Organisatie | Beek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen van de raadscommissies van de gemeente Beek |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen van de raadscommissies van de gemeente Beek 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Indien de bekendmaking van deze regeling vóór 22-12-2010 niet heeft plaatsgevonden, dan geldt de bekendmaking in de Maas- en Geleenbode van 22-12-2010 als officiële bekendmaking van deze regeling zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.
Deze regeling vervangt de verordening op de vaste commissies van de gemeente Beek vastgesteld bij raadsbesluit van 25 maart 2004
Gemeentewet, art. 82
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-09-2006 | 22-03-2018 | Nieuwe regeling | 14-09-2006 Onbekend | Onbekend |
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 4 Samenstelling raadscommissies
De raadscommissies bestaan uit een aantal raadsleden en een aantal niet-raadsleden. De leden worden aangewezen door de onderscheiden raadsfracties blijkens een brief van de fractievoorzitter aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad stelt naar rato van de fractiegrootte een adviesschema op voor de verdeling van raadscommissiezetels over de afzonderlijke raadsfracties volgens de volgende verdeelsleutel:
De leden hebben zitting gedurende een periode van vier jaren. Zij kunnen te allen tijde ontslag nemen. Aftredende leden, die blijven voldoen aan de vereisten van het lidmaatschap, oefenen hun lidmaatschap uit totdat hun opvolgers zijn benoemd. Degene die tot lid is aangewezen ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature heeft zitting tot het einde van de zittingsperiode van het lid in wiens plaats hij/zij is aangewezen.
HOOFDSTUK II BEPALINGEN AANGAANDE DE VERGADERINGEN
Artikel 7 Tekenen uitgaande stukken
Alle van een raadscommissie uitgaande stukken worden door haar voorzitter en/of griffier ondertekend.
Artikel 8 Verstrekken van inlichtingen door ambtenaren en deskundigen
De voorzitter is bevoegd, eigener beweging of op uitnodiging van de raadscommissie, ambtenaren en andere deskundigen tot het bijwonen van een vergadering uit te nodigen voor het verstrekken van inlichtingen.
De datum, uur en plaats van de vergadering en de te behandelen zaken worden in de oproep vermeld. Indien na verzending van de oproep aan de voorzitter blijkt dat behoefte bestaat aan de agendering van een of meer nagekomen stukken, deelt hij dit onverwijld aan de leden mede door middel van een aanvullende agenda.
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
De stukken welke dienen ter toelichting van de zaken die op de agenda staan van de raadscommissie, worden meteen nadat de agenda is vastgesteld, maar in elk geval tegelijk met het verzenden van de oproep voor de leden ter inzage gelegd in de leeskamer van de griffie. Wanneer na het verzenden van de oproep nog stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan aan de leden meteen mededeling gedaan.
De raadscommissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de raadscommissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt door allen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de raadscommissie haar opheft.
Door de zorg van de griffier wordt van het behandelde in de vergadering van de commissie een besluitenlijst opgesteld, waarbij in het geval van afwijkende standpunten deze afzonderlijk worden vermeld. Aan de besluitenlijst worden betogen uitgesproken bij het gebruik van het spreekrecht of door een externe deskundige, als bijlage toegevoegd of, indien geen schriftelijke tekst voorhanden is, wordt een dergelijk betoog kort samengevat in de besluitenlijst weergegeven.
Artikel 23 Verbod gebruik communicatieapparatuur
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 14 september 2006.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier, de voorzitter,
drs. G.H.M. Erven drs. A.M.J. Cremers
raadscommissies van de gemeente Beek
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 3 Bevoegdheid raadscommissies
Artikel 4 Samenstelling raadscommissies
Artikel 5 Voorzitterschap raadscommissies
Artikel 6 Secretariaat raadscommissies
HOOFDSTUK II BEPALINGEN AANGAANDE DE VERGADERINGEN
Artikel 7 Tekenen uitgaande stukken
Artikel 8 Verstrekken van inlichtingen door ambtenaren en deskundigen
Artikel 10 Agenda raadscommissie
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Artikel 12 Openbaarheid vergaderingen
Artikel 14 Voorstellen en amendementen
Artikel 15 Spreekrecht in commissievergaderingen
Artikel 17 Besluitvorming over zaken
Artikel 18 Besluitvorming over personen
Artikel 20 Houden van gecombineerde commissievergaderingen
Artikel 21 Bijwonen van commissievergaderingen door collegeleden
Artikel 22 Toehoorders en pers
Artikel 23 Verbod gebruik communicatieapparatuur