Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bunschoten

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bunschoten
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening Bunschoten 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201023-12-20102e wijziging

01-07-2010

Gemeenteblad 2010, 7

11-03-201001-10-2010nieuwe regeling

02-03-2010

Gemeenteblad 2010, 2

1310

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Bunschoten;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 december 2009, nr. 465;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

"Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010"

Artikel 1 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 2 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 3 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van het gemeentelijk kadaster door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen van vergunningen tot het houden van collecten;

  • d.

    het in behandeling nemen van aanvragen van vergunningen gericht op het inzamelen van kleding voor goede doelen;

  • e.

    het in behandeling nemen van aanvragen voor verklaringen omtrent gedrag (VOG), voor zover dit wordt aangevraagd om medewerking te kunnen verlenen aan een goed doel, waarbij deze vrijstelling slechts geldt voor het gemeentelijke deel van het legestarief (= geldende tarief exclusief rijksleges c.q. afdracht).

Artikel 4 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 6 Termijnen van betaling

1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiking van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 7 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet 1990 (Stb. 221).

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb.1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouder

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 10 Machtiging tot overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het redactioneel aanpassen van de verordening en de bijbehorende tarieventabel alsmede het wijzigen van de tarieven die voortvloeien uit een hogere regeling.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepalingen en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening Bunschoten 2009” van 17 december 2008, laatstelijk gewijzigd op 23 juni 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerking-treding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening Bunschoten 2010".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van de raad van de gemeente Bunschoten van

17 december 2009

de griffier a.i., de voorzitter,

Mr. M.C. van de Plasse M. v.d. Groep

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening Bunschoten 2010

Titel 1 Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1Voor de voltrekking van een huwelijk dan wel registreren partnerschap bedraagt het tarief op:
1.1.1Maandag en dinsdag van 08.30 uur tot 17.00 uur, behoudens de tijdstippen vermeld bij 1.1.4.€ 304,00
1.1.2woensdag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur€ 304,00
1.1.3de onder 1.1.1 en 1.1.2 genoemde dagen, na 17.00 uur€ 552,00
1.1.4Maandag en dinsdag van 08.30 uur tot 09.30 uurNihil
1.1.5Zaterdag€ 707,00
1.1.6Voor de voltrekking van een huwelijk dan wel registreren partnerschap welke in de raadzaal plaatsvindt worden de onder 1.1.1 t/m 1.1.3 en 1.1.5 vermelde bedragen verhoogd met:€ 27,30
1.1.7voor de voltrekking van een huwelijk dan wel registreren partnerschap, welke plaats vindt op een alternatieve locatie worden de onder 1.1.1 t/m 1.1.5 vermelde bedragen verhoogd met€ 68,20
1.1.8gereserveerd 
1.2Het tarief bedraagt voor het aanwezig zijn van getuigen van de gemeente, per getuige€ 17,30
1.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap (zonder ceremonie in de trouwzaal)€ 33,15
1.3.2Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk gelden de onder artikel 1.1 t/m 1.1.7 vermelde bedragen (met ceremonie)
1.4Het tarief bedraagt ter zake van:
1.4.1het verstrekken van een standaard trouwboekje/partnerschapsboekje€ 20,00
1.4.2het verstrekken van een trouwboekje/partnerschapboekje met leren omslag€ 26,25
1.4.3het kalligraferen in het trouwboekje/partnerschapboekje (aktepagina)€ 19,00
1.4.4het kalligraferen in het trouwboekje/partnerschapboekje (kerkpagina)€ 8,55
1.4.5het kalligraferen in het trouwboekje/partnerschapboekje (per kind)€ 6,40
1.4.6het verstrekken van de huwelijkstoespraak op een geluidsdrager€ 7,80
1.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
1.5.1het verstrekken van een selectie uit de burgerlijke stand€ 262,00
1.5.2vermeerderd met een bedrag per verstrekking van€ 0,10
1.6Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de register van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 16,15
1.7Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd
1.8voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanwijzen van een alternatieve locatie als huwelijkslocatie dan wel voor het registreren van een partnerschap voor een periode van 5 jaren, wordt een legesbedrag in rekening gebracht van€ 222,00
1.9voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging van de geldigheid van een alternatieve locatie als huwelijkslocatie dan wel voor het registreren van een partnerschap met een volgende periode, wordt een legesbedrag in rekening gebracht van€ 111,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 50,90
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort)€ 56,90
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 50,90
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 8,95
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2 en 1.2.1.3., per kind€ 20,90
1.2.1.6tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5. in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3.€ 20,90
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar€ 8,95
1.2.1.8tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder€ 42,85
1.2.2De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1. t/m 1.2.1.3. alsmede 1.2.1.7 en 1.2.1.8. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 41,00
1.2.3Het tarief als genoemd in 1.2.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2. en 1.2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts 1 keer per reisdocument berekend.
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€ 19,50
1.2.5Indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet of niet compleet kan worden overgelegd, worden de onder 1.2.1.1. t/m 1.2.1.3. en 1.2.1.7. genoemde bedragen verhoogd met€ 26,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 51,00
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 33,50
1.3.3Indien de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet of niet compleet kan worden overlegd, wordt het in onderdeel 11.1 genoemde bedrag verhoogd met€ 26,00
1.3.4Indien bij de aanvraag voor het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs een geneeskundige verklaring moet worden afgegeven, wordt het in het onderdeel 1.3.1 genoemde bedrag verhoogd met€ 20,45

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4. wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 8,40
1.4.2.1.1van een volledig overzicht van de persoonslijst van de ingeschrevene - anders dan op grond van artikel 78 wet GBA€ 19,35
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:
1.4.2.2.1voor 25 verstrekkingen€ 165,00
1.4.2.2.2voor 100 verstrekkingen€ 564,00
1.4.2.2.3voor 500 verstrekkingen€ 2.399,00
1.4.2.2.4voor 1000 verstrekkingen€ 3.676,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 8,40
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:
1.4.4.2.1voor 25 verstrekkingen€ 165,00
1.4.4.2.2voor 100 verstrekkingen€ 564,00
1.4.4.2.3voor 500 verstrekkingen€ 2.399,00
1.4.4.2.4voor 1000 verstrekkingen€ 3.676,00
1.4.4.3Voor het verstrekken van gegevens uit de GBA aan aangewezen afnemers, per verstrekking€ 2,27
1.4.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 16,15
1.4.5Voor de bijzondere gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, die worden verstrekt ten aanzien van niet met name of adres aangeduide of aan te duiden personen, ten behoeve van welke verstrekking de geautomatiseerde gemeentelijke basisadministratie geheel dan wel gedeeltelijk dient te worden doorlopen, teneinde de verlangde gegevens op te sporen, per soort verstrekte gegevens een vast bedrag van vermeerderd met een bedrag per verstrekking van € 313,00 € 0,10
1.4.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent:
1.4.6.1de nationaliteit€ 13,75
1.4.6.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita (het in leven zijn)€ 13,75
1.4.6.3overige verklaringen, in het bijzonder belang van de aanvrager€ 13,75
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter zake van het verstrekken van:
1.4.7.1een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (standaard uittreksel)€ 10,50
1.4.7.2een uitgebreid uittreksel€ 13,75

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 5,55

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.Niet van toepassing.

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent gedrag (€ 24,80 rijk + € 5,25 gemeente =) € 30,05
1.7.2tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of waarmerking van een stuk€ 8,40

Hoofdstuk 8 Bestuursstukken

1.8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.8.1.1een exemplaar van de gemeentebegroting (productenbegroting, meerjarenbeleidsplan, aanbiedingsbrief), per pagina€ 0,10
1.8.1.2een exemplaar van de begroting van een gemeentebedrijf met toelichting, per pagina€ 0,10
1.8.1.3een exemplaar van de gemeenterekening, per pagina€ 0,10
1.8.1.4een exemplaar van de toelichting van de gemeenterekening, per pagina€ 0,10
1.8.1.5een exemplaar van de rekening van een gemeentebedrijf met toelichting, per pagina€ 0,10
1.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.8.2.1een afschrift van de stukken behorende bij de raadsvergadering, per pagina€ 0,10
1.8.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de stukken (excl. begrotingsstukken en beleidsnota's) behorende bij een raadsvergadering€ 138,00
1.8.2.3In afwijking van het bepaalde onder 1.8.2.2. bedraagt het tarief voor een abonnement, indien deze stukken worden afgehaald€ 84,70
1.8.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.8.3.1een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening, per pagina€ 0,10
1.8.3.2een exemplaar van de Bouwverordening, per pagina€ 0,10
1.8.3.3een exemplaar van een beleidsnota, per pagina€ 0,10

Hoofdstuk 9 Vastgoedinformatie

1.9.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier€ 8,20
1.9.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale danwel de plaatselijke aanduiding, per inlichting€ 8,20
1.9.3Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart€ 8,20
1.9.4Onverminderd het bepaalde in 1.9.1 t/m 1.9.3 bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie€ 0,10

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeente-archief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 11,20
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina€ 0,10
1.10.2.2 Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 0,10

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.11.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet€ 27,65
1.11.2voor een medische dan wel sociale indicatie tot verhuizing€ 41,40
1.11.3voor een medische indicatie tot verhuizing, wanneer een medische indicatie ingevolge een aanvraag met betrekking tot de Wet Voorziening Gehandicapten wordt afgegevenNihil

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12Niet van toepassing. 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13Niet van toepassing. 

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

1.14.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats, anders dan op gemeentegrond€ 45,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.15.1.1voor een ontheffing als bedoeld in artikel 3, derde lid, aanhef en onderdeel a, van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182)€ 11,25
1.15.1.2voor een ontheffing als bedoeld in artikel 3, vierde lid, van de Winkeltijdenwet€ 11,25
1.15.1.3voor een ontheffing als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Winkeltijdenwet€ 11,25
1.15.1.4voor een ontheffing als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Winkeltijdenwet€ 11,25
1.15.1.5voor een ontheffing als bedoeld in artikel 7, tweede lid, van de Winkeltijdenwet€ 11,25
1.15.1.6tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 11,25
1.15.1.7tot een intrekking of wijziging van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing€ 11,25

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat€ 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat € 56,50 € 34,00
1.16.1.3voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd€ 226,50
1.16.1.4voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaaten voor iedere volgende speelautomaat € 226,50 € 136,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 29,50

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17Niet van toepassing. 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 537,00
1.18.2 Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van de aanvraag als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, wordt artikel 1.18.1 verhoogd met € 101,00
1.18.3 In afwijking van het bepaalde in artikelen 1.18.1 en 1.18.2 geldt voor het aanvragen van een verklaring voor een huisaansluiting een bedrag van € 202,00
Overige graafwerkzaamheden:
1.18.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van graafwerkzaamheden anders dan bedoeld in de Telecommunicatiewet. € 537,00

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19Het bedrag bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten € 32,55
1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1 € 80,45
1.19.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 123 van het Wegen-verkeersreglement (Stb. 1950, 460)€ 20,75
1.19.4 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 22,30

Ontheffing route gevaarlijke stoffen:

1.19.5.1 Begripsomschrijvingen  
 Deze verordening verstaat onder:
1.19.5.1ADR : Accord Européen au transport international des marchendises Dangereuses par Route (Europese overeenkomst voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg).
1.19.5.2De vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen: De ingevolge artikel 18 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen door de gemeenteraad aangewezen wegen of weggedeelten, waarover de krachtens artikel 12 van die wet aangewezen gevaarlijke stoffen, bij uitsluiting mogen worden vervoerd.
1.19.5.3Een eenmalige ontheffing: Een ontheffing op grond van artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen met een geldigheidstermijn van drie maanden.
1.19.5.4Een langdurige ontheffing: Een ontheffing op grond van artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen met een geldigheidstermijn van maximaal twaalf maanden.
1.19.5.5Een verlenging van een langdurige ontheffing: Het verlengen van de geldigheidsduur van een langdurige ontheffing op grond van artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen met een termijn van maximaal twaalf maanden.
1.19.5.6Een bijzondere toestemming voor het lossen of laden: Een bepaling op grond van de ADR 7.5.11-CV1-(1a) en op grond van de ADR 8.5-S1-(4a) voor het laden en lossen van bepaalde gevaarlijke stoffen binnen de bebouwde kom.
1.19.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
  Tarieven:
1.19.6.1Een eenmalige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen€ 155,00
1.19.6.2Een langdurige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen voor terugkerende, periodieke transporten€ 230,00
1.19.6.3Een verlenging van een langdurende ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen.€ 115,00
1.19.6.4Een bijzondere toestemming voor het lossen of laden van goederen op een voor publiek toegankelijke plaats binnen de bebouwde kom.€ 75,00
  Teruggaaf:
1.19.6.5Een bijzondere toestemming voor het lossen of laden van goederen op een voor publiek toegankelijke plaats binnen de bebouwde kom gelijktijdig en tezamen met een eenmalige ontheffing van de vastgestelde route voor het transport van gevaarlijke stoffen.€ 155,00
1.19.7Indien binnen twee weken na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of bijzondere toestemming deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de overeenkomstig 1.19.6.1 t/m 1.19.6.5 geheven leges verleend. 

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:
1.20.1afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,10
1.20.2kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in onderdelen 1.20.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:
1.20.2.1per pagina op papier van A2-formaat€ 5,35
1.20.2.2per pagina op papier van A1-formaat€ 8,05
1.20.2.3per pagina op papier van A0-formaat€ 10,75
1.20.3andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 12,10
1.20.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijk regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 7,90
Passagierschepenverordening:
1.20.5Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Passagiersschepenverordening, alsmede voor een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9, lid 1 van de genoemde verordening€ 46,50
1.20.5.1Het in 1.20.5 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.
1.20.5.2Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde Werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
1.20.5.3 Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.
Lozingsvergunning:
1.20.6Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling van een aanvraag tot het verkrijgen van het lozen van afvalwater op de riolering€ 521,00

Titel 2 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 1 Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden geheven met inachtneming van de bepalingen van de Wet ruimtelijke ordening.

De leges met betrekking tot bouwen en slopen zijn opgenomen in de hoofdstukken 2 tot en met 6.

Dit betreft de leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van:

  • a.

    de Woningwet;

  • b.

    de Wet ruimtelijke ordening;

  • c.

    de gemeentelijke bouwverordening;

  • d.

    de Monumentenwet en de gemeentelijke Erfgoedverordening;

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

  • 1.

    legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie hoofdstuk 2);

  • 2.

    verhoging/aanvullende leges (zie hoofdstuk 3);

  • 3.

    legesheffing slopen (zie hoofdstuk 4);

  • 4.

    legesheffing aanlegvergunning (zie hoofdstuk 5);

  • 5.

    legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie hoofdstuk 6);

  • 6.

    legesheffing voor in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid (zie hoofdstuk 7);

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is er nog een restcategorie opgenomen (zie hoofdstuk 8).

Hoofdstuk 2 Bouwvergunningen

2.2.1 Algemeen

Op grond van hoofdstuk 2.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

  • -

    schetsplan;

  • -

    lichte bouwvergunning;

  • -

    reguliere bouwvergunning;

  • -

    bouwvergunning eerste fase;

  • -

    bouwvergunning tweede fase;

  • -

    wijziging bouwvergunning.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het Bestemmingsplan, de Beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, de Bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan de welstandcriteria. Voor extra toetsing aan welstandcriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in hoofdstuk 2.3.2.

2.2.2 Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.2.3 Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

2.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot (externe) beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan in de agrarische sector een vergunning zou kunnen worden verleend: per geschreven principe-advies of handhavingsadvies (gedacht kan worden aan: eerste en tweede bedrijfswoningen, nieuwvestigingen, bedrijfsgebouwen, bestemmingswijziging van agrarische woningen, functiewijzigingen van gebouwen ed).Gratis

2.2.4 Aanvraag lichte bouwvergunning

2.2.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning, indien de bouwkosten bedragen: € 2.000,00 of minder meer dan € 2.000,00 € 25,00 € 25,00 + 2,00% van de bouwkosten

2.2.5 Aanvraag reguliere bouwvergunning

2.2.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning, indien de bouwkosten bedragen: € 2.000,00 of minder meer dan € 2.000,00 € 25,00 € 25,00 + 2,00% van de bouwkosten

2.2.6 Aanvraag bouwvergunning eerste fase

2.2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase, indien de bouwkosten bedragen: € 2.000,00 of minder meer dan € 2.000,00 € 25,00 € 25,00 + 0,55% van de bouwkosten

2.2.7 Aanvraag bouwvergunning tweede fase

2.2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase, indien de bouwkosten bedragen: € 2.000,00 of minder meer dan € 2.000,00 € 25,00 € 25,00 + 1,45% van de bouwkosten

2.2.8 Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

2.2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase: een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.2.6 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval 0,1% van de bouwkosten is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.

Hoofdstuk 3 Verhogingen/aanvullende leges

2.3.1 Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van een aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in hoofdstuk 2.2 verhoogd, dan wel worden aanvullende leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

  • -

    toetsing welstand (zie onderdeel 2.3.2);

  • -

    achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 2.3.3);

  • -

    projectbesluit (zie onderdeel 2.3.4);

  • -

    wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (zie onderdeel 2.3.5).

2.3.2 toetsing welstand

2.3.2.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandscriteria moet plaatsvinden wordt, indien hierover het advies van de welstandcommissie behoeft te worden ingenomen, het overeenkomstig 2.2.4 berekende bedrag verhoogd met het bedrag aan leges overeenkomstig de “Tabel kosten welstandstoetsing”;
2.3.2.2Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een reguliere bouwvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingenomen, het overeenkomstig 2.2.5 berekende bedrag verhoogd met het bedrag aan leges overeenkomstig de “Tabel kosten welstandstoetsing”;
2.3.2.3Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 2.2.6, onderscheidenlijk 2.2.8 berekende bedrag verhoogd met het bedrag aan leges overeenkomstig de “Tabel kosten welstandstoetsing”.
Tabel kosten welstandstoetsing  
a. bij bouwplannen met bouwkosten tot en met € 5.000,00€ 0,00
b. bij bouwplannen met bouwkosten boven € 5.000,00 een vast bedrag van€ 31,40
en een variabel bedrag berekend als volgt: 
- voor de bouwkosten boven € 5.000,00 t/m € 225.000,00 een verhoging per € 1.000,00 aan bouwkosten á
€ 2,65
- voor de bouwkosten boven € 225.000,00 t/m € 450.000,00 een verhoging per € 1.000,00 aan bouwkosten ဠ1,53
- voor de bouwkosten boven € 450.000,00 t/m € 2.225.000,00 een verhoging per € 1.000,00 aan bouwkosten ဠ0,33
- en voor de bouwkosten boven € 2.225.000,00 verhoogd per € 1.000,00 aan bouwkosten ဠ0,20
2.3.2.4Indien een principe bouwaanvraag aan de welstandscommissie wordt voorgelegd en er een schriftelijk advies wordt uitgebracht, dan worden ten laste van de verzoeker/aanvrager de volgende leges doorberekend€ 66,40
2.3.2.5Indien een handhavingzaak aan de welstandscommissie wordt voorgelegd en er een schriftelijk advies wordt uitgebracht, dan worden ten laste van de verzoeker/aanvrager/overtreder de volgende leges doorberekend€ 66,40

2.3.3 achteraf ingediende aanvraag

2.3.3 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag van een bouw- vergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw, verhoogd met 50%. Dit bedrag is 50% van het legesbedrag, met uitzondering van het vaste basisbedrag en de kosten voortkomend uit de vrijstellingsprocedure en de kosten van welstandstoetsing. Daarbij geldt een minimum van € 100,00 en een maximum van € 1.000,00.

2.3.4 projectbesluit

2.3.4Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een (bouw)werk ten aanzien waarvan artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbesluit) wordt toegepast, verhoogd met€ 3.265,00

2.3.5 wijziging, ontheffing, uitwerking of afwijking bestemmingsplan of herziening bestemmingsplan

2.3.5Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een (bouw)werk ten aanzien waarvan: 
2.3.5.1artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 2.075,00
2.3.5.2artikel 3.7 juncto 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, een aanvraag tot herziening van het bestemmingsplan€ 3.265,00
2.3.5.3artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 115,00
2.3.5.4artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 115,00
2.3.5.5artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met€ 115,00
2.3.5.6artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met€ 115,00

Hoofdstuk 4 Slopen

2.4.1 Begripsbepalingen sloopkosten

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.4.2 Sloopvergunning

2.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in: 
2.4.2.1artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening€ 113,00
2.4.2.2artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet 1988€ 113,00
2.4.2.3artikel 8.1.1 van de Bouwverordening€ 113,00

2.4.3 Sloopmelding

2.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de Bouwverordening€ 56,50

Hoofdstuk 5 Aanlegvergunning

2.5 Aanlegvergunning

2.5.1 Begripsbepaling aanlegkosten

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.5.2 Aanvraag aanlegvergunning

2.5.2Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning)€ 113,00

Hoofdstuk 6 Overig/administratief

2.6 Overig/administratief

2.6.1 Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt een deel van de teruggaaf van leges aan de orde.

2.6.2 Overschrijven vergunningen.

2.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning€ 56,50

2.6.3 Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

2.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 2.2.3, onderscheidenlijk 2.2.4, 2.2.5, 2.2.6, 2.2.7 of 2.2.8.

2.6.4 Gebruikswijzigingen

2.6.4.1 Gebruikswijzigingen zonder bouwplan Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een schriftelijk verzoek, zonder bouwplan, tot het verlenen van vrijstelling of ontheffing van het gebruik zoals vastgelegd in de voorschriften van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3:4 Algemene Wet Bestuursrecht (binnenplans) € 113,00
2.6.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een schriftelijk verzoek, zonder bouwplan, tot het verlenen van vrijstelling of ontheffing van het gebruik zoals vastgelegd in de voorschriften van een bestemmingsplan en waarvoor een ontheffing als bedoeld in artikel 3.23, lid 1, Wet ruimtelijke ordening, zal moeten worden verleend (buitenplans)€ 113,00

2.6.5 Monumentenvergunning

2.6.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in de Monumentenwet 1988 of de gemeentelijke Erfgoedverordening€ 12,10

2.6.6 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

2.6.6.1 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning vóór het verlenen van de vergunning wordt ingetrokkenen en voordat de vrijstellingsprocedure is opgestart, wordt op aanvraag teruggaaf van 80% van de geheven leges verleend. Dit bedrag is 80% van het legesbedrag, met uitzondering van het vaste basisbedrag en de kosten voortkomend uit de kosten van welstandstoetsing. Is de vrijstellingsprocedure reeds is opgestart of doorlopen, dan wordt op aanvraag teruggaaf van 60% van de geheven leges verleend. Dit bedrag is 60% van het legesbedrag, met uitzondering van het vaste basisbedrag en de kosten voortkomend uit de vrijstellingsprocedure en de kosten van welstandstoetsing.
2.6.6.2Indien de in artikel 2.6.6.1 bedoelde intrekking binnen 3 maanden wordt gevolgd door een nieuwe aanvraag, worden de voor deze bouwaanvraag verschuldigde leges verrekend met de na toepassing van 2.6.6.1 geheven leges. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien, naar de omstandigheden beoordeeld, sprake is van een nieuw bouwplan.

2.6.7 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

2.6.7 Indien de verleende vergunning op verzoek van de aanvrager wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. Dit bedrag is 50% van het legesbedrag, met uitzondering van het vaste basisbedrag en de kosten voortkomend uit de vrijstellingsprocedure en de kosten van welstandstoetsing.

2.6.8 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

2.6.8 Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. Dit bedrag is 50% van het legesbedrag, met uitzondering van het vaste basisbedrag en de kosten voortkomend uit de vrijstellingsprocedure en de kosten van welstandstoetsing.

2.6.9 Teruggaaf

2.6.9.1 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, sloopvergunning of aanleg- vergunning op grond van artikel 4 : 5 en/of 3 :18 van de Algemene wet bestuursrecht niet verder wordt behandeld, wordt op aanvraag teruggaaf van 80% van de geheven leges verleend. Dit bedrag is 80% van het legesbedrag, met uitzondering van het vaste basisbedrag en de kosten voortkomend uit de vrijstellingsprocedure en de kosten van welstandstoetsing.
2.6.9.2Indien de in artikel 2.6.9.1 bedoelde aanvraag wordt gevolgd door een nieuwe aanvraag voor hetzelfde bouwplan, worden de voor deze bouwaanvraag verschuldigde leges verrekend met de na toepassing van 2.6.9.1 geheven leges, met dien verstande dat deze verrekening slechts eenmaal plaatsvindt.

Hoofdstuk 7 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
2.7.1een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 6.1.1 van de Bouwverordening: 
abouwwerk, oppervlakte tot 250 m2 (categorie I)€ 319,00
bbouwwerk, oppervlakte van 250 tot 2.500 m2 (categorie II)€ 638,00
cbouwwerk, oppervlakte van 2.500 tot 7.500 m2 (categorie III)€ 1.276,00
dbouwwerk, oppervlakte van 7.500 tot 15.000 m2 (categorie IV)€ 2.552,00
ebouwwerk, oppervlakte 15.000 m2 of meer (categorie V)€ 5.104,00
fde in 2.7.1 a t/m e genoemde bedragen worden verhoogd per m2 met€ 0,44
2.7.2een aanvraag tot wijziging van een gebruiksvergunning, in afwijking van artikel 2.7.1, voor wijzigingen op gebruiksvergunningen: 
ain geval er sprake is van een bouwkundige wijziging (zonder uitbreiding)€ 54,75
bin geval er sprake is van een uitbreiding van de bestaande bouwvergunning, is het in artikel 2.7.2 a genoemde bedrag van toepassing, verhoogd per m2 aan uitbreiding met€ 0,44

Hoofdstuk 8 Overig

2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze titel een tarief is opgenomen€ 56,50

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 44,65
3.1.2Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 12,10
3.1.3Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 12,10
Ontheffing sluitingsuur:
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 12,10

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning) indien het betreft:
3.2.1.1Een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel€ 12,10
3.2.1.2Een herdenkingsplechtigheid€ 12,10
3.2.1.3Een braderie€ 12,10
3.2.1.4Een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg€ 12,10
3.2.1.5Een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg€ 12,10
3.2.1.6Een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 12,10
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 12,10

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Vergunning seksinrichting of escortbedrijf:
3.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 531,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4Niet van toepassing.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5Niet van toepassing.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
3.6.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 
3.6.2een aanvraag tot wijziging van een gebruiksvergunning, in afwijking van artikel 3.6.1, voor wijzigingen op gebruiksvergunningen:€ 82,00
ain geval het een wijziging van administratieve aard betreft€ 54,75
bin geval er sprake is van een bouwkundige wijziging (zonder uitbreiding en eventueel aangevuld met een administratieve wijziging)€ 54,75
cin geval er sprake is van een uitbreiding van de bestaande bouwvergunning, zijn de in artikelen 3.6.2 a en b genoemde bedragen van toepassing, verhoogd per m2 aan uitbreiding met€ 0,44

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunningen, ontheffing of andere beschikking

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 12,10

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2009

De griffier a.i. van Bunschoten,

Mr. M.C. van de Plasse

Inclusief 1e wijziging bij besluit van het college van 2 maart 2010.