DE RAAD,
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS EN
DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE BEEK;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 januari
2007;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, hoofdstuk 9 van de Algemene wet
bestuursrecht en de Wet Nationale Ombudsman;
B E S L U I T E N :
- 1.
in te trekken de bij besluit van 11 maart 1999 vastgestelde
“Klachtenregeling gemeente Beek 1999”;
- 2.
vast te stellen de navolgende verordening inzake de wijze waarop
klachten in de gemeente Beek worden behandeld.
KLACHTENVERORDENING GEMEENTE BEEK
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
De verordening verstaat onder:
- a.
klacht: een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over
de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de
verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde
aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon
heeft gedragen;
- b.
bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en
wethouders of de burgemeester;
- c.
klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en
wethouders aangewezen ambtenaar die belast is met de coördinatie en
bewaking van de klachtenprocedure zoals beschreven in deze
verordening;
- c.
klachtencommissie: de commissie, belast met de behandeling van en de
advisering over klachten.
Artikel 2. Fasering
De klachtbehandeling kent drie fasen:
- a.
- b.
Formele behandeling in eerste instantie;
- c.
Formele behandeling in tweede instantie.
Informele bemiddeling
Artikel 3. Ontvangst klacht
- 1.
De klachtencoördinator bevestigt namens het bestuursorgaan de ontvangst
van een klacht schriftelijk;
- 2.
De klachtencoördinator beoordeelt aan de hand van de klacht de
mogelijkheid om de klacht op informele wijze naar tevredenheid van
klager af te handelen en vermeldt in de ontvangstbevestiging de te
volgen procedure.
Artikel 4. Behandeling van de klacht
- 1.
De klachtencoördinator kan, indien de mogelijkheid bestaat om de klacht
op informele wijze af te handelen, een gesprek houden tussen klager,
beklaagde en diens leidinggevende en/of portefeuillehouder.
- 2.
Het gesprek vindt in beginsel in aanwezigheid van zowel klager als
beklaagde plaats. De klachtencoördinator kan, al dan niet op verzoek van
klager, beslissen om afzonderlijke gesprekken te houden.
- 3.
Van het gesprek wordt een verslag gemaakt. Indien tijdens het gesprek de
klacht naar tevredenheid van klager is opgelost, maakt het verslag
daarvan melding.
Artikel 5. Tegemoetkoming aan klacht
- 1.
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van klager tegemoet is
gekomen aan diens klacht, vervalt de verplichting tot het verder
toepassen van deze verordening.
- 2.
Indien door toepassing te geven aan het eerste lid van dit artikel
verdere behandeling van de klacht niet plaatsvindt, wordt door de
klachtencoördinator aan klager en beklaagde schriftelijk medegedeeld dat
de klacht als afgedaan wordt beschouwd.
Formele behandeling in eerste
instantie
Artikel 6. Klachtencommissie
- 1.
Er is een onafhankelijke klachtencommissie, bestaande uit een voorzitter
en ten minste twee leden, die worden benoemd, geschorst en ontslagen
door de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de
gemeenteraad.
- 2.
De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de
gemeenteraad benoemen twee plaatsvervangende leden.
- 3.
De klachtencommissie is belast met de behandeling van en advisering over
schriftelijke klachten, indien de informele bemiddeling niet heeft
geleid tot het naar tevredenheid van klager tegemoet komen aan de
klacht.
- 4.
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden van de klachtencommissie
kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder de
verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Beek.
- 5.
De klachtencommissie regelt de vervanging van de voorzitter.
- 6.
De klachtencommissie wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door de
klachtencoördinator.
- 7.
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden worden benoemd voor een
periode van 4 jaar en kunnen eenmaal voor vier jaar herbenoemd
worden.
- 8.
Van het bepaalde in lid 7 kan in bijzondere gevallen worden
afgeweken.
- 9.
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden van de klachtencommissie
kunnen te allen tijde schriftelijk ontslag nemen.
- 10.
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden blijven hun functie
vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 7 De behandeling van de klacht door de klachtencommissie
- 1.
De klachtencommissie stelt klager, beklaagde en eventueel diens
leidinggevende in de gelegenheid hun standpunten mondeling toe te
lichten.
- 2.
Het horen vindt door de klachtencommissie plaats. In bijzondere gevallen
kan het horen aan de voorzitter of een lid van de klachtencommissie
worden overgelaten.
- 3.
Het horen vindt in beslotenheid plaats.
- 4.
Klager en beklaagde worden in beginsel in elkaars aanwezigheid gehoord.
De klachtencommissie kan beslissen – al dan niet op verzoek van klager -
afzonderlijk te horen.
- 5.
Van het horen wordt een verslag opgemaakt dat aan de betrokkenen wordt
toegezonden bij het rapport van bevindingen, zoals bedoeld in artikel
14. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de
klachtencoördinator.
Artikel 8 Beraadslaging
- 1.
De klachtencommissie beraadslaagt en beslist achter gesloten
deuren.
- 2.
De klachtencommissie beslist bij meerderheid van stemmen.
- 3.
Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de
voorzitter.
Artikel 9 Rapport van bevindingen
- 1.
De klachtencommissie brengt een rapport van bevindingen met het advies
en eventuele aanbevelingen uit aan het bestuursorgaan. Klager en
beklaagde ontvangen een afschrift van het rapport.
- 2.
Het bestuursorgaan deelt na ontvangst van het rapport van de
klachtencommissie zo spoedig mogelijk zijn oordeel over de klacht mede
aan klager en beklaagde. Het oordeel wordt eveneens medegedeeld aan de
klachtencommissie.
Formele behandeling in tweede instantie
Artikel 10 Nationale Ombudsman
- 1.
Klager kan zich, indien de formele behandeling in eerste instantie niet
heeft geleid tot het naar tevredenheid van klager tegemoet komen aan de
schriftelijke klacht, wenden tot de Nationale Ombudsman.
- 2.
De klachtencoördinator zal optreden als contactpersoon voor de Nationale
Ombudsman namens de gemeente.
Slotbepalingen
Artikel 11 Registratie
- 1.
De klachtencoördinator draagt zorg voor registratie van de ingediende
klachten.
- 2.
Een geanonimiseerde versie van de geregistreerde klachten wordt
jaarlijks gepubliceerd.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie.
Artikel 13. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: “Klachtenverordening gemeente Beek”.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Beek in zijn openbare
vergadering van 8 februari 2007.
De raadsgriffier, De voorzitter,
drs. G.H.M. Erven drs. A.M.J. Cremers
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Beek in zijn vergadering van 16 januari 2007.
de secretaris, de burgemeester,
M.V.J. de Louw drs. A.M.J. Cremers
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Beek op 16 januari
2007.