Organisatie | Eersel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Eersel |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Eersel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Economie |
Geen
Artikel 212 Gemeentewet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2011 | 14-11-2017 | Nieuwe verordening, geactualiseerd en vereenvoudigd | 20-09-2011 De Hint 28 september 2011 | Onbekend | |
28-10-2003 | Onbekend | 28-10-2003 Openbare bekendmaking via publicatie in de Hint 26-11-2003 | Onbekend |
Paragraaf 2 Begroting en verantwoording
Artikel 3 Planning en control cyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, uitgangspunten voorjaarsnota, de voorjaarsnota, de eerste vereenvoudigde bestuursrapportage, de tweede bestuursrapportage en de begroting met de meerjarenraming.
Het college biedt jaarlijks aan de raad een voorjaarsnota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de begroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. In de voorjaarsnota zijn materiële afwijkingen uit de eerste vereenvoudigde bestuursrapportage van het lopende jaar opgenomen. De raad stelt deze nota vast.
Artikel 6 Autorisatie begroting, investeringskredieten en begrotingswijzigingen
De nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd door de raad. Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen.
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel aan de raad voor. Met uitzondering van de bepalingen zoals opgenomen in de grondnota. Op basis van artikel 160 en 169 van de Gemeentewet heeft het college een aantal specifieke bevoegdheden.
Artikel 7 Bestuursrapportage, programmarekening en begrotingswijzigingen
De eerste (vereenvoudigde) bestuursrapportage van het lopende jaar wordt gelijktijdig in de raad behandeld met de Voorjaarsnota.. De tweede bestuursrapportage van het lopende begrotingsjaar wordt gelijktijdig in de raad behandeld met de begroting voor het jaar daaropvolgend. Bij de bestuursrapportages wordt tevens een begrotingswijziging van het lopende jaar door het college ter vaststelling aangeboden aan de raad.
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden, onder aftrek van bijdragen van derden, ineens ten laste van de exploitatie gebracht en gedekt uit de reserves of de post onvoorzien. Indien hiervan (in bijzondere situaties) bij raadsbesluit wordt afgeweken, wordt het actief lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere door de raad aan te geven tijdsduur.
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig economisch nut worden, onder aftrek van bijdragen van derden wordt altijd geactiveerd en lineair afgeschreven op basis van historische kostprijs over de verwachte levensduur van het actief of een kortere door de raad aan te geven tijdsduur.2a. Materiële vaste activa met economisch nut en een verkrijgingsprijs van minder dan €10.000 worden niet geactiveerd;2b. Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd. Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.2c. De kapitaallasten (rente en afschrijving) van een investering worden in het eerste jaar voor 50% begroot, daarna volledig.
Omschrijving en afschrijvingstermijn in jaren
Indien de verwachte technische en / of economische levensduur korter is geldt een afschrijvingstermijn die daarop is afgestemd. Afschrijvingstermijn kan bij afwijkende technische levensduur worden verruimd tot maximaal 5 jaar voor ICT middelen en maximaal 15 jaar voor zware vervoermiddelen/ brandweervoertuigen.
Artikel 10 Onderhoud kapitaalgoederen
Het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:a. openbaar groenb. wegen, inclusief kunstwerken c. rioleringen Hierin wordt aandacht besteed aan:a. de uitgangspunten voor onderhoud van kapitaalgoederen;b. het beoogde onderhoudsniveauc. de planning van het onderhoudd. de kosten (meerjarig budgettair beslag)e. de investeringen (vervanging / uitbreiding)f. de normkostensystematiek
In de nota wordt aandacht besteed aan het beleid ten aanzien van:a. de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente:b. de kaders en uitgangspunten voor prijsstelling van de verkoop / uitgifte van gronden en erfpacht en pachtc. winst en verliesnemingen d. hoogte algemene reserve grondexploitaties
Artikel 13 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de
verplichte onderdelen van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in
a. De mate van kostendekkendheid van het lozingsrecht, de afvalstoffenheffing en de leges
Artikel 14 Financieringsfunctie
1. Het college zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:a. het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te voeren;b. het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;c. het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op uitzettingen;d. het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.
Artikel 15 Risico-inventarisatie en -beheersing
Voor nadere detaillering van het beleid wordt verwezen naar de door de raad vastgestelde beleidsnota Weerstandsvermogen en Risicomanagement. Indien noodzakelijk wordt deze nota geactualiseerd.
Artikel 16 Inkoop en aanbesteding
Voor nadere detaillering van het beleid wordt verwezen naar het inkoop- en aanbestedingsbeleid waarin de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten vastliggen. Het College stelt het inkoop- en aanbestedingsbeleid vast. Indien noodzakelijk wordt het geactualiseerd.
Paragraaf 4 Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten;
c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
d. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
e. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Paragraaf 5 Financiële organisatie
Artikel 19 Financiële organisatie
1. Het college zorgt voor en legt vast:a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;d. de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;|e. de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.
Nadere detaillering van de interne organisatie is vastgelegd in:a. het Organisatiebesluitb. de Mandaatregeling en het Mandatenregisterc. het Treasurystatuut specifiek m.b.t. treasuryactiviteiten en d. de Regeling Budgethouderschap specifiek m.b.t. budgetbeheere. Inkoop en Aanbestedingsbeleid specifiek m.b.t. inkoop- en aanbestedingsactiviteiten.