tussen klager, beklaagde en diens leidinggevende en/of portefeuillehouder.

  • 2.

    Het gesprek vindt in beginsel in aanwezigheid van zowel klager als beklaagde plaats. De klachtencoördinator kan, al dan niet op verzoek van klager, beslissen om afzonderlijke gesprekken te houden.

  • 3.

    Van het gesprek wordt een verslag gemaakt. Indien tijdens het gesprek de klacht naar tevredenheid van klager is opgelost, maakt het verslag daarvan melding.

Artikel 5. Tegemoetkoming aan klacht

  • 1.

    Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van klager tegemoet is gekomen aan diens klacht, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van deze verordening.

  • 2.

    Indien door toepassing te geven aan het eerste lid van dit artikel verdere behandeling van de klacht niet plaatsvindt, wordt door de klachtencoördinator aan klager en beklaagde schriftelijk medegedeeld dat de klacht als afgedaan wordt beschouwd.

     

    Formele behandeling in eerste instantie

Artikel 6. Klachtencommissie

  • 1.

    Er is een onafhankelijke klachtencommissie, bestaande uit een voorzitter en ten minste twee leden, die worden benoemd, geschorst en ontslagen door de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

  • 2.

    De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad benoemen twee plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De klachtencommissie is belast met de behandeling van en advisering over schriftelijke klachten, indien de informele bemiddeling niet heeft geleid tot het naar tevredenheid van klager tegemoet komen aan de klacht.

  • 4.

    De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden van de klachtencommissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Beek.

  • 5.

    De klachtencommissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 6.

    De klachtencommissie wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door de klachtencoördinator.

  • 7.

    De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar en kunnen eenmaal voor vier jaar herbenoemd worden.

  • 8.

    Van het bepaalde in lid 7 kan in bijzondere gevallen worden afgeweken.

  • 9.

    De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden van de klachtencommissie kunnen te allen tijde schriftelijk ontslag nemen.

  • 10.

    De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 7 De behandeling van de klacht door de klachtencommissie

  • 1.

    De klachtencommissie stelt klager, beklaagde en eventueel diens leidinggevende in de gelegenheid hun standpunten mondeling toe te lichten.

  • 2.

    Het horen vindt door de klachtencommissie plaats. In bijzondere gevallen kan het horen aan de voorzitter of een lid van de klachtencommissie worden overgelaten.

  • 3.

    Het horen vindt in beslotenheid plaats.

  • 4.

    Klager en beklaagde worden in beginsel in elkaars aanwezigheid gehoord. De klachtencommissie kan beslissen – al dan niet op verzoek van klager - afzonderlijk te horen.

  • 5.

    Van het horen wordt een verslag opgemaakt dat aan de betrokkenen wordt toegezonden bij het rapport van bevindingen, zoals bedoeld in artikel 14. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de klachtencoördinator.

Artikel 8 Beraadslaging

  • 1.

    De klachtencommissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren.

  • 2.

    De klachtencommissie beslist bij meerderheid van stemmen.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 9 Rapport van bevindingen

  • 1.

    De klachtencommissie brengt een rapport van bevindingen met het advies en eventuele aanbevelingen uit aan het bestuursorgaan. Klager en beklaagde ontvangen een afschrift van het rapport.

  • 2.

    Het bestuursorgaan deelt na ontvangst van het rapport van de klachtencommissie zo spoedig mogelijk zijn oordeel over de klacht mede aan klager en beklaagde. Het oordeel wordt eveneens medegedeeld aan de klachtencommissie.

     

    Formele behandeling in tweede instantie

Artikel 10 Nationale Ombudsman

  • 1.

    Klager kan zich, indien de formele behandeling in eerste instantie niet heeft geleid tot het naar tevredenheid van klager tegemoet komen aan de schriftelijke klacht, wenden tot de Nationale Ombudsman.

  • 2.

    De klachtencoördinator zal optreden als contactpersoon voor de Nationale Ombudsman namens de gemeente.

     

    Slotbepalingen

Artikel 11 Registratie

  • 1.

    De klachtencoördinator draagt zorg voor registratie van de ingediende klachten.

  • 2.

    Een geanonimiseerde versie van de geregistreerde klachten wordt jaarlijks gepubliceerd.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Klachtenverordening gemeente Beek”.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Beek in zijn openbare vergadering van 8 februari 2007.

De raadsgriffier, De voorzitter,

drs. G.H.M. Erven drs. A.M.J. Cremers

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beek in zijn vergadering van 16 januari 2007.

de secretaris, de burgemeester,

M.V.J. de Louw drs. A.M.J. Cremers

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Beek op 16 januari 2007.

de burgemeester,

drs. A.M.J. Cremers