Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oosterhout

Uitvoeringsbesluit vergoeding overige kosten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOosterhout
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbesluit vergoeding overige kosten
CiteertitelUitvoeringsbesluit vergoeding overige kosten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Uitvoeringsbesluit op basis van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Re-integratieverordening Wet werk en bijstand gemeente Oosterhout, artikel 9, lid 4
  2. Re-integratieverordening Wet werk en bijstand gemeente Oosterhout, artikel 15

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2012

20-03-2012

Weekblad Oosterhout, 28-03-2012

01-07-200401-04-2012Art. 1, 2, 3, 6, 8

06-07-2010

Weekblad Oosterhout, 04-08-2010

BI0.100834
01-07-200401-07-2004nieuwe regeling

30-08-2005

Weekblad Oosterhout, 28-09-2005

BI.0050675

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbesluit vergoeding overige kosten

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Oosterhout;

gelezen het daartoe strekkende voorstel behandeld in zijn vergadering van 22 juni 2004;

gelet op artikel 8, lid 4 en artikel 15 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout;

overwegende dat het noodzakelijk is de vergoeding voor overige kosten bij uitvoeringsbesluit te regelen;

besluit

vast te stellen: “het uitvoeringsbesluit overige kosten”.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Hoofdstuk 2 Voorziening

Artikel 2 Duur van de subsidie

  • 1.

    De noodzakelijke verhuiskosten na arbeidsinschakeling worden éénmalig vergoed.

  • 2.

    De reiskosten woon - werk verkeer na arbeidsinschakeling worden gedurende maximaal 6 maanden vergoed.

  • 3.

    De kosten in verband met werkaanvaarding worden éénmalig vergoed.

  • 4.

    De reiskosten woon - werk verkeer tijdens het traject tot arbeidsinschakeling worden vergoed voor de duur van het traject.

Artikel 3 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Verhuiskosten worden vergoed op basis van forfaitaire bedragen: een basisbedrag ad. € 350,00 te verhogen met een bedrag voor iedere kilometer verhuisafstand ad. € 0,75.

  • 2.

    Reiskosten worden volledig vergoed op basis van openbaar vervoer.

  • 3.

    De noodzakelijke kosten in verband met werkaanvaarding worden volledig vergoed.

  • 4.

    De reiskosten woon - werk verkeer tijdens het traject tot arbeidsinschakeling worden vergoed op basis van openbaar vervoer

  • 5.

    De hoogte van de te vergoeden kosten wordt bepaald na aftrek van de vergoeding van derden waarop aanspraak bestaat.

Artikel 4 Noodzakelijkheid van de kostenvergoeding

  • 1.

    Kosten worden slechts vergoed voor de voorziening die kan worden aangemerkt als de goedkoopst adequate voorziening.

  • 2.

    De kosten waarvan sprake dienen noodzakelijkerwijze gemaakt te worden ten behoeve van de werkaanvaarding.

  • 3.

    Voordat de kosten gemaakt worden, dient een aanvraag hiertoe ingediend te zijn bij het college.

  • 4.

    Kostenvergoeding arbeidsinschakeling vindt dan alleen plaats indien het netto loonniveau van de verkregen betrekking zich beweegt tussen 100% en 130% van het voordien geldende netto bijstandsniveau voor de uitkeringsgerechtigde.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 5 Vorm van de verstrekking

De vergoeding vindt plaats a fonds perdu.

Artikel 6 Overige bepalingen

  • 1.

    De inzet van middelen op grond van dit uitvoeringsbesluit evenals de behaalde resultaten worden jaarlijks vermeld in het op te stellen beleidsverslag.

  • 2.

    Een aanvraag voor een voorziening op grond van dit uitvoeringsbesluit wordt schriftelijk en tijdig, dat wil zeggen voordat de kosten gemaakt worden, ingediend.

  • 3.

    De aanvraag wordt ondertekend en bevat tenminste:

    • -

      naam en adres van aanvrager

    • -

      de dagtekening

    • -

      een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd;

  • 4.

    Aanvrager verschaft voorts de gegevens en bescheiden die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2004.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald: Uitvoeringsbesluit vergoeding overige kosten.

Aldus vastgesteld op 22 juni 2004

de burgemeester de secretaris

Toelichting

Algemene toelichting

Op grond van artikel 9, lid 4 en artikel 15 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout, heeft het college van burgemeester en wethouders de opdracht gekregen tot het opstellen van een uitvoeringsbesluiten vergoeding overige kosten. In dit uitvoeringsbesluit stelt het college regels met betrekking tot duur van de subsidie, de hoogte en de verplichtingen die aan de subsidie worden verbonden.

Door middel van dit uitvoeringsbesluit wordt hieraan gevolg gegeven.

Uit de tekst van artikel 15 van de verordening en de toelichting hierop blijkt dat dit besluit werkzaam is voor mensen in een traject en voor hen die werk hebben aanvaard.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

In artikel 1 wordt een begripsomschrijving gegeven.

De begrippen uitkeringsgerechtigde en arbeidsinschakeling spreken voor zich en geven geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

De begripsomschrijving overige kosten, zoals deze terugkomt in artikel 2 e.v. is gebaseerd op de omschrijving in de Re-integratieverordening. Hierin worden een viertal kostensoorten genoemd, welke in ieder geval voor behandeling in aanmerking komen. Deze kostensoorten komen in het vervolg van het uitvoeringsbesluit consequent terug.

Hierbij dient wel bedacht te worden dat op grond van de verordening geen limitatieve opsomming gegeven wordt. Dit houdt in dat in individuele gevallen kosten kunnen ontstaan, welke noodzakelijkerwijze gemaakt moeten worden in verband met werkaanvaarding. Vergoeding is dan wel mogelijk; wel is het dan noodzaak om de duur en de hoogte van de te verstrekken voorziening aan te geven.

Volledigheidshalve en wellicht ten overvloede wordt nog opgemerkt dat vergoeding mogelijk is bij het traject tot arbeidsinschakeling en bij het aanvaarden van algemeen geaccepteerde arbeid.

Het begrip aanvrager is gerelateerd aan hoofdstuk 4 van de Awb. Overigens, wellicht ten overvloede, wordt hier ook nog vermeld dat toekenningen op grond van dit besluit voor bezwaar vatbaar zijn ingevolgde de Awb.

Artikel 2 Duur van de subsidie

In artikel 2 wordt de duur van de subsidieverlening geregeld.

De duur van de subsidieverlening is gedifferentieerd naar de aard van de kosten waarvoor vergoeding wordt verstrekt. Vergoeding kan incidenteel zijn of periodiek voor de duur van zes maanden.

Artikel 3 Hoogte van de subsidie

Dit artikel 3 regelt de hoogte van de subsidieverlening.

Met betrekking tot de verhuiskosten wordt het volgende opgemerkt. De regeling gaat ervan uit dat er sprake is van zelf werkzaamheid en dat deze vorm voor vergoeding in aanmerking komt. Uit een korte enquête blijkt dat het volgende als redelijk kan worden betiteld:

  • -

    basisbedrag ad. € 350

  • -

    voor iedere kilometer afstand € 0,75.

Met het basisbedrag kan de daghuur van de bestelbus worden bekostigd, evenals een aantal aanpalende uitgaven. Het kilometer bedrag is gebaseerd op de 3x afleggen van de afstand, inclusief dieselverbruik.

Het werken met forfaitaire bedragen zal de doelmatigheid in de uitvoeringspraktijk bevorderen.

Met betrekking tot de kinderopvang het volgende. De vergoeding van kosten vindt plaats conform de regeling Kinderopvang alleenstaande ouders. Daadwerkelijke vergoeding vindt plaats tot de inwerkingtreding van de Wet kinderopvang. Het is vervolgens een keuze om door middel van doelgroep aanwijzing al dan niet faciliteiten voor dit doel te creëren.

In het vijfde lid wordt omwille van de duidelijkheid nogmaals het complementaire karakter van de bijstand benadrukt: slechts die kosten die niet door derden gecompenseerd worden, komen voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 4 Noodzakelijkheid van de kostenvergoeding

In artikel 4 wordt de noodzakelijkheid van de kosten geregeld.

Lid 1 en 2 spreken voor zich.

Met betrekking tot lid 3 kan het volgende vermeld worden. Bijstand vergoedt kosten op de goedkoopste, adequate voorziening, doch gaat ook uit van een gemaximeerd inkomen. Ten einde te voorkomen dat kostenvergoeding plaatsvindt bij relatief hoge inkomens is een plafond aangebracht.

Artikel 5 Vormen van kostenvergoeding

In artikel 5 is de vorm van bijstand geregeld.

Alle verstrekking op grond van dit uitvoeringsbesluit vinden plaats a fonds perdu.

Artikel 6 Overige bepalingen

In dit artikel is de cyclus van planning en verantwoording geregeld.

In het eerste lid is geregeld dat het college jaarlijks in het beleidsplan het aantal te verstrekken subsidies bepaald, terwijl in het volgende lid is bepaald dat in het beleidsverslag inzicht wordt verstrekt in de behaalde resultaten.

Voorts wordt in dit artikel de aanvraagprocedure geregeld.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt inwerking op het moment van inwerkingtreding van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout.

Artikel 8 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.