Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) gemeente Schagen |
Citeertitel | Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Schagen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Schagen. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Schagen, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2010 | 31-07-2012 | Onbekend | 26-10-2010 Schager Weekblad, 27-10-2010 | BenW, 21-09-2010, agendapunt IV.3 |
De raad van de gemeente Schagen;
gezien het advies van de Commissie Samenlevingszaken d.d. 4 oktober 2010;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 september 2010, agendapunt IV.3;
gelet op artikel 147 Gemeentewet en artikel 35, eerste lid en onderdeel c van zowel de IOAW als de IOAZ;
HandhavingsverordeningWet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) gemeente Schagen
Artikel 2. Beleidsplan hoogwaardige handhaving
Burgemeester en wethouders dragen in het kader van het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) zorg voor het opstellen van een beleidsplan hoogwaardige handhaving.
Artikel 3. Afstemming en terugvordering
Indien de belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de bepaling van de hoogte, de duur en de voortzetting van de IOAW- dan wel IOAZ-uitkering verlaagt het college de uitkering conform hetgeen hierover is bepaald in de Maatregelenverordening IOAW, IOAZ, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen IOAW- dan wel IOAZ-uitkering.
Artikel 4. Aangifte bij het Openbaar Ministerie
Leidt het niet nakomen van de informatieverplichting tot een benadelingsbedrag van € 12.000 of hoger, dan is het college verplicht proces-verbaal op te maken en aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 26 oktober 2010
De raad voornoemd
Griffier Voorzitter
Met deze verordening wordt invulling gegeven aan de in artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAW en IOAZ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de bestijding van het ten onrechte ontvangen van een uitkering alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de IOAW en IOAZ in het kader van het financiële beheer. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken. In het kader van slagvaardig beleid is er voor gekozen om de verordening als kader te laten dienen en de nadere uitwerking van het beleid op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. De nadere uitwerking kan plaatsvinden in een beleidsplan. In het beleidsplan moet worden weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving.
De term handhaving wordt gehanteerd in plaats van fraudebestrijding omdat handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wetgeving. Fraude verstoort deze balans en is derhalve maatschappelijk onaanvaardbaar. Het ideaalbeeld is dat burgers spontaan regels naleven. Dit is echter niet altijd realiteit. De inspanningen van de overheid moeten echter wel gericht zijn op stimulering van deze spontane naleving. Daar waar dit niet lukt, wordt repressief opgetreden. Handhaving zijn alle activiteiten van de overheid die er op gericht zijn dat regels worden nageleefd.
De visie op handhaving van de gemeente Schagen, zoals die is vastgelegd in de notitie ‘wij zullen handhaven!, kan als volgt worden geformuleerd: het handhavingsbeleid is erop gericht om op een zo efficiënt mogelijke manier de rechtmatigheid van de verstrekking van uitkeringen te kunnen controleren waarbij misbruik en oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk wordt tegengegaan en waarbij de ‘bureaucratische rompslomp’ voor de cliënt zo beperkt mogelijk blijft.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel2 Beleidsplan hoogwaardige handhaving
Het college stelt eenmaal per vier jaar een beleidsplan hoogwaardige handhaving vast waarin maatregelen en methoden staan opgenomen gericht op het voorkomen en bestrijden van fraude. Tevens is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in voornoemd beleidsplan op zijn minst aan bod moeten komen.
Artikel 3 Afstemming en terugvordering
In dit artikel wordt verwezen naar de Maatregelenverordening IOAW en IOAZ gemeente Schagen en de beleidsregels inzake opschorting, herziening, intrekking en terugvordering van inkomensvoorzieningen gemeente Schagen.
Artikel 4. Aangifte bij het Openbaar Ministerie
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.