Organisatie | Onderbanken |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Onderbanken 2006 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Onderbanken 2006 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2006 | 01-01-2021 | Onbekend | 09-05-2006 Onbekend | Onbekend |
Artikel 2 Organisatie-onderdeel
De ambtelijke organisatie bestaat, met uitzondering van de griffier, uit twee organisatie-onderdelen te weten:
Artikel 5 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffier, bij de secretaris. Hij treedt op als algemeen directeur. Hij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de directeuren om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid, de bedrijfsvoering en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten en volmachten aan de algemeen directeur/secretaris, de directeur middelen, de directeur wonen, werken, welzijn en de afdelingshoofden. Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten is de functionaris aan wie het desbetreffende mandaat is verleend, bevoegd tot het verlenen van ondermandaten.
Artikel 6 Functionarissen financiële organisatie
Voor het financieel beheer worden onderscheiden de functies: gemeentecontroller (directeur middelen), hoofd financiën, comptabele, treasurer, en kassier. Een functionaris kan meerdere functies toegewezen krijgen, indien dit niet strijdig is met de uitgangspunten van controletechnische functiescheiding.
De functies van gemeentecontroller (directeur middelen), hoofd financiën en comptabele zijn onverenigbaar met die van treasurer en kassier alsmede met enige andere de functiescheiding wezenlijk aantastende functie. De functie van gemeentecontroller (directeur middelen) is onverenigbaar met die van comptabele. De functies treasurer en kassier zijn onverenigbaar met het budgethouderschap.
Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen
Het college wijst de directeur middelen (gemeentecontroller) en de directeur wonen, werken, welzijn achtereenvolgens aan als eerste loco-secretaris en tweede loco-secretaris. Bij afwezigheid van de algemeen directeur/secretaris wordt zijn functie in de vorengenoemde volgorde uitgeoefend door de andere leden van het directieteam.
Het college wijst het hoofd personele en algemene zaken aan als plaatsvervangend directeur middelen. Bij afwezigheid van de directeur middelen wordt zijn functie uitgeoefend door het hoofd personele en algemene zaken. Dit laatste echter met uitzondering van de gemeentecontrollerstaken. Deze worden bij afwezigheid van de directeur middelen uitgeoefend door het hoofd financiën.
Artikel 8 Algemeen directeur/secretaris
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de algemeen directeur/secretaris.
De algemeen directeur/secretaris draagt bij het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie in het bijzonder de zorg voor:
Artikel 9 Directeur middelen (gemeentecontroller)
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college draagt de directeur middelen (gemeentecontroller) de zorg voor:
het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning- en controlsysteem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning- en controlsysteem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. Het geheel wordt ter goedkeuring aan het college voorgelegd;
de voorbereiding en de uitvoering van de periodieke onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur. Hij neemt hierbij de kaders uit de “Verordening voor periodiek onderzoek door het college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college en de burgemeester gevoerde bestuur van de gemeente Onderbanken” (verordening ex artikel 213a Gemeentewet) in acht;
de voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij treedt hierbij op in nauw overleg met de griffier. Hij draagt eveneens de zorg voor de facilitering van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole en neemt hierbij het gestelde in de “Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Onderbanken” (verordening ex artikel 213 Gemeentewet) in acht en ziet er op toe, dat ook de andere ambtenaren van de gemeente deze regels in acht nemen;
De directeur middelen treedt bij de uitoefening van zijn taken in nauw overleg op met de algemeen directeur/secretaris en met de directeur wonen, werken, welzijn en geeft rechtstreeks leiding aan het hoofd financiën, het hoofd personele en algemene zaken, het hoofd faciliteiten, burgerzaken en archief, het directiesecretariaat middelen, de treasurer, de kassier, de comptabele financiën, voorzover het middelenbeheer, de administratieve organisatie, het planning en controlsysteem, de informatievoorziening, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid, en de het voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontrole betreft.
Onder de verantwoordelijkheid van zijn directeur draagt een afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: de uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan. Een afdelingshoofd volgt daarbij de aanwijzingen van zijn directeur op.
Onder de verantwoordelijkheid van zijn directeur draagt een afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het middelenbeheer van de afdeling, het in stand houden van de administratieve organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan zijn afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie, en de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan.
In het kader van het permanente project verbetering kwaliteit gemeentelijke dienstverlening is elk afdelingshoofd belast met het opstellen van een procedure, waarin wordt aangegeven op welke wijze de afdeling omgaat met vragen, suggesties en klachten van burgers en hoe zijn directeur over deze burgerreacties wordt geïnformeerd.
Artikel 13 Financiële administratie
Het voeren van de financiële administratie van de gemeente is opgedragen aan de medewerkers van de financiële administratie. De medewerkers nemen hierbij de functionele richtlijnen en aanwijzingen van het hoofd financiën in acht.
De medewerkers van de financiële administratie dragen de zorg voor het tijdig, het juist en het volledig verstrekken van de gegevens uit de administratie aan de algemeen directeur/secretaris, de directeur middelen (gemeentecontroller), de treasurer, het hoofd financiën en de andere afdelingshoofden.
Artikel 14 Vermogensbeheer (treasurer en kassier)
De treasurer voert zijn taken uit onder toezicht van de directeur middelen (gemeentecontroller) en binnen de kaders van de Wet Financiering decentrale overheden en de “Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Onderbanken” (verordening ex artikel 212 Gemeentewet) en het besluit “Treasurystatuut gemeente Onderbanken 2005.”
Onder de verantwoordelijkheid van de treasurer berust de zorg voor het chartale kasbeheer inzake debiteurenbetalingen bij de kassier. De kassier is belast met alleen de inning van debiteurenbetalingen in contant geld en dient zorg te dragen voor minimaal wekelijkse afstorting van overtollige gelden aan de treasurer en een deugdelijke afrekening van de verkregen ontvangsten aan de treasurer.
§ 6 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening
Artikel 20 Beleidsproces kaderstelling
Het directieteam is verantwoordelijk voor de vervulling van de rol die in de format “beleidsproces kaderstelling” aan de ambtelijke organisatie wordt opgedragen.
Artikel 22 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Een afdelingsplan dient de in te zetten middelen te omvatten. Daarnaast dient dit plan gedurende een periode van vier jaar vanaf de datum van vaststelling van dit besluit te worden doorontwikkeld door een geleidelijke toevoeging van outputgerichte aspecten zoals de beoogde doelen, taken, activiteiten en te leveren prestaties.
Afdelingsplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door het college. Met de vaststelling van de afdelingsplannen worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de afdelingshoofden, die ten aanzien van de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap.
Artikel 24 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen
Door het college vastgestelde budgetten in de productraming en investeringskredieten mogen, indien daar een compensatie binnen het desbetreffende programma van de gemeentebegroting tegenover staat, niet zonder voorafgaande toestemming van het college worden overschreden. Tegenvallers op specifieke inkomsten dienen in principe binnen het desbetreffende programma van de gemeentebegroting te worden opgevangen.
Artikel 25 Verantwoording en décharge
Iedere afdeling legt door middel van de kwartaalrapportages en de jaarstukken verantwoording af over de uitvoering van het afdelingsplan en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten. De afdelingshoofden leveren hiertoe tijdig de benodigde informatie aan het hoofd financiën en de directeur middelen.
Bijlage bij Organisatiebesluit gemeente Onderbanken 2006
Hoofdtaken van de afdeling personele en algemene zaken
De algemene taak van de afdeling personele & algemene zaken is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Hoofdtaken van de afdeling financiën
De algemene taak van de afdeling financiën is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Hoofdtaken van de afdeling faciliteiten, burgerzaken en archief
De algemene taak van de afdeling burgerzaken is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Hoofdtaken van de afdeling wonen
De algemene taak van de afdeling Wonen is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Hoofdtaken van de afdeling werken
De algemene taak van de afdeling Werken is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Hoofdtaken van de afdeling welzijn