Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegsleepverordening 2002 |
Citeertitel | Wegsleepverordening 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | wegenverkeerswet, voertuigen, wegslepen, bewaarplaats, wegsleep, wegsleepverordening, parkeren |
Geen
Wegenverkeerswet 1994, art. 173, lid 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2002 | 05-04-2013 | Nieuwe regeling | 05-06-2002 Stadskrant, 20-06-2002 | 104/2002 |
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten overeenkomstig artikel 170 Wvw
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid onder c van de Wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeenten aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 3 Plaats van bewaring van voertuigen en openingstijden
Als plaats van bewaring wordt aangewezen het opslagterrein gelegen aan de Ir. Lelyweg 10 te Haarlem. Dit terrein is voor het afhalen van voertuigen geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
1.De kosten van het overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats bedragen:
De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd bij besluit van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat.
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, zoals bedoeld in artikel 130, vierde lid, artikel 164, zevende lid, en artikel 174 eerste lid van de wet, zijn de artikelen 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.
Algemene toelichting, behorende bij de Wegsleepverordening 2002
Op 1 januari 2002, is de Wet van 21 februari 1997, houdende de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994), ook wel de wijziging van de Wegsleepregeling genoemd, en het bijbehorende Besluit wegslepen van voertuigen in werking getreden. De artikelen 170 tot en met 173 Wvw 1994 zijn geheel vervangen door nieuwe bepalingen. De wijzigingswet is bij de Invoeringswet van de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht, deel II, nog aangepast in verband met de overgang van de bepalingen over de uitvoering van de bestuursdwang uit de Gemeentewet naar de Algemene Wet Bestuursrecht.
Bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen
De oude Wegsleepregeling onder de bevoegdheid van de burgemeester vervalt en wordt vervangen door de nieuwe Wegsleepverordening, die onder de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders valt. Het wegslepen van een voertuig moet worden gezien in een bijzondere vorm van bestuursdwang. In de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) zijn algemene regels gesteld over de toepassing van bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. Tegen wegslepen van voertuigen staat op grond van de Awb bezwaar en vervolgens beroep open.
In artikel 170 e.v. Wvw 1994 is het kader aangegeven waarbinnen het college van burgemeester en wethouders gebruik kan maken van zijn bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen. Hoewel de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet is neergelegd, kan het college eerst pas goed van deze bevoegdheid gebruikmaken wanneer de Gemeenteraad in een verordening nadere regels heeft gesteld over de toepassing van deze bevoegdheid, zoals in artikel 173, tweede lid van Wvw wordt voorgeschreven.
Deze nadere regels dienen in iedergeval te betreffen:
Op grond van de oude Wegsleepregeling mochten op de weg staande voertuigen alleen worden weggesleept in het belang van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer dan wel het vrijhouden van gehandicaptenparkeerplaatsen. Op grond van de herziene regeling in de Wvw 1994 is het laatstgenoemde criterium uitgebreid. Er zijn immers meer locaties denkbaar waar het foutief parkeren –buiten de twee eerstgenoemde criteria- als zeer hinderlijk wordt ervaren, zoals op autodateplaatsen. Het direct optreden tegen dergelijke foutief geparkeerde voertuigen kan in bepaalde gevallen zeer wenselijk zijn. Als wegen of weggedeeltes waar op grond van de nieuwe landelijke wegsleepregeling kan worden weggesleept, zijn thans aangewezen alle wegen of weggedeelten binnen de gemeente Haarlem voor zover die behoren tot één van de artikel 2 van het Besluit bedoelde soorten wegen en weggedeelten. In de artikelsgewijze toelichten zijn onder artikel 2 deze wegen en weggedeelten expliciet genoemd.
Het begrip ‘motorrijtuig’ is apart omschreven omdat artikel 5 van Wegsleepverordening 2002 alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen.
Artikel 2 Aanwijziging van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van vrijhouden van wegen en weggedeelten kunnen op grond van artikel 170 lid 1 sub c en artikel 173 lid 2 sub c Wvw bij gemeentelijke Wegsleepverordening wegen en weggedeelten worden aangewezen.
In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is nader aangegeven om welke soorten wegen en weggedeelten het kan gaan.
Op grond van voornoemde artikelen kan in de gemeente Haarlem van de volgende soorten wegen en weggedeelten worden weggesleept:
ofwel op het verkeersbord de aanduiding is aangebracht waarmee wordt aangegeven:
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
In de artikelen 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten, verbonden aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiele kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke.
De gemeente Haarlem heeft met Smits Kraanwagen en Sleepbedrijf BV een overeenkomst voor het wegslepen van voertuigen afgesloten. Op grond van artikel 12 lid 1 sub c komen in dit geval als directe kosten in aanmerking de aan de gemeente in rekening gebrachte kosten.
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijke zichtbare kentekenplaat
Naast de in artikel 170, eerste lid van de Wvw 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een motorrijtuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat, terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is (artikel 40 lid 1 jo artikel 174 Wvw). Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het ‘knoeien’ met kentekens in geval van autodiefstal.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid van de Wvw 1994, waarin de bestuursdwangbevoegdheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.
Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit het hoofdstuk X. Bestuursdwang van de Wvw 1994 (artikelen 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. In de Wegsleepverordening zijn de artikelen over de bewaarplaats van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.