Organisatie | Bunschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling servicebureau Gemeenten |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling servicebureau Gemeenten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeenschappelijke regelingen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 31-12-2015 | nieuwe regeling | 13-07-2009 Onbekend |
wijziging gemeenschappelijke regeling Servicedienst Midden Nederland in :
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING SERVICEBUREAU I GEMEENTEN
De colleges van burgemeester en wethouders,
dat het gewenst is de huidige Gemeenschappelijke Regeling Servicedienst |Midden Nederland te wijzigen in een Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau | Gemeenten
dat de huidige Gemeenschappelijke Regeling op een aantal punten nadere uitwerking behoeft en daarom aangepast dient te worden
dat het gewenst is deze gewijzigde Gemeenschappelijke regeling Servicebureau | Gemeenten te bekrachtigen bij besluit van het College van burgemeester en wethouders van de betrokken gemeenten, na verkregen goedkeuring door de gemeenteraad.
De Gemeenschappelijke Regeling Servicedienst Midden-Nederland als volgt te wijzigen:
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
de wet: de Wet Gemeenschappelijke Regelingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of enige andere wet dan wel van enig ander wettelijk voorschrift van overeenkomstige toepassing worden verklaard in komen die artikelen in de plaats van:
Hoofdstuk 3 Taak, doel en bevoegdheden
Met betrekking tot de uitvoering en nadere invulling van de in dit artikel bedoelde taken maakt het dagelijks bestuur met elk van de deelnemende bestuursorganen jaarlijks voor 1 april voorafgaande aan het jaar van uitvoering, schriftelijke werkafspraken waarin onder meer het volgende wordt opgenomen:
Aan de bestuursorganen van het Servicebureau komen alle bevoegdheden toe met betrekking tot de behartiging van de aan de dienst opgedragen werkzaamheden die aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten toekomen, behoudens voor zover daarvan in deze regeling is afgeweken.
De gemeenten en de deelnemende bestuursorganen die zitting hebben genomen in het algemeen bestuur staan gezamenlijk garant voor de juiste betaling van rente, aflossing, boeten en kosten van op grond van het vorige lid opgenomen en op te nemen gelden op basis van een verdeling die gebaseerd is op de omzet van de deelnemende gemeenten.
Hoofdstuk 4 Bestuurlijke organisatie en bevoegdheden
Op de vergaderingen van het dagelijks bestuur zijn de artikelen 52 tot en met 60 van de Gemeentewet, voor zover daarvan bij deze regeling niet is afgeweken, van overeenkomstige toepassing.
Een verzoek om inlichtingen te verschaffen en/of verantwoording af te leggen kan uitsluitend worden geweigerd op de gronden vermeld in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur.
De verstrekking van inlichtingen kan uitsluitend worden geweigerd op de gronden vermeld in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur.
1. Het algemeen bestuur kan commissies instellen conform artikel 24 en 25 van de wet gemeenschappelijke regelingen.
Ten aanzien van de financiële functie en het financiële beleid zijn de artikelen 34 en 35 van de wet gemeenschappelijke regelingen en de artikelen 212 tot en met 214 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Het algemeen bestuur kan in aanvulling op artikel 34 en 35 van de wet nadere regels stellen met betrekking tot de opstelling van de begroting en de jaarrekening.
Het algemeen bestuur stelt met inachtneming van de Archiefwet regels vast omtrent de zorg voor de bewaring en het beheer van archiefbescheiden, alsmede het toezicht daarop.
Hoofdstuk 6 Toetreding, uitreding, wijziging en opheffing
In het toetredingsbesluit kan worden bepaald dat in afwijking van het in artikel 7 tweede lid van deze regeling bepaalde het aantal leden van het algemeen bestuur met één lid wordt verhoogd. In dat geval wijst de toetredende gemeente in aanvulling op de in artikel 7 derde lid bedoelde gemeenten één lid en één plaatsvervangend lid aan.
Indien een deelnemend bestuursorgaan wil uittreden uit het Servicebureau dan wel de opgedragen taken zoals bedoeld in artikel 4 wenst te verminderen, zal het algemeen bestuur met betrekking tot de financiële en organisatorische gevolgen daarvan een voorstel doen; het voorstel moet worden gedragen door ten minste tweederde meerderheid van het algemeen bestuur.
Indien het bestuursorgaan niet kan instemmen met dat voorstel zal dat worden voorgelegd aan een geschillencommissie. Deze geschillencommissie bestaat uit een door het algemeen bestuur en een door het bestuursorgaan aangewezen vertegenwoordiger, alsmede een door deze vertegenwoordigers tezamen aan te wijzen onafhankelijke voorzitter; de geschillencommissie brengt advies uit over de mogelijkheden om tot overeenstemming te bereiken".
In geval van uittreding of beperking van taken verplicht het bestuursorgaan zich om het personeel over te nemen dat - direct of indirect - belast was met de uitoefening van taken ten behoeve van dit bestuursorgaan; het algemeen bestuur en het betrokken bestuursorgaan kunnen een afwijkende regeling overeen komen.
Hoofdstuk 7 Slot- en overgangsbepalingen
1. De in de aanhef genoemde deelnemende gemeenten handhaven de afspraken met betrekking tot de door het Servicebureau te verrichten werkzaamheden en garanderen dat deze werkzaamheden de eerste vijfjaren ongewijzigd zullen blijven worden afgenomen, behoudens normale jaarlijkse aanpassingen die geen substantiële invloed hebben op de omvang van de werkzaamheden en mits de prijs/ kwaliteit verhouding niet substantieel wijzigt.