Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Onderbanken

Verordening voorzieningen wethouders en raadsleden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOnderbanken
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voorzieningen wethouders en raadsleden
CiteertitelVerordening voorzieningen wethouders en raadsleden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding bij benadering

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-200401-01-2021Onbekend

29-01-2004

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voorzieningen wethouders en raadsleden

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Onderbanken;

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van het college;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

Verordening voorzieningen wethouders en raadsleden.

Hoofdstuk I. Begripsomschrijvingen:

Artikel 1.

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Rechtspositiebesluit wethouders: het Koninklijk Besluit van 22 maart 1994, Stb. 243;

  • b.

    Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden: het Koninklijk Besluit van 22 maart 1994, Stg. 244;

  • c.

    Raadslid: lid van gemeenteraad;

  • d.

    Reisbesluit binnenland: het Reisbesluit binnenland zoals vastgesteld d.d. 17 januari 2003.

Hoofdstuk II. Voorzieningen voor wethouders en raadsleden.

Artikel 2. Beschikbaarstelling van computer (en randapparatuur):

Aan elke fractie wordt desgewenst een laptop (voorzien van modem, de noodzakelijke software en mogelijkheid tot internettoegang) in bruikleen beschikbaar gesteld, voor een bedrag van maximaal € 1.800,= per laptop, excl. BTW, incl. een onderhoudsabonnement voor 2 jaar (geschatte kosten € 200,= voor deze periode).

Artikel 3. Vergoeding voor reis- en verblijfskosten.

  • 1.

    In het geval een wethouder of een raadslid ter uitvoering van een besluit van het gemeentebestuur een dienstreis buiten de gemeente maakt, wordt een vergoeding in gemaakte reis- en verblijfskosten verstrekt.

  • 2.

    Gedane zakelijke uitgaven worden op basis van declaratie vergoed.

  • 3.

    Volledige vergoeding van reiskosten vindt plaats in het geval de dienstreis is gemaakt met het openbaar vervoer (incl. (trein)taxi).

  • 4.

    Voor dienstreizen, gemaakt met eigen middelen, wordt de belastingvrije vergoeding verstrekt overeenkomstig het Reisbesluit binnenland.

Artikel 4. Deelname aan cursussen, congressen,seminars of symposia.

  • 1.

    De kosten van deelname van een raadslid aan cursussen, congressen, seminars en symposia komen voor rekening van de gemeente tot het daarvoor in de begroting beschikbaar gestelde bedrag.

  • 2.

    De kosten van deelname van een wethouder aan cursussen, congressen, seminars en symposia komen voor rekening van de gemeente tot het daarvoor in de begroting beschikbaar gestelde bedrag.

Artikel 5. Spaarloonregeling.

De wethouder respectievelijk het raadslid die heeft gekozen voor het zogenaamde fictieve werknemerschap (de “opting-in-regeling”, ingevolge artikel 4, aanhef en onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964) kan op aanvraag deelnemen aan de voor het gemeentepersoneel geldende spaarloonregeling.

Artikel 6. Buitenlandse dienstreis.

Bij buitenlandse dienstreizen in het gemeentelijk belang kunnen aan de wethouder respectievelijk het raadslid de in redelijkheid gemaakte werkelijke reis- en verblijfskosten worden vergoed. In de gedragscode voor bestuurders zijn nadere gedragsregels hierover vastgelegd.

Hoofdstuk III. De procedure van declaratie.

Artikel 7. Betaling van kosten.

Betaling van kosten op grond van deze verordening vindt plaats door:

  • a.

    rechtstreekse toezending van de factuur aan de gemeente of

  • b.

    betaling ui eigen middelen.

Hoofdstuk IV. Citeertitel en inwerkingtreding.

Hoofdstuk 8. Citeertitel.

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening voorzieningen wethouders en raadsleden.

Artikel 9. Inwerkingtreding.

Deze verordening treedt in werking op de achtste dagna die waarop zij is bekend gemaakt.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Onderbanken

op 29 januari 2004.

De voorzitter

De burgemeester

De griffier

De secretaris

Toelichting op Verordening voorzieningen wethouders en raadsleden.

Algemeen.

De vergoeding aan wethouders en raadsleden, de onkostenvergoeding en de fiscus.

Omdat wethouders en raadsleden evenals alle andere gekozen vertegenwoordigers niet in dienst zijn van de gemeente wordt hun vergoeding in beginsel bruto uitbetaald, waarna de ontvanger bij de aangifte inkomstenbelasting de vereiste belasting betaalt (de standaardregeling).

Publieke ambtsdragers mogen echter ook kiezen voor een zogenaamd fictief werknemerschap (de opting-in-regeling). De keuze voor deze regeling kan 1 maal per raadsperiode worden gemaakt en geldt in beginsel voor de (resterende) raadsperiode. Op deze keuze kan eenmalig worden teruggekomen.

De keuze voor de regeling hoeft niet bij aanvang van de raadsperiode te worden gemaakt, maar kan ook tijdens de zittingstermijn worden gemaakt voor de resterende periode.

Bij de opting-in-regeling wordt bij de uitbetaling van de vergoeding door de gemeente al loonbelasting ingehouden. Ook over de onkostenvergoeding wordt dan loonbelasting ingehouden. Om die reden ontvangen deze wethouders en raadsleden een hogere onkostenvergoeding dan de wethouders en raadsleden die niet voor deze regeling hebben gekozen.

Bij de keuze voor de opting-in-regeling heeft de wethouder resp. het raadslid geen bijzondere administratieve verplichtingen. Dit in tegenstelling tot diegenen die vallen onder de standaardregeling. Er kunnen echter ook geen onkosten worden afgetrokken, aangezien deze mogelijkheid voor werknemers, ook voor de fictieve, niet (meer) bestaat.

In onze gemeente hebben veruit de meeste wethouders en raadsleden gekozen voor de opting-in-regeling.

Bij de inrichting van de gemeentelijke administratie is daarmee rekening gehouden.

Artikelsgewijze toelichting.

Artikel 1.

Dit artikel omvat een aantal begripsomschrijvingen.

Artikel 2.

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel3.

De wettelijke grondslag voor deze voorziening is te vinden in artikel 97 van de Gemeentewet. De vergoeding wordt toegekend wanneer de wethouder resp. het raadslid een dienstreis maakt buiten het grondgebied van de gemeente ter uitvoering van een besluit van het gemeentebestuur.

Het betreft hier een voorziening die noodzakelijk is voor de uitoefening van de ambt maar niet rechtstreeks aan te bieden is door de gemeentelijke organisatie. Deze verordening is dus niet overgeheveld naar de bedrijfsvoering.

Gedane zakelijke uitgaven worden op basis van declaratie aan de wethouder of het raadslid vergoed.

Indien de reis is gemaakt met het openbaar vervoer of met de (trein)taxi worden de kosten volledig vergoed (mits in redelijkheid gemaakt). Indien de reis is gemaakt met eigen middelen van vervoer geldt het belastingvrije tarief dat ook gehanteerd wordt bij rijkspersoneel (€ 0,28 per kilometer, op peildatum 01 november 2003).

Artikel 4.

Lid 1: Als basis voor de maximale vergoeding voor de gehele raad geldt een bedrag van € 2.500,= per jaar (prijsniveau 2003). Dit bedrag wordt jaarlijks verhoogd met de ontwikkeling van de overheidsconsumptie zoals gepubliceerd door het Centraal Planbureau. Voor 2004 wordt een stijging verwacht van 1,75%.

Uitgaande van het basisbedrag van € 2.500,= betekent dit dat per fractie ongeveer € 500,= beschikbaar is. De fracties hebben de mogelijkheid in onderling goed overleg te schuiven met een onbenut deel van het budget.

Lid 2: Als basis voor de maximale vergoeding voor alle wethouders geldt een bedrag van € 500,= per jaar zoals gepubliceerd door het Centraal Planbureau. Voor 2004 wordt een stijging verwacht van 1,75%.

Uit het budget kunnen de wethouders kosten terzake van algemeen politiek getinte cursussen, congressen, seminars of symposia bekostigen.

Artikel 5 en 6.

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

Artikel 7.

Ad. A rechtstreekse toezending van de factuur aan de gemeente.

Deze wijze van “declareren” geldt voor die voorzieningen die zijn overgeheveld naar de bedrijfsvoering.

Het gaat hier om:

* deelname aan cursussen, congressen, seminars en symposia.

De vergoeding van de kosten kan plaatsvinden door rechtstreekse toezending van de door de fractieleiders, resp. het college van burgemeester en wethouders, resp. de voorzitter van het presidium voor akkoord ondertekende factuur aan de gemeente.

Ad. B. betaling uit eigen middelen.

Het betreft hier de declaratie van vooruitbetaalde (zakelijke) kosten door de wethouders resp. et raadslid.

Deze wijze van betaling heeft betrekking op de kosten als bedoeld in artikel 97 van de Gemeentewet, te weten reis- en verblijfkosten. Voor de nadere bepalingen omtrent de procedure van declareren wordt verwezen naar punt 7 van de Gedragscode voor bestuurders.

Artikelen 8 en 9.

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.