Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oosterhout

Verordening inzake het burgerinitiatief gemeente

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOosterhout
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening inzake het burgerinitiatief gemeente
CiteertitelVerordening burgerinitiatief gemeente Oosterhout
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-01-2003nieuwe regeling

26-11-2002

Weekblad Oosterhout, 04-12-2002

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening inzake het burgerinitiatief gemeente

Nummer: 002071

DE RAAD VAN DE GEMEENTE OOSTERHOUT;

Overwegende dat het wenselijk is om burgers de gelegenheid te bieden om publieke agendapunten onderdeel van de politieke agenda te maken en daartoe een verordening over het burgerinitiatief in het leven te roepen;

gelezen het voorstel van het college van 8 november 2002;

besluit:

I. Vast te stellen de navolgende verordening die luidt als volgt:

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder een burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen.

Artikel 2

  • 1.

    De raad plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn vergadering indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

  • 2.

    Ongeldig is het verzoek dat:

    • a.

      Niet door ten minste 250 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;

    • b.

      Een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of

    • c.

      Niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in artikel 5.

Artikel 3

  • 1.

    Initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad alsmede ingezetenen van de gemeente van zestien jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

  • 2.

    Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigdheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 4

Een burgerinitiatiefvoorstel houdt niet in:

  • a.

    Een onderwerp dat indruist tegen hogere wet- en regelgeving;

  • b.

    Een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;

  • c.

    Vragen betreffende het gemeentelijk beleid;

  • d.

    Een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;

  • e.

    Een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;

  • f.

    Onderwerpen die privé-belangen betreffen;

  • g.

    Een onderwerp waarover korter dan drie jaar voor indiening van het burgerinitiatiefvoorstel door de raad een besluit is genomen;

  • h.

    Een onderwerp betreffende gemeentelijke belastingen en/of leges;

  • i.

    Onderwerpen die de interne bedrijfsvoering en gemeentelijke arbeidsvoorwaarden betreffen.

Artikel 5

  • 1.

    Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de gemeenteraad wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad.

  • 2.

    Het verzoek bevat ten minste:

    • a.

      Een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatiefvoorstel;

    • b.

      Een toelichting op het burgerinitiatiefvoorstel;

    • c.

      De achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger;

    • d.

      Een lijst met voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen;

    • e.

      Een opgave van maximaal drie personen, waaronder de verzoeker, die het burgerinitiatief, indien dit op de agenda van de raad wordt geplaatst, dit onderwerp in de raad kunnen toelichten.

  • 3.

    Voor het indienen van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 1 van deze verordening opgenomen model.

  • 4.

    Voor het indienen van de ondersteuningsverklaringen wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 2 van deze verordening opgenomen model.

Artikel 6

  • 1.

    De raad beslist in de eerstvolgende vergadering na de datum van indiening van het verzoek of het burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad wordt geplaatst, met dien verstande dat ten minste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering waarin de raad op het verzoek beslist.

  • 2.

    Indien de raad het verzoek afwijst wegens strijd met artikel 4 onder b, kan de raad het voorstel doorzenden aan burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Indien de raad het verzoek toewijst, dan agendeert hij het burgerinitiatiefvoorstel voor de eerstvolgende vergadering van de raad.

  • 4.

    De voorzitter van de raad nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De verzoeker of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatiefvoorstel mondeling nader toe te lichten.

  • 5.

    Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatiefvoorstel een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze.

  • 6.

    Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan de verzoeker.

Artikel 7

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening burgerinitiatief gemeente Oosterhout".

II. Te bepalen, dat deze verordening in werking treedt zes weken na haar bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 26 november 2002

DE RAAD VOORNOEMD,

, voorzitter.

, griffier.