Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit werkstage gericht op reïntegratie |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit werkstage gericht op reïntegratie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Uitvoeringsbesluit op basis van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout
Datum inwerkingtreding is bij benadering vastgesteld.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2012 | 20-03-2012 Weekblad Oosterhout, 28-03-2012 | BI.0120352 | |||
06-07-2010 | 01-04-2012 | Art. 1, 2, 3, 4 | 06-07-2010 Weekblad Oosterhout, 04-08-2010 | BI.0100834 | |
01-07-2004 | 06-07-2010 | nieuwe regeling | 13-09-2005 Weekblad Oosterhout, 28-09-2005 | BI.0050675 |
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Oosterhout;
gelezen het daartoe strekkend voorstel behandeld in zijn vergadering van 22 juni 2004;
gelet op gelet op artikel 8, lid 4 en artikel 11 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout;
overwegende dat het noodzakelijk is de werkstage bij uitvoeringsbesluit te regelen;
vast te stellen: “het uitvoeringsbesluit werkstage gericht op reïntegratie”.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Alle begrippen die in dit uitvoeringsbesluit worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012.
In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan onder:
verordening: de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012;
uitkeringsgerechtigde: de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onderdeel g, van de verordening;
Artikel 3 Noodzakelijkheid van de werkstage
Een werkstage kan enkel worden gevolgd als deze is opgenomen in het trajectplan.
Op grond artikel 9 lid en 11 van de reïntegratieverordening dient een uitvoeringsbesluit werkstages opgesteld te worden.
In dit besluit wordt een tweetal stages benoemd: de werkstage en de leerstage.
In dit artikel wordt de begripsbepaling vermeld.
Duidelijk wordt dat dit uitvoeringsbesluit slechts openstaat voor de uitkeringsgerechtigde ingevolge de WWB, Ioaw en Ioaz.
Artikel 2 Duur van de werkstage
Dit artikel regelt de duur zijn.
Gelet op het karakter van de werkstage kan deze slechts van korte duur zijn. Immers, het slechts de bedoeling om enig inzicht te verschaffen in een bepaalde functie, ten einde te kunnen beoordelen of (verdere) scholing hierin gewenst is.
Het karakter van de leerstage is anders en daarmee de maximale duur. Na zes maanden moet het duidelijk zijn of betrokkene de vaardigheden in zich heeft om de functie optimaal te kunnen (gaan) vervullen.
Artikel 3 Noodzakelijkheid van de werkstage
In dit artikel wordt de noodzakelijkheid van de voorziening geregeld.
Kort gezegd, indien aan het doel van de werkstage wordt voldaan, staat daarmee de noodzaak eveneens vast. Deze werkstage kan dan met behoud van uitkering gevolgd worden. Er kan vervolgens nog éénmaal een werkstage worden aangeboden met dien verstande dat in een andere functie dient te zijn.
De noodzakelijkheidsredenering geldt evenzo voor de leerstage
Dit artikel regelt de planning. Net als in de andere uitvoeringsbesluiten geschiedt dit in het beleidsplan en beleidsverslag.
Voorts wordt in dit artikel de aanvraag voor de voorziening geregeld.
Dit besluit treedt inwerking op het moment van inwerkingtreding van de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand