Organisatie | Someren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-10-2006 | 10-06-2010 | nieuwe regeling | 27-09-2006 Onbekend | Onbekend |
-De raad van de gemeente Someren;
gezien het voorstel van de raadsgriffier d.d. 30 augustus 2006
- op 12 april 2006 in de raad afspraken zijn gemaakt over wijzigingen in de werkwijze;
- deze wijzigingen voor een deel aanleiding vormen voor aanpassingen in het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad;
gelet op artikel 16 Gemeentewet;
Vast te stellen het navolgende, gewijzigde Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad;
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders
De voorzitter zendt –spoedeisende vergaderingen uitgezonderd- voor zover mogelijk ten minste acht dagen vóór een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, tijd en plaats van de vergadering, alsmede van de te behandelen voorstellen. Voordat de oproepingsbrief wordt verzonden stelt het presidium de agenda van de vergadering vast.
Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken
De stukken, welke dienen ter toelichting van de raadsvoorstellen, worden gelijktijdig met het verzenden van de voorstellen in de daarvoor aangewezen ruimte in het gemeentehuis voor de leden ter inzage gelegd. Indien ná dit tijdstip stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid blijven stukken, omtrent de inhoud waarvan ingevolge artikel 25, eerste dan wel tweede lid van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, onder berusting van de griffier. Desgevraagd verleent hij/zij de leden van de raad inzage van die stukken.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Ieder ter vergadering komend lid tekent onmiddellijk na aankomst in de vergaderzaal de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 14 Opening vergadering, quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet.
Bij elk aan de orde gesteld onderwerp, dat in onderdelen of artikelen is gesplitst, wordt eerst beraadslaagd over het voorstel of het onderwerp in het algemeen en daarna desgewenst over de onderdelen of artikelen afzonderlijk.
Van vermelde volgorde kan worden afgeweken indien een lid het woord vraagt over een persoonlijk feit of om een voorstel van orde in te dienen. De voorzitter verleent het woord over een persoonlijk feit niet, dan nadat een voorlopige aanduiding van dat feit door het lid is gegeven. In geval van twijfel of een persoonlijk feit aanwezig is, raadpleegt de voorzitter de raad, die zonder voorafgaande bespreking beslist.
Een spreker mag in zijn rede niet worden gestoord, behalve door de voorzitter indien deze het nodig oordeelt de spreker aan het opvolgen van dit reglement te herinneren, of hem/haar te verzoeken zich te bepalen tot het onderwerp dat in behandeling is. Interrupties zijn toegestaan, tenzij de voorzitter beslist, dat een spreker zijn betoog zonder interrupties zal afronden.
Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnd onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij/zij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem/haar over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Wanneer een lid, nadat de in het tweede lid genoemde maatregelen tegen hem/haar zijn genomen, zich in diezelfde vergadering nogmaals schuldig maakt aan gedragingen zoals vermeld in het tweede lid, kan ten aanzien van hem/haar door de raad worden bepaald, zulks op voorstel van de voorzitter, dat hij/zij gedurende deze vergadering over geen enkel onderwerp meer het woord zal mogen voeren, onverminderd de maatregelen die overigens kunnen worden genomen op grond van de Gemeentewet.
Artikel 30 Stemming over personen
De stemopnemers onderzoeken of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het derde lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 32 Beslissing door het lot
Wanneer het lot moet beslissen worden de namen van hen, tot wie de keuze is beperkt, door de voorzitter op afzonderlijke, niet van elkaar te onderscheiden briefjes geschreven. Deze briefjes worden door de daartoe door de voorzitter aangewezen stemopnemer op gelijke wijze gevouwen en in de daarvoor bestemde schaal gedeponeerd.
Artikel 34 Vaststellen besluitenlijst
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient ten minste 24 uur voor de betreffende vergadering mondeling of schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 36 Initiatiefvoorstellen
Op voorstel van de voorzitter beslist de raad of het voorstel direct in behandeling wordt genomen, eerst dient te worden behandeld in een raadscommissie of om advies in handen van burgemeester en wethouders wordt gesteld. Indien de raad beslist tot het direct in behandeling nemen van het voorstel, vindt behandeling van het voorstel plaats, nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste achtenveertig uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek bepaalt de raad op voorstel van de voorzitter op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk 5 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 40 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de raad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van mondelinge informatie, vastgesteld in artikel 38, zijn van overeenkomstige toepassing.
Over een voorstel tot ontslag van een door de raad aangewezen lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, als bedoeld in het eerste lid, wordt niet beraadslaagd dan nadat in een vergadering, ten minste veertien dagen tevoren gehouden, is besloten te verklaren dat de betrokken persoon niet meer het vertrouwen van de raad bezit als lid van het bedoelde bestuur.
Hoofdstuk 6 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn voor zover mogelijk de bepalingen van toepassing die gelden voor een openbare vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden.
Artikel 44 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van het gestelde in artikel 55, tweede lid, of artikel 93, tweede lid, van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
De raadsgriffier, de voorzitter,
S.H.P.A. Jacobs A.P.M. Veltman
Algemene toelichting op het Reglement van orde voor de gemeenteraad.
Ontvlechting raadslidmaatschap en wethouderschap
Een van de centrale elementen van het dualistische stelsel is dat een wethouder geen raadslid kan zijn. Dit betekent onder meer dat een wethouder niet in de raadsvergadering kan stemmen. Ook is het niet vanzelfsprekend dat een wethouder tijdens de vergadering aanwezig is. Dit heeft gevolgen voor de orde van de vergaderingen. Onderstaande opsomming geeft de artikelen aan waarin de ontvlechting van het raadslidmaatschap en het wethouderschap concreet is uitgewerkt.
Artikelen: 9, 13, 15, 17, 20, 21, 23, 33, 36 en 40.
Recht van amendement, initiatief en interpellatie
De Wet dualisering gemeentebestuur geeft raadsleden een aantal instrumenten in handen om hun positie te versterken. Zij kunnen deze instrumenten toepassen tijdens de raadsvergadering om invloed uit te oefenen op voorstellen (recht van amendement). Tevens kunnen eigen voorstellen worden gedaan voor nieuw beleid (recht van initiatief) of vragen worden gesteld over zaken die niet op de agenda staan, maar wel aan de orde van de dag zijn (recht van interpellatie). Het recht van amendement en initiatief was al opgenomen in het vóór het dualisme geldende Reglement van orde. Een belangrijke wijziging die voortvloeit uit de wet is het vervallen van drempelsteun, zodat ook individuele raadsleden hun controlerende en vertegenwoordigende functie kunnen vervullen. Nieuw sinds het dualisme is het interpellatierecht dat in het verlengde ligt van het mondelinge vragenrecht.
Recht van amendement: artikel 18
Recht van initiatief: artikel 36
Recht van interpellatie: artikel 37
Conform de verplichting uit de Wet dualisering gemeentebestuur heeft de raad een griffier. De griffier is in eerste instantie verantwoordelijk voor de informatievoorziening van de raad, de voorbereiding van de raadsagenda en planning van de raadscyclus. De griffier heeft de taken overgenomen die de gemeentesecretaris voorheen altijd ten dienste van de raad vervulde. De griffier is steeds aanwezig tijdens de raadsvergadering en de commissievergaderingen en heeft de zorg voor de presentielijst, de besluitenlijsten en de notulering. Verwezen wordt naar de navolgende relevante artikelen in het Reglement van orde als het gaat om de taken van de griffier.
Artikelen: 3, 12, 13, 17 , 28, 30, 33, 34, ,35, 42.
Het presidium draagt bij aan de dualisering van de verhoudingen tussen raad en college. Op 12 april 2006 heeft de raad in nieuwe samenstelling besloten de werkwijze van de raad op een aantal punten aan te passen. Een van de aanpassingen betreft de samenstelling en rol van het presidium.
"Het presidium dient een stevigere rol te krijgen om zodoende als raad pro-actiever de
agenda vast te kunnen stellen." Een voorwaarde die daarvoor gesteld is dat het presidium dient te bestaan uit alle fractievoorzitters.
Het presidium bereidt vergaderingen van de raad voor. Onder dat voorbereiden valt in ieder geval het vaststellen van de agenda’s van de commissies en de raad, het bepalen hoe een onderwerp wordt behandeld en in welke mate er aandacht dient te worden besteed aan de verschillende fases van het besluitvormingsproces (beeldvorming, meningsvorming, besluitvorming).
Het presidium beslist daarnaast onder andere ook over het uitnodigen van de portefeuillehouders. De griffier is bij elke vergadering van het presidium aanwezig omdat deze zorgt voor de ondersteuning van de raad. De aanwezigheid van de secretaris kan gewenst zijn in verband met de coördinatie van de onderwerpen die door de ambtelijke organisatie worden voorbereid.
Nieuw is de bepaling dat er indien noodzakelijk gewogen gestemd wordt over het plaatsen van een onderwerp op de agenda. Gewogen wil zeggen dat elke fractievoorzitter in het presidium evenveel stemmen heeft als het aantal zetels dat de betreffende fracties inneemt in de raad. Dus, als een fractie 4 zetels heeft, heeft de betreffende fractievoorzitter 4 stemmen in het presidium. Dit gewogen stemmen geldt alleen voor het wel of niet plaatsen van onderwerpen op de agenda. Voor het geval over andere onderwerpen gestemd moet worden in het presidium, heeft elke fractievoorzitter gewoon 1 stem.
Het presidium neemt ook de rol van het seniorenconvent over. Het gaat daarbij om de klankbordfunctie in die gevallen waarin de voorzitter het nodig oordeelt om nadere informatie uit te wisselen met een vertrouwelijk karakter. Een aantal bepalingen uit het vorige reglement van orde met betrekking tot het seniorenconvent is dan ook in gewijzigde vorm nu opgenomen voor het presidium.
De taak en werkwijze van het presidium zijn opgenomen in de navolgende artikelen.