Hoofdstuk 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN EN ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een
bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een
bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of een
rechtspersoon heeft gedragen;
- b.
klager: elke natuurlijk persoon of rechtspersoon;
- c.
bestuursorgaan:
- 1.
de gemeenteraad en de commissies;
- 2.
(een lid van) het college van burgemeester en
wethouders, de burgemeester;
- d.
gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een
natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te
handelen door:
- 1.
- 2.
een ambtenaar of een daarmee gelijk te stellen persoon
(inclusief arbeidscontractanten, de leden van de
vrijwillige brandweer en de ambtenaren van de
burgerlijkestand) in de uitvoering van zijn functie,
alsmede een gewezen ambtenaar.
- e.
klachtencoördinator: de ambtenaar die door het college van
burgemeester en wethouders is belast met de coördinatie van de
behandeling van klachten;
- f.
directie: de gemeentesecretaris en de directeur;
- h.
afdeling: een organisatorische eenheid waarvan het hoofd direct
verantwoording verschuldigd is aan directie.
Artikel 1.2 Algemene bepalingen
- 1
Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan. Wordt de
klacht niet tot tevredenheid van klager afgedaan, dan wordt de
klager op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke
klachtenbehandeling.
- 2
Indien bij een schriftelijke klacht naar tevredenheid van de klager
aan de klacht is tegemoetgekomen wordt dit schriftelijk aan de
klager en degene over wie werd geklaagd, bevestigd.
Hoofdstuk 2 BEHANDELING SCHRIFTELIJKE KLACHTEN
Artikel 2.1 Indiening
- 1
Een klacht kan schriftelijk bij het college van burgemeester en
wethouders worden ingediend.
- 2
De door klager ondertekende klacht moet minstens bevatten:
- -
de naam en het adres van de indiener;
- -
- -
een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht
gericht is
- 3
Het klaagschrift moet in de Nederlandse taal worden opgesteld dan
wel te zijn voorzien van een Nederlandse vertaling.
- 4
Bij het klaagschrift worden zo mogelijk afschriften van relevante
stukken overgelegd.
Artikel 2.2 Registratie
- 1
Elke ingediende klacht over een gedraging wordt door de
klachtencoördinator centraal geregis-
treerd en voorgelegd aan degene die de klacht op grond van artikel
2.4 behandelt. Indien de klacht betrekking heeft op de
klachtencoördinator, dan wordt door zijn vervanger hoofd (afd. BPO)
voor registratie zorg gedragen.
- 2
Een mondeling ingediende klacht wordt door de klachtencoördinator op
schrift gesteld, indien de
klager daar nadrukkelijk om verzoekt en ter tekening aan de klager
voorgelegd ter bevestiging van de juiste notering van de
klacht.
Artikel 2.3 Ontvangstbevestiging
- 1
De ontvangst van een klacht wordt binnen 5 werkdagen door de
klachtencoördinator, namens het college van burgemeester en
wethouders, schriftelijk aan de klager bevestigd. Indien een klacht
betrekking heeft op de klachtencoördinator, dan wordt de
ontvangstbevestiging verzorgd door degene die de klachtencoördinator
vervangt.
- 2
In de ontvangstbevestiging wordt medegedeeld wie de klacht zal
behandelen en hoe de verdere procedure is.
- 3
Door de klachtbehandelaar zoals genoemd in artikel 2.4., wordt aan
degene, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft de klacht, de
daarbij meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift
toegezonden.
Artikel 2.4 Klachtbehandelaar
Een klacht wordt behandeld door:
- a.
een afdelingshoofd namens het college van burgemeester en
wethouders indien het een gedraging van een ambtenaar van zijn
afdeling betreft;
- b.
de directie namens het college van burgemeester en wethouders
indien het een gedraging van een afdelingshoofd betreft en
ambtenaren die niet onder een afdeling vallen;
- c.
de burgemeester, namens het college van burgemeester en
wethouders, indien het een gedraging van de directie
betreft;
- d.
de burgemeester, namens de gemeenteraad, indien het een
gedraging van de gemeenteraad, een commissie of van het college
van burgemeester en wethouders betreft;
- e.
de loco-burgemeester, namens de gemeenteraad, indien het een
gedraging van de burgemeester betreft.
Bij een langere periode van afwezigheid van de klachtenbehandelaar,
wordt deze voor de behandeling van een klacht vervangen door de persoon
die daar op dat moment het meest voor in aanmerking komt.
Artikel 2.5 Niet ontvankelijk
- 1
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien niet is voldaan
aan artikel 2.1., tweede lid en aan de vereisten in art 9:8 Awb en
indien klager de voor de behandeling vereiste gegevens niet binnen
veertien dagen na binnenkomst van de klacht verstrekt heeft, nadat
klager op deze tekortkoming is gewezen;
- 2
Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo
spoedig mogelijk doch
uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk
in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan. Degene
op wiens gedraging de klacht betrekking heeft alsmede de
klachtencoördinator ontvangen een afschrift van deze schriftelijke
inkennisstelling.
Artikel 2.6 Onderzoek en horen
- 1
Degene die op grond van artikel 2.4 daartoe is aangewezen behandelt
de klacht en stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht
betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord en op
elkaars standpunt te reageren;
- 2
Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht
kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen
gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.
- 3
Zonodig worden getuigen gehoord. Ambtenaren van de gemeente die als
getuige worden opgeroepen zijn verplicht hieraan gehoor te geven.
- 4
Zowel de klager als de persoon over wiens handelen geklaagd wordt,
kunnen zich bij het horen laten bijstaan door iemand van hun keuze.
- 5
Van het horen wordt een verslag gemaakt.
Artikel 2.7 Afdoening
- 1
Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken af. De
afhandeling kan voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de
verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager, aan
degenen op wiens gedraging de klacht betrekking heeft en aan de
klachtencoördinator.
- 2
Het bestuursorgaan informeert de klager en de persoon over wiens
handelen wordt geklaagd, binnen de in lid 1 genoemde termijnen,
schriftelijk en gemotiveerd over de bevindingen van het onderzoek
naar de klacht en over de eventuele conclusies die daaraan worden
verbonden.
- 3
Degene waartegen de klacht gericht is en de klachtencoördinator
ontvangen een afschrift van de bevindingen van het onderzoek naar de
klacht alsmede de conclusies die er aan verbonden zijn.
- 4
Als de klacht naar tevredenheid van de klager is afgedaan en de
procedure is niet volledig gevolgd, dan kan van verdere afhandeling
worden afgezien. Dit wordt schriftelijk aan de klager bevestigd. Van
deze bevestiging wordt een afschrift toegezonden aan degene waarop
de klacht betrekking heeft en aan de klachtencoördinator.
Hoofdstuk 6 SLOTBEPALINGEN
Artikel 6.1 Onvoorzien
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslissen burgemeester
en wethouders.
Artikel 6.2 Wijzigingen reglement
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen aan
te brengen in dit reglement. De commissie A.B.Z.V. en de O.R.worden van
deze wijzigingen in kennis gesteld.
Artikel 6.3 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de eerste dag van de maand volgende
op die waarin het door de gemeenteraad is vastgesteld.
Artikel 6.4 Citeertitel
Dit reglement kan worden aangehaald als 'Reglement klachtenbehandeling
gemeente Bernheze'.