Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Oosterhout 2006 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Oosterhout 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-06-2006 | 16-12-2017 | nieuwe regeling | 19-04-2006 Weekblad Oosterhout, 03-05-2006 |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE OOSTERHOUT
de ‘Algemene subsidieverordening Oosterhout 1999’ moet worden aangepast aan deze nieuwe subsidiesystematiek en bovendien moet worden aangepast aan het gestelde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht.
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van ;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
wet: de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
accountantsverklaring: een verklaring van een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de getrouwheid of een mededeling dat van onjuistheden niet is gebleken;
subsidie: subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de wet, inhoudende de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten;
HOOFDSTUK 2 De subsidieverlening
Aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 4 Termijn voor het indienen van de aanvraag
Artikel 5 Inhoud van de aanvraag en over te leggen stukken
Bij de aanvraag worden in ieder geval de volgende stukken overgelegd:
Een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, daarmee nagestreefde doelstellingen met vermelding van de daarvoor benodigde personele en materiële middelen, de wijze waarop mensen met een functiebeperking in staat worden gesteld ‘gewoon’ deel te nemen aan de te subsidiëren activiteit, alsmede de beoogde resultaten uitgedrukt in meetbare prestaties.
Een begroting waarmee inzicht wordt gegeven in de uitgaven en inkomsten verband houdende met de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd. Deze begroting dient per begrotingspost een toelichting te bevatten. Verder dient de begroting sluitend te zijn in die zin dat daaruit moet kunnen worden opgemaakt dat de aanvrager met inbegrip van de gemeentelijke subsidie over voldoende middelen beschikt om de activiteiten, waarvoor subsidie wordt gevraagd, uit te voeren. Indien reeds eerder voor dezelfde activiteiten subsidie is verstrekt, bevat de begroting tevens een vergelijking met de begroting van het lopende boekjaar en de gerealiseerde inkomsten en uitgaven van het jaar, voorafgaand aan het lopende boekjaar.
Artikel 6 Aanvullende eisen eerste aanvraag
Indien een rechtspersoon een eerste aanvraag indient voor een structurele subsidie gaat deze voorts vergezeld van:
de laatst opgemaakte jaarrekening als bedoeld in artikel 361 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek dan wel de balans en de staat van baten en lasten en de toelichting daarop of, indien deze bescheiden ontbreken, een verslag over de financiële positie van de aanvrager op het moment van de aanvraag.
De in het eerste lid, onderdeel b, bedoelde bescheiden dan wel het verslag over de financiële positie zijn voorzien van een van een accountantsverklaring als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
Beschikking tot subsidieverlening
behalve de in artikel 4.35 van de wet genoemde gevallen kan de subsidie worden geweigerd indien:
Indien een meerjarige subsidie is verleend, behouden burgemeester en wethouders de bevoegdheid om tot een tussentijdse vermindering van de subsidie over te gaan onder gelijktijdige aanpassing van de verlangde prestaties. Van deze bevoegdheid wordt alleen gebruik gemaakt indien de budgettaire positie van de gemeente daartoe aanleiding geeft.
Artikel 9 Inhoud van de beschikking tot subsidieverlening
Behalve de in de wet genoemde voorwaarden en verplichtingen kunnen ingevolge artikel 4.38 van de wet bij de subsidieverlening andere verplichtingen worden opgelegd die strekken tot het verwezenlijken van het doel van de subsidie.
Ingevolge artikel 4.39 van de wet kunnen bij de subsidieverlening verplichtingen worden opgelegd met betrekking tot:
Bij de subsidieverlening kan worden bepaald dat het accountantsonderzoek, dat ingevolge artikel 18, eerste lid, bij de aanvraag tot het vaststellen van de subsidie moet worden ingediend, tevens strekt tot onderzoek van de naleving van aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval wordt daarbij aangegeven wat de reikwijdte en de intensiteit van de controle moet zijn.
Artikel 10 Het vormen van reserves
In de gevallen bedoeld in artikel 4:41, tweede lid, onderdelen c, d en e van de wet, is de subsidieontvanger ter zake van de egalisatiereserve vergoedingsplichtig naar evenredigheid van de mate waarin de subsidie aan de egalisatiereserve heeft bijgedragen.
Artikel 11 Rechtstreeks geldende verplichtingen
Artikel 12 Verplichting toestemming te vragen
De subsidieontvanger vraagt de toestemming van het bestuursorgaan voor:
het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie dan wel de uitgaven daarvoor mede zijn bekostigd uit de subsidie;
HOOFDSTUK 3 De subsidievaststelling
De aanvraag tot het vaststellen van de subsidie
Artikel 16 Termijn voor het indienen van de aanvraag
Artikel 17 De inhoud van de aanvraag
De aanvraag gaat in ieder geval vergezeld van een financieel verslag en een activiteitenverslag. Het activiteitenverslag beschrijft de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie werd verleend en bevat een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en een toelichting op de verschillen.
Artikel 18 De inhoud van de aanvraag van een structurele subsidie die per boekjaar aan een rechtspersoon wordt verstrekt.
Indien het een structurele subsidie betreft voor een instelling die verplicht is tot het opstellen van een jaarrekening als bedoeld in artikel 361 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, of indien dit bij de subsidieverlening is bepaald, legt de subsidieontvanger in plaats van het financiële verslag de jaarrekening over, voorzien van een accountantsonderzoek en -verklaring als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. In het geval bij de subsidieverlening is bepaald dat het accountantsonderzoek zich mede moet uitstrekken over de naleving van aan de subsidie verbonden verplichtingen, gaat het financiële verslag tevens vergezeld van een schriftelijke verklaring van de accountant over de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Beschikking tot subsidievaststelling
Artikel 20 Directe subsidievaststelling
Burgemeester en wethouders kunnen besluiten de subsidie direct vast te stellen, zonder voorafgaande beschikking tot subsidieverlening, mits bij de aanvraag een begroting en een activiteitenplan is gevoegd.
Voor het indienen van de aanvraag tot het direct vaststellen van de subsidie en het nemen van de beslissing op de aanvraag gelden de termijnen genoemd in de artikelen 4 en 7 van deze verordening.
In het geval de subsidie direct wordt vastgesteld, wordt het bepaalde van 4:43 van de wet in acht genomen.
Binnen acht weken na dagtekening van het besluit tot vaststelling van de subsidie, wordt het subsidiebedrag betaald, tenzij verrekening plaatsvindt.
Artikel 4.41 van de wet is van toepassing op eventuele vermogensvorming. De hoogte van de terug te betalen vergoeding wordt vastgesteld na overleg met de subsidieontvanger.