Organisatie | Onderbanken |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding bij benadering
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2007 | 06-01-2014 | Onbekend | 13-09-2007 Onbekend | Onbekend |
De raad van de gemeente Onderbanken;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Onderbanken van 9 juli 2007:
Gelet op de wijzigingen/aanpassingen van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, Staatsbladen 76,77 en 78/2007;
Gezien artikel 149 van de gemeentewet;
Overwegende dat in samenwerking met de Parkstadgemeenten de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens inhoudelijk en tekstueel dient te worden aangepast in verband met de gewijzigde GBA wet- en regelgeving per 1 april 2007;
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Deze verordening verstaat onder:
authentiek gegeven: een gegeven over de ingeschrevene betreffende diens burgerlijke staat, nationaliteit, verblijfsrecht, gemeente van inschrijving en adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland, eigen burgerservicenummer en dat van de ouders, de (eerdere) echtgenoot/geregistreerde partner en de kinderen, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot, de geregistreerde partner
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 63 van de wet GBA kunnen voldoen.
Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Burgerzaken. De in die hoedanigheid uit te voeren taken zijn via sub-mandaat opgedragen aan de medewerker Burgerzaken.
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 6 Niet rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Niet rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben, met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, de in bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers ten behoeve van de aan hen opgedragen taken. De te verstrekken gegevens zijn opgenomen in het autorisatieregister.
De beheerder treft ten behoeve van de technische- en organisatorische beveiliging de noodzakelijke maatregelen.
Bijlage 1 als bedoeld in artikel 7, lid 1 onder c van de verordening GBA
Limitatieve opsomming van vrije derden aan wie gegevens kunnen worden verstrekt.
Bijlage 2 als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de verordening GBA
Overzicht van de verbanden tussen de GBA en andere binnengemeentelijke registraties
Overzicht aangewezen binnengemeentelijke afnemers die rechtstreekse toegang hebben tot de GBA overeenkomstig het autorisatieformulier
Uitvoering geven aan de conform de organieke functiebeschrijvingen beschreven taken | |
Uitvoering geven aan het Parkstad samenwerkingsverband GBRD toegewezen taken. |
Overzicht aangewezen binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de GBA
TOELICHTING OP VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS GEMEENTE ONDERBANKEN
De herziene modelverordening van de Nederlandse vereniging voor Burgerzaken (NvvB) is, ter bevordering van een eenduidige toepassing per 1 april 2007 van de gewijzigde artikelen en bepalingen Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, staatsblad 76,77 en 78 Jaargang 2007, in Parkstadverband bewerkt. De onderscheiden gemeenteraden stellen de verordening vast.
Hieronder volgt nog artikelsgewijs toelichting die ingaat op de wijze waarop de gemeenten binnen het samenwerkingsverband Parkstadgemeenten nadere invulling hebben gegeven aan de nieuwe wet- en regelgeving GBA.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA.
Dit artikel verwijst naar de verplichtingen van het college van burgemeester en wethouders om de GBA zodanig in te richten dat de aangewezen binnengemeentelijke afnemers aan verplichtingen zoals bedoeld in artikel 3b en 63 Wet GBA kunnen voldoen met inachtneming van de verleende autorisaties.
De dagelijkse zorg over de GBA is via sub-mandaat opgedragen aan de medewerker Burgerzaken.
Artikel 4 Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking, direct of in direct, van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. De te verstrekken gegevens zijn noodzakelijk ter uitvoering van de aan die afdelingen opgedragen taken. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de (toekomstige) koppeling met een andere gemeentelijke registratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld en welke afdeling/dienst de gegevens beheert.
In de artikelen 5 t/m 7 wordt de rechtstreekse en niet rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.
Midden november 2001 is een nieuwe inventarisatie gemaakt voor invulling van deze verordening. Bij de inventarisatie is rekening gehouden met gemeenschappelijk regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van de gemeente kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Er bestaat geen verplichting deze bestuursorganen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische- en technische overwegingen wordt dit ook niet aanbevolen.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden géén rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA1.
De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van afdelingen Burgerzaken tot het toepassingssysteem2.
Artikel 6 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Overeenkomstig het autorisatieformulier worden gegevens via raadpleegfuncties op de werkplekken aan binnengemeentelijke afnemers ter beschikking gesteld. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA3. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA4.
Artikel 7 Overige verstrekkingen
In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen limitatief derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:
"algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden"5.
De artikel 9 en 10 bevat bepalingen over beveiliging, de datum van inwerkingtreding, de citeertitel en de ter inzage legging.
Deze plicht is opgelegd aan binnengemeentelijke (en later aan buitengemeentelijke) afnemers met het oog op de bijhouding van de authentieke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:
In dit artikel is ondermeer opgenomen de citeertitel en de mandatering van de bijhouding van bijlage 1 en 2 aan het college van burgemeester en wethouders.