Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Onderbanken

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOnderbanken
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding bij benadering

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-09-200706-01-2014Onbekend

13-09-2007

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De raad van de gemeente Onderbanken;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Onderbanken van 9 juli 2007:

Gelet op de wijzigingen/aanpassingen van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, Staatsbladen 76,77 en 78/2007;

Gezien artikel 149 van de gemeentewet;

Overwegende dat in samenwerking met de Parkstadgemeenten de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens inhoudelijk en tekstueel dient te worden aangepast in verband met de gewijzigde GBA wet- en regelgeving per 1 april 2007;

B e s l u i t:

vast te stellen:

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA:de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    beheerder GBA: degene die op grond van artikel 2 van de gemeentelijke beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • e.

    authentiek gegeven: een gegeven over de ingeschrevene betreffende diens burgerlijke staat, nationaliteit, verblijfsrecht, gemeente van inschrijving en adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland, eigen burgerservicenummer en dat van de ouders, de (eerdere) echtgenoot/geregistreerde partner en de kinderen, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot, de geregistreerde partner

  • f.

    autorisatieprocedure: de door de beheerder vastgestelde procedure betreffende de autorisaties van binnengemeentelijke afnemers

  • g.

    autorisatieformulier: het formulier waarin de autorisatie aan binnengemeentelijke afnemers is geregeld;

  • h.

    autorisatieregister: verzameling van de autorisatieformulieren zoals bedoeld onder g

  • i.

    ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • j.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • k.

    derde:elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

  • l.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie

Artikel 2
  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 63 van de wet GBA kunnen voldoen.

  • 2.

    In bijlage 2 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Burgerzaken. De in die hoedanigheid uit te voeren taken zijn via sub-mandaat opgedragen aan de medewerker Burgerzaken.

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de Wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties, gegevens verstrekt.

  • 2.

    Het betreft verstrekkingen aan de in bijlage 2 opgenomen binnengemeentelijke afnemers ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Faciliteiten, Burgerzaken en Archief;

  • c.

    de in bijlage 2 van de verordening aangewezen binnengemeentelijke afnemers, met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, ten behoeve van de aan hen opgedragen taken. De te verstrekken gegevens zijn opgenomen in het autorisatieregister.

Artikel 6 Niet rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Niet rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben, met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, de in bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers ten behoeve van de aan hen opgedragen taken. De te verstrekken gegevens zijn opgenomen in het autorisatieregister.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    met inachtneming van artikel 100 Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 Wet GBA, aan de in bijlage 1 bij deze verordening opgenomen verzoekers gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    de verstrekking heeft uitsluitend betrekking op de algemene- en verwijsgegevens overeenkomstig artikel 100 Wet GBA en voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek en niet-authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2.

    In bijlage 2 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die mededeling doen in verband met de authentieke- en niet authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

  • 3.

    De procedure verwerking terugmeldingen binnengemeentelijke (en buitengemeentelijke) afnemers regelt overeenkomstig artikel 62 van de Wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het Besluit GBA.:

    • a.

      de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

    • b.

      de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemers naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan;

  • 4.

    De procedure is opgenomen in het “Beveiligingshandboek GBA Onderbanken”.

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische- en organisatorische beveiliging de noodzakelijke maatregelen.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoongegevens van 27 juni 2002 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    De verordening treedt in werking een dag na publicatie.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage op kamer 1.01.

  • 5.

    De gemeenteraad mandeert de bevoegdheid om de in de verordening genoemde bijlage 1 en 2 te wijzigen aan het college van burgemeester en wethouders.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 september 2007.

De Griffier

R.J.M.H.Friesen

De Voorzitter

M.A.H.Clermonts-Aretz

Bijlage 1 als bedoeld in artikel 7, lid 1 onder c van de verordening GBA

Limitatieve opsomming van vrije derden aan wie gegevens kunnen worden verstrekt.

Aanduiding vrije derde

Taak

Woningbouwcorporaties

ten behoeve van haar administratie en werkzaamheden in het kader van de huursubsidieberekening en woningtoewijzing

Door de gemeente gesubsidieerde instellingen in het kader van het welzijnsprogramma

ten doel van de uitvoering van de aan de instelling opgedragen taken of de taken die de instellingen zich ten doel hebben gesteld

Organisaties met een maatschappelijk doel

ten behoeve van de aan de instelling opgedragen taken of aan de taken die de instelling zich ten doel heeft gesteld

De daartoe gemachtigde burger

ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt

Werknemers- en werkgeversorganisaties

ten behoeve van het bijhouden van hun ledenadministratie

Niet-Nederlandse EU-overheden

ten behoeve van een door de betreffende overheid uit te voeren publiekrechtelijke taak en voor zover het verzoek voldoet aan de eisen, gesteld in artikel 13 van de Europese Richtlijnen zoals die 1995 zijn vastgesteld (richtlijn 95/46/EG van 24 oktober 1995)

Instellingen voor gezondheidszorg

ten behoeve van geneeskundige behandelingen

Hulp- en adviesverlenende instellingen die voor afnemers werken

ten behoeve van de uitvoering van de door hen gestelde of hen door de afnemer opgedragen taken

Begrafenis- en crematieverenigingen, voor zover uit de statuten blijkt, dat het een vereniging zonder winstoogmerk betreft

ten behoeve van het bijhouden van hun ledenadministratie

De niet door de minister van BZK geautoriseerde pensioenfondsen

ten behoeve van de uitvoering van de Pensioen- en Spaarfondsenwet

De buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande

ten behoeve van de door de betreffende vertegenwoordiging uit te voeren publiekrechtelijke taak

De organisaties en instellingen, niet zijnde een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht, die taken verrichten op basis van een gemeenschappelijke regeling

ten behoeve van de werkzaamheden voor zover die vallen de gemeenschappelijke regeling

Bijlage 2 als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de verordening GBA

Overzicht van de verbanden tussen de GBA en andere binnengemeentelijke registraties

Aanduiding afdeling/onderdeel

Omschrijving registratie

Omschrijving verband

Taak

Parkstad belasting-en registratiedienst (GBRD

Registratie van subjecten (personen) en objecten (onroerend goed) met de bijbehorende waarde

GBA-mutaties worden verstrekt vanuit een mutatiebestand en ingelezen door GBRD

Het juist opleggen en innen van aanslagen van de belasting- plichtigen van de deelnemende gemeenten

Overzicht aangewezen binnengemeentelijke afnemers die rechtstreekse toegang hebben tot de GBA overeenkomstig het autorisatieformulier

Aanduiding afdeling/onderdeel

Taak

Afdelingen: FBA, PAZ, Financiën, Wonen, Welzijn

Uitvoering geven aan de conform de organieke functiebeschrijvingen beschreven taken

Parkstad belasting-en registratiedienst (GBRD)

Uitvoering geven aan het Parkstad samenwerkingsverband GBRD toegewezen taken.

Overzicht aangewezen binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de GBA

Aanduiding afdeling/onderdeel

Taak

Afdeling Werken

Uitvoering geven aan de conform de organieke functiebeschrijvingen beschreven taken

Regionaal politiekorps art. 96,lid 2 Wet GBA

Uitvoering geven aan politionele taken

Bureau Vroegtijdig Schoolverlaters

Uitvoering geven aan leerplichtwet en leerlingenadministratie op basis van een bestuursconvenant Parkstadgemeenten

TOELICHTING OP VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE ONDERBANKEN

De herziene modelverordening van de Nederlandse vereniging voor Burgerzaken (NvvB) is, ter bevordering van een eenduidige toepassing per 1 april 2007 van de gewijzigde artikelen en bepalingen Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, staatsblad 76,77 en 78 Jaargang 2007, in Parkstadverband bewerkt. De onderscheiden gemeenteraden stellen de verordening vast.

Hieronder volgt nog artikelsgewijs toelichting die ingaat op de wijze waarop de gemeenten binnen het samenwerkingsverband Parkstadgemeenten nadere invulling hebben gegeven aan de nieuwe wet- en regelgeving GBA.

Artikel 1

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA.

Artikel 2

Dit artikel verwijst naar de verplichtingen van het college van burgemeester en wethouders om de GBA zodanig in te richten dat de aangewezen binnengemeentelijke afnemers aan verplichtingen zoals bedoeld in artikel 3b en 63 Wet GBA kunnen voldoen met inachtneming van de verleende autorisaties.

Artikel 3 Beheer

De dagelijkse zorg over de GBA is via sub-mandaat opgedragen aan de medewerker Burgerzaken.

Artikel 4 Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking, direct of in direct, van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. De te verstrekken gegevens zijn noodzakelijk ter uitvoering van de aan die afdelingen opgedragen taken. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de (toekomstige) koppeling met een andere gemeentelijke registratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld en welke afdeling/dienst de gegevens beheert.

In de artikelen 5 t/m 7 wordt de rechtstreekse en niet rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.

Midden november 2001 is een nieuwe inventarisatie gemaakt voor invulling van deze verordening. Bij de inventarisatie is rekening gehouden met gemeenschappelijk regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van de gemeente kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Er bestaat geen verplichting deze bestuursorganen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische- en technische overwegingen wordt dit ook niet aanbevolen.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden géén rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA1.

De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van afdelingen Burgerzaken tot het toepassingssysteem2.

Artikel 6 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Overeenkomstig het autorisatieformulier worden gegevens via raadpleegfuncties op de werkplekken aan binnengemeentelijke afnemers ter beschikking gesteld. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA3. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA4.

Artikel 7 Overige verstrekkingen

In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen limitatief derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

  • -

    Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen.

  • -

    In de gemeentelijke verordening is op bijlage 1 per vrije derde het doel van de verstrekking aangegeven.

  • -

    Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen.

  • -

    Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

  • -

    Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

  • -

    Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermingsniveau bieden kan worden nagevraagd bij het College bescherming persoonsgegevens).

  • -

    Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:

"algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden"5.

De artikel 9 en 10 bevat bepalingen over beveiliging, de datum van inwerkingtreding, de citeertitel en de ter inzage legging.

Artikel 8 Terugmeldplicht

Deze plicht is opgelegd aan binnengemeentelijke (en later aan buitengemeentelijke) afnemers met het oog op de bijhouding van de authentieke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 9 Beveiliging

Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

  • het systeem c.q. de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten c.q. controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

  • de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

  • de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

Artikel 10 Slotbepalingen

In dit artikel is ondermeer opgenomen de citeertitel en de mandatering van de bijhouding van bijlage 1 en 2 aan het college van burgemeester en wethouders.


1

Artikelen 88 en 89 Wet GBA.

2

Artikel 68i Besluit GBA.

3

Artikelen 88 en 89 Wet GBA.

4

Artikel 88, eerste lid Wet GBA.

5

Artikel 100, tweede lid, Wet GBA.