Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit vergoeding overige kosten |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit vergoeding overige kosten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Uitvoeringsbesluit op basis van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2012 | 20-03-2012 Weekblad Oosterhout, 28-03-2012 | ||||
01-07-2004 | 01-04-2012 | Art. 1, 2, 3, 6, 8 | 06-07-2010 Weekblad Oosterhout, 04-08-2010 | BI0.100834 | |
01-07-2004 | 01-07-2004 | nieuwe regeling | 30-08-2005 Weekblad Oosterhout, 28-09-2005 | BI.0050675 |
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Oosterhout;
gelezen het daartoe strekkende voorstel behandeld in zijn vergadering van 22 juni 2004;
gelet op artikel 8, lid 4 en artikel 15 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout;
overwegende dat het noodzakelijk is de vergoeding voor overige kosten bij uitvoeringsbesluit te regelen;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Alle begrippen die in dit uitvoeringsbesluit worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout.
In dit uitvoeringsbesluit wordt onder:
verordening: de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout;
uitkeringsgerechtigde de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onderdeel e, van de verordening;
Op grond van artikel 9, lid 4 en artikel 15 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout, heeft het college van burgemeester en wethouders de opdracht gekregen tot het opstellen van een uitvoeringsbesluiten vergoeding overige kosten. In dit uitvoeringsbesluit stelt het college regels met betrekking tot duur van de subsidie, de hoogte en de verplichtingen die aan de subsidie worden verbonden.
Door middel van dit uitvoeringsbesluit wordt hieraan gevolg gegeven.
Uit de tekst van artikel 15 van de verordening en de toelichting hierop blijkt dat dit besluit werkzaam is voor mensen in een traject en voor hen die werk hebben aanvaard.
In artikel 1 wordt een begripsomschrijving gegeven.
De begrippen uitkeringsgerechtigde en arbeidsinschakeling spreken voor zich en geven geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
De begripsomschrijving overige kosten, zoals deze terugkomt in artikel 2 e.v. is gebaseerd op de omschrijving in de Re-integratieverordening. Hierin worden een viertal kostensoorten genoemd, welke in ieder geval voor behandeling in aanmerking komen. Deze kostensoorten komen in het vervolg van het uitvoeringsbesluit consequent terug.
Hierbij dient wel bedacht te worden dat op grond van de verordening geen limitatieve opsomming gegeven wordt. Dit houdt in dat in individuele gevallen kosten kunnen ontstaan, welke noodzakelijkerwijze gemaakt moeten worden in verband met werkaanvaarding. Vergoeding is dan wel mogelijk; wel is het dan noodzaak om de duur en de hoogte van de te verstrekken voorziening aan te geven.
Volledigheidshalve en wellicht ten overvloede wordt nog opgemerkt dat vergoeding mogelijk is bij het traject tot arbeidsinschakeling en bij het aanvaarden van algemeen geaccepteerde arbeid.
Het begrip aanvrager is gerelateerd aan hoofdstuk 4 van de Awb. Overigens, wellicht ten overvloede, wordt hier ook nog vermeld dat toekenningen op grond van dit besluit voor bezwaar vatbaar zijn ingevolgde de Awb.
Artikel 2 Duur van de subsidie
In artikel 2 wordt de duur van de subsidieverlening geregeld.
De duur van de subsidieverlening is gedifferentieerd naar de aard van de kosten waarvoor vergoeding wordt verstrekt. Vergoeding kan incidenteel zijn of periodiek voor de duur van zes maanden.
Artikel 3 Hoogte van de subsidie
Dit artikel 3 regelt de hoogte van de subsidieverlening.
Met betrekking tot de verhuiskosten wordt het volgende opgemerkt. De regeling gaat ervan uit dat er sprake is van zelf werkzaamheid en dat deze vorm voor vergoeding in aanmerking komt. Uit een korte enquête blijkt dat het volgende als redelijk kan worden betiteld:
Met het basisbedrag kan de daghuur van de bestelbus worden bekostigd, evenals een aantal aanpalende uitgaven. Het kilometer bedrag is gebaseerd op de 3x afleggen van de afstand, inclusief dieselverbruik.
Het werken met forfaitaire bedragen zal de doelmatigheid in de uitvoeringspraktijk bevorderen.
Met betrekking tot de kinderopvang het volgende. De vergoeding van kosten vindt plaats conform de regeling Kinderopvang alleenstaande ouders. Daadwerkelijke vergoeding vindt plaats tot de inwerkingtreding van de Wet kinderopvang. Het is vervolgens een keuze om door middel van doelgroep aanwijzing al dan niet faciliteiten voor dit doel te creëren.
In het vijfde lid wordt omwille van de duidelijkheid nogmaals het complementaire karakter van de bijstand benadrukt: slechts die kosten die niet door derden gecompenseerd worden, komen voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 4 Noodzakelijkheid van de kostenvergoeding
In artikel 4 wordt de noodzakelijkheid van de kosten geregeld.
Met betrekking tot lid 3 kan het volgende vermeld worden. Bijstand vergoedt kosten op de goedkoopste, adequate voorziening, doch gaat ook uit van een gemaximeerd inkomen. Ten einde te voorkomen dat kostenvergoeding plaatsvindt bij relatief hoge inkomens is een plafond aangebracht.
Artikel 5 Vormen van kostenvergoeding
In artikel 5 is de vorm van bijstand geregeld.
Alle verstrekking op grond van dit uitvoeringsbesluit vinden plaats a fonds perdu.
In dit artikel is de cyclus van planning en verantwoording geregeld.
In het eerste lid is geregeld dat het college jaarlijks in het beleidsplan het aantal te verstrekken subsidies bepaald, terwijl in het volgende lid is bepaald dat in het beleidsverslag inzicht wordt verstrekt in de behaalde resultaten.
Voorts wordt in dit artikel de aanvraagprocedure geregeld.
Dit besluit treedt inwerking op het moment van inwerkingtreding van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout.